Eding V5 en sorotec

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door serum »

Voor als je nog in 1985 zit kan het inderdaad prima zo. :mrgreen: Kan er prima mee werken zo, maar als je het model iets wilt bewegen met je muis dan is de intuitiviteit overboord. Misschien dat het op een multitouch monitor beter gaat.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik heb hier een viewer voor freesprogramma's (wel een hele exotische XML programmering) maar waar ik me altijd over verwonder, bestandje is 220kB groot en werkt in 3D, zoomen, roteren, ik kan aanklikken op het product waar ik het view centrum wil hebben, als ik een bewerking aanklik sta ik gelijk op de regel die daar bij hoort. Daar kan ik een parameter in aanpassen en dan zie ik het resultaat ook direct.
Heel jaloers op dat ik nog niet in staat ben om zoiets zelf te maken. (iets met OpenGl vermoed ik ?)

Maar zoiets zou toch gewoon te integreren moeten zijn. (is natuurlijk een commerciële overweging, want dat de besturing goed freest is belangrijker)
2023-02-17 10_11_19-NCW Betrachter - H__P2A0S3~G_test-ncw_05UPDX~X.NCW.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door Arie Kabaalstra »

H.C schreef: 17 feb 2023 06:40
Wat Zoomen en roteren betreft.. Ik doe even een statement!.. Laat dat zoals het nu is.. nu is het GOED..niets meer aan veranderen
nope: raam open, weg ermee! goed om zien dat ik niet de enige ben :D
Goed lezen mijn beste. zoals het NU IS..ofwel.. zoals het NU in Release 4 is.. gewoon het oude vertrouwde donkere scherm, dat je gewoon met de pijltjestoetsen, en / of de muis, streeltegel of mepscherm kan bedienen..

Zoals het nu in Release 5 Beta is. da's bagger.. mogelijk zit er een hele lap nieuwe code achter, en hebben ze iets gevonden om het netter of compacter te schrijven..dat weet ik verder niet.. maar daar moet nog heel wat aan gebeuren... laat ik het zo stellen.. da's wat diplomatieker.. :lol:

First and Foremost, de weergave is niet meer te roteren met het toetsenbord.. en da's nie handig.. de weergave is alleen perspectief.. en da's ook nie handig..als je in grafische weergave (Softkey F8) de astoetsen gebruikt, dan verschuiven je assen.. en niet je weergave... da's ook nie handig..
Als je Softkey F8 kiest.. dan is dat om je freesbanen te BEKIJKEN..niet om ze uit te voeren.. zoals het in Rel. 4 is.. dus NU.. is dat zo.. en da's handig..., om maar niet te zeggen.. zo heurt het..F8 is een Grafische simulatie modus.. geen bewerkingsmodus, en als je toch handmatig aan het werk bent. dan kijk je in de machine... en niet op je scherm..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 17 feb 2023 10:28 Ik heb hier een viewer voor freesprogramma's (wel een hele exotische XML programmering) maar waar ik me altijd over verwonder, bestandje is 220kB groot en werkt in 3D, zoomen, roteren, ik kan aanklikken op het product waar ik het view centrum wil hebben, als ik een bewerking aanklik sta ik gelijk op de regel die daar bij hoort. Daar kan ik een parameter in aanpassen en dan zie ik het resultaat ook direct.
Heel jaloers op dat ik nog niet in staat ben om zoiets zelf te maken. (iets met OpenGl vermoed ik ?)

Maar zoiets zou toch gewoon te integreren moeten zijn. (is natuurlijk een commerciële overweging, want dat de besturing goed freest is belangrijker)
2023-02-17 10_11_19-NCW Betrachter - H__P2A0S3~G_test-ncw_05UPDX~X.NCW.jpg
eh... WOW??.. Da's mooi.. beetje verder dan wat ik zelf gewend ben.. op een Heidenhain kun je een grafische weergave tijdens het programmeren tonen, zodat je meteen ziet wat je programmeert.. zeker nuttig bij FK programmering..(wat we ook nog eens voor de hobby moeten uitvinden).
een 3D model van het onderdeel zit daar nog niet in.. dan zou Andy Payne met EdingCNC moeten gaan samenwerken.. en dan ook nog iemand met verstand van User Interfaces.. want je moet dan CamBam als het ware integreren in je besturing.. en dan ook nog eens muisvrij.. Ga er maar aanstaan..

Ik ben zelf momenteel een beetje aan het experimenteren in C# met een FastColoredTextBox, om een Editor te maken voor G-Code..dat zou ook al mooi zijn als dat zijn weg naar EdingCNC kan vinden.. dat je een Tab Program krijgt.. (de huidige moet dan Pgm Mgt worden) waar die Editor dan inzit.. met Syntaxmarkering, en automatische indentatie, Tooltips die je tonen wat een bepaalde code doet als je er even met de "Muis" over zweeft..
Voor de EMCO heb ik ook al zoiets. die geeft van de Codes die ik er tot nu toe in heb staan ook weer wat ze doen... volgende stap is de dialoog openen, en de gevonden waarden in die regel invullen, zodat je em kan wijzigen..(en als er dan een Grafische weergave aanhangt... dan zie je meteen wat ie gaat doen..)
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door H.C »

H.C schreef: ↑17 feb 2023 06:40
Wat Zoomen en roteren betreft.. Ik doe even een statement!.. Laat dat zoals het nu is.. nu is het GOED..niets meer aan veranderen
nope: raam open, weg ermee! goed om zien dat ik niet de enige ben :D
Goed lezen mijn beste. zoals het NU IS..ofwel.. zoals het NU in Release 4 is.. gewoon het oude vertrouwde donkere scherm, dat je gewoon met de pijltjestoetsen, en / of de muis, streeltegel of mepscherm kan bedienen..
ok, fair enough :)

wou eventjes naar de manual gaan kijken...viel bijna van mijn stoel: +1 (moet wel nog nagaan of het echt werkt :) )
https://edingcnc.com/laser-engraving-wi ... lightburn/
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door serum »

Zitten nog wel meer probleempjes in V5; in het joggingmenu kan je in V4 keurig een andere as selecteren door erop te klikken op de DRO of met je pendant, omdat je start knop en pause knop in pendant mode een andere functie krijgen (volgende actieve as en actieve as nullen). Maar die functie is in 5 niet aanwezig. De knoppen op de pendant hebben hier geen andere functie en wanneer je in jogging op de betreffende as in de DRO klikt dan wil hij die as nullen ipv dat je hem kan activeren.

En de camera geeft alleen een blank scherm en de camera knop (F8> F2) activeert niet langer een M97 commando, waardoor je geen subroutine meer aan kan roepen voor M97. Met de knop (F8>F2) activeer je alleen maar het schermpje voor de camera.
Plaats reactie