[UPDATE]Open dag Eding CNC op 16 juli 2022

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: [UPDATE]Open dag Eding CNC op 16 juli 2022

Bericht door Kjelt »

Ik zat bij een Omron ethercat servodriver te kijken..
Die werkt via openCan over ethernet en die kun je op positie of snelheid of torque sturen en nog veel meer commandos waaronder home. Lijkt me dus dat de controller en drivers bij elkaar horen anders moet de controller alle mogelijke servodrivers, protocollen etc kennen.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: [UPDATE]Open dag Eding CNC op 16 juli 2022

Bericht door Kars-cnc »

Kjelt schreef: 20 jul 2022 19:46 Ik zat bij een Omron ethercat servodriver te kijken..
Die werkt via openCan over ethernet en die kun je op positie of snelheid of torque sturen en nog veel meer commandos waaronder home. Lijkt me dus dat de controller en drivers bij elkaar horen anders moet de controller alle mogelijke servodrivers, protocollen etc kennen.
Dat zou best logisch zijn lijkt mij. Maar al weer een tijd geleden zag ik een filmpje van this Old Tony waarin hij Ethercat drives gebruikt met Mach4. Aansturen met een 'traditionele' CNC controller kan dus blijkbaar wel...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: [UPDATE]Open dag Eding CNC op 16 juli 2022

Bericht door DaBit »

Grootste probleem van EtherCAT zijn de licentiekosten (Beckhoff) en je hebt voor de slaves specifieke hardware nodig (master kan wel met reguliere Ethernet-controllers). Alhoewel Asix volgens mij ook slave controllers heeft, dus ergens is het niet enkel Beckhoff meer.

Voor Eding is het geen best verdienmodel; LinuxCNC kan bijvoorbeeld ook als Ethercat master spelen.

[edit]
Kwijl!
https://www.asix.com.tw/en/product/Indu ... AT/AX58400
[/edit]
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: [UPDATE]Open dag Eding CNC op 16 juli 2022

Bericht door Kars-cnc »

DaBit schreef: 20 jul 2022 20:01 Voor Eding is het geen best verdienmodel; LinuxCNC kan bijvoorbeeld ook als Ethercat master spelen.
Eding en LinuxCNC staan met step/dir ook naast elkaar in de markt, dus dat zal niet zoveel uitmaken.

Ik denk ook niet dat Eding daar nu direct een reuze markt mee aanboort maar het idee dat een controller ook toekomst muziek als Ethercat ondersteund kan voor veel mensen een pro zijn ook al gebruiken ze het misschien nooit. Marketing hè..., het maakt niet uit of de gebruiker er echt wat aan heeft, als hij maar denkt dat hij er wat aan heeft :mrgreen:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: [UPDATE]Open dag Eding CNC op 16 juli 2022

Bericht door Kjelt »

Unobtanium.
nieles
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 mei 2009 13:43
Locatie: Zwolle

Re: [UPDATE]Open dag Eding CNC op 16 juli 2022

Bericht door nieles »

Kjelt schreef: 21 jul 2022 11:35
Unobtanium.
voor een industrieel product op het werk hebben we dit gebruikt:
https://www.anybus.com/products/embedde ... ode=AB6677

werkt ook met SPI, alleen kan je er zelf een MCU aan knopen. modules kosten 125 euro uit mijn hoofd.
Plaats reactie