Microscoop

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Microscoop

Bericht door JanSr »

Uit een nalatenschap van een overleden vriend kreeg ik een Leitz Stereomicroscoop TS uit ca 1970.

Hij had mij er al eens door laten kijken naar zijn beitelpunten. Maar omdat hij er één was van de laatste honderdste (en ik bepaald niet), besteedde ik er verder niet veel aandacht aan.

Nu heb ik er zelf maar eens wat onder gelegd. Ik moet zeggen je gelooft je ogen niet.
Twee wisselplaatjes, die er op het oog nog goed uitzien blijken klaar voor weggooien.

Zie hier een voorbeeld:
Afbeelding


En de microscoop:

Afbeelding

Dit soort instrumenten zijn tweedehands te koop voor bedragen die je ook neerlegt voor een gemiddeld stukje meetgereedschap.
Laatst gewijzigd door JanSr op 27 mei 2022 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Microscoop

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Maar als je er niet naar gekeken had, had je er gewoon mee gedraaid en was je wel of niet tevreden geweest.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Microscoop

Bericht door JanSr »

Dat had je gedacht. Deze beitel sneed niet lekker, slecht draaibeeld. Bovendien mis je zomaar een paar honderdsten.
Voor mij dikwijls geen probleem, maar bij kogellagerpassingen kan het al lastig worden.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Microscoop

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat bedoel ik, niet lekker snijden en slecht draaibeeld, dus je wist het al. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Microscoop

Bericht door Kars-cnc »

Mooi ding zo'n Leitz stereo microscoop! Wees er zuinig op, zo worden ze niet meer gemaakt (niet voor een hobby prijs tenminste).

Op het werk hadden we een oude Leitz en een zelfde soort Chinese microscoop naast elkaar staan voor elektronica assemblage. Die Chinees deed het op het eerste oog net zo goed, maar vooral als je er wat langer achter elkaar mee moest werken was die Leitz gewoon prettiger en rustiger aan de ogen. Ook de scherpte diepte en constante focus afstand bij inzoomen was beter.

Om een wisselplaatje te controleren is een 10X loepje trouwens ook heel geschikt,
Bijvoorbeeld: url]https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-5 ... g-loupeset[/url]
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Microscoop

Bericht door Kjelt »

Ja of je usb camera mocht je die al op de frees/draai bank hebben voor een snelle check voor het werk begint.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Microscoop

Bericht door benkr »

Een van de beste microscopen voor technische toepassing vind ik de Lynx serie van Vision Engineering. Je kijkt op een bijna gewoon scherm en je hebt een goede 3D ervaring. Ze zijn niet echt goedkoop, iets van 10kEuro maar daar kun je wel redelijk wat tijd achter zitten zonder koppijn.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Microscoop

Bericht door DaBit »

Op het werk hebben we volgens mij deze: https://nl.aliexpress.com/item/32880372 ... pt=glo2nld

Ik ben er dik tevreden mee, en ik heb er de laatste tijd toch een paar aardige kunststukjes mee uitgehaald. Ik ben geen kenner, maar als ik binnen de 0,1mm kan pielen met een mes en soldeerbout onder dat ding (en dan vinden chirurgen zichzelf heel bijzonder dat ze fijn werk doen...), met voldoende ruimte tussen print en microscoop, en geen last van een gebiedje van een halve mm in de hoogte dat maar scherp is dan doet-ie wat-ie moet doen.

Het grootste nadeel vind ik nog dat het beeld van de camera en de oogdingussen niet dezelfde focusafstand hebben. Je kunt dus niet iemand op de monitor mee laten kijken terwijl je aan het pierewaaien bent.

Het hoeft dus ook voor hobbywerk niet allemaal de wereld te kosten, maar zo'n Leitz is natuurlijk wel een andere klasse.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 902
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Microscoop

Bericht door joopbos »

benkr schreef: 27 mei 2022 20:13 Een van de beste microscopen voor technische toepassing vind ik de Lynx serie van Vision Engineering. Je kijkt op een bijna gewoon scherm en je hebt een goede 3D ervaring. Ze zijn niet echt goedkoop, iets van 10kEuro maar daar kun je wel redelijk wat tijd achter zitten zonder koppijn.
Hier kan je dagen mee werken!
Lynx Schaublin70 (3).JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Microscoop

Bericht door benkr »

Precies, die bedoelde ik, topspul.

@DaBit --> Zoiets heb ik hier thuis. Moet ook wel als je het allemaal niet zo heel goed meer ziet. Ik kijk overigens nooit door het occulair, en als ik het al een keertje doe dan meestal door een kijkertje, door beide in stereo kijken lukt me zelden, en als je je daar dan mee bezig moet houden dan verschuift de klus die je moet klaren al snel naar de achtergrond. Maar met de camera werkt het goed hoewel het niet kan tippen aan die Vision Engineering spulletjes.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Microscoop

Bericht door DaBit »

@benkr: ik zit nog in de ontkenningsfase :lol:.
Thuis red ik me tot 0,5mm pitch of op een goede dag 0,3mm met heul veul licht boven de werkbank (4x58W TL) en eventueel zo'n elcheapo spuuglilluk +3 brilletje als vergrootglas. Daaronder ren ik tegenwoordig gauw naar die microscoop, die ik overigens wel in stereo gebruik.

Dat het niet kan tippen aan spul dat >10x zoveel geld kost geloof ik best, maar voor zo af en toe een uurtje vind ik het niet nodig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Microscoop

Bericht door Kjelt »

Ik heb 8 jaar geleden een Leica stereomicroscoop gekocht voor de elektronica.
Deze heeft een hogere DOF oftewel je ziet met een flinke vergroting nog steeds alles op de bodem vd print tm 10mm erboven scherp terwijl bij normale stereomicroscopen je alleen een pasr mm scherp ziet.
Het lijkt een rib uit je lijf tot je redeneert dat in tegenstelling tot bv een iphone of tv deze gewoon de rest van je leven mee gaat. Dus dan valt het erg mee. Verrekijker hetzelfde verhaal maar fototoestellen dus weer niet daar gaat de ontwikkeling nog steeds supersnel en ze hebben niet het eeuwige leven. Oftewel ben je nog jong en heb je nog veel jaren voor je, investeer wat meer geld voor kwaliteit in dit soort spullen en wat minder in de snel te vervangen spullen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Microscoop

Bericht door Arie Kabaalstra »

Om een wisselplaatje te controleren is een 10X loepje trouwens ook heel geschikt,
Bijvoorbeeld: url]https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-5 ... g-loupeset[/url]
Afbeelding

Ik dacht al.. waar ken ik die dingen van.. overigens.. een 5 x vergroting is doorgaans goed genoeg, om eerlijk te zijn, ik heb 2 van die dingen in mijn wekplaats, precies voor dit doel, maar ook voor het instellen van machines.

Als je zo'n loupe wilt gaan gebruiken, neem er dan zo eentje:
Afbeelding
Ja.. ze kosten per stuk waarschijnlijk meer dan ern hele set van hbm, maar je koopt ze voor het leven.. het grote gat is ventilatie, zodat ze niet beslaan, maar ook een "kijkgat", zodat je'm niet elke keer uit hoeft te nemen, en em even later moet terugplaatsen als je met klein werk bezig bent...ik wil in elk geval niets anders meer..

Wat een microscoop betreft, voor echt klein werk niet te evenaren, ik heb een jaar of 8 geleden een Olympus stereo microscoop over kunnen nemen van een collega horlogemaker..
FreesKever
Berichten: 624
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Microscoop

Bericht door FreesKever »

Een Microscoop of iets wat daar op lijkt om snijkanten te bekijken is onmisbaar.

Ik heb zelf een relatief goedkope AmScope stereo microscooop gekocht bij Ali, maar vooral voor soldeerwerk aan SMT spul.
Als het alleen om inspektie van snijgereedschap gaat, dan is zo'n kamera met LCD er bovenop ook een goede optie.

Hier een filmpje van NYCCNC over zo'n ding:
AMAZING and CHEAP (!!) Shop Microscope!! WW263
https://www.youtube.com/watch?v=iGdYNcFNQoQ

Wat die Leitz betreft...
Kwaliteit zal beter zijn dan mijn Amscope (kloon?), maar de opstelling is een beetje vreemd.
Normaal staat de kolom van je af, zodat je je neus niet stoot tegen de punt van de kolom.
Ook zijn de rubberen oorbumpers verdwenen.

Mijn Amscope gebruik ik voor de vreemdste dingen.
Ik heb b.v. een kleine zij snijtang van Erem, speciaal voor elektronica en alleen voor koperdraadjes.
Onder de microscoop bleek hij er bot uit te zien. Toen heb ik met een hand wetsteen onder de microscoop de snijkanten wat aangescherpt, en sindsdien knipt die tang beter dan hij ooit gedaan heeft in mijn bezit (Het is een 2e-hands tang).
Met een wetsteen haal je minder dan 10micron er vanaf bij elke slag, en door goed te kijken en opletten waar je "vijlt" kun je daarmee de snijkanten dus weer goed passend maken.

Wat die oogloupen betreft. Er zit veel kwaliteits verschil tussen loupen. Ik heb zelf een opklapbare loupe van Eschenbach, en ik verbaas me er nog steeds over hoe goed dat ding werkt. Hij is ook 2e-hands, en ik dacht er nog een bij te kopen, maar da's wel even schrikken. Mijn model kost iets van EUR80. Die goedkope dingen vervormen ongeveer evenveel dan ze vergroten, en door de abberaties zie je meer regenbogen dan snijkanten. die van HBM zijn echt bedroevend slecht. Ik heb er eens door gekeken en snel weer terug gezet. Die Bergeon zou wel eens een heel redelijke kwaliteit kunnen zijn voor een nog betaalbare prijs.

HBM heeft ook een "Harlingen" loupe (Kost EUR50) die 10x vergroot. Voor die prijs kan hij ook goed zijn, maar ik weet niet of 10x vergroten goed werkt. Ik vind die 6x van m'n Eschenbach al redelijk veel, en als ik de 2e lens van M'n Eschenbach uitklap zit ik ook aan ong. 10x, maar dat doe ik eigenlijk nooit. De helft van de vergroting van een loupe komt al doordat je van veel dichterbij kunt scherpstellen. Iets (scherp) bekijken op 5cm van je ogen is al heel iets anders dan met een gestrekte arm naar de ingredienten lijst op een jampot turen.
Plaats reactie