Lux-Turn

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Lux-Turn

Bericht door Arie Kabaalstra »

joopbos schreef: 11 mei 2022 18:35 https://unimachines.com/cnc-lathe-lux-t ... 14505.html

is toch een Japanner, zie 5de foto
Met een bedieningshandleiding in het Duits?.. Dat zie ik Japanse fabrikanten niet snel doen.. LUX is volgens mij toch echt een Duits bedrijf, die volgens mij de bouw van de machine in Japan hebben uitbesteed, maar de rest in Duitsland hebben gedaan.. een Japanse machine met een Duitstalig toetsenbord?.. zie ik niet snel gebeuren..

Maargoed.. als er dus een complete handleiding bij is.. dan zie ik het probleem eigenlijk niet..
Ik had bij mijn EMCOturn 120 ook een Duitstalige of was het een engelse?.. weet ik niet eens meer.. ik lees zoveel door elkaar dat ik niet eens meer weet in welke taal een Manual geschreven is.. hoe dan ook ik heb een Manual.. dus we trapp'n 't hok aan, en we gaan eens wat instellingen doen, gereedschappen kalibreren.. en een progje induimen.. eerst even "Droogzwemmen" in MDI.. en dan echt een programma maken..

Inmiddels staat die machine bijna dagelijks aan, en staat ie volop spaantjes te maken (Note to self.. de afgelopen dagen heeft de machine niet gedraaid, dus kan ik morgen de spanenbak legen.. da's nu wel uitgelekt..)
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: Lux-Turn

Bericht door kitman »

Ik was wat aan het zoeken op internet en vond iemand in Italie die enkele manuals had liggen.
Hij had die destijds van Mr Fischer toegestuurd gekregen.
Luxturn.pdf
(2.38 MiB) 77 keer gedownload
luxturn1.pdf
(354.57 KiB) 72 keer gedownload
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Lux-Turn

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nou.. Kijk eens aan.. hoeveel meer heb je nog nodig.. alles wat je wilde weten maar nooit durfde te vragen ..

Waar loop je nou op vast?
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: Lux-Turn

Bericht door kitman »

Nog alles nalezen en hier en daar vertalen.
Moet er nu tijd in steken.
In de manual die bij de machine is, is er veel doorgestreept en dingen bij geschreven. ( ook Duits )
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Lux-Turn

Bericht door Arie Kabaalstra »

kitman schreef: 12 mei 2022 13:54( ook Duits )
Nah Und?.. Du sprichst doch bestimmt Deutsch, oder?..
zoals gezegd.. ik heb diverse manuals, Duits, en Engels.. meestal kan ik me nadat ik iets opgezocht heb al niet eens meer herinneren in welke taal die Manual was opgesteld.. boeit me verder ook niet.. de enige waarvan ik de taal uit mijn hoofd weet.. dat is de Service Manual van mijn motorfietsen.. die is in 't Italiaans.. (en Duits en Engels).. maar ik lees altijd het Italiaans.. daar staan tenminste geen vertaalfouten in..
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: Lux-Turn

Bericht door kitman »

Op blz 2-7 staat.
na het inschakelen van de draaibank moet het referentiepunt worden benaderd.

Weet iemand of dat referentiepunt echt ergens is of is dat vrij te kiezen.
benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Lux-Turn

Bericht door benkr »

kitman schreef: 12 mei 2022 18:13 Op blz 2-7 staat.
na het inschakelen van de draaibank moet het referentiepunt worden benaderd.

Weet iemand of dat referentiepunt echt ergens is of is dat vrij te kiezen.
Dat is heel waarschijnlijk een echte schakelaar of een zgn. proximity switch maar in ieder geval heel duidelijk te herkennen en ergens aan het verre einde van de Z-as (lange as dus)
De bank zal heel waarschijnlijk wel een commando of knop hebben om dit automatisch te doen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Lux-Turn

Bericht door Arie Kabaalstra »

in de manual staat letterlijk:

Referentiepunt handmatig aanlopen
! Na het Inschakelen van de Draaimachine Moet het referentiepunt aangelopen worden.

Druk de toets "REF. PUNKT"
Druk de respectievelijke richtingstoetsen zolang tot ze het referentiepunt bereikt hebben.
De Positieweergave wordt op het referentiepunt ingesteld op de waarden die in de parameterlijst is vastgelegd (zie bladzijde S.6-20)

enzovoorts

Bij Draaimachines ligt het referentie punt doorgaans op Max X en Max Z, dus de X-slede helemaal naar buiten, en de Z-slede helemaal naar achter.
(Let wel.. dat is het machine REFERENTIE punt, dit is niet per definitie het machine NULPUNT, dat ligt namelijk doorgaans voor de X op de Centerlijn en voor de Z op de "kale" spindelneus.

Wat ik persoonlijk eerst zou doen: Hoofdstuk 6!, Parameters doorlopen, en controleren.. 't is een serieus saaie klus, en je moet goed je kop erbij houden, maar controleer ze..
Ik weet niet hoe lang de machine heeft stilgestaan, maar better safe than sorry..

Wat de machine referentiepunten betreft.. MachineCoordinaten :
Z0 ligt doorgaans met de beitelhouder(ATC schijf) tegen de spindelneus zonder klauwplaat of ander spanmiddel (dan kun je namelijk voor het bepalen van de Workoffset gewoon de dikte van je klauwplaat en de uitsteeklengte van je werk meten, die bij elkaar optellen, en dat ingeven.
X0 ligt op de Centerlijn, met de boring van een binnendraaigereedschap op de Centerlijn dus..

Voorbeeld: Bij mijn EMCOturn 120 zitten Boorhouders op de ATC, als ik in MachineCoordinaten naar X0 ga staat het gat centrisch ten opzichte van de Centerlijn (Dientengevolge is de X-offset voor boren ALTIJD 0, daar hoef je alleen de lengte maar van te kalibreren)

Vanuit dat punt moet je dus de afstand naar de Referentieschakelaars zien te vinden (soms is dat in X in Radius en niet in Diameter, dat zou je even moeten nakijken of vaststellen.

Je kunt ook gewoon refereren, dan kijken of de Z0 klopt, en de X0 ook.. zoniet, dan verreken je het verschil en voert de nieuwe waarden in..
Plaats reactie