kunststof

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
frank1958
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:05

kunststof

Bericht door frank1958 »

Hallo
Wat is de beste kunststof om te draaien,dan bedoel ik nylon delrin en aanverwanten.
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: kunststof

Bericht door Floppy »

Ik vind Delrin wel makkelijk te bewerken ( als niet zo ervaren hobbyist).
Met het juiste gereedschap zijn ze allemaal goed te bewerken.
Moet je je niet eerst afvragen waarvoor je het nodig hebt en wat de eigenschappen zijn.
Zoals slijtvastheid of chemische bestendigheid. Nylon wil je bv niet hebben in een waterige omgeving.
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: kunststof

Bericht door Hessel Oosten »

Maar pas op als je aan het oefenen bent.
De uitzettingscoefficiënt van Nylon is dramatisch veel hoger dan van POM/Delrin.

Dus als je Nylon warm ("op maat...) uit de draaibank haalt is het 3 minuten later vele malen te klein !

Google maar op uitzettingscoefficiënt.

H.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: kunststof

Bericht door hfjbuis »

Voor proef tandwielen gebruik ik vaak HPL (trespa). Sommige van die tandwielen draaien toch al jaren rondjes. PVC is ook geweldig voor tandwielen (niet de sterkste oplossing), die paar rafels die het heeft poets je met een nagelborsteltje snel weg.
UHMPE (oude broodplank) gebruik ik ook wel omdat die bij veel winkels te koop zijn.
Voor nauwkeurig en maatvast gebruik ik POM dat ik met een wisselplaatje voor aluminium draai.
Nylon en Teflon zijn vaak net niet stijf genoeg om gemakkelijk te draaien.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: kunststof

Bericht door Kars-cnc »

Hessel Oosten schreef: 17 jul 2022 12:41 De uitzettingscoefficiënt van Nylon is dramatisch veel hoger dan van POM/Delrin.
Klopt dat wel? Als ik het even Google: Nylon-PA6: 90ppm/K en POM-C: 110ppm/K
Zo'n 4 a 5 keer meer dan aluminium en beide heel gebruikelijk voor kunststof. Of vergis ik me ergens?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: kunststof

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kars-cnc schreef: 18 jul 2022 08:09
Hessel Oosten schreef: 17 jul 2022 12:41 De uitzettingscoefficiënt van Nylon is dramatisch veel hoger dan van POM/Delrin.
Klopt dat wel? Als ik het even Google: Nylon-PA6: 90ppm/K en POM-C: 110ppm/K
Zo'n 4 a 5 keer meer dan aluminium en beide heel gebruikelijk voor kunststof. Of vergis ik me ergens?
Misschien dat het nylon warmer wordt tijdens het draaien, en dus meer last heeft van die uitzetting.
Mijn mening, nylon daar laat je alleen je vijanden iets van draaien. POM is gewoon DE kunststof om technische onderdelen van te maken.
PVC is heel handig als je er ook aan moet lijmen, en verder is het natuurlijk wel toepassing afhankelijk of andere kunststoffen de voorkeur genieten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: kunststof

Bericht door motormuis »

hugo stoutjesdijk schreef: 18 jul 2022 08:54
Kars-cnc schreef: 18 jul 2022 08:09
Hessel Oosten schreef: 17 jul 2022 12:41 De uitzettingscoefficiënt van Nylon is dramatisch veel hoger dan van POM/Delrin.
Klopt dat wel? Als ik het even Google: Nylon-PA6: 90ppm/K en POM-C: 110ppm/K
Zo'n 4 a 5 keer meer dan aluminium en beide heel gebruikelijk voor kunststof. Of vergis ik me ergens?
Misschien dat het nylon warmer wordt tijdens het draaien, en dus meer last heeft van die uitzetting.
Mijn mening, nylon daar laat je alleen je vijanden iets van draaien. POM is gewoon DE kunststof om technische onderdelen van te maken.
PVC is heel handig als je er ook aan moet lijmen, en verder is het natuurlijk wel toepassing afhankelijk of andere kunststoffen de voorkeur genieten.
in principe draait elke kunststof zich even makkelijk of moeilijk net hoe je het bekijkt
ik draai nooit in een keer tot het eindmaat 2 a 3 mm overmaat ff laten bijkomen en dan op maat draaien
je moet ook rekening houden met de spanning die tijdens de productie in het materiaal ontstaat
die kan na beide kanten werken je kan een gat uitdraaien en het is in een keer 0.2 mm groter of kleiner
de warmte tijden het draaien met goed gereedschap valt wel mee met boren is het een ander verhaal da wordt het materiaal heet
bij nylon kan de boor zo heet worden dat ie in het materiaal vastsmelt met alle gevolgen van dien :cry:
het belangrijkste is goed snijdend gereedschap
dan nog weten dat bvb nylon uhmpe pet-p lange en soms en niet brekende spanen maken pom en pvc doen dat minder

als je wil kan je een keer tot aan het einde van de wereld :lol: en dan nog een stukje rijden en komen kijken ik heb die kunststoffen op voorraad en kan je het een en ander laten zien
Plaats reactie