ATC op eding, meldingen op het scherm?

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: ATC op eding, meldingen op het scherm?

Bericht door stef110 »

Voor mijn toolchanger gebruik ik ook enkel de 760kaart. Echter wel met een i/o shield voor extra inputs en outputs. Had in theorie ook wel allemaal op de interne i/s gekunt maar heb nu genoeg uitbreidings mogelijkheden. Je kan met Eding ook een statement maken dat het programma on hold gaat totdat een ingang getriggerd word. Met een tijdslimiet. Ik heb deze functie op de atc arm en drawbar zitten. De klep wordt getriggerd door een uitgang vervolgens gaat het programma on hold totdat een sensor heeft gedetecteerd dat de atc arm in positie is daarna gaat programma verder. Als dat niet binnen 5 seconden gebeurt is gaat de machine in alarm. Werkt prima zonder externe elektronica.

Stef
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: ATC op eding, meldingen op het scherm?

Bericht door serum »

Dank jullie Jacala en Stef!

Stef; zou je een stukje code kunnen delen waarin die wachtende watchdog actief is?

Dat is precies wat ik wil.

Ik zal de 760 bestellen. Gekeken naar de 720, maar met breakout en een extra IO bordje zit je op hetzelfde als de 760, maar mis je een paar assen.
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: ATC op eding, meldingen op het scherm?

Bericht door stef110 »

Hier is een klein stukje van de code. Waarbij de carrousel en de drawbar geactiveerd worden. Met een beveiliging door limit swtiches.

Code: Selecteer alles

M54 P103                          ; activate the valve to push carausell to the spindle
	M56 P104 L2 Q6 (Read AUX in 104)  ; hold programm till coursocell have been moved to position (read sensor)

	If [#5399 == -1]
		Errmsg "Caurosell arm error"
	endif

	M54 P104                          ; activate the valve to press down the drawbar
	M56 P102 L1 Q3 (Read AUX in 102)  ; hold programm till drawbar have been activated

	If [#5399 == -1]
		Errmsg "drawbar error"
	endif	
	
	G4 p0.5			; small delay to make sure the tool came lose
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: ATC op eding, meldingen op het scherm?

Bericht door serum »

Top! Dank je Stef! Ik ga eens puzzelen. Net bericht dat er een 'houten kist' afgeleverd is.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: ATC op eding, meldingen op het scherm?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Tja.. niet alles staat in de manuals, da's wel iets waar aan gewerkt moet worden, aan de andere kant, als je kijkt naar de toch wel vele updates, ga er dan maar aan staan om al het nieuwe in de manuals te zetten..

Onlangs is er ook het nodige veranderd in de Architectuur van EdingCNC, Nieuwe INIfile structuur, 2 Macro's..
een ATC is ook best een complex geval als je em helemaal dicht wilt timmeren, maar met een paar Sensoren en de juiste IO's moet je toch een heel eind kunnen komen..
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: ATC op eding, meldingen op het scherm?

Bericht door kawarider »

Mooi draadje Serum! En probeer nu het resultaat van Stef eens te overtreffen 😜
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: ATC op eding, meldingen op het scherm?

Bericht door serum »

Neuhj! Stef heeft een prachtige machine gemaakt. Ik heb een heel ander doel voor ogen met mijn machine. Vooral hout bewerken, kunstsof en sporadisch aluminium, Deze spindel is al aardig overkill voor de huidige machine qua gewicht en vermogen. ISO30 en luchgekoeld is vooral een praktische overweging, omdat ik al ISO30 gereedschap heb (3d taster, stuk of 40 ISO30 houder, ISO30 referentieas (ISO30 taper met een nauwkeurige as van rond 30x250 mm voor het afstellen van de haaksheid/parallel) en recent een draadloze taster aangeschaft om de werkstukken eenvoudig te nullen. Doe dat tot nu toe met een camera en die zal ik er ook bij blijven gebruiken. Stiekem is zo'n camera best handig zo af en toe. Ben er nog niet uit wat voor ATC ik erop ga maken, (kettingcarousel of inline met een pneumatische bediening) Dat is nog niet zo eenvoudig bij een portaal als je niet teveel ruimte in wil boeten voor je tools. Misschien een aparte INI waarmee hij opstart voor een verkleind werkgebied met ATC of een groot werkgebied met een handmatige wisselplek.

Aan de andere kant wil ik er niet te lang bij stilstaan en gewoon gas d'r op. Ik kan deze machine niet te lang missen, dus ik zal hem vlot om moeten bouwen.

Zag dat je in Eding ook een 'noflyzone' in kan stellen, zodat de machine zich niet binnen je ATC rek kan bewegen, tenzij er tools gewisseld worden.

Op mijn grote machine heb ik een ATC zitten, dat bevalt mij wel. Ik heb een idee voor een product in gedachten die ik mooi op deze kleine machine kan doen. ATC zou tijdsbesparend zijn. (en dan kan ik sneller met pensioen met minder stress) :mrgreen:


het is dus een HF spindel met ISO30; de spindel is alleen CW (aldus de niet zo kundige fabrikant, die gaf aan 'geen verstand van CNC machines te hebben' toen ik vroeg of hij links en rechtsom kon draaien. Maar waarom zou een HF spindel niet ook CCW kunnen draaien? risico voor loskomen van de pulstud of de spantang? Volgens mij moet iedere HF spindel links en rechtsop kunnen draaien? Fabrikant gaf aan dat het niet kon en de leverancier zei dat het geen probleem was. (ik zou graag hele milde bewerkingen willen doen op hout met een linksom frees, voor afwerking met de groeirichting van het hout mee) . Dus een minimale finish pass.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ATC op eding, meldingen op het scherm?

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 30 mei 2022 19:10 Maar waarom zou een HF spindel niet ook CCW kunnen draaien?
Enigste dat ik kan verzinnen bij een luchtgekoelde spindel is als de ventilator mechanisch aan de as bevestigd zit, dan gaat de luchtstroom de andere kant op en heb je een stofzuiger. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: ATC op eding, meldingen op het scherm?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat ik zelf erg fijn vind van de EMCOtronic besturing op mijn EMCOturn (een ideetje wat ze van Fanuc hebben gejat) is de Toolchange.
Bij die besturing programmeer je een toolchange met T0606 bijvoorbeeld.. en dat betekent: T (06)positie van de ATC, (06) tooloffset.
't geheugen heeft ruimte voor 99 tools.
Momenteel heb ik diverse gereedschappen in houders, dus eigenlijk een soort Quick-change, want met 2 boutjes verwissel ik een houder.
Zo heb ik programma's waar bijvoorbeeld T0609 en T0711 in heb staan, omdat ik Tool 9 in een houder heb zitten, die ik dan op Positie 6 van de Toolchanger heb zitten, en tool 11 op positie 7..

Ik heb dat ook al eens aangegeven aan EdingCNC, dat ze daar eens naar moeten kijken.. stel je voor.. je hebt inderdaad 30 houders.. maar op je machine moet je dan een ENORM kettingmagazijn bouwen, terwijl je er mogelijk makkelijk genoeg een rekje met 10 posities op kan zetten..

Dan kun je dus gewoon een doos houders voorzien van tools.. en je zet in het rekje wat je nodig hebt voor die klus.. andere klus?.. trek je de tools die je niet gebruikt eruit, en kleun je de andere die je wel nodig hebt erin..

't is nu wel mogelijk om met een omweg, een U-bocht en een Jij-bak een andere tooloffset te laden, maar dat verdient geen schoonheidsprijs.
Dus.. is de enige optie: je ATC zoveel mogelijk posities geven, en em zo efficient mogelijk indelen..

Op de Heidenhain TNC 410 werkte het net anders.. ik kon met T2M6 het gereedschap 2 uit de carrousel halen, en dan werd de offset van Tool 2 ook geladen, echter.. als ik daarna meteen T6 programmeerde, dan ging ie niet wisselen, maar laadde ie de offset van tool 6.. zo kon ik ook vooringestelde gereedschappen in de carrousel gooien, en ze in een programma toepassen.. om ze er naderhand weer uit te halen, en de originele gereedschappen weer terug te plaatsen..

Als je de mogelijkheid hebt om één klein gebiedje te reserveren om Tools te wisselen, dan kun je ook kijken of je een wissel-arm kunt gebruiken..
er zijn ook machines waar je vooraf het volgende gereedschap meteen voor kan selecteren, terwijl de machine zelf weer aan het verspanen is.
Dat scheelt natuurlijk in tijd.. maar dan heb je ook een wissellaar die het vorige gereedschap neergooit waar ie de volgende uit peutert.. en dan moet je dus een locatietabel aan gaan maken.. dat moet wel lukken met een array (reeks parameters voor elke tool, en de positie waar ie staat)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: ATC op eding, meldingen op het scherm?

Bericht door serum »

Op mijn grote machine kan je 99 tools inmeten. Je geeft op in de tooltabel in welk slot de tool zit. (helaas kan je niet zeggen dat T8 en T16 en T24 allemaal in slot 8 zitten) Zou voor mij net wat makkelijker werken zijn.

Ik geef dan voor slot 8 T99 op en dan weet de machine dat wanneer hij een M6 T99 voor zijn kiezen krijgt dat hij deze in pocket 8 kan vinden. (is ook een fanuc achtige besturing) Geef je een onbekende T op, dan stopt de machine met een melding dat de tool niet geladen is.

Die ventilator is in dit geval het probleem niet. Die is 24V. Zit op de spindels die ik ken met spindelaangedreven fan ook niet echt een ventilator, meer een schoepenwieltje dat zo ontworpen is dat links/rechtsom niet uitmaakt.
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: ATC op eding, meldingen op het scherm?

Bericht door stef110 »

Ik heb mijn marco zo gemaakt. Dat ik met een dialoog venster me 18 slots zie van de umbrella. Daar vul ik vervolgens in elke tool nummer in elke slot zit. Ik heb momenteel ook iets van bijna 40 houders welke allemaal netjes al een offset hebben in de eding gereedschaps tabel.
Als ik een andere tool nodig heb hoef ik alleen maar een nummer te wisselen in het dialoog en de tool zelf in de carrousel en de offsets blijven gewoon netjes behouden.

mocht er iemand in geïnteresseerd zijn kan ik wel eens het hele programma posten.

Stef

Afbeelding
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: ATC op eding, meldingen op het scherm?

Bericht door serum »

Zow! dat is chique! Complimenten voor de volledigheid.

Waarom zie je maar 9 tool slots in de linker kolom terwijl je 18 pockets hebt? of zijn het 2 schermen?

Als je het niet vevelend vind om je werk te delen, houd ik mij van harte aanbevolen om er doorheen te struinen. Ik denk (hoop) dat ik er vreselijk veel van kan leren.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: ATC op eding, meldingen op het scherm?

Bericht door kawarider »

Iedereen wel. Stef heeft een akelig mooie machine gebouwd.

Serum, jij praat nu over die osp achtige frees van je? Plaatjes?
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: ATC op eding, meldingen op het scherm?

Bericht door stef110 »

Het zijn inderdaad 2 schermen, er is een limiet van maximaal aantal input velden in een dialog. Heb hem daarom verdeelt in 2. als ik een enter geef opent ie het tweede scherm.

Hierbij de code voor mijn gehele macro: http://files.svitterzon.nl/toolchange%20macro.txt
Misschien een beetje lelijke code maar hij werkt prima 8) vooral het check gedeelte waarbij hij controleert of je geen dubbele ingaven hebt. Dus idd geen 2 verschillende tools in 1 pocket kan prakken.

Stef
Plaats reactie