chatter, hoog werkstuk

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

chatter, hoog werkstuk

Bericht door TomAndKobus »

Hallo allemaal, Hoe kan ik het beste onderstaand werkstuk frezen. Afmetingen stock 80x74x30 mm). Het werkstuk is dus dik. Wat ik heb geprobeerd is het geheel uit te frezen met een frees rond 6 mm en 30 mm snijkant. En dan met een contour bewerking om niet al het materiaal weg te frezen. Echter dit levert een zeer slecht gefreesde zijkant, door shatter. Alternatief is van 2 kanten frezen, maar ik wil geen scheidingslijn in het midden. Hoe moet dit nu? Waar ik nu aan denk is om toch aan 2 kanten te frezen en 0,5mm over te laten en die dan in een keer (30mm) op maat te frezen. Dat gaat niet lukken daar waar ik klem, maar grotendeels zou dat kunnen lukken.
Kunnen jullie mij tips geven?
beugel.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: chatter, hoog werkstuk

Bericht door motormuis »

wat is het voor materiaal ?
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: chatter, hoog werkstuk

Bericht door TomAndKobus »

Sorry Aluminium Gegoten 8083
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: chatter, hoog werkstuk

Bericht door motormuis »

ik naam een blok 40 mm dik beginnen met een frees 10 mm 0.2 mm laten staan dan met een frees die in alle hoeken komt nafrezen
kanten breken
omdraaien en op dikte frezen
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: chatter, hoog werkstuk

Bericht door TomAndKobus »

Met een 10mm dikke frees heb je dan geen chatter? Hoe diep maximaal? Ik heb een OSPF, dus ik kan niet zoveel in een keer frezen als een "echte" freesbank
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: chatter, hoog werkstuk

Bericht door hfjbuis »

Boor er met een grote gaten boor een gat in. Dat materiaal hoef je dan niet weg te frezen en kun je weer gebruiken op de draaibank.
De opening tussen de 2 montage vlakken zou ik als laatste bewerking doen en er een heel klein stukje van frezen. Dan blijft de maat beter.
Dan omdraaien en de andere kant afwerken
Als laatste de opening helemaal frezen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 315
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: chatter, hoog werkstuk

Bericht door Rocnc »

Misschien sla ik de plank helemaal mis, maar is dit een idee:
Frees de binnenzijde. Vul de holling op met kunststof dat op lage temperatuur smelt. Zoiets: https://opencircuit.nl/product/Smart-Ma ... morph-500g. Dit spul is net klei als het warm is en zo hard en taai als een blok nylon als het gestold is. Het zal het aluminium ondersteunen en trillingen dempen of wegnemen. Daarna kan je de buitencontour frezen. Als laatste kiep je het hele ding in heet water om het plastic te verwijderen.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: chatter, hoog werkstuk

Bericht door TomAndKobus »

Wel een leuk idee, maar ik merkte eigenlijk al meteen bij het frezen in het blok dat het frezen niet lekker ging. Tot nu toe was mijn dikste frees een 6mm frees. Om dit werk te doen had ik een 6 mm frees met een snijkant van 30 mm. De frees steekt dus ver uit en dit ging niet lekker. Ik heb zonet een 10 mm frees gekocht met 32mm snijkant. Ik denk dat ik de raad van Motormuis opvolg en een dikker blok aluminium koop en die dan goed inklemmen. Ik hoop dat de 10 mm frees dan stijf genoeg is, zodat ik geen chatter heb.

Ik heb trouwens nog nooit zo'n dure frees gekocht. Ik heb bij Koetje een Dormer frees gekocht. Ik dacht, laat ik dan ook maar een goede frees kopen. Was ongeveer 80 euro kwijt :roll:

Bedankt voor de tips tot nu toe.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: chatter, hoog werkstuk

Bericht door DaBit »

Voor ruwfrezen van grote hoge blokken materiaal gebruik ik ook wel eens dit soort wisselplaatbodies: https://www.ctctools.biz/right-angle-sh ... l-bap-p25/

De oppervlaktekwaliteit is niet geweldig van die dingen, met 1 wisselplaatje (bij D<16mm) van beperkte hoogte schiet het materiaalverwijderen relatief niet zo heel hard op en ze maken een pokkeherrie. Maar ze zijn lang, robuust en erg economisch in gebruik; die plaatjes gaan lang mee en je kunt ze nog een keer omdraaien ook.

[edit]
Oud videootje van mij met zo'n frees, heb je een idee van de herrie:

https://www.youtube.com/watch?v=0etcYg6 ... nnel=DaBit

Met fatsoenlijke plaatjes heb je dat opkrullend randje overigens niet; zoals gewoonlijk loont het de moeite om de wisselplaten van een gerenommeerd merk te kopen op Ebay ofzo.
[/edit]
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: chatter, hoog werkstuk

Bericht door P1-Engineering »

Hoe dikker de frees, des te stabieler. Meer snijkanten is meestal ook beter, stabieler.
Als je bijvoorbeeld een 6mm 1-snijder hebt welke perfect is voor ruwfrezen (veel ruimte om de spaan af te voeren) wil je deze niet gebruiken voor nafrezen. Zeker niet met een 5xD aan materiaal.

Gezien het werkstuk is het erg gevoelig voor chatter. Zelf zou ik eerst de binnenkant volledig afwerken, dan het binnendeel opvullen met een opspanmal (3D print) en dan buitenzijde frezen.
Heb zoiets ook gedaan met een hoge schaal met zeer kleine wanddikte. De buitenvorm (mal) een 3D print welke de wand volledig ondersteunt. Alle chatter was vervolgens weg bij afwerken binnenzijde.

Andere optie is om nog een voet aan de onderzijde te laten zitten, omdraaien en vervolgens vlakken op de juiste hoogte. Moet je wel voldoende materiaal hebben uiteraard.

Ben zelf erg tevreden met deze 2 opties voor het nafrezen:

https://www.sorotec.de/shop/Zerspanungs ... schichtet/

https://www.sorotec.de/shop/Zerspanungs ... schichtet/

Dit schijnt nog beter te zijn, met bijbehorend prijskaartje :lol:

https://www.hoffmann-group.com/NL/nl/hn ... 03-10?tId=
Laatst gewijzigd door P1-Engineering op 15 jun 2022 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: chatter, hoog werkstuk

Bericht door TomAndKobus »

Dank voor de frees tips. Sorotec heeft zeker mooie frezen. Vraag, 10mm dik en dan een 3 snijder, lukt dat wel met een spindel die niet veel langzamer wil dan 10000 toeren? Of maakt dat niet zoveel uit?

DaBit, ook een mooie frees. En goedkoper dan de gene die ik nu heb gekocht. Maar omdat men zegt dat de duurdere frezen veel beter frezen, ben ik voor een dure gegaan. De 6 mm frees met 30mm snijkant, is trouwens ook van Sorotec. Ik hoop deze wel te kunnen gebruiken bij het na frezen. Inmiddels heb ik 35mm dik materiaal gekocht voor het werkstuk van 30 mm dik. Dikker dan 35 mm kan ik zelf niet meer opmaat maken met mijn circle zaag. En ik hoop dus zo de tactiek van Motormuis te kunnen gebruiken.

Ik zal de resultaten zeker nog melden.

Groeten, Tom.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: chatter, hoog werkstuk

Bericht door P1-Engineering »

15900 toeren bij 4050mm/min om mee te beginnen.
De rekentool van Sorotec icm de frezen van hun heeft mij nog niet in de steek gelaten. In de praktijk kan ik vaak nog richting de 150% van de afgegeven waardes.
Laatst gewijzigd door P1-Engineering op 15 jun 2022 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: chatter, hoog werkstuk

Bericht door TomAndKobus »

ok bedankt :P
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: chatter, hoog werkstuk

Bericht door DaBit »

TomAndKobus schreef: 15 jun 2022 16:24 DaBit, ook een mooie frees. En goedkoper dan de gene die ik nu heb gekocht. Maar omdat men zegt dat de duurdere frezen veel beter frezen, ben ik voor een dure gegaan.
Is ook zo. Die wisselplaatbodies (van CTC-tools of vergelijkbare kwaliteit in ieder geval) moet je gebruiken voor ruwfrezen en/of als je de lengte nodig hebt; ik heb eigenlijk niks anders waar ik 100+ mm Z-bereik mee kan halen, of de vorm van het werkstuk moet wel heel gunstig uitvallen.

Voor ruwfrezen heb je trouwens ook, euhhh, ruwfrezen:
Afbeelding

Ik zou het nafrezen zelf waarschijnlijk niet op volle diepte doen maar in een 'spiraal' buitenkant-binnenkant van boven naar onder lopen met elke gang een mm of 5-10 dieper; de wandjes zijn vrij dun.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie