Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

hfjbuis schreef: 01 jun 2022 13:46 Niet zo goed als die van jouw maar toch bruikbaar en met eenvoudige middelen te maken.
ik maak mijn beiteltjes ook met eenvoudige middelen.. de getoonde beitel heb ik met de draadvonkmachine gemaakt.. dat is wel de makkelijkste manier, maar dat heeft toch ook zijn beperkingen..
Ik heb er inmiddels ook flink wat geslepen met een diamantschijfje op mijn HBM C1 Draaibankje.. gewoon een klemhoudertje gemaakt waar ik dat stukkie rond in kan zetten, dan slijp ik em eerst tot de helft weg, om het bovenvlak te krijgen, dan onder een dubbele hoek om de vrijloop aan de voorkant te slijpen (Ik roteer em 45° voorover en 3° ofzo in de lengte, en dan kun je dat vlakje aan de voorkant in één keer slijpen)
Daarna verjong ik de schacht, en slijp ik eventueel wat vrijloop onder de snijkant.
meer dan dat is het niet, was het niet, en zal het ook nooit worden :lol:
20220114_223753.jpg
Hier 2 VHM boorbaartjes van 4 mm, de brede snijkant is tevens om een vrijloopgroefje in te steken voor de schroefdraad, M6x0.5.
Ik heb de schacht verjongd met 2 hoeken, zodat ik meer vrijloop heb.. en dat slijp ik met de conusslede, op een schijf met een afgeronde hoek..

't slijpen van beitels is een vak apart, maar ik durf te zeggen dat ik dat aardig onder de knie heb.. 'k slijp alles wat los en vast zit :lol:
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Ik heb de adapterplate af en de 3 klauw zit er nu netjes op. De afwijking (excentriciteit) is 1 a 2 honderdste. Dus best goed.
IMG_20220601_150156718.jpg
3klauwadapter.mov
(11.07 MiB) 60 keer gedownload
VID_20220601_154203244.mp4
(9.17 MiB) 60 keer gedownload
Nu kan ik beginnen met leren draaien. :P
Ik heb niet gesmeerd of gekoeld. Was volgens mij niet nodig. Hoef je aluminium nooit te smeren? Wanneer ga je smeren?

Bedankt voor alle hulp tot nu toe!
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Voorlopig ga ik geen beitels slijpen. Komt wel als ik moeilijke geometrie nodig heb denk ik. 8), Maar wel knap Arie. Maar jij hakt dan ook al wat langer met het bijltje..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

TomAndKobus schreef: 01 jun 2022 17:05 Voorlopig ga ik geen beitels slijpen. Komt wel als ik moeilijke geometrie nodig heb denk ik. 8), Maar wel knap Arie. Maar jij hakt dan ook al wat langer met het bijltje..
Ja.. een jaartje of 30... 'k heb het op school nog geleerd.. eerst met Toolbits, later met gesoldeerd hardmetaal, bij mijn eerste werkgever hadden we een slijpmachientje met een diamantschijf, fijn ding.. maar bij de volgende werkgever hadden we alles met inserts..

als je toch gereedschap gebruikt met inserts, dan is slijpen niet echt nodig.. hoewel ik wel inserts geslepen heb.. om gehard staal te draaien heb je een negatieve spaanhoek nodig.. dus een bestaande insert aan de bovenkant even tegen de slijpsteen kietelen doet wonderen..
je eigen gereedschappen slijpen is een vak op zich..
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door spinningwheels »

TomAndKobus schreef: 01 jun 2022 17:02
Ik heb niet gesmeerd of gekoeld. Was volgens mij niet nodig. Hoef je aluminium nooit te smeren? Wanneer ga je smeren?

Voor alu heb je speciale plaatjes, dat snijd een stukje mooier. Smeren doe ik met lampolie.
Maar geeft wel een smeerboel.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Ik heb plaatjes gebruikt die speciaal voor aluminium zijn. Ik merkte ook dat ik mooi afwerking kreeg toen ik de snelheid omhoog deed. Moet nog veel leren. Voor aluminium gebruik ik een snij snelheid van 250 m/min.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat smering betreft.. op mjin EMCO 5 Draai ik alles droog.. ook Titanium, alleen moet je dan met je snijsnelheid wat omlaag, maar met dat kleine werk dat ik maak.. zit je toch al snel op een flink toerental.
Alu?..hangt sterk af van de legering.. er zijn legeringen die bijzonder fijn verspanen, zoals EN/AW 2007, die zijn kortspanig, en die frees ik ook droog..
als je een "plakkerige" soort hebt, dan sta ik er op de Freesbank met een flesje Lampenolie, of om het even welke andere olie bij ('k heb op die manier een restje voorvork olie opgerookt in de freesbank.. zeker bij Graveerwerk krijg je dan een mooi "Sapje" de kleine spaantjesgaan in suspensie in de olie, en zo blijft de Olie lekker liggen.

Dat heb je op een draaibank natuurlijk minder.. een Koelmiddel nozzle op je beitel koelt natuurlijk prima, maar zolang je nog geen kast om de machine hebt.. wordt dat een enorme kliederboel, en als je dat werk in huis doet.. heb je binnen de kortste keren de grootste ruzie met de Rondborstige Regering/moeders de baas.. en dat wil je natuurlijk niet.
Met een kwastje is de zooi nog te overzien, al is het rendement natuurlijk lager.. maar beter iets smering dan geen smering als je werk smering/koeling nodig heeft..

ook wel om in de gaten te houden.. als je passingen gaat draaien, dan is de temperatuur van je werk natuurlijk ook belangrijk.. anders maak je een glijdende passing, maar als ie eenmaal is afgekoeld heb je een mooie krimppassing te pakken.. of de as rammelt ineens in het gat..
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Dus lampenolie gebruiken, potje en kwastje. Ik heb ook nog snijolie die je met water verdunt. Dan krijg je een wit goedje. Is dit ook goed?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja, dat gaat ook prima, zonde om het niet te gebruiken.. op school hadden we niet anders..
bij mijn eerste werkgever hadden we wel een koelnozzle op de draaibank, maar als ik die gebruikte, dan had ik het kraantje niet verder open staan dan dat er slechts een druppelend straaltje uit kwam, en die stond op de beitel.. dan valt het mee wat er in de rondte spettert..
Bovendien, die Boorolie, omdat het wateroplosbaar is, kun je met een doekje zo opnemen, natte doek erachteraan.. en de boel is schoon.. dat gaat met Lampenolie niet zo..
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Mooi, dan gebruik ik dat melk spul. Morgen maar gaan oefenen. :P
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door hfjbuis »

TomAndKobus schreef: 01 jun 2022 18:04 Ik heb plaatjes gebruikt die speciaal voor aluminium zijn. Ik merkte ook dat ik mooi afwerking kreeg toen ik de snelheid omhoog deed. Moet nog veel leren. Voor aluminium gebruik ik een snij snelheid van 250 m/min.
Achter op het doosje staan de aanbevolen draaicondities snijsnelheid (Vc), Feed (mm/rev) en aanzet (ap mm). Er staat meestal ook een range op die je kunt aanhouden. Ik ga bij voorkeur aan de onderkant van de range zitten en vaak een flink stuk lager. Desondanks is de finish in aluminium meestal toch goed.
Staal is een ander verhaal. Daar moet de draaibank flink aan de bak om warmte in de spaan te krijgen voor een goede finish. Onder dezelfde (te lage) draaicondities geven sommige Mitsubishi plaatjes een super finish terwijl die van Iscar maar matig zijn.
TomAndKobus schreef: 01 jun 2022 17:02 Ik heb niet gesmeerd of gekoeld. Was volgens mij niet nodig. Hoef je aluminium nooit te smeren? Wanneer ga je smeren?
Bij voorkeur smeer ik niet maar bij afsteken en schroefdraad draaien eigenlijk altijd (kwastje met boorolie). Als het niet goed loopt, probeer ik of smering helpt. Soms helpt het soms niet. Smeren is niet hetzelfde als koelen!!!!!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door TomAndKobus »

Op de doosjes die ik heb staan de snij gegevens niet. Als ik merk wisselplaatjes wil kopen, waar koop ik die dan? Een wat zijn goede merken? Ik ben geïnteresseerd in ccgt0602 dcgt0702.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door DaBit »

Sandvik, Iscar en Kennametal kom je nog wel regelmatig op E-bay tegen voor een paar euro per stuk. Lijkt duur, maar wat die plaatjes nieuw kosten ga je nog van schrikken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Huvema L-560-M naar CNC

Bericht door hfjbuis »

Al mijn plaatjes komen van ali en ik betaal zo'n €10,00 per doosje maximaal. Ik heb cggt060204 van Korloy en daar ben ik tevreden over. Bij aluminium zou ik mij om de snijsnelheden niet druk maken. Je hoort en ziet wel of het goed is. Zolang je de plaatjes niet verslijt maar breekt, zou ik de goedkoopste kopen die er zijn. Bij staal kun je zo hard gaan dat de spaan blauw wordt. Als de finish ook nog goed is, zit je niet verkeerd.
Mijn laatste zending plaatjes komt van ali LYYZ. Ik dacht dat ze een eigen merk hadden maar ze leverden Korloy en Iscar. Gezien de prijs en de kwaliteit, bestel ik daar de volgende keer weer. Maar de kans is groot dat ze dan totaal iets anders leveren.

Op het moment dat je series gaat maken is een voorspelbare kwaliteit belangrijk. Dan kom je vanzelf uit in het hogere segment. Ik denk dat die plaatjes ondanks hun hogere prijs in verhouding goedkoper zijn. Dan moet je ze wel verslijten en niet breken!

Kijk op ali naar de plaatjes van korloy. Als je die snijsnelheden aanhoud, zit je wel goed!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie