Eding V5 en sorotec

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door serum »

Dat nullen blijft onjuist werken.

als ik G10L20 aan heb staan in V4 en SimpleZeriong staat niet aangevinkt komt er geen invulbox, maar ramt ie hem gewoon weer op 0 (wel in G10L20) maar als je op de DRO klikt, wil ie nog steeds in G92 nullen ipv de G10L20 (zoals in V4 wel het geval is).

Heb er een paar filmpjes van gemaakt en aan Eding gestuurd.

handleiding over simplezeroing;

Code: Selecteer alles

If checked, the zero buttons (beside the position display), will
simply set the work position to zero. If this item is not checked, a
dialog will be shown in which you can set the position. Default it
shows a value which is – tool-radius of the current tool. This is
handy when zeroing from the lower left corner with the endmill
against the material.
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door H.C »

Serum,
Al eens op de "position display" geklikt ?
Bij mij werk dat:
ctrl+shift = G10L20
ctrl = G0
enkel op klikken = g92

zero buttons doen hier wel een G10L20 (simple zeroing & use G10L20 for zeroing checked)

(v5 op een Windows10pro)
note: er zijn twee checkboxen in v5: eentje voor simple zeroing & eentje voor G10L20 te gebruiken voor zeroing. (heb beide aan)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door serum »

Ik heb G92 uitgezet met het g10L20, simplezeroing ingeschakeld houdt in dat je geen invulschermpjes meer krijgt, zo werkt V4 ook en zo staat het ook in de handleiding

Als ik op de DRO klik wil ik geen toetsenbordcombinaties hoeven te gebruiken om in G10L20 te blijven, dat is toch geheel haaks op wat je juist bewust instelt? Dat hele g92 mag van mij de brandstapel op. Misschien kan die brandstapel in dezelfde tijdsgeest nog met stenen aangeklost worden. Ga maar eens met g54 gecombineerd met g55 werken met G92 en nul je werkstuk maar eens.

Ik gebruik het invulschermpje veelvuldig. (simplezeroing staat dus uit, precies zoals de handleiding aangeeft) maar ongeacht hoe het vinkje in V5 staat, ik krijg geen invulschermpje. (dus werkt het niet zoals het hoort te werken).

Je wilt toch geen G92 gebruiken als je G10L20 aan hebt staan. Voor mij echt geen V5 zolang deze halfgebakken ongein er nog inzit.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik hoef me niet druk te maken over G92 en andere nulpunten ongein, Heb het altijd al een beetje tenenkrommend gevonden.
In mijn machine kan ik nulpunten manipuleren wat ik wil, maar bij een 'einde programma' is alles weer bij het oude. Ja, er zijn heel af en toe gevallen dat je dat net niet precies wilt, daar is dan wel met wat trucage omheen te werken ( met 1000 beschikbare nulpunten kan ik alle kanten op :lol: ), maar zolang je het jezelf niet lastig maakt kan ik 100% vertrouwen op nulpunten die ik ingesteld heb, daar ben ik best blij om. :mrgreen:

G92 hoort in mijn beleving bij die 'tijdelijke' grapjes, als je meer wilt kun je altijd de parameters van de nulpunten tabel uitlezen, waarde bij optellen, en aktief maken.

Maar onder de streep moet het gewoon klip en klaar duidelijk zijn wat de besturing doet met de data die je hem voert, en dat moet ook nog es heel consequent gebeuren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door serum »

Dat is precies mijn gedachtengang Hugo. Fijn dat ik wat bijstand krijg, begon al te denken dat ik te progessief was.

Wanneer je kiest voor G10L20 en moet het hele G92 verhaal over en sluiten zijn en zich niet weer boven komen drijven bij de eerste de beste knop waar je op drukt.

Heb deze schermopnamen naar Eding gestuurd.

https://youtu.be/Ot5eVILiXe0

https://youtu.be/LGVV-wnKdWI
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door H.C »

Rustig blijven Serum :D
Je hebt wel een punt, hoop dat ze het aanpassen.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door Kars-cnc »

serum schreef: 07 jan 2023 16:28 Wanneer je kiest voor G10L20 en moet het hele G92 verhaal over en sluiten zijn en zich niet weer boven komen drijven bij de eerste de beste knop waar je op drukt.
Helemaal me eens!

Er is overigens een nieuwe release: V5 beta-6. Ik weet niet of dat nog verschil maakt (zelf nog niet getest).
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door serum »

Ja, mijn laatste test was met beta 6, ik had het bij beta 5 al aangegeven, maar er is niets mee gedaan. Nu nogmaals onder de aandacht proberen te brengen bij ze.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door serum »

Nieuwe beta van V5;

G10 L20 is nu als standaard ingesteld, het probleem met het nullen van gereedschapsradi werkt ook weer zoals in V4 en het G92 probleem als je op de DRO drukte is ook gefixed!
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door P1-Engineering »

Misschien toch dan maar eens proberen binnenkort :mrgreen:
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door H.C »

G10 L20 getest: ok :)

Deftig inzoomen kan ik nog steeds niet. (ok, mss ligt het aan mijn (oude) pc)

mmm: g49/43 bij redraw....mmm...oud zeer...nu blijft er gewoon g43 staan & in de dro gaat het wel naar g49 :D

nog 1 ding: help..WTF do i have to go online??? (mijn lan gaat naar de eding kaart)

voor de rest alles ok :) ...of toch niet...probing ? :D
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door Kjelt »

H.C schreef: 12 feb 2023 03:02 nog 1 ding: help..WTF do i have to go online??? (mijn lan gaat naar de eding kaart)
Wifi aanzetten als je online wilt en weer uit als je gaat frezen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door serum »

In simulatie vraagt ie nergens om. Interwebs kan gewoon uit. Klaagt ie daar alleen over als er een bordje aangesloten is?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door Kjelt »

In sim mode laat hij de nic met rust verder.
Er moet inderdaad een bordje aangesloten en herkend zijn.
Plaats reactie