problemen met wormwiel maken

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

problemen met wormwiel maken

Bericht door harry321 »

hoi,

doel; wormwiel maken met tap 16x2mm op de draaibank, tap in de 3klauw en de "blank" ronddraaiend op de plaats van de beitelhouder (zie yt als je niet begrijpt wat ik bedoel).
heb al 3 pogingen gedaan met resultaat dat dat NA. ongeveer 1mm diepte voeding de tap de eigen gemaakte draad begint op te vreten.
en ik wil maximale diepte (1.6mm) voor maximale kracht overbrenging/minder slijtage gevoelig.


mijn berekening was als volgt, pitch is dus 2 mm, maximale diepte van de tap zou dan 1.6mm moeten zijn,als er geen radius aan de tap-snijkanten zouden zijn.
dus de "blank" mag m.i. elke omtrek hebben als die maar te delen is door 2mm.

en toch gaat het nu al 3 keer fout, tot 1mm diepte gaat gaat het goed en daarna gaat ie zijn eigen draad opvreten.

wat doe ik fout ?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: problemen met wormwiel maken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je moet in 1 keer op volle diepte snijden, dus in de lengte richting van de tap in voeren en gebruik maken van de aansnijding van de tap. die je mi
Maar de volle 360 graden snijden is altijd een uitdaging om het uit te laten komen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: problemen met wormwiel maken

Bericht door harry321 »

hugo stoutjesdijk schreef: 01 jun 2022 12:40 Je moet in 1 keer op volle diepte snijden, dus in de lengte richting van de tap in voeren en gebruik maken van de aansnijding van de tap. die je mi
Maar de volle 360 graden snijden is altijd een uitdaging om het uit te laten komen.
bedoel je in 1 keer, zeg maar 1.5mm diepte instellen en dan (rustig) met de langsvoeding de tap passeren, is dat niet een beetje heftig in 1 keer ?
btw, is er toevallig een truukje als je ziet dat het fout gaat met het opvreten van eigen draad om het te corrigeren, of is fout gewoon fout en niet te corrigeren behalve de blank kleiner maken en opnieuw te beginnen. .
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: problemen met wormwiel maken

Bericht door hfjbuis »

Ik heb mijn wormwielen gemaakt op dezelfde manier als tandwielen (tand voor tand) met de fly cutter geplaatst onder de helix hoek van de draad. De diameter van de fly cutter is gelijk aan de diameter van de worm. Met dezelfde (fly) cutter heb ik ook de worm gemaakt, maar dan zoals je een schroefdraad maakt op de draaibank.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: problemen met wormwiel maken

Bericht door Arie Kabaalstra »

harry321 schreef: 01 jun 2022 12:04 hoi,

(zie yt als je niet begrijpt wat ik bedoel).
Ik begrijp heel goed wat je bedoelt, en..



wat ik in dit filmpje zie, is dat ie vantevoren al "tandjes" steekt in het rondsel, voordat ie gaat wormfrezen, zo heeft de tap (hij gebruikt gewoon een bout, met wat snijkanten erin gezaagd) al een "voorzetje" zodat de hoekverdraaiing per snijkant meteen goed is..
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: problemen met wormwiel maken

Bericht door harry321 »

het is gelukt ! voor99% althans, maar voor mij goed genoeg.
zoals hugo zei, in 1 keer de volle diepte, dat was de truuk.
moet er wel bij zeggen dat ik 1 millimeter extra bij de "normale" omtrek opgeteld heb, want het viel mij op toen ik de blank weer kleiner draaide dat het probleemgebied waar de tanden zichzelf opvraten, dat ik heel duidelijk kon zien dat er 1 pitch geen 2mm meer was maar een soort van 3mm, dus ik dacht, laat ik 1 mm bij de normale omtrek optellen.
moet er ook bij zeggen dat het niet echt supermooi is geworden (het draad is niet echt mooi) maar het is over het algemeen wel goed genoeg voor het geen wat ik er mee wil doen (fijn afstelling).

blijf het toch vreemd vinden dat het draad WEL superstrak blijft tot 1mm diepte maar zodra je dieper gaat wordt het lelijker ?
heb in het verleden eerder een wormwiel gemaakt op dezelfde manier met een 8mm tap (staat ook hier in mijn topics) en dat was totaal geen probleem ? misschien ligt het wel aan de tap, ik weet het niet...

iedereen bedankt voor de input, tot het volgende "probleem".
groet harry.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: problemen met wormwiel maken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien krijg je last van ondersnijding omdat de verhouding spoed en diameter te krap is.
Wat is de diameter van je wormwiel.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: problemen met wormwiel maken

Bericht door harry321 »

hugo stoutjesdijk schreef: 02 jun 2022 11:48 Misschien krijg je last van ondersnijding omdat de verhouding spoed en diameter te krap is.
Wat is de diameter van je wormwiel.
ik begon met een blank van 70mm en ben geeindigt met een diameter van 59mm.
Plaats reactie