Goedkoper alternatief voor TE Connectivity krimptang?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Goedkoper alternatief voor TE Connectivity krimptang?

Bericht door skillalot »

Heel af en toe zou het wel handig zijn als ik van die ronde AMP stekkers kan aansluiten. Nu zag ik een tang hiervoor, maar die zijn best prijzig?
Misschien weet iemand hier een goedkoper alternatief voor, aliexpress bijvoorbeeld? Ik kan zo'n tang niet vinden daar maar ik gebruik misschien de verkeerde zoektermen.
En de contacten AMP66101-3 bijvoorbeeld zijn in Nederland ook best prijzig, hier zoek ik ook wat meer betaalbare alternatieven voor.

https://www.conrad.nl/nl/p/gereedschap- ... 48100.html
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Goedkoper alternatief voor TE Connectivity krimptang?

Bericht door Kjelt »

Die dure tangen van Amp etc. Kosten inderdaad honderden euros per stuk. die houden de connectoren die op een metalen drager zitten vast zodat je de draad erin kunt stoppen en die klemt dan de twee klemcontacten te weten een voor de blanke draad en een voor de mantel (trekontlasting) tegelijk en verbreekt ook nog de verbinding met de metalen drager.

Alternatieven die dit doen zijn er niet, wel waarbij je zelf de connector moet klemmen of vasthouden en de draad erin vasthouden en dan met twee verschillende bekjes de twee klemcontacten krimpt.
Werkt k*t maar het kan wel.
De tangen die je dan nodig hebt komen uit Japan en zijn van Pioneer.
Ook niet goedkoop overigens maar je moet even kijken welke je exact nodig hebt.
De chinezen hebben misschien ook wel iets gemaakt. Mijn er aring na zes aliexpress tangen, je kunt er vier weggooien en twee zijn redelijk ( maar dat was voor een ander type connector)
staandeklok
Berichten: 140
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Goedkoper alternatief voor TE Connectivity krimptang?

Bericht door staandeklok »

Ik moet ergens nog een aantal van die Amp tangen hebben liggen, die niet of zeer weinig gebruikt worden. Ik zal indien ik morgen tijd heb even zoeken en dan een paar foto's maken. Mogelijk kunnen we tot een acceptabele deal komen.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Goedkoper alternatief voor TE Connectivity krimptang?

Bericht door skillalot »

Oh graag, dat zou mooi zijn.
Gebruikersavatar
Storm100210
Berichten: 78
Lid geworden op: 29 mar 2013 16:55
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Goedkoper alternatief voor TE Connectivity krimptang?

Bericht door Storm100210 »

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Goedkoper alternatief voor TE Connectivity krimptang?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

https://www.inro-electronics.com/connec ... a-20-pa-21
https://www.kiwi-electronics.com/nl/jst ... -pa-21-917
Dit soort tangen zijn nog wel te betalen, volgens mij kan het daar prima mee, inderdaad niet luxe. Maar voor een paar draadjes goed te doen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Goedkoper alternatief voor TE Connectivity krimptang?

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 06 jul 2022 08:01 https://www.inro-electronics.com/connec ... a-20-pa-21
https://www.kiwi-electronics.com/nl/jst ... -pa-21-917
Dit soort tangen zijn nog wel te betalen, volgens mij kan het daar prima mee, inderdaad niet luxe. Maar voor een paar draadjes goed te doen.
Ja die tangen bedoel ik alleen moet je dus exact de goede die kiezen.
Ik zie die amp connector er niet bij staan dus wordt het gokken.
Er is niets zo funest als een slechte krimp ;-)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Goedkoper alternatief voor TE Connectivity krimptang?

Bericht door DaBit »

Maar die Engineer tangen zijn voor wire-to-board krimpcontacten. JST SH/PH/XH/etc, Wurth WR-WTB, etc.
Volgens mij zoekt Skillalot meer iets voor de rode/blauwe/gele AMP stekkertjes?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Goedkoper alternatief voor TE Connectivity krimptang?

Bericht door skillalot »

Ik zoek voor deze pennen, en bussen, die in die ronde AMP stekkers gestoken kunnen worden.
Afbeelding

Afbeelding
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Goedkoper alternatief voor TE Connectivity krimptang?

Bericht door Swake »

Op Ali kan je zoeken op Crimping Pliers
Iets in de aard van de SN48 of de HS30 (met dat 'colors' stickertje op) wil je hebben en daar passen heel veel verschillende bekken op.

Voorbeelden:
https://www.aliexpress.com/item/32811893136.html
https://www.aliexpress.com/item/4000225192017.html
https://www.aliexpress.com/item/1005003421837370.html
https://www.aliexpress.com/item/1005002532222027.html
When it fits stop using the hammer.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Goedkoper alternatief voor TE Connectivity krimptang?

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 06 jul 2022 08:28 Maar die Engineer tangen zijn voor wire-to-board krimpcontacten. JST SH/PH/XH/etc, Wurth WR-WTB, etc.
Volgens mij zoekt Skillalot meer iets voor de rode/blauwe/gele AMP stekkertjes?
Nee dat zijn kabelschoenen. Zie hierboven hij zegt AMP-66101-3
Het probleem is dat je specifiek voor dat type de juiste krimptang nodig hebt.
AMP alleen heeft al tientallen verschillende krimptangen.

Er zijn op ali ook tig exemplaren maar dan krimpt het net niet goed, en dan kun je het beter solderen voor je draad gaat vonken of los schiet in bedrijf.
Maar dat wil je dus niet. Je wilt lekker snel draadje erin knijpen en verder.

De engineer tangen zijn best ok maar je wilt wel de juiste hebben en voor beide krimps heb je dus een ander bekken nodig en kost het twee keer 10 seconden plus optische check onder de microscoop en zachte "trek aan draad" check om te zien of het allemaal echt ok is.

Dit is gewoon een van de grootste frustraties voor electro-hobbie-isten, ieder merk maakt zijn eigen niet compatible connector en brengt daar dan ook specifiek een eigen krimptang voor uit die honderden euro's kosten. Brand lock-in strategy noemen die marketing mo**erfu**ers dat.

Afbeelding
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Goedkoper alternatief voor TE Connectivity krimptang?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je even dat 1e linkje van mij doorkijkt, staat een prima uitleg over maatvoering, kan me niet voorstellen dat het veel spannender wordt.
2022-07-06 12_52_12-Connector Crimping Pliers, Japan Engineer PA series, PA-09 _ PA-20 _ PA-21 _ Inr.jpg
Ok, er zit geen ratel in en het zal ook wel geen iso9000 certificaat kunnen krijgen, maar ik trek er altijd redelijk hard aan en als het vast zit is het wel goed lijkt me. Anders dan die knutselaars die met hun knijptang de faston-AMP schuifjes vastknijpen in de aanhanger verlichting die ik er dus eerst allemaal uittrek en vervolgens met een 'echte' geel-groene crimptang van AMP aan knijp. Als ze bij me komen vragen of ik nog een paar schoentjes heb, krijgen ze die ook altijd alleen mee als ze ook m'n tang mee nemen.

Die gedraaide pennen, die met 4 bekjes ingesnoerd worden zijn veel moeilijker te crimpen, die soldeer ik altijd, wat je dan weer niet in trillende omgeving moet doen. Daar zijn de tangen ook nog veel duurder van.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Goedkoper alternatief voor TE Connectivity krimptang?

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 06 jul 2022 13:00 Die gedraaide pennen, die met 4 bekjes ingesnoerd worden zijn veel moeilijker te crimpen, die soldeer ik altijd, wat je dan weer niet in trillende omgeving moet doen. Daar zijn de tangen ook nog veel duurder van.
Bedoel je de HAN pennen/bussen van Harting ?
Ja daar heb ik nu eindelijk een fatsoenlijke tang voor gevonden bij Ali na drie missers. "slechts" 100 euro :roll: :shock: ipv de 900 euro voor het origineel.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Goedkoper alternatief voor TE Connectivity krimptang?

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 06 jul 2022 12:19 Zie hierboven hij zegt AMP-66101-3
Ahja, die had ik gemist.

Dan is zo'n Engineer tang in de goede maat wel prima. Zit tussen Chinees en de echte mallen+tang van de fabrikant in kwa kwaliteit (en prijs). Zoals Hugo het al zei: het is geen hogere wetenschap. De bekken moeten de lipjes netjes geleiden/ombuigen/samendrukken; als het dat doet is het wel prima voor hobby/licht professioneel gebruik. Duurdere tangen hebben hardere en accurater gevormde bekken, zijn sneller in gebruik en leveren in de handen van ongeinteresseerd en lomp volk consistentere resultaten.

Chinees werkt ook prima, mits je ergens een bericht op het www kunt vinden in de trant van 'tang X bij verkoper Y werkt prima voor contact Z' met daaronder iemand anders 'I agree' en dan ook tang X aanschaft.

Kwa contacten: pak maar gewoon de originele. Als de rotte maatvoering en materiaalgebruik van een kopie het chassisdeel sloopt waar de stekker in hoort of na een jaartje begint te corroderen of voorspanning verliest (vage storingen..) dan kost dat nog veel meer.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie