WiFi/internet in de schuur

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

WiFi/internet in de schuur

Bericht door remon_v »

Beste CNCZoners,

Zoals het onderwerp al zegt zou ik graag WiFi of bedraad internet in de schuur hebben, het liefst WiFi. Ik zou bijvoorbeeld een camera op mijn CNC willen zetten, zodat ik binnen kan kijken of het allemaal goed gaat en hoef ik niet uren in de schuur te blijven.
Ik gok dat tussen de router en begin van de schuur ongeveer 15m afstand zit.
De router die ik gebruik is een Asus RT-AC66U Dual Band 3x3 82.11 AC Gigabit router (met 3 antennes).

De WiFi van de router haalt het begin van de schuur net (zwak signaal), achter in de schuur waar mijn PC staat helaas niet.

Waarschijnlijk zal de beste manier zijn een kabel trekken naar de schuur, maar ben even opzoek naar andere oplossingen.

Ik heb een TP-Link AV1300 set aangeschaft, dat zou via het stroomnet gaan... maar dat moet dan weer op dezelfde groep. Mijn router zit helaas niet op dezelfde groep als de schuur.

Iemand nog ideeën?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: WiFi/internet in de schuur

Bericht door DaBit »

Dat powerline-spul hoeft niet perse op dezelfde groep, wel op dezelfde fase. Dat is meestal nog wel te realiseren.

Verder gebruikte ik een richtantenne op de 'wifi-ontvanger' in de schuur toen ik nog geen kabel had lopen, gericht op de router in de woonkamer. Werkte wel redelijk. Bouwtekeningen voor een double biquad-antenne zijn online te vinden en zo'n ding is vrij simpel te bouwen. Dat geld ook voor een 'cantenna'; die is nog iets directioneler.
Die 'wifi-ontvanger' kan behalve het kaartje in je PC eventueel ook een tweede router zoals jouw Asus zijn die je in wireless-client mode schakelt.

Nog een optie is een wifi-repeater ergens tussen je hoofdrouter en de schuur in zetten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: WiFi/internet in de schuur

Bericht door HD13 »

Zou gaan voor bedraad internet.
Geen gezeur met snelheid.
Ook geen ellende als je buren een wifi router voor in de tuin gaan gebruiken.

Als je toch gaat graven even nadenken wat er nog meer naar de schuur moet in de toekomst.

TP-link, wordt schuur dan niet gevoed van uit huis ?
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: WiFi/internet in de schuur

Bericht door javanree »

HD13 schreef: 08 jun 2022 17:28 Als je toch gaat graven even nadenken wat er nog meer naar de schuur moet in de toekomst.
Leg alles gewoon in een grote PVC afvoerbuis...
Vorige bewoners hadden een 50mm PVC buis van kruipruimte huis naar de schuur gelegd. Ik kon dus naast de enkelfase heel makkelijk een 3-fase kabel en een shielded ethernet kabel er bij trekken zonder moeite. Als ik het nu zelf weer zou moeten doen zou ik nog een slag groter gaan, 'omdat het kan'

Ik zou altijd een kabel leggen , is even werk maar mits je het goed doet ben je meteen 100% af van gedoe. Super stabiele verbinding , scheelt een hoop gedoe.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: WiFi/internet in de schuur

Bericht door remon_v »

Bedankt voor de input!
DaBit schreef: 08 jun 2022 17:22 Dat powerline-spul hoeft niet perse op dezelfde groep, wel op dezelfde fase. Dat is meestal nog wel te realiseren.
Dit ga ik eerst proberen, dacht dat het op dezelfde groep moest.
DaBit schreef: 08 jun 2022 17:22 Verder gebruikte ik een richtantenne op de 'wifi-ontvanger' in de schuur toen ik nog geen kabel had lopen, gericht op de router in de woonkamer. Werkte wel redelijk. Bouwtekeningen voor een double biquad-antenne zijn online te vinden en zo'n ding is vrij simpel te bouwen. Dat geld ook voor een 'cantenna'; die is nog iets directioneler.
Die 'wifi-ontvanger' kan behalve het kaartje in je PC eventueel ook een tweede router zoals jouw Asus zijn die je in wireless-client mode schakelt.

Nog een optie is een wifi-repeater ergens tussen je hoofdrouter en de schuur in zetten.
Ook zeker goede opties!
HD13 schreef: 08 jun 2022 17:28 Zou gaan voor bedraad internet.
Geen gezeur met snelheid.
Ook geen ellende als je buren een wifi router voor in de tuin gaan gebruiken.

Als je toch gaat graven even nadenken wat er nog meer naar de schuur moet in de toekomst.
Ja bedraad is het beste dat snap ik. Waarschijnlijk gaan we de achtertuin volgend jaar aanpakken met nieuwe tegels/bestrating, dan kan ik gelijk een buis leggen inderdaad. En dan kan er nog een 3 fase kabel bij ofzo, dat zou ook mooi zijn.
HD13 schreef: 08 jun 2022 17:28 TP-link, wordt schuur dan niet gevoed van uit huis ?
Jawel er ligt een kabel in de grond, ergens. vanaf de uitbouw gaat die de grond is heb ik gezien.
javanree schreef: 08 jun 2022 17:35 Leg alles gewoon in een grote PVC afvoerbuis...
Vorige bewoners hadden een 50mm PVC buis van kruipruimte huis naar de schuur gelegd. Ik kon dus naast de enkelfase heel makkelijk een 3-fase kabel en een shielded ethernet kabel er bij trekken zonder moeite. Als ik het nu zelf weer zou moeten doen zou ik nog een slag groter gaan, 'omdat het kan'

Ik zou altijd een kabel leggen , is even werk maar mits je het goed doet ben je meteen 100% af van gedoe. Super stabiele verbinding , scheelt een hoop gedoe.
Juist, maar dat is dus voor over een jaar. Ik zoek even een tijdelijk oplossing.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: WiFi/internet in de schuur

Bericht door skillalot »

Ik heb de router voor in de meterkast staan, en had achter in de tuin waar TV met chromecast onder de overkapping hangt ook maar slecht bereik.
Heb toen een setje Devolo dlan 550 duo+ die ik nog had liggen gebruikt. Een in de meterkast en aansluiten op de router, en een in het tuinhuis met een extra accespoint. Werkt perfect, zo goed dat ik de pc boven ook maar op deze manier heb aangesloten met nog een zelfde setje die ik via marktplaats gekocht heb voor 30 euro. En volgens mij hoeven die powerline dingen niet eens op dezelfde fase te zitten om te werken.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: WiFi/internet in de schuur

Bericht door remon_v »

Zoiets heb ik dus ook, dat ga ik eerst proberen...
Ik heb de TP-Link AV1300
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: WiFi/internet in de schuur

Bericht door zeeschuim »

een wifi repeater kan dat ook met dezelfde ssid? Voor google home.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: WiFi/internet in de schuur

Bericht door Bjornski1976 »

Gebruik al jaren een powerline adapter van devolo 1200ac met WiFi en met twee lan aansluitingen, ideaal. Hiermee kan ik ook het WiFi netwrk clonen en zo heeft alles een ip range ssis en wachtwoord.

Naar mij schuur ooit een bundel kabel 2 x 3x2.5mm2, en netwerk. Wel spijt om er geen waterleiding bij te gooien.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: WiFi/internet in de schuur

Bericht door Markus »

Ik had hetzelfde probleem

https://www.megekko.nl/product/2105/181 ... INK-CPE510

heb een van deze series (oude versie ?) ooit gekocht, is met een nauwe radio bundel, zou heel goed moeten werken, uiteindelijk nooit gebruikt, ligt nog nieuw in de doos. Toch maar de moeite gedaan om wat grond kabel in te graven. Is wat meer moeite maar wel het beste.

Wifi is natuurlijk veel minder moiete

Op zich moet je met een dergelijk kastje vele 100derden meters tot zelfs kilometers kunnen overbruggen

Kijk eens op youtube zoek met "TP-LINK CPE510 range" en je ziet velen die deze oplossing gebruiken

Greezt,

Markus
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: WiFi/internet in de schuur

Bericht door skillalot »

Dat werkt ook goed inderdaad. Op een slachterij waar ik vroeger werkte moest ik een camerasysteem aanleggen. Op een aantal afdelingen verspreid zat een switch (waar je van de grote ICT afdeling vanaf moest blijven) die via glasvezel verbonden waren. Ik heb toen overal PoE switches gezet met twee glasvezel converters (lag een ringleiding van glasvezel). Alleen in de wasplaats van de vrachtwagens lag geen netwerk of glasvezel, en de buis onder het wegdek daar paste echt geen kabel meer bij. Ik heb toen Ovislink Airmax point to point accespoints opgehangen. Een op de hoek van de wasplaats op een paal op het dak, en een boven op het dak op kantoor. Naar mekaar toe gericht, en allebei ingesteld als bridge mode. Nooit problemen mee gehad.
Hoe groter de afstand hoe trager de snelheid wordt, maar als je ze goed op elkaar richt zouden die dingen in open veld een km of 10 moeten werken dacht ik.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: WiFi/internet in de schuur

Bericht door keesfrees »

Zo kan het ook :

24359
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: WiFi/internet in de schuur

Bericht door Kjelt »

Ze zijn al een tijdje bezig met hoge snelheids InfraRood straalverbindingen.
Tussen de 5 en 10Gb/s is haalbaar alleen nog niet commercieel verkrijgbaar maar gaat waarschijnlijk op veel plaatsen Wifi wel vervangen in de nabije toekomst.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: WiFi/internet in de schuur

Bericht door Kars-cnc »

Zijn dat niet twee verschillende dingen; een straalverbinding en Wifi? Voor een straalverbinding is infrarood het gevolg van de trend naar steeds hogere frequenties zou ik denken. Als je daar maar lang genoeg mee doorgaat gaat het vanzelf licht geven...

Die schotel van Keesfrees vind ik wel een super oplossing, gewoon het signaal focussen op de telefoon en verder niets nodig! Wel een beetje onhandig misschien als je je telefoon tegen het oor wilt gebruiken :lol:
Plaats reactie