Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Bericht door serum »

dewerkkamer schreef: 12 jul 2022 09:42
serum schreef: 11 jul 2022 17:36 Überhaupt iets van een handleiding doorgenomen? Ik vind dat je verplicht bent de handleiding door te nemen. Staat een gezond fundament aan basiskennis in die je verantwoord in staat stelt de machine te bedienen. Je stelt daarmee de nulpunten in van het werkstuk in.
Ik denk al 3 keer en zelfs stap voor stap gevolgd, jammer dat jullie vermoeden dat dit niet het geval is .... het probleem is vooral dat ik de mechanische omzetting van de steppenmotors op de assen/tandwielen niet ken. Op de X en Y is er een tandwiel met 20 tanden met een afstand van 5mm tussen de dalen, dus één omwenteling is 100mm. Op de as van de Z is er een spoed van 5 mm.

Ik trok die conclusie omdat je bij het nullen van het werkstuk de verwachting had dat de machine zou bewegen. Maar ik kan dat ook verkeerd opgevat hebben.

Die stappen per mm: 10 tegen 1 dat er nog een vertraging met een riem/snaar of planetaire reductie opzit, waardoor je qua stappen/mm op het verkeerde been gezet wordt. Gezien de opbouw van de rest van de machine verwacht ik eerder een snaar met 2 pulleys. Direct een tandwiel op de motor zie je nooit bij rack/pinion voor een frees.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Bericht door benkr »

serum schreef: 12 jul 2022 12:48 Direct een tandwiel op de motor zie je nooit bij rack/pinion voor een frees.
Waarom denk je hier aan een rack/pinion aandrijving en niet gewoon een KO of trapezium spindel?
Ik heb eigenlijk nog nooit een rack/pinion aandrijving gezien bij een kleine machine.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Bericht door Goudgele »

serum schreef: 12 jul 2022 12:48 Direct een tandwiel op de motor zie je nooit bij rack/pinion voor een frees.
Ik heb het wel eens gezien op een grote machine met Nema 34 steppers. Conclusie is inderdaad dat je dat niet moet doen :lol:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Bericht door serum »

benkr schreef: 12 jul 2022 13:08
serum schreef: 12 jul 2022 12:48 Direct een tandwiel op de motor zie je nooit bij rack/pinion voor een frees.
Waarom denk je hier aan een rack/pinion aandrijving en niet gewoon een KO of trapezium spindel?
Ik heb eigenlijk nog nooit een rack/pinion aandrijving gezien bij een kleine machine.

We waren er toch al een tijdje over uit dat het geen postzegel van een machine is.
Op de X en Y is er een tandwiel met 20 tanden met een afstand van 5mm tussen de dalen, dus één omwenteling is 100mm. Op de as van de Z is er een spoed van 5 mm.
dewerkkamer
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 jul 2022 20:23

Re: Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Bericht door dewerkkamer »

dank voor jullie reactie. De X en Y assen zijn gebaseerd op een tandheugel en tandwiel recthstreesk op de as van de motor, de Z as op een trapesium schroefdraad als verlenging van de motoras.
In tussen heb ik op trial en error (door interpolatie) te juiste conversiefactoren kunnen vinden,maar zou dit voor goed te zijn met probes moeten meten. Maar dat kan ik later nog doen, nu heb ik een nauwkeurigheid die voldoende om alles nu te laten werken en wat ervaring met de nieuwe SW en instellingen te krijgen.
Alleen de Z as krijg ik niet ingesteld. Niet in functie van de ratio tussen draaihoek en lineaire afstand maar wel tov de homing en nulinstelling. Ik vermoed dat dat komt omdat eding in de SW uitgaat van een homing op basis van de oppervlatke van de tafel waar mijn homing bovenaan de de Z as zit. Alle bewegingen gaan in de goede richting behalve als ik dan de minimale en maximale homing posties zo ingeef dat ik de freeskop toch krijg waar ik die wil om een nulpunt in te stellen; dan draait de bewegingsrichting zich om. Als voorbeeld, als ik een profile maakt in 2 passen met elk en diete van 5mm, dan gaat de frees bij de eerste pas direct 10mm het werkstuk in en komt voor de 2de pas 5 mm naar boven. Dat is voor mij althans erg vreemd omdat alle ander (manuele) bewegingen allen gaan in de richting die je verwacht, ook de automatische homing naar de proxi sensor op basis van de meegeleverde macro's. is er iemand die met diepgang en veel ervaring door dit type problematieken gegaan is en er inzicht heeft in opgebouwd die kan helpen om dit probleem op te lossen? Eventueel interactief via whatsapp of een viodeconferencing zodat alles wat meer zichtbaar wordt. In bijlage reeds de settings. Misschien ligt er een eenvoudige oplossing om de hoek, dat is meestal zo, maar om zo ver te geraken moet je eerst het inzicht hebben opgebouwd.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Bericht door serum »

Z gaat van boven positief naar beneden negatief.

Dus dichter bij het bed is een grotere negatieve waarde dan verder van het bed. Alles is beredeneerd vanuit het oogpunt van het werkstuk.

Homen met 24m/min is fors.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Bericht door Arie Kabaalstra »

dewerkkamer schreef: 12 jul 2022 20:47 Alleen de Z as krijg ik niet ingesteld. Niet in functie van de ratio tussen draaihoek en lineaire afstand maar wel tov de homing en nulinstelling. Ik vermoed dat dat komt omdat eding in de SW uitgaat van een homing op basis van de oppervlatke van de tafel waar mijn homing bovenaan de de Z as zit. Alle bewegingen gaan in de goede richting behalve als ik dan de minimale en maximale homing posties zo ingeef dat ik de freeskop toch krijg waar ik die wil om een nulpunt in te stellen; dan draait de bewegingsrichting zich om. Als voorbeeld, als ik een profile maakt in 2 passen met elk en diete van 5mm, dan gaat de frees bij de eerste pas direct 10mm het werkstuk in en komt voor de 2de pas 5 mm naar boven. Dat is voor mij althans erg vreemd omdat alle ander (manuele) bewegingen allen gaan in de richting die je verwacht, ook de automatische homing naar de proxi sensor op basis van de meegeleverde macro's. is er iemand die met diepgang en veel ervaring door dit type problematieken gegaan is en er inzicht heeft in opgebouwd die kan helpen om dit probleem op te lossen? Eventueel interactief via whatsapp of een viodeconferencing zodat alles wat meer zichtbaar wordt. In bijlage reeds de settings. Misschien ligt er een eenvoudige oplossing om de hoek, dat is meestal zo, maar om zo ver te geraken moet je eerst het inzicht hebben opgebouwd.
Nou werk ik pas 15 jaar met EdingCNC.. maar bovenstaande is totaal Abacadabra voor mij..

Homing?.. je Home Positie mag overal liggen.. handigste in Z is ergens bovenin.. hoeft ook nog niet eens helemaal bovenin.. maar hoog genoeg..
als je vanaf Z0 een contour programmeert van 2 passes van 5 mm, tot een totale diepte van 10 mm.. dan doet ie dat ook gewoon..
Let wel.. maar dat mag ook wel als logisch verondersteld worden, Z- is je werk in.. ofwel omlaag.. einde van je programma zou ik standaard een G0 Z50 M5 inzetten.. dan stopt je machine op Z50, en zet de spindel uit.. als je dan de G28 Positie instelt met de portaal een eind uit de buurt, en de kop aan de zijkant.. dan is je laatste regel G28 M2.. Dan gaat ie naar die positie.. (ongeacht nulpunten en rotaties), en stopt het programma.
voor mij is dat al zolang ik met CNC machines werkt standaard.. klaar?.. kop een stukkie omhoog, koeling en spindel uit, en dan weglopen..
dewerkkamer
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 jul 2022 20:23

Re: Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Bericht door dewerkkamer »

Even testen gedaan: instelling 0,-260: ik kan de Z positie met -5.71mm naar beneden brengen van -252.129 tot -257.200 en dan stopt het bereik, ook manueel met het handwiel. Ik ben dan nog die afstand verwijderd van het werkstuk waardoor ik ook geen nulpunt kan instellen
Als de instelling extreem 260,-260 is dan krijg ik de freestip op het werkstuk maar als ik de taak dan refereer aan dit "nulpunt" dan geeft de SW error code L14 machine limit viollation Z272.1286 en kan de taak niet starten.
Voorstellen van instellingen die oplossend werken?
Kan iemand ook de functie en relatie uitleggen van de parameter "home position" met de parameters "positieve /negatieve limits"?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Bericht door Kjelt »

Even kort je machine limits en home position zijn in het MCS (Machine Coordinaten Systeem) dat is de groene kleur waardes bij Eding.
Als je de Z -as homed (gaat naar boven neem ik aan en na aktiveren switch naar beneden en staat dan stil) staat de MCS van de Z-as op een bepaalde waarde. Dit kan iedere waarde in het MCS zijn maar het is misschien handig om voor dit voorbeeld 0 aan te nemen. Je zet dus bij homeposition in de setup de waarde 0 voor de Z-as.

Meestal is de homeposition niet de uiterste limiet (bij Eding mag dat zelfs niet want hij wil even omhoog en dan weer omlaag en die ruimte heeft hij nodig).
Dat wil dus zeggen dat je nog wat omhoog (Z+) kunt, het maximale dat je omhoog kunt zonder iets te slopen en een kleine buffer van 5mm of 10mm is dan je positieve limiet van de Z-as (nogmaals in het MCS). Dus zet 0 op homeposition, en home de Z-as. In het groene vlak bij Z staat dan 0.
Nu jog je manueel omhoog tot je 5 a 10mm overhebt tot je as vastloopt (of iets anders vast loopt) en die waarde noteer je en vul je bij limieten in als Z-as positive limit.

Nu naar beneden, zover als je kunt zonder iets te slopen weer met een marge, kijk weer in het groene vlak van Z-as voor deze waarde,
en dat is je negatieve limiet voor de Z-as.
Hou er wel rekening mee dat als je verschillende frezen hebt deze een verschillende lengte hebben dus kun je nog steeds frezen slopen.
Maar je zorgt er wel voor dat bv je spindelas niet door de grondplaat heen gedrukt wordt.
dewerkkamer
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 jul 2022 20:23

Re: Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Bericht door dewerkkamer »

Kjelt,

Je input heeft het probleem kunnen oplossen.
Nu begrijp ik ook op welke manier je de home sensor moet bekijken tov de bewegingsas en de reden waarom je de positie ervan moet opgeven.
Na ingave van de posities (ook voor de X en Y as) die ik aflas heb ik de parameters in de set-up aangepast, gehomed en dan naar mijn nulpunt gegaan om de freesjob te starten.
Ik heb de indruk dat als je de handwiel gebruik, de tolerantie iets groter moet zijn dan wanneer je het wiel niet gebruikt, want dan krijg je vlugger de melding in het blauw "axis out of range".
Dit ter zijde.
Ik startte de freesjob met het resultaat zoals eerder beschreven: de frees gaat 10 mm in het materiaal, en bij de 2de pas 5mm naar boven en dan terug 18mm diep door het materiaal naar het nulpunt dat dan volgens de machine 18mm dieper ligt.
Nadat ik de G code bekeek zag ik dat die in de juiste richting gegenereerd is, dus moest ik de draairichting van de stappenmotor zowel voor de homing richting als voor de normale werking omdraaien door in de respectievelijke velden de waarde negatief te maken.
Daarna kreeg ik niets meer ingesteld tot ik eraan dacht dat nu ook de negatieve en positieve limieten van teken veranderden. Dan terug je procedure toegepast, de parameters aangepast in de set-up en ja hoor, ik freesde zonder problemen mijn eerste test vierkantje via de CPU5A !!
Zelfs de maten die ik opgaf komen overeen met de realiteit, dus nu even nog wat testen draaien en wat bekomen van de "intellectuele" inspanning.
Weerom dank voor je hulp !

Kris
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Bericht door Kjelt »

dewerkkamer schreef: 13 jul 2022 13:26 Ik heb de indruk dat als je de handwiel gebruik, de tolerantie iets groter moet zijn dan wanneer je het wiel niet gebruikt, want dan krijg je vlugger de melding in het blauw "axis out of range".
Ik weet niet of je de wireless pendant gebruikt of een eigen pendant hoe dan ook voor beiden is er een multiplier (vermenigvuldiger) draaiknop mogelijk. Deze is meestal 1x, 10x , 100x en als je bv in Eding een lagere waarde per rotatie ingeeft en de multiplier op 1x dan kun je heel precies naar een willekeurig punt "rijden". Als je hem dan op 100x zet dan gaat het vrij rap ja.
Misschien nog iets om naar te kijken.
en ja hoor, ik freesde zonder problemen mijn eerste test vierkantje via de CPU5A !!
Top! Vrij vlot moet ik zeggen, sommigen zijn weken onderweg voor ze zover zijn.
Plaats reactie