Is persluchtslang geschikt voor een vaste aansluiting?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Is persluchtslang geschikt voor een vaste aansluiting?

Bericht door Stephan »

Bij de Welkoop hebben ze PVC buis van rond 16 en rond 20 druk klasse PN16 simpel alles simpel zagen en lijmen. alle denkbare bochtjes en verbindingen hebben ze. Kost geen weinig en is erg simpel.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Is persluchtslang geschikt voor een vaste aansluiting?

Bericht door serum »

Gewoon pvc als pneumatische aansluiting is een afrader. Standaard druk pvc is ongeschikt en gevaarlijk voor een pneumatische leiding.

Het kan de druk wel aan, maar als er iets tegenaan komt verbrijzelt het en heb je een knappe fragmentatiebom.
Papaatje
Berichten: 444
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Is persluchtslang geschikt voor een vaste aansluiting?

Bericht door Papaatje »

Kars-cnc schreef: 30 mei 2022 23:01 Ik heb nog wat koppelstukken e.d. liggen, daar moet ik het mee redden volgens mij. Maar ik zie dat de Lidl ook een 10m slang voor weinig te koop heeft. De binnendiameter hiervan is 6.3mm zie ik, zou dat genoeg zijn bij een luchtafname van zo'n 30 tot 60 liter per minuut?
ik zie dat de lidl ook een zogenaamde hybride luchtslang heeft. De inwendige diameter is 10 mm. Bestand tegen olie. ;-)

https://www.lidl.nl/p/parkside-hybride- ... p100343272
XL500SZ
Berichten: 154
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: Is persluchtslang geschikt voor een vaste aansluiting?

Bericht door XL500SZ »

In mijn garage heb ik 13x20 rubber luchtslang als 'vaste' leiding gebruikt, bij een zaak in de buurt van de rol gekocht, dan was het erg betaalbaar.

En dan voor de verwisselbare slangen gebruik ik de blank gewapende slangen (goedkoop). En heb ook zo'n blauwe hele flexibele als gebruiker slang, die is erg fijn.

Er staat mij ook iets van bij dat die doorzichtige gewapende minder geschikt was voor vaste leiding omdat die een kortere levensduur hebben, zeker als er zonlicht ergens bij kan.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Is persluchtslang geschikt voor een vaste aansluiting?

Bericht door assink »

Alles op basis van PVC heeft problemen met zonlicht.
Heb hier al jaren een aantal rollen van dat 16mm leiding staan, maar kom er nog niet aan toe om wat aan te leggen.

Gebruik geen slangklemmen, maar van die 2 oor klemmetjes. Geen scherpe uitstekende kanten, je zult altijd zien dat je de slang weer ergens langsheen trekt wat krassen geeft. Of schrammen op je eigen lijf.
https://www.wildkamp.nl/product/mikalor ... -mm/770700

Je kunt ze met een botte nijptang ook goed klemmen :lol:
motormuis
Berichten: 836
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Is persluchtslang geschikt voor een vaste aansluiting?

Bericht door motormuis »

ik heb op mijn eerste en tweede locatie 20 jaar lang PVC luchtleidingen gehad nooit problemen mee
voor de middag gemonteerd na de pauze 6 baar druk erop tijdelijk zelfs 9 baar
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Is persluchtslang geschikt voor een vaste aansluiting?

Bericht door Kars-cnc »

Papaatje schreef: 31 mei 2022 11:19 ik zie dat de lidl ook een zogenaamde hybride luchtslang heeft.
Bedankt voor de tip, deze heb ik besteld. Met die aangeklemde koppelingen spaart dat ook het gedoe met slangenklemmen.
assink schreef: 01 jun 2022 08:45 Gebruik geen slangklemmen, maar van die 2 oor klemmetjes.
Ook bedankt voor de tip. Ik had die klemmen wel eens gezien maar geen idee waar je ze zou kunnen kopen. Gewoon bij de Wildkamp dus, dat is vlak bij voor mij.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Is persluchtslang geschikt voor een vaste aansluiting?

Bericht door serum »

motormuis schreef: 01 jun 2022 09:21 ik heb op mijn eerste en tweede locatie 20 jaar lang PVC luchtleidingen gehad nooit problemen mee
voor de middag gemonteerd na de pauze 6 baar druk erop tijdelijk zelfs 9 baar
Girair?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Is persluchtslang geschikt voor een vaste aansluiting?

Bericht door DaBit »

XL500SZ schreef: 01 jun 2022 07:04 omdat die een kortere levensduur hebben, zeker als er zonlicht ergens bij kan.
Vast wel. Maar ik gebruik al aardig wat jaren van die gewapende PVC-slang met 8mm binnendiameter direct van compressor naar verbruikers (geen ringleiding maar een sterleiding :lol: ). De oudere slangen zijn wat geliger dan de nieuwere, maar het doet het allemaal nog steeds prima.

Mijn redenatie zou dus zijn 'het zal mijn tijd wel duren'.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Is persluchtslang geschikt voor een vaste aansluiting?

Bericht door assink »

Hier ook nog zo'n pvc gewapende slang die waarschijnlijk ook ooit transparant was.
Is nu mooi bruin/oranje. Wel flink stugger geworden, maar werkt nog steeds.

Gebruik hier bij voorkeur euro nippels, hebben wat meer doorlaat.
Heb op de meeste slangen combinatie koppelingen, die zowel euro als orion accepteren.
Wisselen is wel luidruchtig en vergt wat handigheid.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Is persluchtslang geschikt voor een vaste aansluiting?

Bericht door Kjelt »

assink schreef: 01 jun 2022 08:45 Gebruik geen slangklemmen, maar van die 2 oor klemmetjes. Geen scherpe uitstekende kanten, je zult altijd zien dat je de slang weer ergens langsheen trekt wat krassen geeft. Of schrammen op je eigen lijf.
Die gaan bij mij dus altijd lekken na verloop van tijd.
Zijn bevestigd bij de leverancier met een speciale tang.
Maar de echte goede eenmalig persbare zeskant aansluitingen maar daar heb je een hydraulische krimptang met speciale insert voor nodig.
Dus die fabrieksaansluitingen zeg maar, die zijn echt goed.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Is persluchtslang geschikt voor een vaste aansluiting?

Bericht door assink »

Geperst is inderdaad het mooiste en beste.
Heb contact gehad met een slangleverancier. Die raadde het gebruikt van slangklemmen bij drukken boven de 6 bar gewoon af, elk type.
Andere optie is van die klemschalen, maar dat is veel duurder en die bestaan zo klein ook niet dacht ik.

Laat wel eens hydraulische slangen persen bij onze LMB, en ik denk dat elk machine wat landbouwmachines repareert wel zo'n ding heeft.
Weet niet of de hulzen voor hydraulische slang anders zijn dan perslucht. Maar onze hydrauliekslangen kunnen tot 250 bar aan dacht ik, en voor graafmachines en shovels gaat dat naar 320bar.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Is persluchtslang geschikt voor een vaste aansluiting?

Bericht door Kjelt »

assink schreef: 01 jun 2022 12:24 Laat wel eens hydraulische slangen persen bij onze LMB, en ik denk dat elk machine wat landbouwmachines repareert wel zo'n ding heeft.
Weet niet of de hulzen voor hydraulische slang anders zijn dan perslucht. Maar onze hydrauliekslangen kunnen tot 250 bar aan dacht ik, en voor graafmachines en shovels gaat dat naar 320bar.
Dat is wel genoeg voor onze persluchtslang ;-) :mrgreen:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Is persluchtslang geschikt voor een vaste aansluiting?

Bericht door DaBit »

Pff, hydraulisch persen.. Hoezo overkill...
De beste oplossing is meestal diegene die zelf kan doen of repareren en waar ik geen heel bijzonder spul voor nodig heb.

Wat ook verbazingwekkend goed werkt als slangklem is simpelweg ijzerdraad. 2x rondom, met een vlechttang (of platbektang, of waterpomptang, of bahco, of..) de uiteinden in een wokkel draaien tot het spul goed strak staat, afknippen, vlechtdeel wegbuigen, klaar. Kun je ook mooi in het 'dal' van de slangtule doen; knappe slang die dan nog losschiet. Of eventueel in 2 dalen. Ik moet de eerste falende ook nog meemaken. En het past bijna overal en je kunt er altijd wel bij.

Dikte ijzerdraad wel wat in verhouding met de slangdikte kiezen; 3mm dik draad werkt niet met een 6mm benzineslangetje, 0.5mm dik draad werkt niet met een 50mm slang.

En nu komen er vast 1000 redenen waarom het een heel slecht idee is :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie