3 fase motor als generator gebruiken

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: 3 fase motor als generator gebruiken

Bericht door kawarider »

Dan kletsen we gewoon verder.

Energieneutraal, wat is dat? Hoe doe je dat?

Verder mag ik lekker experimenteren in mijn hok, zolang het licht masr blijft branden en de toko warm blijft. Ziehier de noodzaak tot een gridgekoppeld systeem. Hoe doe je dat zo simpel mogelijk? Met een asynchrone motor!
Als bijproduct krijg je dan ook nog warmte.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3 fase motor als generator gebruiken

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 08 mei 2022 09:19 Klant van me wilde zoiets, stoom maken met z'n zonnecollectoren (stuk of 100 vacuumbuizen) die doen iets van 160 graden, en dan met een turbine generator naar elektrisch.
Ongeveer datzelfde idee had ik een aantal jaren geleden ook ooit, maar dan nog een beetje hoger in temperatuur (Carnot, en afvalwarmte van bruikbare temperatuur...) met een parabolische reflector en een zuiger'motor' voor mechanisch->electrisch vanwege het bredere werkbereik (het feit dat ik nog een 1,8L Primera motorblok heb staan had daar uiteraard helemaal niks mee te maken...).

Efficiency zou op zo'n 10-15% uitkomen in lente/zomer. Zeg driekwart van een PV-paneel. Niet erg hoog, maar een vierkante meter warmtecollector kost niet zoveel en de afvalwarmte is bruikbaar voor warmwatergebruik in huis.

Dat idee is echter wat ingehaald door de lage prijzen en vrijwel-onderhoudsvrij van PV-panelen.
Hoewel... Samen met een gesmolten-zout of basalt-opslag zou dat toch nog wel leuk kunnen zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 3 fase motor als generator gebruiken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 08 mei 2022 09:47 Hoewel... Samen met een gesmolten-zout of basalt-opslag zou dat toch nog wel leuk kunnen zijn.
Die kelderruimte van mij wordt steeds interessanter. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7729
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 3 fase motor als generator gebruiken

Bericht door benkr »

kawarider schreef: 08 mei 2022 08:11
benkr schreef: 07 mei 2022 23:29 Ik zit een beetje na te denken aan meetapparatuur die nodig is om het een en ander te kunnen bemeten, ik kan heel waarschijnlijk wel een Yokogawa WT1600 powermeter met 3 stuks 50A ingangen lenen maar hoe ga je eenvoudig een 11kW belasting maken die ook nog een beetje stabiel en handelbaar is? Ik moet weer eens bij mijn laatste collega's langs om daar eens over te bomen, zij hebben alles staan om 10, 20, 50, 100 en 200 kW 400V/3~ voedingen te kunnen testen en servicen, inclusief een mobiele belasting. (helaas is dat wel een stevige aanhanger die ik niet kan/mag lenen, bovendien past die ook niet achter mijn autootje)
Toerental afstellen op 11 kW. Meer is het niet.
Ja, duidelijk, maar waar haal je op commando 11 kW vandaan tenzij je het net als belasting gebruikt, dat kan natuurlijk wel altijd.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3 fase motor als generator gebruiken

Bericht door DaBit »

Beter voor je huis nog een diep gat graven, tot 60cm onder maaiveld vullen met isolatie en basalt, en daar bovenop plantjes en gras. :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3 fase motor als generator gebruiken

Bericht door DaBit »

benkr schreef: 08 mei 2022 10:33 Ja, duidelijk, maar waar haal je op commando 11 kW vandaan tenzij je het net als belasting gebruikt, dat kan natuurlijk wel altijd.
Als het spul transportabel is kan ik wel eens vragen of ik een loadbank die ik ergens weet te staan kan gebruiken. Die komt ruim boven de megawatt uit, lijkt me voldoende :mrgreen:

Maar gewoon een werkplaatskacheltje kan natuurlijk ook. Al heb je zonder het net toch condensatoren nodig voor de magnetiseringsstroom.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: 3 fase motor als generator gebruiken

Bericht door Sven »

kawarider schreef: 08 mei 2022 09:45
Energieneutraal, wat is dat? Hoe doe je dat?
Stap 1: Isoleer je huis
Stap 2: Verwarm het met restwarmte van "er wonen" (lichaamswarmte, koken, boren, lassen)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: 3 fase motor als generator gebruiken

Bericht door kawarider »

Kijk. Das mooi. Alle cv ketels kunnen dus de Noordzee in, warmtepompen erachteraan. Verlichten doen we niet meer. Dat zou alles inddrdaad een stuk makkelijker maken. Geef het goede voorbeeld eens Sven. 😂😂😂

Lekker kletsen, kan ik heel lang volhouden. Goede zaak dat je er in ieder geval over nadenkt. Nu nog inpassen in real life.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 3 fase motor als generator gebruiken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kawarider schreef: 08 mei 2022 09:45 Dan kletsen we gewoon verder.
dat zeker
Energieneutraal, wat is dat? Hoe doe je dat?
Ook een van de vele politiek correcte woorden, past in het rijtje: nul op de meter, ecologisch, duurzaam enz.
Je zult vast niet verrast zijn dat het hoofdzakelijk op boekhouden aan komt. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: 3 fase motor als generator gebruiken

Bericht door kawarider »

Nul op de meter hebben we al, negatief ook, niet alleen op de bankrekening. Nog wel een paar kuub diesel nodig voor de bus. Dat is dan weer jammer.

Verwarmen doen we met hout van eigen landje en de afvalpallets.

Volgende stap wordt meer richting zelfvoorzienend en dat is lastig. Dan worden zaken ineens ingewikkeld. In ieder geval houdt het mijn bovenkamer aardig gevuld. Beter dan bier drinken in kroeg, daar komen alleen maar problemen van.
benkr
Donateur
Berichten: 7729
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 3 fase motor als generator gebruiken

Bericht door benkr »

DaBit schreef: 08 mei 2022 10:37
benkr schreef: 08 mei 2022 10:33 Ja, duidelijk, maar waar haal je op commando 11 kW vandaan tenzij je het net als belasting gebruikt, dat kan natuurlijk wel altijd.
Als het spul transportabel is kan ik wel eens vragen of ik een loadbank die ik ergens weet te staan kan gebruiken. Die komt ruim boven de megawatt uit, lijkt me voldoende :mrgreen:

Maar gewoon een werkplaatskacheltje kan natuurlijk ook. Al heb je zonder het net toch condensatoren nodig voor de magnetiseringsstroom.
Heb jij enig idee hoe je de capaciteit van die condensatoren bepaalt?
Ik heb een Russisch verhaaltje gevonden met een formule, dan kom ik uit op 30 uF, maar in die formule zit geen motorvermogen of stroom opgesloten dus ik denk niet dat deze formule klopt
Formule voor condensatorwaarde.JPG
.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3 fase motor als generator gebruiken

Bericht door DaBit »

Niet precies, maar da's vast te googelen. Lijkt hetzelfde als wat je normaal voor compensatie van de motor zou gebruiken; je wil de boel zodanig fasedraaien dat de magnetiseringsstroom uit fase is en de opgewekte stroom in fase met het net.

Boerenverstand: die condensatoren moeten de magnetiseringsstroom leveren. De stroom door die condensatoren moet dus grofweg gelijk zijn aan de stroom die de motor onbelast trekt. Eigenlijk de stroom die uit fase is met de netspanning, maar onbelast is dat het merendeel.

Ik denk dat 30-90uF best wel eens kan kloppen. Apparaat 10kW laten leveren, meter ertussen die ook de cos phi weergeeft, en wat spelen lijkt me een uitstekende praktische aanpak, want de exacte parameters van die motor ga je toch niet vinden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7729
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 3 fase motor als generator gebruiken

Bericht door benkr »

Om wat te kunnen testen moeten er dus een aantal condensatoren geregeld worden, iets van 10, 20 en/of 30uF per stuk, maar wel met een werkspanning van minimaal 630V. En daar wringt de schoen, er zijn er alleen maar te vinden (die betaalbaar zijn) tot 450VAC.
Nu is dat wel op te lossen door er 2 in serie te zetten, maar dan neemt het aantal wel flink toe. Stel dat 60 uF de ideale waarde is en we die gaan maken van 20 uF exemplaren dan hebben we voor elke 20 uF er 4 nodig van een lagere spanning, 2 in serie halveert de capaciteit dus hebben we het dubbele aantal nodig, dat zijn dan 4 stuks van die lagere spanning. En dan hebben we er ook nog 3 nodig om elk fasepaar een condensator te geven.
Dus 3 condensatoren van 20 uF @ 630V worden er dan 12 van 20 uF @ 350V. Gelukkig kunnen we wel condensatoren vinden die al de dubbele capaciteit hebben, daardoor halveert het benodigde aantal dan weer.
Maar voor een beetje experimenteren zijn er toch zeker 12 stuks 350V AC condensatoren van 40 uF nodig.
Wie heeft er toevallig een bak vol van die dingen liggen?
benkr
Donateur
Berichten: 7729
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 3 fase motor als generator gebruiken

Bericht door benkr »

benkr schreef: 09 mei 2022 11:33 Om wat te kunnen testen moeten er dus een aantal condensatoren geregeld worden, iets van 10, 20 en/of 30uF per stuk, maar wel met een werkspanning van minimaal 630V. En daar wringt de schoen, er zijn er alleen maar te vinden (die betaalbaar zijn) tot 450VAC.
Nu is dat wel op te lossen door er 2 in serie te zetten, maar dan neemt het aantal wel flink toe. Stel dat 60 uF de ideale waarde is en we die gaan maken van 20 uF exemplaren dan hebben we voor elke 20 uF er 4 nodig van een lagere spanning, 2 in serie halveert de capaciteit dus hebben we het dubbele aantal nodig, dat zijn dan 4 stuks van die lagere spanning. En dan hebben we er ook nog 3 nodig om elk fasepaar een condensator te geven.
Dus 3 condensatoren van 20 uF @ 630V worden er dan 12 van 20 uF @ 350V. Gelukkig kunnen we wel condensatoren vinden die al de dubbele capaciteit hebben, daardoor halveert het benodigde aantal dan weer.
Maar voor een beetje experimenteren zijn er toch zeker 12 stuks 350V AC condensatoren van 40 uF nodig.
Wie heeft er toevallig een bak vol van die dingen liggen?
Overigens zijn andere waarden ook welkom.
Laatst gewijzigd door benkr op 09 mei 2022 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie