alu buis zagen / laseren ?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

alu buis zagen / laseren ?

Bericht door keesfrees »

Beste meedenkers,

Vraagje, -niet cnc-, ik heb een projectje verzonnen met alu buis in 2 maten, schuiven elkaar, om verstelbaar te zijn, eenmalig.
Eerst met slangklemmen, met sleuven in de buiten-buis en dan later een gaatje en een boutje (oid).
Nu kan ik bij een van de on-line aluminium leveranciers alles op maat laten zagen of, laten lasersnijden, maar ik heb (nog) geen idee wat de (huidige) prijsverhoudingen zijn tussen lasersnijden en zagen.
Het gaat in feite maar om een "moeilijke" bewerking, het ravelen ( is dat een bekende term ? of wie weet er nog een andere benaming ? ) om er voor te zorgen dat de buis haaks aansluit, om te kunnen lassen.

Zagen en dan kan ik zelf op de een of andere manier die passing en wel uit halen.
Of ? Wie heeft er nog iets toe te voegen ?
O ja, 8 sets te maken.

Voor de leut een plaatje, in 3 formaten.
De jpg is een beetje grof.
De wmf ( =gezipt) gebruikte ik vaak (met een inmiddels betreurde) klant maar die kocht een nieuwe computer en toen werkte dat niet meer, wie kan dat openen, met welk handig klein programmaatje ?
De dwg spreekt voor zich.

24319
buis.dwg
buis.wmf.zip
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: alu buis zagen / laseren ?

Bericht door Kars-cnc »

Met de "FastStone image viewer" kan ik een .wmf gewoon openen. Daarna kun je het eventueel in allerlei andere formaten saven. FastStone is gratis te downloaden.

Of bedoelde je openen in een CAD programma?

[Edit] ook in Paint kan ik je .wmf openen. Is wel de nieuwste Paint die bij Win11 zat, ik weet niet of dat verschil maakt.
Laatst gewijzigd door Kars-cnc op 15 mei 2022 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: alu buis zagen / laseren ?

Bericht door Sven »

Inspannen in freesmachine en cirkel frezen in het uiteinde?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: alu buis zagen / laseren ?

Bericht door motormuis »

in de draaibank en afsteken zijn se ook meteen haaks en zonder bramen
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: alu buis zagen / laseren ?

Bericht door DaBit »

Er bestaan 'tube coping calculators' die een malletje kunnen printen op papier. Dat draai je om de buis, plakbandje, en dan heb je een lijntje tot waar je moet wegslijpen. Met een electrisch vijltje heb je de benodigde rondingen er dan zo inzitten. Kun je de CNC-frees amper voor programmeren.

Maar je kunt ook eens kijken wat het kost bij de lokale lasersnijder of 24/7 tailor steel ofzo
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: alu buis zagen / laseren ?

Bericht door keesfrees »

DaBit schreef: 15 mei 2022 21:38 Maar je kunt ook eens kijken wat het kost bij de lokale lasersnijder of 24/7 tailor steel ofzo
Dat vroeg ik me dus af, wat de verhouding is tussen lasersnijden en zagen, dat kan ik zelf uitzoeken maar als iemand mij al is voorgegaandan hoor ik het graag :-)

Als ik het laat zagen dan bestel ik een paar stukjes extra en dan ga ik het met een bus-boor proberen, met een houten mal-klem dingen onder de kolomboor.
Ik zou het ook nog op de cnc kunnen doen, maar daar ben ik niet echt op ingericht.
Kars-cnc schreef: 15 mei 2022 17:36 Met de "FastStone image viewer" kan ik een .wmf gewoon openen
Voor de windows gebruikers is dat een mogelijkheid.
Op linux gebruik ik tegenwoordig nomacs maar die lust geen wmf, ( of misschien mis ik een plugin ? )
Kars-cnc schreef: 15 mei 2022 17:36 Daarna kun je het eventueel in allerlei andere formaten saven.
De wmf gebruikte ik juist omdat het vectoren zijn, dat is het voordeel, dus juist niet omzetten in een pixel-plaatje.

( ik stelde weer eens een vraag met bijzaken, niet zo handig )
Laatst gewijzigd door keesfrees op 16 mei 2022 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: alu buis zagen / laseren ?

Bericht door Kars-cnc »

keesfrees schreef: 15 mei 2022 22:12 Voor de windows gebruikers is dat een mogelijkheid.
Op linux gebruik ik tegenwoordig nomacs maar die lust geen wmf
Aha, Linux even niet aan gedacht. Inderdaad wil je een vector tekening liever vector houden.

Werkt Inkscape onder Linux? Ik kan daar ook je wmf file wel importeren al is er wel een beetje nawerk nodig.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: alu buis zagen / laseren ?

Bericht door bartL »

Ik heb eens met een toeleverancier om tafel gezeten die lassamenstellingen leverde aan het bedrijf waar ik toen voor werkte. In het betreffende frame zaten scharnierbussen haaks aan het eind van een vierkante koker gelast. Ik vroeg toen of dit wel de beste oplossing was of dat we hem beter recht af konden zagen en de verbinden met lasergesneden plaatjes konden maken. Het antwoord was toen dat "het alleen een paar extra centimeters laserlengte kost, rechte zaagsnedes doen wij ook gewoon op de buizenlaser". Nu gaat dit natuurlijk om grote series maar ik wil er maar mee zeggen dat dit tegenwoordig een behoorlijk gangbare techniek is. Zelf laat ik nogal eens wat buizen laseren in kleinere series en ik moet zeggen dat de prijzen me altijd wel meevallen.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: alu buis zagen / laseren ?

Bericht door keesfrees »

Dat was inderdaad waar ik naar op zoek was.
Dan hangt het er maar weer vanaf hoe hoog de stelkosten zijn cq hoe goed geautomatiseerd het proces is.
In den beginne van cnc-freeswerk was het instellen een flinke klus, nu maak ik met een paar klikken een enorme lap code en doe ik (voor eigen gebruik) kleine, eenvoudige dingen op m'n freestafel.
En er zijn cnc-ers die nog nooit van gcode hebben gehoord.
Maar het bakerpraatje rond het stellen bestaat nog steeds, in zekere zin is het ook nog steeds het geval maar dan niet het laatste stukje, de code maken voor de machine maar het hele proces er naar toe, vooraleer er duidelijkheid is over hoe en wat er gedaan moet worden, "frezen is bijzaak".

Al weer een paar jaar terug liet ik een rij gaten in een koker lasersnijden, 100E stelkosten om te beginnen.
Dus daar ben ik nu een beetje voorzichtig mee.

Een klant aan wie ik ge-cnc-de onderdelen uit hout-plaatmateriaal lever is helemaal van het bouwpakketjes bestellen, bij mij en bij een lasersnijder, en het past nog ook allemaal :-)

Ik moet de stap naar metaal snijwerk uitbesteden nog maken, en ik vroeg me af of dit projectje daar geschikt voor is, ik wil het nu ook wel af hebben eigenlijk.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: alu buis zagen / laseren ?

Bericht door DaBit »

Die Sophia tool van 24/7 kun je wel eens proberen, heb je een prijsidee.
(Ik heb daar overigens nooit wat anders laten doen dan gewoon snijwerk, maar buizen kunnen ook meen ik)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: alu buis zagen / laseren ?

Bericht door keesfrees »

Daar ben ik mee bezig, je kan pas zien wat voor materiaal ze hebben na inloggen ?
Da's niet handig nmi.

Maar, en, zou er kans zijn om dat op linux aan de gang te krijgen ?
Het draait op .NET en dat kan op linux, maar dan . . . ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
XL500SZ
Berichten: 154
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: alu buis zagen / laseren ?

Bericht door XL500SZ »

Material staat ook op de website.

Kunt ook bij profile laser aanvragen, zit vlakbij in Veendam.

Laser snijden is idd niet veel duurder dan zagen...... Bij grote aantallen ;-)
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: alu buis zagen / laseren ?

Bericht door keesfrees »

XL500SZ schreef: 17 mei 2022 12:28 Material staat ook op de website.
O !, dan ga ik nog even zoeken.
Ik zie :
As a registered customer, you can see the current availability for each type of material in the Sophia® portal.
Maar, even verder bladeren :
https://www.247tailorsteel.com/en/metal ... 66---round
Een merkwaardige opmaak maar de maten die ik zoek staan er bij.

Nu nog de software aan de gang zien te krijgen.
Op linux, of een W computer opscharrelen.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: alu buis zagen / laseren ?

Bericht door DaBit »

keesfrees schreef: 16 mei 2022 22:30 Maar, en, zou er kans zijn om dat op linux aan de gang te krijgen ?
Het draait op .NET en dat kan op linux, maar dan . . . ?
Goeie vraag. De applicatie is zodanig simpel dat ik Wine of Mono nog wel een kans geef, maar de laatste keer dat in Windows applicaties onder Linux probeerde te draaien is al lang geleden.

Of gewoon een tientje uitgeven aan een grijze W10 licentie en VirtualBox of KVM/Qemu. Ik vind het opzich best knap dat jij Windowsloos kunt leven; dat is mij nog nooit gelukt zonder veel te veel in te moeten leveren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie