Windows 11

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Windows 11

Bericht door kawarider »

Zo, er is weer iets aan de hand dat ik niet kan verklaren. Verschillende g codes worden niet meegenomen terwijl ze duidelijk in het prog staan.

Twee voorbeelden, het gaat hier om plasma snijden.
1 ineens stond de kop vast. Thc uit dus, gaf scherm ook weer, terwijl duidelijk in g code thc aan stond.
2 kerfecompensatie. Twee boutgaten zijn aan de verkeerde kant ingesneden en gecompenseerd voor kerfbreedte. Nog een keer hetzelfde prog gaf wel gewenste resultaat.

En verder vind ik dat het aan het einde vh snijden lang duurt voordat toorts uitgaat. 0,1 s of zo. Dat is best lang.

Het lijkt me dat computer het niet bij kan houden. Onlangs update naar W11 gedaan. Raar verhaal en ik heb niet gedronken. Iemand soortgelijk ervaringen?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Windows 11

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En welke besturing doet die plasma machine?
Mach, eding, planet (masso)?
Lijkt me dat die toch de 1e aangesprokene is als G-codes die gewoon in de code staan niet uitgevoerd worden.

Is het programma waar je naar kijkt ook wel het gene wat de machine uitvoert?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Windows 11

Bericht door kawarider »

Uccnc. Ja, lijkt me dat regel voor regel weggewerkt wordt. Dit is wel heel erg raar. En ja, dit is de code die in beeldscherm staat.

Een stuk de thc niet vrijgeven na een bocht is tot daaraan toe, kerfcompensatie aan de andere kant doen voor twee gaten is nog gekker.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Windows 11

Bericht door hfjbuis »

Is het probleem reproduceerbaar?

De upgrade naar Windows11 is verdacht. Windows11 is nog in ontwikkeling en als je het niet echt nodig hebt, zou ik teruggaan naar windows10.

Als Windows aan het updaten is, gaat het bij mij soms ook niet goed op mijn Atom tablet. Ik stel daarom de Windows updates uit met een maand. Er is ook geen enkele reden om die tablet, die alleen voor de draaibank gebruikt wordt, te updaten!!!!!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Windows 11

Bericht door Kjelt »

Eens met hfjbuis.
Dedicated pc gebruiken met een beproefd OS niet aan het internet hangen, geen moeilijke dingen zoals cam etc doen gewoon testen werkt het er af blijven.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Windows 11

Bericht door kawarider »

Mmm, nog eens laten bezinken. Reproduceerbaar? Nee volledige willekeur wanneer regels overgeslagen worden. Een keer een product waar bij twee gaten de kerf aan de andere kant gezet wordt alsook de leadin????!! En thc aan wordt volledig gemist na een bocht. Hetzelfde product nog een keer in dezelfde plaat maar een stukje opgeschoven gaat wel goed. En dan erbij zit er vertraging in de toorts uitschakelen, deze blijft nog een fractie van een seconde nabranden?????!!!

Ik wil toch Edingcnc en Proma nog eens proberen. Plaatdikte is nu eigenlijk altijd 2 ipv 1,25 mm, Het voordeel van een goede hoogteregeling neemt dan af. Vanaf 3 mm is er nauwelijks verschil. Snijsnelheid is geconcentreerd op kwaliteit niet op snelheid. Dit gedonder kost me een hoop tipjes. Voorheen waren 3000 starts geen probleem, nu moeten deze al na 500 vervangen worden. Ineens wordt dit een kostenpost. Ik neig sterk naar W11 als schuldige. In W10 nog wel eens een update gedaan, toen kon de grafische kaart het niet meer aan. Misschien een XP en Eding proberen, rechtstreeks naar de NAS ipv cloud. Internet kan dan afgesloten blijven. Na dertig jaar computers blijven ze nog steeds problemen geven. Het lijken wel vrouwen. Je kunt niet met, je kunt niet zonder.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Windows 11

Bericht door Portje »

Misschien is downgraden naar W10 een optie?
https://nl.hardware.info/nieuws/78746/n ... windows-10
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Windows 11

Bericht door hfjbuis »

kawarider schreef: 23 apr 2022 17:19 Reproduceerbaar? Nee volledige willekeur wanneer regels overgeslagen worden.
Dan kun je de gcode wel uitsluiten.
Blijkbaar worden sommige regels door de controller niet uitgevoerd. Dat kan als er storing op de communicatie zit en de regel niet door de controller begrepen wordt. Bij USB en plasma, kan ik mij dit goed voorstellen.
kawarider schreef: 23 apr 2022 17:19 Misschien een XP en Eding proberen.
Als je op XP kunt draaien, dan doen. Dat voorkomt een hoop gelazer
kawarider schreef: 23 apr 2022 17:19 Misschien rechtstreeks naar de NAS ipv cloud.
Zet lokaal op de PC een map en zet daar de bestanden in. Daarmee heb je weer een storingsbron minder.

Je staat niet alleen met dit soort shit. Ik heb sinds november een probleem met het (WiFi) netwerk of communicatie (streaming). Ondanks dat dit behoort tot mijn vakgebied heb ik de bron van de problemen nog steeds niet gevonden.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Windows 11

Bericht door hugo stoutjesdijk »

https://www.cncdrive.com/UCCNC.html

deze?
die hebben het over XP. Ik zou die ontwikkelaar eens een mailtje sturen, volgens mij hoor je daar wel positieve geluiden over.
En zit dat dan met ethernet naar die kaart, of over de USB?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Windows 11

Bericht door kawarider »

Ja, die is het. Op zich zeer te spreken over UCCNC. Alleen eens iets gehad met een bepaald product/onderdeel dat heel houterig bewoog. Verder tp, zeker de combo met Neuron.
Using an older major-version machine profile with a newer major software version is not recommended, we advice to create a new machine profile with the new major-version release when starting the work with the new software version. Also because there are many differences between the different major-versions of the software we advice to first install the new version into a different folder on the computer keeping the old version alive until the new version will be setup and running.
Hier ook wel eens last van gehad. Nieuwe computer loste het op. Maar nu zit ik toch aan een aparte opstelling te denken, zonder updates of internet. Als ie het kunstje kan, dan blijft ie dat doen. Wat er nu gebeurt is toch wel erg wazig. Daar heb ik helemaal geen tijd voor.

Downgraden is geen optie, de tien weken zijn voorbij. Dat zou een clean installatie betekenen en dat verloopt meestal niet heel erg clean.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Windows 11

Bericht door hfjbuis »

kawarider schreef: 23 apr 2022 22:41 Downgraden is geen optie, de tien weken zijn voorbij. Dat zou een clean installatie betekenen en dat verloopt meestal niet heel erg clean
Als je de drivers voor dat ding hebt, dan is het niet zo'n probleem.
- In pc beheer de drivers (naam en type) van video, geluid, usb, netwerk, etc opzoeken.
- op internet drivers zoeken. Als de PC leverancier ze niet heeft, Lenovo heeft veel goede drivers, ook voor XP
- Windows ISO bestand downloaden
- op een USB stick zetten (met rufus)
- installeren
- drivers updaten
- software installeren

Maak voor dat je dat ding omzeep helpt een copy van de installatie met Macrium Reflect en maak een kopie als je een werkende versie hebt. Samen bewaren op een USB drive en in een kwartiertje breng je een haperende PC weer tot leven.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Windows 11

Bericht door andrefc101 »

Nu weet ik weer waarom ik die dedicated controllers gebruik 😏
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Windows 11

Bericht door kawarider »

Ja Andre, ik weet het. Alleen, als jouw controller gaat haperen dan duurt t even voor je een nieuwe hebt. Ik wil met componenten gaan werken die op elke hoek van de straat verkrijgbaar zijn. Dat is ook de reden dat ik nog eens terug wil naar proma of iets dergelijks.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Windows 11

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hfjbuis schreef: 23 apr 2022 22:53 Maak voor dat je dat ding omzeep helpt een copy van de installatie met Macrium Reflect en maak een kopie als je een werkende versie hebt. Samen bewaren op een USB drive en in een kwartiertje breng je een haperende PC weer tot leven.
Haal gewoon die HD er uit en zet er een nieuwe in (SSD) met je andere installatie.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie