Z-as loopt uit het materiaal OPGELOST!!!!

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Z-as loopt uit het materiaal

Bericht door benkr »

twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: Z-as loopt uit het materiaal OPGELOST!!!!

Bericht door twentetwente »

Opgelost. Zie openingspost.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Z-as loopt uit het materiaal OPGELOST!!!!

Bericht door benkr »

Dat het is opgelost is mooi en heel fijn voor je, maar wij zitten nog met vraagtekens, we verwachten nu wel van je dat je ons ook verteld wat de oplossing was.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Z-as loopt uit het materiaal OPGELOST!!!!

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 26 mei 2022 22:15 Dat het is opgelost is mooi en heel fijn voor je, maar wij zitten nog met vraagtekens, we verwachten nu wel van je dat je ons ook verteld wat de oplossing was.
Dat staat in de openingspost er bij geschreven Ben ;-)
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Z-as loopt uit het materiaal OPGELOST!!!!

Bericht door FreesKever »

Ooh,
Ik dacht dat de hele Z-as was opgelost en dat hij daardoor niet meer kon lopen.

Ik ben het er helemaal mee eens dat die "closed loop" motor + sturing combinaties het een stuk beter (en stiller) doen dan de vorige generatie. Prijsverschil is ook maar ong. EUR20 of zo per motor.

Maar als het probleem onststaan is door instellingen te veranderen, en het weer (lijkt te) verdwijnen door motoren te vervangen, dan is er een reele kans dat de timing van de signalen nog steeds op 't randje staat en je machine onbetrouwbaar is.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Z-as loopt uit het materiaal OPGELOST!!!!

Bericht door benkr »

Okee, dat had ik inderdaad niet meegekregen.
Lijkt me overigens wel vreemd dat dit het oplost, ik denk toch dat er iets anders speelde, b.v. iets van de lengte of polarietijd van de step-puls.
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: Z-as loopt uit het materiaal OPGELOST!!!!

Bericht door twentetwente »

FreesKever schreef: 26 mei 2022 23:54
Maar als het probleem onststaan is door instellingen te veranderen, en het weer (lijkt te) verdwijnen door motoren te vervangen, dan is er een reele kans dat de timing van de signalen nog steeds op 't randje staat en je machine onbetrouwbaar is.
Dat zou kunnen idd, maar dan nog weet ik niet waar ik de timing aan kan passen in mach 4 of ergens anders. Dus ik hou me aanbevolen. Feit is dat de z-as weer uiterst nauwkeurig is.
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: Z-as loopt uit het materiaal OPGELOST!!!!

Bericht door twentetwente »

benkr schreef: 27 mei 2022 10:04 Okee, dat had ik inderdaad niet meegekregen.
Lijkt me overigens wel vreemd dat dit het oplost, ik denk toch dat er iets anders speelde, b.v. iets van de lengte of polarietijd van de step-puls.
Klopt idd, maar ik weet dus niet waar ik dat aan kam passen. Overigens is het niet heel vreemd want hij houd zijn positie nu gewoon vast door het closed loop systeem.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Z-as loopt uit het materiaal OPGELOST!!!!

Bericht door keesfrees »

Nog even wat achteraf kletsen als het mag.
Het zal geen toeval dat het om de Z-as gaat, die moet het gewicht van de hele constructie steeds optillen, als er geen (gas) veer oid aanwezig is.
De stroom naar de motor stond al op max ?

Wat voor motor heb je nu ? Type, foto, (?)
Ik ben benieuwd,
bvd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: Z-as loopt uit het materiaal OPGELOST!!!!

Bericht door twentetwente »

keesfrees schreef: 27 mei 2022 14:00 Nog even wat achteraf kletsen als het mag.
Het zal geen toeval dat het om de Z-as gaat, die moet het gewicht van de hele constructie steeds optillen, als er geen (gas) veer oid aanwezig is.
De stroom naar de motor stond al op max ?

Wat voor motor heb je nu ? Type, foto, (?)
Ik ben benieuwd,
bvd.
Ja maar ik heb er nooit problemen mee gehad. Met de stroom heb ik alles al geprobeerd.

Ik heb gewoon de closed loop set van hardwarecnc.nl gekocht van 3 Nm.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Z-as loopt uit het materiaal OPGELOST!!!!

Bericht door keesfrees »

Dank,
twentetwente schreef: 27 mei 2022 15:06 . . .ik heb er nooit problemen mee gehad . .
Alles gaat een keer stuk. Het kan zijn dat de mechanica zwaar is gaan lopen, of een geniepige draadbreuk ( dat heb ik een bij de hand gehad, grrrrr. )
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: Z-as loopt uit het materiaal OPGELOST!!!!

Bericht door twentetwente »

keesfrees schreef: 27 mei 2022 17:36 Dank,
twentetwente schreef: 27 mei 2022 15:06 . . .ik heb er nooit problemen mee gehad . .
Alles gaat een keer stuk. Het kan zijn dat de mechanica zwaar is gaan lopen, of een geniepige draadbreuk ( dat heb ik een bij de hand gehad, grrrrr. )
Ja dat klopt. Mechanica loopt uiterst licht, dat heb ik al gecontroleerd. Ik vermoed nog steeds iets metvee timing ofzo. Maar het is nu iig opgelost. Tijd om de rest ook te vervangen.
Plaats reactie