Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Voor de dwarsslede kan ik het zo doen, dat is best stabiel.
IMG_20220603_122845489.jpg
assink
Berichten: 2481
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door assink »

Zoiets 3d printen misschien?
Je zou zelf met neonydium magneten kunnen werken, dan kun je verschuiven en hoef je niks te klemmen
https://grabcad.com/library/g4000-grizz ... r-holder-1

Volgens mij heeft Abom79 ook zoiets op z'n draaibank.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Magneten,daar heb ik nog niet aan gedacht. Tjonge, wel slim. Ik heb net in fusion een klem getekend. Even nadenken wat ik ga doen....
assink
Berichten: 2481
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door assink »

Als je slim bent plaats je 'm rechts van je slede. Links kan die al snel in de weg zitten.
En je spanen komen op je klokje terecht bij zo'n kleine draaibank.
Als je naar de oudere stefan gotteswinter video's kijkt kun je ook wel wat inspiratie op doen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »



Denk je even in.. een goedkoop, en niet zo zuiver HBM C1 Draaibankje.. de klus?.. een kamertje uitdraaien, 0.15 mm diep..Diameter 9 mm, 52 stuks, en ze moeten allemaal even diep, en even groot..
ik had die 0.15 mm nodig om vrijloop te krijgen voor de secondenwijzer, anders zou ie aanlopen op de wijzerplaat..

Dus.. 2 meetklokken op de bank.. en gaan...
't is een beproefde methode..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3070
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door hfjbuis »

assink schreef: 03 jun 2022 13:25 Zoiets 3d printen misschien?
Je zou zelf met neonydium magneten kunnen werken, dan kun je verschuiven en hoef je niks te klemmen
Je moet dan de magneten aan de binnenkant plaatsen zodat je een mooi vlak krijgt zonder naden. Dan kun je de spanen gemakkelijk verwijderen.

Mijn Z-as home switch en Probe proxy zit op de draaibank ook met een magneet (3 stuks) vast. Dan kan ik ze gemakkelijk verwijderen als de klauwplaat verwisseld moet worden.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Hallo allemaal, Als ik een kleine diameter draai, dan krijg ik niet zo'n mooie afwerking. Komt dit omdat ik niet sneller kan dan 1250 rpm. Wat ik hier heb gedraaid is 9mm. Het is gewoon een oefening.
IMG_20220605_152553984.jpg
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Ik heb het topic van DaBit: https://cnczone.nl/viewtopic.php?t=12161 geheel doorgelezen. op het eind wordt er veel over encoders gepraat. Nu heeft de X-as van DaBit een trapezium spindel, is dit de reden dat een encoder belangrijk werd? Als je een kogelomloopspil zou hebben (dat paste niet bij DaBit) dan is een encoder toch niet nodig? Op mijn portaalfrees heb ik dat ook niet.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

een Encoder heb je nodig voor Schroefdraadsnijden.
LinuxCNC is in staat om Encodersignalen in te lezen voor de positiebewaking (closed loop), da's iets wat met veel andere besturingssoftware niet mogelijk is.

Ik ben eigenlijk alleen bekend met EdingCNC, en daar is voor schroefdraadsnijden één puls per omwenteling nodig.. een "Encoder" als zodanig kan bestaan uit een schijf met een gaatje erin.. en een sensor (een Inductieve sensor of een lichtsluisje).
die enkele puls wordt gebruikt om de spindel te synchroniseren met de voeding, of eigenlijk andersom, zodat de spoed constant is.

klein draaiwerk met een laag spindeltoerental is inderdaad lastig, Ik zit zelf regelmatig met diameters <10 mm, en mijn EMCOotje 5 draait dan meestal "Full speed and a half" iets van 3000 toeren.. de EMCOturn 120 haalt 4000 toeren.
Met 8 mm titanium zit ik zo rond de 2400 toeren met Hardmetalen wisselplaatjes, en dat geeft (mede dankzij de koeling) een goed oppervlak.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Voor schroefdraad snap ik dat je een encoderpuls nodig hebt, maar het ging om de x-as, waar DaBit een magneet encoder op heeft gezet. Is dat puur omdat hij met een trapezium spindel werkt op de x-as?

Tot in hoeverre kan ik mijn motor sneller laten draaien met een VFD? ik ga nu tot 50 Hz. als ik 70 Hz doe? gaat de motor dan kapot? bij 70Hz zou de draaiban 1750 toeren maken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

TomAndKobus schreef: 05 jun 2022 16:44 Is dat puur omdat hij met een trapezium spindel werkt op de x-as?
Nee.. ik denk eerder dat het is omdat het met LinuxCNC kan.
Je kunt ook voor Closed Loop steppers kiezen, dan zit er een Encoder op je Stappenmotor, en de Driver neemt de positiebewaking voor zijn rekening.
een goede Trapeziumspindel kan nauwkeurig genoeg zijn voor nauwkeurig draadwerk.. bedenk dat ik in het verleden op een conventionele draaibank ook gewoon passingen heb staan draaien, en die draaibank had ook maar gewoon trapeziumspindels.
't zelfde geldt voor conventionele freesbanken, ook allemaal trapeziumspindels, maar ook daar stond ik tot op 0.01 mm te frezen.. heck.. zelfs met mijn Proxxon MF 70 freesbankje, met gewoon metrische M6 spilletjes werk ik nog tot op 0.025 mm zuiver.. zuiverder als het echt moet.. en datzelfde geldt voor de EMCO Unimat SL Draaibank van mijn vader.. die ik opgeknapt heb, en voorzien heb van verstelbare Noniusringen.. dan heb je eindelijk wat aan zo'n bankje.. (en op zo'n bankje heb ik ook al eens horloge onderdelen zitten draaien.. )

De reden dat conventionele draai-en freesmachines Trapeziumspindels hebben, is omdat die zelfremmend zijn.. Kogelomlopen zijn dat niet.. dus een Conventionele machine met Kogelomlopen zal verlopen als je de sleden niet onwrikbaar vast zet..
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door Kars-cnc »

TomAndKobus schreef: 05 jun 2022 16:44 Tot in hoeverre kan ik mijn motor sneller laten draaien met een VFD? ik ga nu tot 50 Hz. als ik 70 Hz doe? gaat de motor dan kapot?
70Hz is geen probleem. Op internet vind je mensen die tot 200Hz. Zelf vind ik dat wel erg veel meer dan de motor ontwerper bedacht heeft, maar goed, ik heb het ook nooit geprobeerd...

Met een 1400 toeren motor (4-polig) durf ik best tot 100Hz te gaan en met een 2800 toeren motor (2 polig) hou ik 70 a 80Hz aan. Maar nogmaals, dit is puur gevoelsmatig van hoeveel extra G kracht je de aluminium geleiders in de rotor durft te geven voor dat ze er uit slingeren. Overigens gebeurd er dan nog niets gevaarlijks, de motor zal snel stilstaan maar echt niet uit elkaar klappen of zoiets.

Elektrisch verwacht ik geen probleem, ook niet met 200Hz.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

100 Hz. Klinkt mooi, dan kan ik 2500 toeren halen. Ik ga ervan uit dat de draaibank dit ook aan kan, of is dat een domme aanname?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3070
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door hfjbuis »

TomAndKobus schreef: 05 jun 2022 15:54 Hallo allemaal, Als ik een kleine diameter draai, dan krijg ik niet zo'n mooie afwerking. Komt dit omdat ik niet sneller kan dan 1250 rpm. Wat ik hier heb gedraaid is 9mm. Het is gewoon een oefening.
Bij kleinere diameters gaat bij hetzelfde toerental de snijsnelheid omlaag. Dan komt er minder warmte in de spaan en is de finish meestal minder. Iets dikker afnemen of de voeding verhogen kan helpen. Soms gaat het ook met minder voeding en dunner afnemen. Je moet proberen wat met jouw setup werkt bij dit materiaal. Soms krijg je er ook geen fatsoen in.
Je kunt ook een andere tool nose radius proberen 0.4 mm i.p.v. 0.2 mm. Daarnaast kun je proberen met een HSS beitel. Ook een gepolijst plaatje voor aluminium kan in staal een goede finish geven. Smering geeft vaak ook een betere finish.
Het is vooral een kwestie van proberen en de settings die goed werken noteren zodat je de volgende keer meteen aan de gang kunt.
TomAndKobus schreef: 05 jun 2022 19:28 100 Hz. Klinkt mooi, dan kan ik 2500 toeren halen. Ik ga ervan uit dat de draaibank dit ook aan kan, of is dat een domme aanname?
Niet alle lagers zijn geschikt voor hoge toerentallen. Met name de conische glijlagers (die zijn stelbaar) kunnen niet echt hoge toerentallen aan.
In de handleiding staat misschien wel iets over de lagering van de draaibank. Als je weet welk lager er in zit, kun je inschatten wat het kost om t.z.t. zo'n lager te vervangen. Als het lager er niet tegen kan, gaat het niet meteen kapot. Het slijt wat vlugger en op hogere toerentallen kan het vet eruit geslingerd worden.
De klauwplaat heeft ook een maximum toerental. Daar moet je echt niet overheen gaan i.v.m. het uit elkaar kunnen klappen van zo'n klauwpaat. Bij hogere toerentallen nemen de centrifugaal krachten toe en dat kan wel eens te veel zijn voor zo'n stuk staal.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie