Beitelhouder snelwissel

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Beitelhouder snelwissel

Bericht door HD13 »

Geachte deskundigen ;-)

Heb sinds een tijdje een Caser 400 Italiaanse draaibank staan.
http://www.lathes.co.uk/caser/
Ben wat aan het rondkijken voor een snelwissel systeem en dan vooral de bouwgrote.
Heb voorkeur voor een Dickson of Aloris systeem.

Graag wel een gangbaar merk/type waarvan de schuitjes leverbaar blijven.
Ik ga er vanuit dat de bevestiging op de beitelslede moet worden aangepast.
Spul wordt alleen hobbymatig gebruikt, zal niet slijten van het vele wisselen maar een goede pasvorm van de schuitjes heeft wel de voorkeur.

Machine is een 1 pk/0,75kW, centerhoogte 105 millimeter, nagemeten.
Oppervlakte beitelslede is 80x 80mm.
Centerhoogte vanaf de beitelslede is maar 19 mm.

Merk/bouwgrote die ik al heb gevonden:
Dickson S.0.
Rapid M
Aloris BXA
Bijlagen
DSC_8789.JPG
DSC_8780.JPG
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Beitelhouder snelwissel

Bericht door hfjbuis »

Over multifix zijn de meesten wel te spreken.
https://www.paulimot.de/Maschinen/Masch ... -Groesse-A
Die heeft, zo ver als ik weet, ook de beste herhaalnauwkeurigheid.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Beitelhouder snelwissel

Bericht door benkr »

Ik heb zelf ook een Paulimot grootte A 'multifix' kloon op mijn Hembrug gebouwd, ik ben er best wel tevreden over, hoewel ik wel merk dat de vergrendeling van de kop met regelmaat losloopt, kennelijk werkt dat niet optimaal. Dat zal best wel op te lossen zijn, maar daarvoor stoort het me niet genoeg. Toen ik nog met regelmaat naar mijn baas moest zag ik daar (op een echte multifix houder) dat dat eigenlijk nooit gebeurde.
Ik denk dat de multifix klonen van Paulimot wel de goedkoopste zijn die je kunt vinden.

Waar je op moet letten is dat je de multifix zo monteert dat je elk type beitel goed op centerhoogte kunt brengen, ik had er ook eentje op mijn Emcootje, maar daar heb ik wel de bovenslede flink moeten affrezen om te zorgen dat het op centerhoogte stellen altijd mogelijk was.

Op het Emcootje had ik een model Ab (dat is eigenlijk een tussenmaatje wat alleen door Paulimot verkocht wordt), op mijn AI heb ik een model A zitten. Bedenk dat hoe groter de uitvoering is, hoe eerder je het probleem met niet altijd op centerhoogte kunnen komen hebt.
Ik heb toen ik de multifix om mijn AI heb gezet ook meteen een set 16mm beitels besteld, het verschil tussen een 8mm beiteltje en een 16 mm beitel is toch wel heel goed merkbaar, net zoals goede beitelhouder en goede plaatjes die ik overigens als het even kan bij Ali bestel, ik kies dan wel voor een goed merk, meestal zijn die wat duurder, maar dat merk je dan ook aan de standtijd.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Beitelhouder snelwissel

Bericht door spinningwheels »

Best wel een lastige vraag .
Dickson is gebruikt wel te vinden en niet zo heel raar geprijsd.
Multifix Ja dat is gewoon de industrie standaard, maar daar betaal je ook naar.
Heb geen ervaring met de betaalbare kopijen daarvan.
Maar voor de hobby is origineel multifix best wel aan de prijs en aangezien iedereen dat wil word het gebruikt nu ook niet bepaald weggegeven.
Een snelwissel met maar 3 schuitjes erbij heb je ook niet zo heel veel aan eigenlijk.
Dan moet je nog veel te vaak beitels wisselen en weer op hoogte stellen.
In theorie kan ik praktisch alles
Plaats reactie