electra teken programma

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
stefandieters
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 apr 2022 15:21

electra teken programma

Bericht door stefandieters »

Hallo met zn allen

Wie o wie kan mij in de juiste richting duwen voor een programma waarmee ik dergelijke tekeningen kan maken, zonder dat ik eerst weken aan het inlezen ben?

Mvg

Afbeelding
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: electra teken programma

Bericht door Goudgele »

Ik heb er zelf nooit mee gewerkt, maar ik hoor vaak dat DesignSpark Electrical wel fijn werkt. Is ook gratis als ik het goed heb
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: electra teken programma

Bericht door Portje »

Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: electra teken programma

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik ben een ElectronicaNoob.. maar ik heb goede ervaringen met KiCad, eigenlijk bedoeld voor het ontwerpen van Prints, maar ook voor schema's is het prima te gebruiken.. gratis, niet te steile leercurve.. wat mij betreft een aanrader.. 'kreeg het na wat "prutsen" al vrij snel voor elkaar om een PCB voor een Matrix Toetsenbord te ontwerpen..
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: electra teken programma

Bericht door diode »

Qelektro
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: electra teken programma

Bericht door keesfrees »

Is onlangs ook gevraagd :
Electro technische symbolen voor groepenkast
https://cnczone.nl/viewtopic.php?t=20980
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: electra teken programma

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kijk ook regelmatig naar diverse genoemde oplossingen.
Onlangs deze https://qelectrotech.org/index.html tegengekomen, dacht via KeesFrees in een ander topic.
Doet eigenlijk wel wat een goed schema tekenpakket moet doen.
Helaas lukt het me nog niet om ook echt alles te doen wat je zou willen doen, maar dat zal aan mijn onkunde liggen.
Spoelen en contacten naar elkaar verwijzen gaat eenvoudig, maar een geleider door laten lopen op de volgende pagina lukt me nog niet.
Dit soort pakketten zijn natuurlijk veel complexer dan een simpel CAD pakket, alle verwijzingen en nummertjes die je in je schema wilt hebben moeten op een of andere manier wel gemaakt worden, en je moet dus ook altijd heel veel basis instellingen eerst goed hebben. (en de juiste componenten kunnen vinden, bijna dezelfde uitdaging als met PCB-schema's)
2022-08-05 13_01_11-Window.jpg
De documentatie verteld veel over de mogelijkheden, maar te weinig over hoe. Dat het origineel Frans talig is helpt ook niet echt. Dus voorlopig nog maar wat meer filmpjes zoeken in de hoop dat er net dat ene stukje in zit wat ik mis.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: electra teken programma

Bericht door diode »

Hugo, dat werkt via een coming en going arrow. Die kun je ook weer aan elkaar koppelen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: electra teken programma

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja die arrow (nextreport, previousreport) heb ik wel, maar krijg die koppeling niet voor elkaar, volgens mij moet die arrow eerst aan een geleider zitten. Bij een relais heb je een master en een slave, wat ik heel begrijpelijk vind, maar dit werkt net even anders blijkbaar.
Het zou ook zomaar kunnen dat ik eerst een tabelletje met geleiders moet maken voordat je dat kunt doen, heb ik het idee.

Edit:
gevonden, op een bepaalt moment is er wel een leiding tabel, daar moet je met de rechtermuis een leiding aanklikken en menu verbinden kiezen.
(en niet zoals op dat moment aannemelijk alleen maar de button, toepassen klikken)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 215
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: electra teken programma

Bericht door André-R »

Als het puur om een ééndraads schema gaat, ik heb diverse tekeningen gemaakt in profi-cad. Hierin kan je ook zelf je symbolen vrij makkelijk maken.
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: electra teken programma

Bericht door FreesKever »

Ik gebruik zelf KiCad omdat +90% van wat ik doe electronica & printen is.
Ik vind KiCad ook best geschikt voor electro tekeningen, maar omdat het niet echt standaard is moet je relatief veel schema symbolen zelf maken of aanpassen. Dat os niet moeilijk in KiCad, maar je moet er wel even voor gaan zitten en 't kost tijd.

Op het KiCad forum wordt Qelectrotech somes wel eens aanbevolen voor electro.
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: electra teken programma

Bericht door lordprimoz »

Ik heb voor mijn electra wel eens gekeken naar qeletrotech, maar ik vond het niet heel erg lekker werken.

Werd toen door een kennis aanbevolen om eens naar skycad te kijken: https://skycad.ca/

Nog niet aan toe gekomen om schema in te voeren etc, maar met eerste test leek het al makkelijker en beter te werken
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: electra teken programma

Bericht door keesfrees »

Interessant, even zien voor welke OS-en :
O ! deze melding komt :
"We detected you are not on Windows currently. Please note that SkyCAD is only compatible on Windows systems."

Misschien werkt het onder WINE op linux.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Plaats reactie