langsvoeding snelheid

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
wdieke
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 mei 2022 11:35

langsvoeding snelheid

Bericht door wdieke »

Ik heb recent een HBM 330x600 kunnen bemachtigen en ben wat aan het uitproberen. Ik zit alleen met 1 probleem, de langsvoeding gaat veel te hard, volgens mij gaat die op draadsnij snelheid. De 330 heeft een tandwiel overbrenging en daar ben ik al een tijd mee aan het prutsen maar heb het idee dat ik echt iets mis c.q. verkeerd doe. Heeft iemand misschien een tip om naar te kijken?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: langsvoeding snelheid

Bericht door hfjbuis »

Als ik het goed heb, kun je bij deze draaibank (ik heb een BF290) de snelheid van de voeding in 3 stappen (A,B,C) aanpassen met één van de handels in de verhouding 2:1:4 (niet onder het draaien schakelen). Daarnaast kun je de basis snelheid aanpassen door het plaatsen van andere tandwielen (wisselwielen). Op de kast vindt je een tabel met de snelheden te selecteren via de handel, de bijbehorende tandwielcombinatie en hoe de tandwielen moeten worden geplaatst.

Kijk welke tandwielen er nu geplaatst zijn en in welke positie dat ze staan. Als het goed is kun je de bijbehorende snelheden (mm / omwenteling spindel) terugvinden. Meet ter controle de verplaatsing van het zadel per omwenteling van de spindel. Dat kun je snel doen door de beitel tegen het werkstuk te draaien, de spindel 10 omwentelingen draaien en vervolgens de beitel weer tegen het werkstuk te draaien en de afstand op de dial af te lezen.

Edit:
Als het deze draaibank is, kun je de voedingsnelheid alleen regelen door het aanpassen van de tandwielen
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-3 ... ldraaibank
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: langsvoeding snelheid

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Gebruik je niet de verkeerde hendel?
Zoals ik het van de plaatjes begrijp: die vooraan zit is de slotmoer, voor draadsnijden, die aan de zijkant voor voeding langs en dwars.

Maar je hebt er vast ook nog wel een manual bij.

Een foto van die tabel met tandwielen en aanzet zou iets meer duidelijkheid kunnen geven.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: langsvoeding snelheid

Bericht door motormuis »

heb je een foto volgens mij heb ik de zelfde
je mag altijd eens komen kijken
sorry niet goed gelezen ik heb een otimum
wdieke
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 mei 2022 11:35

Re: langsvoeding snelheid

Bericht door wdieke »

hugo stoutjesdijk schreef: 15 mei 2022 17:08 Gebruik je niet de verkeerde hendel?
Zoals ik het van de plaatjes begrijp: die vooraan zit is de slotmoer, voor draadsnijden, die aan de zijkant voor voeding langs en dwars.

Maar je hebt er vast ook nog wel een manual bij.

Een foto van die tabel met tandwielen en aanzet zou iets meer duidelijkheid kunnen geven.
Bingo! suf van me, maar ik had een brainfart door steeds met de voorste handle te werken. Superfijn dat heeft mijn dag weer beter gemaakt.
wdieke
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 mei 2022 11:35

Re: langsvoeding snelheid

Bericht door wdieke »

hfjbuis schreef: 15 mei 2022 16:48 Als ik het goed heb, kun je bij deze draaibank (ik heb een BF290) de snelheid van de voeding in 3 stappen (A,B,C) aanpassen met één van de handels in de verhouding 2:1:4 (niet onder het draaien schakelen). Daarnaast kun je de basis snelheid aanpassen door het plaatsen van andere tandwielen (wisselwielen). Op de kast vindt je een tabel met de snelheden te selecteren via de handel, de bijbehorende tandwielcombinatie en hoe de tandwielen moeten worden geplaatst.
Ook dat klopt inderdaad. Het is die 330x600, deze is aangepast met een driefase motor met frequentieregelaar om een variabel toerental te krijgen. De snijsnelheid kan je inderdaad met de tandwiel verhoudingen aanpassen.
Plaats reactie