eding cnc 310 met tandem as

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ovlov
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 apr 2018 13:59
Locatie: POORTUGAAL

eding cnc 310 met tandem as

Bericht door ovlov »

Hallo,

Ik ben de cnc portaalfrees opensource aan het bouwen en kom nu op het punt om de electronica op te bouwen.

Ik heb de Eding cnc 310 met de software uitbreiding voor 3D bewerking van mijn vorige portaal frees nog liggen.

Nu is mijn vraag kan ik de cnc 310 hiervoor gebruiken na de uitbreiding van de 4e as aan te kopen (kan ik dit dan gebruiken voor tandem homing) of adviseren jullie om bv de cnc 720 aan te schaffen?

Ik ben hier op het forum aan het zoeken geweest naar info maar hier niets voor kunnen vinden.

Ook heb ik zoals in het ontwerp van de opensource de 12 vdc home sensoren gebruikt en zoals ik het zie kan ik deze niet aansluiten op de cnc 310.

Verder gebruik ik de closedloop HBS 57 met 573HBM20-1000

Graag jullie advies wat het beste te doen.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: eding cnc 310 met tandem as

Bericht door Kars-cnc »

Na het uitbreiden van een CNC310 met de 4e as software moet je volgens mij zonder meer een tandem-as inclusief homing kunnen aansturen. Volgens mij heb je na uitbreiding met de 4e as ook de "Home4" input beschikbaar, iets wat wel nodig is om tandem homing te doen.

Niettemin zou ik het Eding toch even vragen of je na de 4e as upgrade inderdaad probleemloos een tandem as kunt aansturen.

Of je de 12V home sensoren direct op de Eding inputs kunt aansluiten hangt van het type af. Bij een NPN output moet dat eigenlijk zonder meer kunnen. De pull-up naar 5V zit dan al in de CNC310 (10k-Ohm). Een PNP output type vergt een kleine aanpassing. Het gemakkelijkst is waarschijnlijk een weerstand deler maken zodat de ingangsspanning niet boven de 5V komt. Daarnaast kun je ook iets met een weerstand en een 5V zener diode doen, of een weerstand en een transistor... Er is altijd iets te verzinnen.

Maar misschien kunnen je sensoren ook wel op 5V werken? Heel veel proximity switches hebben een groot voedingsbereik.
ovlov
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 apr 2018 13:59
Locatie: POORTUGAAL

Re: eding cnc 310 met tandem as

Bericht door ovlov »

bedankt voor de reactie.

Ik heb uiteindelijk toch de cnc 720 aangeschaft van wege de betere specificaties. o.a. sensoren op 24vdc
Plaats reactie