Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Bedankt, ik ga eens shoppen dan. 8)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

DaBit schreef: 02 jun 2022 11:06 Iscar ...
Iscar.. Humor.. da's hemelsbreed een kilometertje denk ik?..

Maar inderdaad.. hoe kom je aan "merk" plaatjes?.. gewoon Ebay, of nieuw, rechtstreeks af vertegenwoordiging of fabrinkant..
'k gebruik momenteel ook gewoon de plaatjes van verspaanshop, en daar heb ik eigenlijk nog geen klachten over.. terwijl ik toch wel aardig aan het Serieproduceren ben
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Maar de verspaanshop heeft geen ccGt en die G schijnt mooi te werken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

die G Geeft de Tolerantieklasse aan..
  • 1 Vorm
  • 2 Vrijloop
  • 3Tolerantieklasse
  • 4 Spaanbreker en/of bevestiging
http://www.mitsubishicarbide.com/en/tec ... tification

Daar vind je een overzicht van hoe die coderingen zijn opgebouwd.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Ik snap de codering, maar ik lees dat veel forumleden de tolerantie klasse G prefereren. En ik gebruik nu M. En daar heb ik er genoeg van en dat is voorlopig goed genoeg. Maar een keer ben ik klaar met oefenen en ga ik voor een mooi werkstuk. Vandaar.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

ach.. ik heb in de praktijk gewerkt met CNMG, ENGN, TPUN, WNMG en TPMR..

en.. eigenlijk had ik geen voorkeur..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door hfjbuis »

Mijn CCGT inserts zijn gepolijst en hebben geen coating. Ze hebben een heel scherpe snijkant en zijn om aluminium te draaien en dat doen ze ook heel goed. Soms draai ik er ook staal mee (conus in staal) maar dan zijn ze snel bot.
De mooiste finish in aluminium krijg je met scherpe en gepolijste inserts, voor zover ik weet, zonder coating.

Mijn CCMT inserts hebben een coating, zijn niet zo scherp en zijn om staal te draaien. De met afstand beste finish krijg ik in staal met de DCMT11T308 VP15TF plaatjes van DiaEdge (Mitsubishi). Ik weet niet waarom deze het zoveel beter doen (finish) dan al mijn andere plaatjes. Wel komen de spanen er vrij gemakkelijk blauw vanaf. Ook wordt de finish beter als ze bot worden maar dan is op maat draaien niet te doen en krijgt het gedraaide staal een "blauwe zweem". Blijkbaar krijgen deze plaatjes vrij gemakkelijk veel warmte in de spaan.

Ik denk dat wisselplaatjes ook een vak apart is gezien de velen modellen, coatings en spaanbrekers.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door DaBit »

Misschien de grote neusradius (0,8mm)? Ik zou verder eigenlijk geen reden weten waarom Dxxx netter zou draaien dan Cxxx.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door hfjbuis »

CCMT060208 en WNMG080408 hebben met dezelfde 0.8 mm neus radius toch een veel slechtere finish. Ook het originele bij de beitel geleverde plaatje kan niet tippen aan de finish van de diaedge plaatjes.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

hfjbuis schreef: 02 jun 2022 17:52 Ik denk dat wisselplaatjes ook een vak apart is gezien de velen modellen, coatings en spaanbrekers.
Ik denk van niet.. ik weet het wel zeker.. er zijn geometrieën voor zacht staal, hard staal, gehard staal, Gietijzer, Alu, Titanium, Koper, Brons..
Elk materiaal vraagt, voor een optimaal resultaat om zijn eigen smaakje.. en dan hebben we de plaatvorm nog niet eens gehad.. tegenwoordig heel populair zijn de "Wiper" geometrieën, waarmee je met een hoge voeding toch een mooi glad oppervlak krijgt, omdat ze aan de achterkant een kleinere vrijloop, en een grotere radius hebben..
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Ervaring zal het leren welke bijtelplaatjes het fijnst zijn denk ik.

Iets anders... Het draaien van aluminium gaat goed, andere materialen moet ik nog proberen. Maar wat het draaien moeilijk maakt is om nauwkeurig aan de maat te komen. Voor het langsdraaien heb ik geen schaal op het handwiel en gebruik ik een meetklok. Echter een meetklok op statief is niet echt stevig. Dus zou ik een houder moeten maken waar ik de klok goed in kan monteren en vast zetten op de machine. Dat is een leuk werkstukje. Zit je nog wel met de slag van de meetklok, die veelal 10 mm is. Dus als je 20mm wilt afdraaien kan je dit niet in een keer instellen. En ga je iets aan nauwkeurigheid inleveren door een extra meting te doen. Voor dwars aanzet, moet ik ook iets hebben want de schaalverdeling op het handwiel werkt niet super fijn. En de schaalverdeling waar de toolhouder opstaat, die is in inches kwam ik achter.

Kortom ik moet wat dingen maken om nauwkeurig werk te kunnen leveren.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door hfjbuis »

Je kunt proberen met een digitale schuifmaat, dat wordt veel gedaan. Zet deze verstelbaar op het bed, dat is wel zo handig.
Hbm heeft goedkope linialen, dat werkt ook.
Het gemakkelijkst is een grote knop met schaalverdeling maken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

TomAndKobus schreef: 03 jun 2022 11:51 Ervaring zal het leren welke bijtelplaatjes het fijnst zijn denk ik.

Iets anders... Het draaien van aluminium gaat goed, andere materialen moet ik nog proberen. Maar wat het draaien moeilijk maakt is om nauwkeurig aan de maat te komen. Voor het langsdraaien heb ik geen schaal op het handwiel en gebruik ik een meetklok. Echter een meetklok op statief is niet echt stevig. Dus zou ik een houder moeten maken waar ik de klok goed in kan monteren en vast zetten op de machine. Dat is een leuk werkstukje. Zit je nog wel met de slag van de meetklok, die veelal 10 mm is. Dus als je 20mm wilt afdraaien kan je dit niet in een keer instellen. En ga je iets aan nauwkeurigheid inleveren door een extra meting te doen. Voor dwars aanzet, moet ik ook iets hebben want de schaalverdeling op het handwiel werkt niet super fijn. En de schaalverdeling waar de toolhouder opstaat, die is in inches kwam ik achter.

Kortom ik moet wat dingen maken om nauwkeurig werk te kunnen leveren.

Mijn gewaardeerde collega, van wie ik dat trucje met de meetklok leerde, deed dat als volgt: Voorkant vlakken (Daar begin je sowieso mee, en dan zette ie met een markeerstift (een dunne) een streepje op het werk, ongeveer een millimeter voor de uiteindelijke maat.
Daar draaide ie dan naar toe, en dat kun je dan met de schuifmaat vrij zuiver meten

De slede laat je dan op die positie staan, klok ertegen.. en zeg dat je 20 mm moet draaien, je draait een stukje voor.. en je zit op 18.7.. dan is er nog 1.3 mm te gaan.. dat stel je in op de klok..
Tijdens het draaien, blijf je wel steeds iets voor de maat.. op maat draaien doe je met de laatste snede..
Dan kun je nog vlakdraaien, met een haartje ondermaats.. meten.. corrigeren en dan de laatste snede..
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Huub, digitale schuifmaat is op zich niet zo gek idee, aan de andere kant, ik wil toch een keer naar CNC en wil dus niet teveel uitgeven aan dingen die ik bij CNC niet meer nodig heb. Ik denk dan dat ik dan de voorkeur geef aan de oplossing van Arie. Ik frees een mooi houdertje dat ik kan klemmen op een langsgeleiding, dan kan de klok op verschillende plekken staan.
Plaats reactie