Kruissupport op 45°¿

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
JanSr
Berichten: 578
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Kruissupport op 45°¿

Bericht door JanSr »

Wat mij op Amerikaanse Youtube filmpjes dikwijls opvalt is, dat men het kruissupport op 45° heeft staan.
Mij ontgaat wat daar leuk of handig aan is, maar ik ben dan ook niet zo slim.

Los nog even van dat complexe geknoei met inches (benieuwd hoe vaak dat tot fouten leidt), waar ze maar niet genoeg van krijgen.
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 315
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Kruissupport op 45°¿

Bericht door Rocnc »

Ach, lastig rekenen en onuitspreekbare uitkomsten met die imperial maatvoering hebben ze al. Een beetje extra complexiteit door die 45 graden valt dan niet echt op. Of zullen ze gewoon allemaal echt heel goed zijn in hoofdrekenen?
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
JanSr
Berichten: 578
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Kruissupport op 45°¿

Bericht door JanSr »

Er is in elk geval een formidabel verschil tussen de wereldaanschouwing van Amerikanen en de mensen van de Oude Wereld.
Amerikanen leven om te werken, wij werken om te leven. En dat verschil gaat vrij diep.
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 315
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Kruissupport op 45°¿

Bericht door Rocnc »

Die mening deel ik helemaal. En dat geldt trouwens voor meer culturen. Waar wij soms denken dat wij de echte harde werkers zijn. In andere landen verbazen ze zich over de hoeveelheid verlofdagen, het aantal nationale feestdagen (alles dicht) en het feit dat de meeste burgers echt maar 1 baan hebben.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kruissupport op 45°¿

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien om niet zo snel met de losse kop in de weg te zitten. Als je de kruissupport verder toch amper gebruikt, kan ik me daar iets bij voor stellen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Kruissupport op 45°¿

Bericht door Sven »

Rocnc schreef: 01 mei 2022 16:53 Waar wij soms denken dat wij de echte harde werkers zijn
Voor zover ik weet hebben we in Nl het hoogste bnp per gewerkt uur (ter wereld) , dus in die zin zouden we idd harde werkers zijn.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Kruissupport op 45°¿

Bericht door assink »

Voor het kanten breken/schuine kanten maken misschien?
Ik heb pas nog een lineaal besteld voor m'n kruissupport, maar zit er ook aan te denken om gewoon het hele kruissupport weg te laten.
Dan kun je makkelijker met vaste tool offsets werken.
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Kruissupport op 45°¿

Bericht door boutje »

Ik heb het kruissupport ook onder een hoek staan.
En precies wat hugo al aangaf .

Anders zit ik constant tegen de losse kop aan.(werk heel veel met een center)
JanSr
Berichten: 578
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Kruissupport op 45°¿

Bericht door JanSr »

@ Sven: daar zit hem wellicht de kneep. Omdat wij graag veel vrije tijd hebben doen wij ons werk zo efficiënt mogelijk. Dat zit diep in onze industriële traditie. Ik ben bij vele bedrijven betrokken geweest, ook internationaal.
Zo zijn Duitse bedrijven beducht voor NL concurrenten, aanvankelijke denken ze dat wij prijsstunten, tot ze er achter komen dat we alles in minder uren doen door eerst goed na te denken.

Een leuk voorbeeld uit midden jaren 70: Een bedrijf dat brandgesneden onderdelen leverde kreeg de eerste computergestuurde machine. Toen ze het ding onder controle hadden zetten ze aan het eind van de werkdag het Din aan de volgende klus, 's morgens klaar. Dat ging een tijd goed, tot er een keer een stukje staal scheef viel en één van de vijf de brandsnijpitten uitdoofde. Kort daarna Ing de zaak in de hens. Dat leidde weer tot de uitvinding van een beveiliging daar voor.
Wat je ook steeds meer ziet is één man die meerdere CNC machines bedient.

Amerikanen hebben een fascinatie voor moeilijkheden. Er zijn tal van Youtubes over "scrapyard" competities, waarbij tijdnood een vast gegeven is. Ook bij hotrod projecten zie je dat altijd terug. Ze voelen zich kennelijk lekker bij druk.
Bij "How its made" zie je soms ouderwetsigheden die wij ons niet meer kunnen voorstellen.

Waar ik van kan genieten is: https://www.youtube.com/watch?v=q7scadYptTI. De humor, de zooi, de kennis en de voorbeelden, heerlijk. Maar vooral ook de rust.

Ik ga die 45° ook maar eens proberen, het ding zit mij inderdaad wel vaak in de weg.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kruissupport op 45°¿

Bericht door hugo stoutjesdijk »

JanSr schreef: 02 mei 2022 10:31 tot ze er achter komen dat we alles in minder uren doen door eerst goed na te denken.
maar die kwaliteiten zie ik in de bouw dan weer niet terug :lol:

Amerikanen hebben een fascinatie voor moeilijkheden. Er zijn tal van Youtubes over "scrapyard" competities, waarbij tijdnood een vast gegeven is. Ook bij hotrod projecten zie je dat altijd terug. Ze voelen zich kennelijk lekker bij druk.
Bij "How its made" zie je soms ouderwetsigheden die wij ons niet meer kunnen voorstellen.
dat vraag ik me ook wel eens af, maar zou dat er niet mee te maken hebben dat moderne fabrieken niet zo toegankelijk zijn en dat het proces dan soms helemaal niet meer mooi in beeld te brengen is.
Waar ik van kan genieten is: https://www.youtube.com/watch?v=q7scadYptTI. De humor, de zooi, de kennis en de voorbeelden, heerlijk. Maar vooral ook de rust.

Ik ga die 45° ook maar eens proberen, het ding zit mij inderdaad wel vaak in de weg.
Misschien is dat 'tijd is geld' denken soms wel een beetje te ver doorgeslagen, en worden er daardoor veel zaken maar een beetje half-half uitgevoerd en geen aandacht aan de afwerking.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
FreesKever
Berichten: 634
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Kruissupport op 45°¿

Bericht door FreesKever »

JanSr schreef: 01 mei 2022 16:09 Los nog even van dat complexe geknoei met inches (benieuwd hoe vaak dat tot fouten leidt), waar ze maar niet genoeg van krijgen.
Als je je druk wilt maken over die amerikanen, dan moet je eens uitzoeken hoe dat ze de maten van boren organiseren.
Er zijn minstens 3 verschillende manieren waarp ze de diameter van een boor meten (en in vakjes stoppen).

Als je een DRO op je draaibank hebt, dan gebruik je het kruis support alleen nog maar voor afshuiningen en tapse stukken. Waarom zou he hem "recht" zetten als je dat al hebt op een andere as?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kruissupport op 45°¿

Bericht door Arie Kabaalstra »

45°?.. of 30°.. als je'm op 30° zet, en je voedt 1 mm in dan is de Z-verplaatsing 0.5 mm
't wordt ook gedaan als je veel draad snijdt, dan voedt je langs de flank in..
Plaats reactie