Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Huub en Arie, Bedankt voor de uitleg. Ik snap nu waarom de aandrijving voor de langsrichting (-Z) aan de kant van de 3 klauw moet zitten, om de bijtel door het materiaal te rekken en aan de voorkant om de dwars slede niet schuin te trekken. Maar... Als ik mijn tool aan de voorkant heb zitten, dan druk ik deze in +X richting het materiaal in. Dan wil ik dus het liefst de aandrijving aan de achterkant hebben, want dan trek ik de bijtel het materiaal in.

Klopt dit dan? Want Huub heeft het er over dat de kracht in +X staat en ik denk dat de kracht in -X staat, (Het materiaal drukt de bijtel in -X)
IMG_20220607_194409294.jpg
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door hfjbuis »

Klopt dit dan? Want Huub heeft het er over dat de kracht in +X staat en ik denk dat de kracht in -X staat, (Het materiaal drukt de bijtel in -X)
De hoogste belasting is bij buiten draaiwerk in de Z- en X- richting
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Nu snap ik je Huub :shock: :shock: Je bedoelt ook -Z en -X, ik dacht, hoe dom ook van mij, dat je de - als koppelteken gebruikte. :roll: Ik ben gewent dat de - er voor staat. Stom van mij
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Maar, de posities van de motoren en ook de vaste lagers, die heb in nu toch wel juist? Ik trek de bijtel dan door het materiaal heen. Enige is, heb ik aan de achterkant genoeg "vlees" om daar de motor en het vaste lager te monteren? Dat moet ik nog bekijken. Maar nu is mij wel duidelijk waarom iedereen aan de voorkant de spindel zet, en ook de x motor.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het vaste lager hoeft niet perse aan de kant van de motor, dan heb je opeens alle vrijheid.
Voor de dwars slede lijkt me dat trekken of duwen helemaal niet zo'n punt, dat is zo'n kort spilletje.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 08 jun 2022 06:43 Het vaste lager hoeft niet perse aan de kant van de motor, dan heb je opeens alle vrijheid.
Voor de dwars slede lijkt me dat trekken of duwen helemaal niet zo'n punt, dat is zo'n kort spilletje.
Da's waar. maar als je je spilmotor achter je bed kwijt kan, dan steekt ie aan de voorkant niet uit.. en dat scheelt weer als je een afscherming over de machine wilt bouwen.. die hoeft dan ook niet zo groot.. aan de achterkant is er meestal wat meer ruimte, omdat de Hoofdspindel motor ook vaak aan de achterkant zit..
dat scheelt ook weer met de Kabels.
't is sowieso handig om een spanenscherm aan de achterkant te maken, dat scheelt veel rotzooi aan de achterkant van de machine, Kabelrups bovenop, pilaartje op de langsslede, zo kun je de kabelrups ook uit de spanenbak houden..

Ik heb in het verleden gewerkt met een Chevalier FLC 1840

Afbeelding

Fijne draaibank, maar.. zoals je op de foto ziet.. zit de kabelrups van de slede aan de achterkant, en buigt ie naar beneden.. waar ie in een gootje aan de achterkant van het bed ligt.. en dat was in mijn ogen een Kødtconstructie.. altijd in de spanen, altijd in de koelemulsie..
Nu zit hier een "plafond" op de omkasting, maar als je alleen maar een scherm hebt.. kun je die Kabelrups daar ook bovenop monteren.. sterker nog.. op de TOS SUI 50 die we daar ook hadden staan.. was dat "plafond" dubbelwandig, en lag de Kabelrups daar op zijn kant in.

Afbeelding

't "pilaartje" achterop de slede, waar ook de Lamp op staat, en waar op de machine waar ik mee gewerkt heb ook de koelpijp stond, daar lopen de kabels en leidingen door.. de kabelrups ligt op zijn kant in de bovenkant van de spanenkap.

Die TOS was veel sneller en makkelijker schoon te maken dan die Chevalier, ondanks dat ie een stuk groter was..
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Dankjulliewel voor de tips. Ik snap nu waarom bepaalde keuzen worden gemaakt. Arie, kabels komen in ieder geval zo veel mogelijk uit het zicht en uit de rommel. Ook dit neem ik mee in het ontwerp. Maar ik heb geen haast. Ik ben nog druk aan het spelen met de draaibank.
Groeten, tom.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Hallo allemaal, ik kom na lange tijd met een update. De draaibank is nog niet CNC, en dat zal nog wel een tijdje duren, maar ik heb wel het een en ander verbeterd/veranderd.

Ik heb een ladekast onder de draaibank gemaakt en ik heb elektrisch de boel zo aangepast dat ik de snelheid nu kan regelen op de draaibank zelf en niet meer op de vfd. Tevens een start en stop knop en een reverse. Nu nog goed leren draaien......

Hier was ik al bezig net de elektronica, maar de lade kast moest ik nog maken.
IMG_20220917_135724788.jpg
Ladekast onder de draaibank en de elektronica klaar.
IMG_20221023_142546722.jpg
Het bedieningspaneel.
IMG_20221023_142633502.jpg
Groeten, Tom en Kobus.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door hfjbuis »

TomAndKobus schreef: 23 okt 2022 14:45 Nu nog goed leren draaien......
Dat komt wel goed, veel draaien en telkens proberen efficienter te draaien met een beter resultaat.
Niet telkens hetzelfde draaien, maar stap uit je comfortzone en probeer iets "anders/moeilijkers". Dat dit niet altijd lukt, hoort er ook bij.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie