Eding V5 en sorotec

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door serum »

Dan is een internetverbinding verplicht om op te kunnen starten?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door Kjelt »

Volgens mij niet of is dat bij V5 veranderd ?
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door kawarider »

Laten we hopen van niet. Voor mij zou dat betekenen, geen Eding
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door P1-Engineering »

Je kan zoals vrijwel alle software van tegenwoordig Eding data laten verzamelen op de achtergrond en bugs, crashes rapporteren. Uiteraard is daar een internetverbinding voor nodig. Geen internetverbinding, dan niet die functionaliteit, voor het programma zelf dus geen enkel probleem.
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door H.C »

Voor alle duidelijkheid, je hebt geen internet verbinding nodig om eding te laten draaien.
(maar voor de help files moet je wel online)
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door kawarider »

Bedankt, ik begon me wat zorgen te maken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door Arie Kabaalstra »

Die internet verbinding is wel het laatste waar ik me zorgen om maak.. om eerlijk te zijn, zijn er een heleboel dingen in de Beta waarvan ik vind dat dat heeeeeeel nodig moet worden aangepakt..

de Tooltabel moet een DataGridview worden..en wel NU meteen.. omdat je daar makkelijk met de pijltjestoetsen doorheen kan lopen.. wel zo fijn als je wat aan moet passen..Dat is 1
Ik vind de Gui met zijn bleke achtergrond "Rommelig" met een andere achtergrondkleur kan ik niet zien.. want dan Crasht de Beta op mijn Laptopje.. Daar moet ik thuis nog maar eens naar kijken dan..

Wat ik wel een fijne vind is het LoadJob Commando.. daar kun je nog eens gave dingen mee doen..Feitelijk kun je daarmee een ongelimiteerd aantal macrofiles mee maken..of met een druk op de knop, een veel gebruikt programma laden.. die je makkelijk aan kan passen, omdat daarin alleen de code staat voor de bewerking die je gaat uitvoeren.. (of alleen de aanroep van subroutines die je nodig hebt.. en zo komt het steeds dichterbij objectgeorienteerd programmeren..
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door P1-Engineering »

Tooltabel groter zou ik echt heel fijn vinden, 300 gereedschappen ofzoiets. Na 3 jaar heb ik toch al meer dan de 99 gereedschappen die nu mogelijk zijn. :lol:

De donkere achtergrond werkt hier wel goed (thinkcentre mini pc'tje) maar ben er nog niet over uit of ik dat nu zo fraai vind. Alle knoppen zouden dan ook iets van donkergrijs moeten zijn bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door serum »

Vind die rode contrastkleur in de donkere omgeving foeilelijk.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door andrefc101 »

P1-Engineering schreef: 14 feb 2023 23:39 Tooltabel groter zou ik echt heel fijn vinden, 300 gereedschappen ofzoiets. Na 3 jaar heb ik toch al meer dan de 99 gereedschappen die nu mogelijk zijn. :lol:
Wil je daarmee zeggen dat je meer dan 99 toolholders heb…. of dat er meer dan 99 tools in de la liggen? Want je zult ze toch eerst ergens in moeten zetten voor je kan meten lijkt mij.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door P1-Engineering »

Ik heb nu iets van 40 houders en inderdaad meer dan 99 unieke gereedschappen in de la liggen.
En je wilt uiteraard het liefst dat ie allemaal een uniek nummer hebben, zeker als je veel gebruik maakt van templates in je CAM omgeving.
Voor nu los ik het op om bijvoorbeeld boor 1 t/m 5 onder hetzelfde T nummer weg te schrijven. Is dan alleen even opletten dat je wel de juiste erin zet.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door Arie Kabaalstra »

andrefc101 schreef: 15 feb 2023 10:26
P1-Engineering schreef: 14 feb 2023 23:39 Tooltabel groter zou ik echt heel fijn vinden, 300 gereedschappen ofzoiets. Na 3 jaar heb ik toch al meer dan de 99 gereedschappen die nu mogelijk zijn. :lol:
Wil je daarmee zeggen dat je meer dan 99 toolholders heb…. of dat er meer dan 99 tools in de la liggen? Want je zult ze toch eerst ergens in moeten zetten voor je kan meten lijkt mij.
Nou.. Ik ken de omvang van zijn bedrijvigheden niet, maar bedenk je dat er CNC machines bestaan met een ToolKetting.. en die kun je ongebreideld uitbreiden.. denk ook aan "Zustergereedschappen".. Ik heb dat ooit wel gebruikt voor seriewerk op de Bridgeport, tool 6 aan zijn levensduur ? (kon je instellen), dan werdt ie in de Toolcarroussel opgehangen, en ging de machine verder met het Zustergereedschap, en dat kon dan bijvoorbeeld Tool 8 zijn...
Dat wilde dus zeggen.. T6 M6..T6 aan zijn tijd.. Pak Tool 8..Tot je aan de levensduur van Tool 8 zat natuurlijk..

Maar.. Die Functionaliteit zit nog niet in de Tooltable van Eding.
of 300 Tools dan voldoende is?.. voor dat ene geval wel.. maar goed... Ik denk dat je realistisch moet zijn.. als je als hobbyist meer dan 100 tools in houders hebt liggen, gemeten en wel.. dan kun je ook wel een macrootje verzinnen voor bepaalde gereedschappen die je niet heel vaak gebruikt, door ze dan gewoon middels een macrootje te laden.., maar dan de oude waarden eerst even naar een Bestandje weg te schrijven.. dat kun je wel durven dan..

Het is vergelijkbaar met wat ik op mijn draaibank uithaal.. bekend trucje, al is lang niet iedereen er bekend mee.. T0610 betekent, Wisselaar op Positie 6, Offset 10 laden... Ik kan op mijn EMCOturn120 ook 99 tools kwijt.. en nee.. ik heb nog geen 99 toolhouders, maar gelukkig wel een stuk of 6 houders voor Binnendraai gereedschappen of boren

Maar... Hoe doe ik nou DIT
Afbeelding
in EdingCNC?

Dan moet ik toch op een makkelijke manier een Toolcall kunnen maken met een bepaalde positie en een bepaalde tool..
(dat zou neerkomen op een zelfgeschreven M-Code die de wisselaar naar de juiste positie stuurt, en dan de offset van het gewenste gereedschap laadt.

M6 T10 #60=5 zou waarschijnlijk al werken, , waarbij je de waarde van #60 gebruikt om naar een bepaalde positie te roteren.. is het mogelijk? Ja.. Wil ik het zo? Neen, Hoe dan wel?.. Nou.. bijvoorbeeld M6T10 P5, waarbij P dan de parameter voor de positie is.. of.. nog mooier want conform de norm, T0510 Ja.. net andersom.. omdat de eerste T hier voor de positie staat, en niet voor de offset.. Lijkt mij de beste optie..hoewel het voorbeeld M6 T10 P5 ook wel zou kunnen werken.. maar als je T0510 gewend bent als format.. zou je je kunnen vergissen.. en dat moeten we helemaal niet hebben..

Verder..zou de Tooltabel dus uitgebreid mogen worden met een aantal velden, wat meer parameters per toolnummer bijvoorbeeld.. (Kijk eens in een Heidenhain sturing, en je weet wat ik bedoel).. Gereedschapstype, Boorpunthoek , en nog een hele resem andere parameters, zoals bijvoorbeeld de toegestane inloop hoek voor Ramp-infeed.. Ja.. die jongens zijn goed bezig.
Wat mij Persoonlijk ook een Doorn in beide ogen is, de Tooltabel zelf..zoals ik gisteren al aangaf.. Zet alles in een DataGridView, diegenen die het programmeren op zijn minst machtig zijn tot op mijn beginnersniveau weten precies wat ik bedoel, voor de anderen leg ik het even uit.. een DataGridView is precies dat een view of venstertje met het zicht op een Data Grid.. of wel data gerangschikt in rijen en kolommen.. Lijkt't het een beetje op Excel? vraag je je nu misschien af.. Neen... niet een beetje...
Het grote voordeel is dat je er met de muis zo doorheen kan lopen.. van boven naar beneden, van links naar rechts.. makkelijk genoeg..
je kunt dan waarden veranderen.. naar een ander veld lopen en daar ook wat aanpassen. makkelijk zat..(Ik moet alleen even kijken of je net als bij Excel ook kan instellen dat bij Enter.. het volgende veld op de rij wordt geselecteerd..)
Het zou ook mooi zijn als je dan naar de tooltabel gaat, dat er dan ook een aantal Softkeys in komen.. voor het bewerken, opslaan, en gereedschap kiezen.. zodat ie eigenlijk meteen een M6T uitvoert.. je wilt even snel wat vlakken.. gaat naar de Tooltabel.. Kopfrees.. ok.. da's nummertje 11.. selecteren. Laden.. klaar.. terug naar handbediening en vlakken die hap... zoiets

nog een puntje van aandacht.. de TABvolgorde.. zodra je de tooltabel opent, moet de focus meteen gelegd worden op de Tabel zelf, toolnummer 1, of het actuele gereedschap.. dat zou het mooiste zijn.. dat je als je wat moet aanpassen.. je meteen op het goede tool zit.
de Pijltjestoetsen verhogen en verlagen nu de waarden in de tabel met 1.. leuke programmeeroefening.. maar wat hebben wij eraan?.. Helemaal NIKS.. eruit dus..

Dan.. de Program Tab.. Leuk eigenlijk.. goed begin.. maar nog niet af.. de keuze voor je Cam programma, of je Editor, doe dat in de Setup... dan kun je dat keuze vak weglaten, en gewoon alleen die knop tonen.. dan ook weer de tab volgorde.. Gooi de focus op de lijst met programma's.. dat je in de program tab wel je map met CNC programma's wilt kiezen, da's logisch.. met Tab of Shift Tab loop je er zo naar toe.. en als je een Mepscherm hebt.. lukt dat ook nog..
Om eerlijk te zijn.. ik ben wel om naar Mepschermen.. ik zie zeker het gemak ervan.. maar niet iedere zelfbouwer heeft het geld voor een Mepscherm (over), en op mijn freesbank draai ik al.. even rekenen.. 16 jaar zonder.. (al heb ik wel een streeltegeltje, maar ook die gebruik ik weinig)
Volgende Doorn in beide ogen is.. Waarom moet ik op een programma Dubbelklikken (muis voor nodig) of Dubbeltappen (Mepscherm voor nodig) , als ik in Wondroos verkenner gewoon op Enter kan heien om mijn programma of bestandje te openen..???
Want.. Eigenlijk... is de Program Tab zoiets als de PGMMGT knop op de Heidenhain besturingen.. je krijgt daar een map, met een aantal bestanden, je wandelt naar het programma dat je nodig hebt. en mept op Enter.. Ik vind helemaal mooi.. als het dan ook maar zo werkt..

Dan.. de Volgorde van de Tabs... de Coordinate Tab mag van mij naar plaats 3.. je pakt eerder een nieuw programma dan dat je in je Coordinaten gaat zitten kl...rommelen..als je ze al gebruikt.. en dat is doorgaans alleen als je machineklemmen of opspanmallen hebt die op een vaste positie op de tafel staan, of daar makkelijk te plaatsen zijn (zoals een vierde as)..

dan het algehele uiterlijk.. Ik hou niet zo van gekleurde vlakken als knoppen.. ik wil daar minimaal een zwart kadertje omheen zien.. niet zo'n dikke grijze rand.. Tabbladen waarom is het geselecteerde tabblad in een contrasterende kleur?.. da's niet conform de standaard.
de Softkeys F1 tm F12 moeten nu eindelijk een keer netjes over de breedte van het scherm verdeeld worden.. zo moeilijk is dat niet.. (Programmeurs kennen dit foefje. en anders moeten ze even opletten.. )
Panels!.. je maakt een Panel dat over de volle breedte van je applicatie ligt.. daarin 3 panels met elk 4 Functietoetsen, de linker zet je links vast, de rechter rechts. en de middelste in het midden.. meer dan dat is het niet, was het niet, zal het ook nooit worden..
Als ik dat al voor elkaar krijg in mijn eerste zelf geschreven applicatie in C#.. dan kan het nooit moeilijk zijn..

Tot slot.. ik zet ze even boven elkaar.. de oude..

Afbeelding

en de nieuwe

24691

Ik weet niet. maar door de lichte achtergrondkleur ziet het geheel er nogal rommelig uit. 'k heb overigens de graphische knoppen in het graphische deel uitgezet.. anders wordt het helemaal een zooitje, in de oude weergave zijn ze gedimd, en vallen ze dus niet op. wel zo lekker.. Ook is de afscheiding tussen de diverse onderdelen veel duidelijker in de oude GUI, en daarmee prettiger voor de ogen.
Even voor het idee
24692
Dit is waar ik het vak op geleerd heb.. de Heidenhain TNC 410.. Grafische weergave tijdens automatische programma afloop?.. zat er toen nog niet op.. miste ik het?.. neen. want je had een Test-modus.. waarin je grafisch je programma kon simuleren.. zit er nog steeds in. en daar kon je kiezen.. volledig scherm, of gedeeld, met het programma in een venster ernaast.. zoals in EdingCNC nu ook het geval is.. alleen is het programmvenster me te klein, je kunt er niet veel mee.. en zeker nu in Rel 5. zitten er weer te veel knoppen bij die ik a: niet snap, en b: je weer met een muis moet bedienen als je geen mepscherm hebt..
Ik heb vorig jaar een tijdje met een Heidenhain 620 gewerkt.. die heeft ook een Mepscherm.. weet je echter dat ik dat amper gebruikt heb?.. ik ben het niet gewend op een Freesbank...

Het Heidenhain voorbeeldje toont rechts de programmanaam, de coordinaten, en rotatiestatus, maar je kunt daar ook Gereedschapsinfo weer laten geven.. of Parameter waarden.. Tegenwoordig zit dat op een Tabblaadje.. ook wel gaaf.. Net EdingCNC..

is dit nou een Negatieve houding ten opzichte van EdingCNC?.. neen.. driewerf neen.. het is alleen de conclusie mijnerzijds dat er nog heel veel werk te verzetten is.. (Ik heb bijvoorbeeld het grafische aspect van een Draaibank op Rel.5 nog niet aangestipt.. ) Maar er zijn ook veel Positieve dingen.. dingen die vanaf 2007 hun weg naar EdingCNC gevonden hebben.. waaronder ook de laatste aanwinst, :"LoadJob", want dat geeft heel veel mogelijkheden.. te denken valt aan mijn Draaibank: Ik start op met Teach_in.nc automatisch geladen.. ik open een dialoog.. pas de parameters aan.. en zet ze in dat programma.. klaar.. grote groene knop, koffie.. dat draait al sinds 2014 bij mij, dus 9 jaar.. en daar ben ik nog altijd heel blij mee..
Maar.. als ik seriewerk heb?.. en meerdere bewerkingen achter elkaar wil zetten?.. dan maak ik een PartProgram.nc, dus, ik stel in dat ik elke geprogrammeerde bewerking na het aflopen in Partprogram.nc wil wegschrijven.. maar die moet ik nu nog met de hand laden.. dus F4, F2, programmaatje zoeken.. , dat wordt dus gewoon Softkey een hijs geven om PartProgram te laden..en..dan daarin programmeren.. als de beitels allemaal op de goede plek staan.. dan kan ik ook gewoon de hele zooi in een keer programmeren en aflopen.. dus Teach in voor enkele bewerkingen, eventueel op te slaan.. of PartProgram voor meerdere bewerkingen.. het wordt steeds mooier
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door P1-Engineering »

Het heeft niet zozeer te maken met de capaciteit van je ATC of het hebben van 99 houders, maar alles met de koppeling tussen CAM en Eding.
Elke frees krijgt zijn eigen, unieke nummer bij aanschaf en gaat met dit nummer in de CAM bibliotheek. Thuis Fusion, op het werk Esprit.
In die bibliotheek geef je ook de voedingswaardes etc aan, maar ikzelf bijvoorbeeld ook het artikelnummer en link waar ik het gekocht heb.

Dat unieke freesnummer komt weer terug in standaard operaties, templates.
Bij Esprit kan je hiermee nog een stap verder gaan en vrijwel geheel automatisch je CAM programmering laten doen, wanneer je al jouw specifieke data in de database hebt staan:

https://youtu.be/9B37A-y61Sk?t=187

Zelfs met een non-atc spindel en maar bijvoorbeeld een 30 gereedschappen zou ik die altijd een uniek nummer geven, puur vanwege databeheer en stukje automatisering van je CAM programmering.

Qua layout ben ik helemaal met je eens Arie, het is er niet overzichtelijker van geworden bij v5. Op het werk hebben we nu een paar maanden een VMC met Siemens 828D besturing. Hier ben ik erg over te spreken qua layout en logica van de knoppen. Niet teveel kleuren en de knoppen altijd op dezelfde locatie, die wisselen alleen van functie afhankelijk van het menu. Dit zit natuurlijk al voor een deel in Eding maar zou dit zelf verder doorvoeren.
Ook wat je aangeeft mbt de Tooltable herken ik, aan kunnen geven wat voor type gereedschap het is, welke vorm van koeling, aantal snijkanten etc. Is volgens mij ''alleen''' een kwestie van een hele reeks aan nieuwe variabelen beschikbaar maken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dit zit natuurlijk al voor een deel in Eding
ja.. Ik ben zelf niet bekend met Siemens besturingen.. ervaring tot dusver .. plusiminus 8 uur.. werkte op zich niet verkeerd..

Wat ik laatst meemaakte was wel het toppunt van Update..Ik heb een poosje geleden een nieuwe tablet gekregen.. en die start je dan voor het eerst op.. en na een uurtje ofzo begint ie te mekkeren dat ie moet Updaten... nou.. ok.. ga maar Updaten dan jongen.. wat merk je van die Update?.. eigenlijk helemaal niets.. alle knoppen zitten nog op dezelfde plekken.. alles werkt nog zoals het vroeger ook werkte.. Mijn nieuwe tablet is een Samsung Galaxy, met een compleet glazen voorkant.. mijn oude tablet heeft daar nog een fysieke toets en twee touch-toetsen zitten... maakt dat veel verschil.. eigenlijk niet. Ik heb voor mijn tabletje een toetsenbordje gekocht.. ze zijn er echt voor 8" Tabletjes.. Ik kan het hele ding inclusief hoes en klavier in mijn broekzak doen (Ok.. Combat trousers, maar toch), feitelijk gewoon een Chromebook op zakformaat nu.. het enige dat ik ken wat NOG kleiner is.. is de Planet Computers AstroSlide net zo groot als een zakrekenmachine/Psion 5

Afbeelding

Ik ga sparen.. :lol: nee.. serieus.. dat, in combinatie met internet toegang, maakt dat je hiermee ook bestanden over kan halen vanuit de cloud naar een PC in je werkplaats.. en daarvandaan weer naar je Machine.. Wie doet me wat..
maargoed.. ik dwaal af

User Interfaces... en dan met name die van EdingCNC.. het was op de CNC Meeting in 2007 dat ik voor het eerst aanwezig was, toen nog met de oude besturing op mijn Beagle (die toen nog geen kast had, en dientengevolge achterin een Matra Murena paste), ik draaide daar toen ZEUSCNC op en dat was een mooie besturing.. waarom.. omdat ie net zoals ik gewend was met Heidenhain, alles deed met Functietoetsen..
Ik had toen EdingCNC net ontdekt.. al wel geinstalleerd, maar nog niet op de machine.. waarom niet?.. de mogelijkheden van het programmeren met Parameters.. dat vond ik geweldig.. zo kon ik zelf programma's maken zoals ik op de Heidenhain van de zaak ook al gedaan had.. met een deel waar je de bewegingen programmeert, en een deel waar je de parameters ingooit.. de rest rekent de machine wel uit voor je. Dat vond ik gaaf!.. maar de User Interface... DAMN!

op de CNC Dag kwam ik Bert Eding tegen.. en we spraken toen ook over de user Interface van EdingCNC, en ik heb em duidelijk gemaakt dat de mogelijkheden van de software geweldig waren.. maar de GUI "Bagger" (heb ik Letterlijk gezegd), Bert reageerde met "Ja.. ik heb die GUI maar even snel in elkaar gesmeten om te testen, omdat ik vooral het bordje helemaal vanaf de grond heb ontwikkeld, en toen kwamen de eerste klanten.. en dan verkoop je het spul maar met de GUI waarvan je weet dat het werkt.. maar ik heb begrepen dat jij wel wat ideetjes hebt over hoe een goede GUI eruit moet zien?

Daarna ben ik thuis aan de gang gegaan om de GUI te ontwerpen.. gewoon Visual Studio downloaden en een GUI in elkaar slepen, van programmeren had ik geen verstand.. maar dat maakt niet uit..
Screendumps naar Bert opgestuurd, met de beschrijving van wat elke toets moest doen.. en dat is eigenlijk 1:1 door Bert overgenomen.. dus komt het eropneer dat ik indertijd de huidige GUI heb ontworpen, gebaseerd op mijn ervaring met Heidenhain
(ik heb ook wel meerdere keren mensen horen opmerken:"het lijkt wel Heidenhain".. en ik beschouw dat als een compliment)

een dingetje waar ik me toen wel aan stoorde is dat een Italiaanse klant van Bert zich geroepen voelde om ook mee te werken, en Bert niet zo goed "Nee" kan zeggen, waardoor we de eerste releases met die Fisher-Price Icoontjes op de knoppen zaten.. alles NIET volgens de ISO Standaarden.. dus moest ik maar raden waar die knoppen voor dienden.. een haas en een schildpad?.. seriously??.. Maar dat is inmiddels ook al rechtgetrokken toen Bert het mogelijk maakte om alle icoontjes zelf aan te maken.. niet dat dat zo gepiept is. maar het kan.. en daar gaat het om.. ik heb toen meteen een hele reeks gemaakt, volgens ISO, en Bert heeft daar het merendeel van overgenomen, zodat de meeste Softkeys nu aan de standaard voldoen..

Wat MIJ betreft blijft de Layout zoals het nu is, met uitbreidingen zoals de program tab, en een Tooltabel met een DataGridview.
de Graphische weergave mag wat mij betreft een donkere achtergrond krijgen, zwart, zoals nu, of Donkerblauw..Dat kan prima..
we zetten niet voor niets in onze 3D programma's de achtergrond standaard op Blauw..
Uitbreiding: een "BlockForm" zou leuk zijn.. verder een betere weergave van je frees gekoppeld aan de actuele diameter, uit je tooltabel

Het grafische scherm, en het programmascherm mogen wat mij betreft ook op dezelfde plaats..dus OF grafisch, OF het programma.. en dan ook de Softkeys aanpassen aan de Gekozen modus..
Eigenlijk zou ik gewoon elke dag mezelf om 8 uur moeten melden, en aan de slag.. maar eindhoven.. da's wel een eind fietsen..
Plaats reactie