Steppers stotteren

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Steppers stotteren

Bericht door remon_v »

Nadat ik mijn vorige post geschreven had, ging ik toch twijfelen of de spanning van de riemen wel goed was..... niet dus :shock:
Ik schaam me toch wel een beetje 8)

Ik heb overigens vandaag wel de mooiste chips ooit gemaakt... ik had mijn Z nulpunt verkeerd staan en de frees ging dwars door het Eiken heen 10mm dieper dan de bedoeling was. Wel apart dat mijn 3,175mm frees niet gebroken is... hij is er vlak daarna wel uit de spantang gevallen. Heb een collet reducer in mijn 6mm spantang zitten, maar vind ik niet echt een succes... En helaas is er in Eu niet aan een 3,175mm spantang te komen... wel in Amerika.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Steppers stotteren

Bericht door hfjbuis »

remon_v schreef: 24 mei 2022 20:07 En helaas is er in Eu niet aan een 3,175mm spantang te komen... wel in Amerika.
Ik heb een 1/8" ER11 spantang via alie besteld.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Steppers stotteren

Bericht door remon_v »

hfjbuis schreef: 24 mei 2022 23:09 Ik heb een 1/8" ER11 spantang via alie besteld.
En die past direct in de Makita, of via zo’n verlengstuk?
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Steppers stotteren

Bericht door remon_v »

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Steppers stotteren

Bericht door hfjbuis »

Het is een ER11 type spantang en die past zeker niet in mijn bovenfrees.

Ik wilde alleen maar zeggen dat via Alie ook inch maten te bestellen zijn.
Ik weet niet wat voor type collet er in de Makita zit.

Ik heb ook een 1/8 verloop naar een metrische maat voor in de freesmachine. Daar heb ik nooit problemen mee gehad. Ik kan hem echter niet vinden, dat ding ligt niet op de plaats....

Zo ziet dat ding eruit: https://www.aliexpress.com/item/3292504 ... 9370%21sea
There are only 2 limits, the sky and your imagination
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Steppers stotteren

Bericht door remon_v »

hfjbuis schreef: 24 mei 2022 23:51 Ik heb ook een 1/8 verloop naar een metrische maat voor in de freesmachine. Daar heb ik nooit problemen mee gehad. Ik kan hem echter niet vinden, dat ding ligt niet op de plaats....
Die heb ik er nu ook in zitten en werkt oké… maar door trillingen heb ik al gehad dat het freesje in de spantang is geduwd en nu met het ongelukje is het freesje er uit gevallen. Verder werkt het tot nu toe oké, maar heb liever een 1/8” spantang…
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Steppers stotteren

Bericht door remon_v »

Ik heb de spantangen van Carbide Create gevonden in een EU winkel:
https://www.robotshop.com/nl/nl/carbide ... en-18.html

of hier (iets duurder maar wel op voorraad):
https://fablabfactory.com/nld/product/makita-colletnut/

Alleen nog even wachten tot zo op voorraad zijn 8)

Alternatief is deze UK winkel:
https://shopuk.3dtek.xyz/product/makita ... e=1-8-inch

of deze:
https://ooznest.co.uk/product/katsu-mak ... 4-collets/
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Steppers stotteren

Bericht door FreesKever »

Ook damencnc heeft 3.175mm spantangen:

https://www.damencnc.com/nl/single-er-1 ... a2977?c=46

Ik heb naar ER11 en ER16 gekeken. Bijde op voorraad, maar de meeste van die abnormale maten zijn inderdaad niet op voorraad.
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Steppers stotteren

Bericht door FreesKever »

remon_v schreef: 24 mei 2022 23:55 … maar door trillingen heb ik al gehad dat het freesje in de spantang is geduwd en nu met het ongelukje is het freesje er uit gevallen. Verder werkt het tot nu toe oké, maar heb liever een 1/8” spantang…
Wat voor gereedschap gebruik je om je spantangen vast te draaien?

De meest voorkomende reden van verlopen van de frees in de spantang is simpelweg niet vast genoeg draaien van de moer.
Versleten of vuile spantangen kan ook een oorzaak zijn.

En als echt niets anders helpt, kun je nog overwegen om de frees met loctite in een verloophuls te zetten. Als de frees bot is kun je hem er weer uithalen door hem te verwarmen tot de loctite zacht wordt.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Steppers stotteren

Bericht door Kars-cnc »

FreesKever schreef: 27 mei 2022 01:18 Ik heb naar ER11 en ER16 gekeken.
Het gaat niet om ER spantangen!
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Steppers stotteren

Bericht door remon_v »

FreesKever schreef: 27 mei 2022 01:29 Wat voor gereedschap gebruik je om je spantangen vast te draaien?

De meest voorkomende reden van verlopen van de frees in de spantang is simpelweg niet vast genoeg draaien van de moer.
Versleten of vuile spantangen kan ook een oorzaak zijn.

En als echt niets anders helpt, kun je nog overwegen om de frees met loctite in een verloophuls te zetten. Als de frees bot is kun je hem er weer uithalen door hem te verwarmen tot de loctite zacht wordt.
Gisteren een succesvol programma gedraaid, moer inderdaad goed aangedraaid met sleutels.

Viel me niet tegen hoe goed de machine freest in Eiken. 3,175mm freesje, 800mm/min, 22000RPM en 2mm doc, dan maakt ie mooie chips.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Steppers stotteren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

remon_v schreef: 27 mei 2022 11:57 Viel me niet tegen hoe goed de machine freest in Eiken. 3,175mm freesje, 800mm/min, 22000RPM en 2mm doc, dan maakt ie mooie chips.
Is toch 36µ per omwenteling. Als het een 2-snijder is dus spanen van 18µ. Kan me niet voor stellen dat dat er als chips uit ziet.

(van mij hoeft het niet sneller hoor, als jij tevreden met het resultaat bent)

Waarom gebruik je geen metrische freesjes?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Steppers stotteren

Bericht door remon_v »

hugo stoutjesdijk schreef: 27 mei 2022 12:29
remon_v schreef: 27 mei 2022 11:57 Viel me niet tegen hoe goed de machine freest in Eiken. 3,175mm freesje, 800mm/min, 22000RPM en 2mm doc, dan maakt ie mooie chips.
Is toch 36µ per omwenteling. Als het een 2-snijder is dus spanen van 18µ. Kan me niet voor stellen dat dat er als chips uit ziet.

(van mij hoeft het niet sneller hoor, als jij tevreden met het resultaat bent)

Waarom gebruik je geen metrische freesjes?
Het is met een 1-snijder (probeer zoveel mogelijk met een 1-snijder te doen), het zijn kleine chips (in ieder geval geen stof):
24326

Het eindresultaat ben ik zeker tevreden over.
Ik moet nog even ontdekken wat de ideale snelheden zijn voor deze machine.
hugo stoutjesdijk schreef: 27 mei 2022 12:29 Waarom gebruik je geen metrische freesjes?
Ik gebruik ook 6mm freesjes (die spantang zat bij mijn Makita). De reden dat 1/8mm freesjes gebruik is, omdat daar wel een spantang voor bestaat (niet origineel). Verder niet specifiek een reden, ja kan ze in China makkelijk bestellen.

Ik heb al een 2,2Kw spindel liggen voor de volgende machine, daar komen waarschijnlijk alleen metrische freesjes in.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Steppers stotteren

Bericht door remon_v »

Ik heb eindelijk de mogelijkheid om aan een 1/8" spantang te komen voor mijn Makita RT0700C. Echter koop ik daar dan ook een Makita clone van Carbide Create bij en die heeft een Amerikaanse plug 120V... kan ik daar op een of andere manier wat mee (relatief goedkoop)? Een omvormer kost al best wat, dus dat is niet echt een optie... dan ben ik nog steeds duur uit en kan ik net zo goed een Kress/AMB ofzo kopen.

Het gaat dus om dit pakket:
https://shop.carbide3d.com/products/car ... 3567667261
Plaats reactie