Microscoop

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Microscoop

Bericht door Arie Kabaalstra »

. Ik vind die 6x van m'n Eschenbach al redelijk veel, en als ik de 2e lens van M'n Eschenbach uitklap zit ik ook aan ong. 10x, maar dat doe ik eigenlijk nooit. De helft van de vergroting van een loupe komt al doordat je van veel dichterbij kunt scherpstellen. Iets (scherp) bekijken op 5cm van je ogen is al heel iets anders dan met een gestrekte arm naar de ingredienten lijst op een jampot turen.
Zelf heb ik mijn oogloupes van Bergeon, een bekend merk onder horlogemakers, meer dan 5x vergroting gebruik ik niet in mijn werkplaats, ik heb er eentje die 10x vergroot, en die gebruik ik alleen bij het monteren van een uurwerk, met name het terugplaatsen van een echappement, daar heb je te maken met astapjes van 0.1 mm (ja echt!!), op het anker, en op de balans, met als extra horde het gegeven dat de lagers van de balans zwevend zijn gemonteerd, en dat als je de balans terugplaatst in het uurwerk dat ie dan ook zo staat dat de impulssteen (piton) ook in de vork van het anker valt als ie draait, zodat het anker ook zijn impuls weer aan de balans kan geven..
Voor de rest voldoet een 5x prima, en zoals gezegd kan ik me er in de werkplaats ook prima mee redden, je ziet met zo'n ding snel genoeg of je snijkanten nog fris zijn, en of er bijvoorbeeld nog kleine bramen aan je draaiwerk zitten..

Afbeelding

Dit ga je met het blote oog niet meer zien... :lol:
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3078
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Microscoop

Bericht door hfjbuis »

Ik gebruik een 10X loupe met zo'n opschroefbaar "raster/lijnen/rondjes meet ding" van amazon (€39,--). De loupe is van glas en zal daarom wel goed bruikbaar zijn. Daarnaast heeft hij ledverlichting. Ik bekijk er niet alleen de snijkanten mee, maar alles wat iets meer van vergroting vraagt.

Ik heb ook nog een loupe ooit gekocht bij Lidl die doet het ook niet verkeerd en ook hier is de lens van glas. Een 2e ogenschijnlijk hetzelfde exemplaar (weet niet meer waar gekocht) had een plastic loupe. Die was zo slecht dat ik hem maar weggegooid heb.

Ik wil ook een USB camera hebben om foto's te maken van kleine dingen. Een model heb ik nog niet uitgezocht.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Microscoop

Bericht door Arie Kabaalstra »

Mijn macro foto's maak ik doorgaans met een videocamera .. of een telefoon...
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Microscoop

Bericht door benkr »

Arie Kabaalstra schreef: 30 dec 2022 23:16 Mijn macro foto's maak ik doorgaans met een videocamera .. of een telefoon...
Ja, inderdaad, als ik iets echt kleins wil fotograferen doe ik dat met mijn telefoon en nadien bewerk ik het dan in een plaatjes editor. Het is verbazend hoe duidelijk een redelijk moderne telefoon opnames maakt die je makkelijk enorm kunt uitvergroten zonder merkbaar kwaliteitsverlies.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13495
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Microscoop

Bericht door Arie Kabaalstra »

De foto die ik plaatste van het 5 cent muntje, met die wijzernaafjes erop, is ook gewoon met een mobieltje gemaakt..
Plaats reactie