Na programma coördinaten verkeerd?

Moderator: Moderators

remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Na programma coördinaten verkeerd?

Bericht door remon_v »

Net mijn machine draaiend met LinuxCNC, daar verder geen ervaring mee en sowieso nog nieuw met CNC frezen.

Na het frezen van een programma lijken de coördinaten verkeerd (denk ik).
Ik wilde na programma 1, programma 2 inladen en frezen en dan krijg ik een foutmelding:
24322

Na het inladen van programma 2 heb ik de "G92 Z0" positie opnieuw bepaald. (dus die ligt niet buiten het bereik van mijn Z-hoogte)

Als ik dan naar regel 10 in de G-Code kijk staat er dit:
N20 G53 G0 Z0.

Ik ben geen G-Code expert, maar G53 zegt iets over de machine coördinaten en G0 Z0 = Ga naar Z0
Waarom die dan aangeeft dat buiten het bereik van de machine ligt snap ik niet.

Wat ik echter niet snap is, als je op het volgende plaatje kijkt, lijken de machine coördinaten zijn veranderd van G53 naar G54. Wellicht heeft dit iets met de Post Processor in Fusion te maken?
Ik denk dat daar het probleem ligt?

24321
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Na programma coördinaten verkeerd?

Bericht door Sven »

Dat wordt denk ik een beetje ideeën en suggesties heen en weren.

Om te beginnen:
Joint 4 positive limit. Is dit een 5-assige freesmachine?

Ik zou eigenlijk maximaal 4 assig verwachten, waarbij de 4e as joint 3 is, het tellen begint bij 0.

Edit:
Lees ik goed dat de code in fusion is gemaakt?
Ik herken de code niet als linuxcnc maar ik meen dat linuxcnc meer kan lezen dan alleen wat ik ken als standaard.

Heb je al geprobeerd te frezen met de sample code die met linuxcnc is meegeleverd?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Na programma coördinaten verkeerd?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zou me kunnen vergissen, maar volgens mij is G53 alleen per regel aktief, daarna is het 'programma' coordinaatsysteem weer aktief, in jouw geval G54.
G53 Z0, met wat creatieve homing instellingen kan ik het machine nulpunt vast wel buiten de machine krijgen. dus .... :lol:

Ik zou even opnieuw homen, dan direct programma 2 aflopen, want nu denk jij dat programma 1 iets verziekt heeft, wat helemaal niet zo hoeft te zijn, fout kan ook in programma 2 zitten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Na programma coördinaten verkeerd?

Bericht door remon_v »

Sven schreef: 21 mei 2022 17:02 Joint 4 positive limit. Is dit een 5-assige freesmachine?
Klopt, een dubbele brug cnc (MPCNC voor de geïnteresseerde)

Joint 4 is dus de Z-as
Sven schreef: 21 mei 2022 17:02 Lees ik goed dat de code in fusion is gemaakt?
Ik herken de code niet als linuxcnc maar ik meen dat linuxcnc meer kan lezen dan alleen wat ik ken als standaard.
Beide G-code programma's zijn gemaakt in Fusion, met een standaard LinuxCNC PP
Sven schreef: 21 mei 2022 17:02 Heb je al geprobeerd te frezen met de sample code die met linuxcnc is meegeleverd?
De LinuxCNC text die freest ie gewoon
hugo stoutjesdijk schreef: 21 mei 2022 17:13 Ik zou me kunnen vergissen, maar volgens mij is G53 alleen per regel aktief, daarna is het 'programma' coordinaatsysteem weer aktief, in jouw geval G54.
Ik heb geen idee, maar als ik LinuxCNC open dan zie ik op het scherm G53 coördinaten, niet de G54..
hugo stoutjesdijk schreef: 21 mei 2022 17:13 G53 Z0, met wat creatieve homing instellingen kan ik het machine nulpunt vast wel buiten de machine krijgen. dus ....
Wat ik doe is het volgende:
ik home de machine, vervolgens ga ik naar mijn werkstuk nulpunt en gebruik ik het G92 commando (G92 X0 Y0 Z0).
Daarna start ik het programma.
Als het werkstuk buiten mijn freesbereik ligt geeft ie een foutmelding, omdat ik de soft limits ingesteld heb.
hugo stoutjesdijk schreef: 21 mei 2022 17:13 Ik zou even opnieuw homen, dan direct programma 2 aflopen, want nu denk jij dat programma 1 iets verziekt heeft, wat helemaal niet zo hoeft te zijn, fout kan ook in programma 2 zitten.
Ga ik zo gelijk proberen...
Laatst gewijzigd door remon_v op 21 mei 2022 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Na programma coördinaten verkeerd?

Bericht door Sven »

De g53 coordinaten zijn er altijd, dus die kunnen ook best altijd in beeld zijn.

Kan je idd programma 2 gewoon starten als je daarmee begint ipv programma 1?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Na programma coördinaten verkeerd?

Bericht door remon_v »

Sven schreef: 21 mei 2022 17:46 De g53 coordinaten zijn er altijd, dus die kunnen ook best altijd in beeld zijn.

Kan je idd programma 2 gewoon starten als je daarmee begint ipv programma 1?
Dat wil ik later best proberen, maar als ik dat doe dan verlies ik nu mijn posities.
hugo stoutjesdijk schreef: 21 mei 2022 17:13 Ik zou even opnieuw homen, dan direct programma 2 aflopen, want nu denk jij dat programma 1 iets verziekt heeft, wat helemaal niet zo hoeft te zijn, fout kan ook in programma 2 zitten.
Ik heb opnieuw gehomed en op start gedrukt... de machine ging gelijk naar het goede begin punt, maar toen kreeg ik weer een fout melding:
'Linear move on line 720 would exceed joint 4's positive limit'

Dit is regel 720 (einde van het programma):
N3565 G53 G0 Z0.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Na programma coördinaten verkeerd?

Bericht door remon_v »

Ik ben even aan het zoeken op het LinuxCNC forum, ik denk dat ik niet de enige ben met dit probleem:

https://forum.linuxcnc.org/49-basic-con ... axis-fails
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Na programma coördinaten verkeerd?

Bericht door remon_v »

Oké ik ben ondertussen zo ver dat de machine coördinaten / G53 Z0 op het limiet van mijn Z-as ligt. De limieten voor de Z-as zijn 0 to -60.
Maar waarom doet Fusion dit?
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Na programma coördinaten verkeerd?

Bericht door FSSF »

Je Z0 G53 is waarschijnlijk gewoon ingesteld op je home positie, kun je vast wel veranderen. Fusion zegt gewoon Z as volledig terug trekken naar boven, niet zo raar toch? Dan nog zie ik niet in waarom die de foutmelding zou geven. Wat als je je Z home 0 punt ingeeft als bv. 5. Of als je in de Gcode de G53 Z0 wijzigt naar -5 bv.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Na programma coördinaten verkeerd?

Bericht door Sven »

remon_v schreef: 21 mei 2022 22:17 De limieten voor de Z-as zijn 0 to -60.
Ik meen me opeens te herinneren (2008 of zo... ) dat je de richting verkeerd kan ingeven en dat het in dit geval -60 tot 0 moet zijn ipv 0 tot -60.

Maar waarom hij dan de eerste keer wel werkte???
Voorzover ik dat herinner gaf dan de stepper bij mij een enkel klikje voor linuxcnc in error sloeg, dat lijkt hier niet zo mis te gaan.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Na programma coördinaten verkeerd?

Bericht door remon_v »

Ik zal morgen even wat dingen proberen... kan het hier mee te maken hebben?:

24323

Zal ik die niet gewoon op 'Clearance Height' zetten?
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Na programma coördinaten verkeerd?

Bericht door FSSF »

Er is niks raar aan de G53 Z0 terug trek beweging, het probleem zit ergens anders. Je instellingen van LinuxCNC eens doorlopen...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Na programma coördinaten verkeerd?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat je G53 in beeld ziet, komt waarschijnlijk omdat die het machiene coördinaten systeem laat zien.
Moet je in MDI eerst G54 kiezen voordat je het programma nulpunt vastlegt.
Het gebruik van die G92 om je nulpunt vast te leggen vind ik persoonlijk niet de juiste manier.
Daarvoor gebruik je een G54.. G59.3
Of die offset ook bij G53 nog mee telt weet ik niet, dat zou dan wel eens een bug kunnen zijn, of een beetje kromme gedachte. (machine coördinaten kunnen niet verschuiven lijkt me)

Ja dus:
When G92 is executed, the origins of all coordinate systems move. They move such that the value of the current controlled point, in the currently active coordinate system, becomes the specified value. All of the coordinate system’s origins (G53-G59.3) are offset this same distance.
Dus voordat je G53 oproept moet er een G92.1 of G92.2 gedaan zijn. Als je dat later weer terug wilt zetten kun je een G92.2 gebruiken en later een G92.3
https://linuxcnc.org/docs/html/gcode/g- ... #gcode:g92
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Na programma coördinaten verkeerd?

Bericht door Sven »

hugo stoutjesdijk schreef: 22 mei 2022 08:22 Daarvoor gebruik je een G54.. G59.3
Ter aanvulling:
Dat doe je met de knop touch off.
Breng je x-as naar de plek die je wilt (x=0 in dit geval), klik op touch off. Kies je coordinatenstelsel, bijv. G55 (G54 is standaard) kies 0.0>ok
Herhaal voor Y en z

G55 moet dan in het begin van je gcode actief gemaakt zijn, gewoon door te schrijven G55.

Je kan ook andere getallen invoeren, bijvoorbeeld touch off G55 x= -10. het punt waar x dan staat is in G55 dan -10.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie