Is persluchtslang geschikt voor een vaste aansluiting?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Is persluchtslang geschikt voor een vaste aansluiting?

Bericht door Kars-cnc »

Voor mijn CNC frees rol ik steeds een persluchtslang uit van de compressor naar de frees. Nu wil ik een vaste aansluiting maken dicht bij de CNC frees maar de weg er naar toe is nogal bochtig en lastig met een vaste buis te realiseren.

Kan ik hiervoor ook gewoon de bekende gewapende perslucht slang gebruiken?
Bijvoorbeeld deze:

12mm persluchtslang.jpg

Ik kan de slang beschermen met een mantelbuis op plaatsen waar hij geraakt zou kunnen worden door scherpe voorwerpen en normaal gesproken zal de leiding alleen op druk staan als ik er bij ben. Maar het liefst maak ik iets wat eventueel ook continu onder druk mag staan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Is persluchtslang geschikt voor een vaste aansluiting?

Bericht door serum »

Hoeveel M moet je? Girair is mooi spul. Heb ook wel eens 16mm PU slang gezien met muurbevestigingen (t-stukken en EURO aansluitingen)

Zou geen reden kunnen verzinnen waarom je oorspronkelijke plan niet zou werken.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Is persluchtslang geschikt voor een vaste aansluiting?

Bericht door P1-Engineering »

Mag geen issue zijn.
Enige waar je last van hebt is degradatie over tijd en dit kan eventueel versnellen door olie mist of andere chemicaliën aan binnen of buitenkant.
In 24/7 productie omgeving vervangen we ze elke 5-8 jaar, hangt van de applicatie af.
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Is persluchtslang geschikt voor een vaste aansluiting?

Bericht door Jensorie »

Ik heb recent een ringleiding van alupex leiding gemaakt, dat bevalt tot nu toe erg goed.
https://www.viawww.nl/huismerk-basisart ... el-pakken/


Qua kosten valt het reuze mee tov de ''echte'' leidingsystemen, en het verouderd niet. (althans, dat hoop ik :mrgreen:)
De installatie is wel een hele worsteling met dat buis, korte bochten e.d. is bijna niet te doen zonder geschikte buigijzers etc.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Is persluchtslang geschikt voor een vaste aansluiting?

Bericht door Kjelt »

Ik heb die blauwe rubber persluchtslang geloof 12mm naar mijn zolder en naar de garage al sinds 2006.
Enigste dat wel eens wil lekken zijn die knijpkrimp aansluitingen.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Is persluchtslang geschikt voor een vaste aansluiting?

Bericht door Mcgyver »

Als je bang bent voor duurzaamheid, dan is koper leiding of verwarmings buis toch ook een optie?
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Is persluchtslang geschikt voor een vaste aansluiting?

Bericht door Kars-cnc »

serum schreef: 30 mei 2022 21:23 Zou geen reden kunnen verzinnen waarom je oorspronkelijke plan niet zou werken.
P1-Engineering schreef: 30 mei 2022 21:37 Mag geen issue zijn.
Kjelt schreef: 30 mei 2022 22:15 Ik heb die blauwe rubber persluchtslang geloof 12mm naar mijn zolder en naar de garage al sinds 2006.
Mooi, dat zijn alvast drie stemmen voor ;-)
Jensorie schreef: 30 mei 2022 21:57 Ik heb recent een ringleiding van alupex leiding gemaakt, dat bevalt tot nu toe erg goed.
Dat is wel een mooi systeem zo te zien maar mijn muren zijn niet zo leeg als bij jou. Om niet van alles van de muur te hoeven schroeven moet ik over een kastje heen, achter een radiator langs, onder een schapje door... Als het niet flexibel kan wordt het veel werk, vandaar mijn vraag.

Het gaat overigens om een afstand van ca. 7 meter.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Is persluchtslang geschikt voor een vaste aansluiting?

Bericht door bartL »

Hier ligt ook gewoon een 16mm PU slang naar de vaste punten vanwege dezelfde redenen. Om een balk, langs een kastje, door een gaatje etc. Tot op heden nooit problemen mee gehad.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Is persluchtslang geschikt voor een vaste aansluiting?

Bericht door benkr »

Ik ga heel binnenkort ook zo'n soort van ringleiding maken in mijn schuurtje, dat zal voor een groot deel uit 15mm koperen leiding gemaakt worden, maar enkele lastige stukjes gaan inderdaad gewoon van die gewapende slang worden.
De koppelingen die ik daar voor heb liggen heb ik bij Lidl besteld.

https://www.lidl.nl/p/parkside-persluch ... p100343184

Verder soldeer T-stukken en zgn. muurplaten (kraan montage voet) met verloop ringen er in, gekocht bij Hornbach en bij elke aansluiting een kogelkraan van Van Cranenbroek maar die had ik al liggen zolang ik de compressor in huis heb.
Ik kwam er achter dat de luchtkoppelingen onverwacht moeilijk verkrijgbaar en ook nog eens best wel duur waren terwijl ze bij Lidl eigenlijk spotgoedkoop zijn, ik heb die setjes wel uit elkaar geschroefd, b.v. dat 4-voudige verdeelstuk gebruik ik gewoon als 4 losse aansluitstukken.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Is persluchtslang geschikt voor een vaste aansluiting?

Bericht door Kars-cnc »

benkr schreef: 30 mei 2022 22:41 De koppelingen die ik daar voor heb liggen heb ik bij Lidl besteld.
Ik heb nog wat koppelstukken e.d. liggen, daar moet ik het mee redden volgens mij. Maar ik zie dat de Lidl ook een 10m slang voor weinig te koop heeft. De binnendiameter hiervan is 6.3mm zie ik, zou dat genoeg zijn bij een luchtafname van zo'n 30 tot 60 liter per minuut?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Is persluchtslang geschikt voor een vaste aansluiting?

Bericht door serum »

Mcgyver schreef: 30 mei 2022 22:22 Als je bang bent voor duurzaamheid, dan is koper leiding of verwarmings buis toch ook een optie?
Die verwarmingsbuizen willen wel roesten. Mag je voor ieder gevoelig apparaat een filter zetten en is er risico op doorroesten. Volgens mij is het een fractie verantwoorder dan hoge druk pvc maar is het een redelijke beunoplossing
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Is persluchtslang geschikt voor een vaste aansluiting?

Bericht door hfjbuis »

Ik heb een rubber slang liggen (6 mm inwendig, 10m) vanaf de garage naar de 1e verdieping. Die ligt al een jaartje of 10. Zo'n gewapende heldere slang moet van een goede kwaliteit zijn anders kunnen ze niet tegen een constante hoge druk. Mijn ervaring is dat de Gardena tuinslangen heel veel beter zijn dan de gangbare bouwmarkt kwaliteit.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Is persluchtslang geschikt voor een vaste aansluiting?

Bericht door kawarider »

Ha, eindelijk een argument om het niet te doen. Thanks.
Ik zie het steeds vaker, cv buis en perskoppelingen. Schiet lekker op. Olievernevelaar aan t begin plaatsen. Maar ja, meeste machines willen dat dan weer niet, olie in de perslucht.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Is persluchtslang geschikt voor een vaste aansluiting?

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 30 mei 2022 22:41 De koppelingen die ik daar voor heb liggen heb ik bij Lidl besteld.
Interessant is dit Euro of Orion? Wil je even checken?
Ik heb zelf alles al van Orion.

Afbeelding
Plaats reactie