Following error joint 0

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Following error joint 0

Bericht door diepchess »

hallo, na wat frezen - hij raakte werkstuk nog nauwelijks op het moment - krijg ik een "following error" bij linuxcnc.
Kreeg ik gisteren ook.

Gisteren was het een following limb 1 error. Nu een limb 2 eerst. Overnieuw klus gestart en nu is het na minuut of 2 een following joint 0 error.

Geen idee wat het is. Heb erop gegoogled maar kan er de vinger niet onder krijgen.

Had acceleratie en snelheid wat omlaaggezet vandaag (zelfde klus als gisteren die dus niet gelukt was vanzelfsprekend).
Zo snel staat hij niet overigens. 0.3 mm/s^2 op de X en Y qua acceleratie en 1.5 mm/s (90 mm/minuut) qua lineaire snelheid.

Toch wel matig trage snelheden als je mij vraagt. 786 rpm stond hij op, 0.75mm afname per diepte. 4 tandig scherp HSS freesje van 6mm.

Niet waarvan ik zeg: "goh". De ventilators van alle steppers werken dus worden goed gekoeld.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Following error joint 0

Bericht door diepchess »

3 fotootjes
P1050754.JPG
P1050755.JPG
P1050756.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Following error joint 0

Bericht door diepchess »

De foto is van de 2e keer. Precies op zelfde plek kapt hij er weer mee met zelfde error.

"joint 0 following error"

Als ik erop google wat de foutmelding veroorzaakt zie ik ook geen heldere antwoorden.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Following error joint 0

Bericht door Sven »

350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Following error joint 0

Bericht door Goudgele »

Hier onderaan de pagina een lijstje met 5 dingen die het kunnen veroorzaken. ik zou beginnen eens te kijken wat de instelling van FERROR en MIN_FERROR zijn bij jou. Daarnaast bekijken welke pulsfrequentie je vraagt bij de snelheid waarmee je beweegt. Als die te hoog is kan het dus ook voorkomen, omdat je controller het niet bij kan houden. Kan je oplossen door snelheid te verlagen of microstepping wat lager te zetten.

http://wiki.linuxcnc.org/cgi-bin/wiki.p ... 20is%20set.

Aangezien je snelheid al erg laag is, lijkt het mij een probleem met die FERROR settings of een veel te hoge microstep setting op je drivers
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Following error joint 0

Bericht door diepchess »

Dank Goudgele! Ik ga aan de microstepping en ferror settings sleutelen en zien of het helpt!
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Following error joint 0

Bericht door diepchess »

Aha met dank aan linuxcnc forum - ik had natuurlijk die snelheden zitten opkrikken van de assen met vallen en opstaan. De STEPGEN_MAXACCEL moet stevig hoger staan dan de maximum acceleratie waarom linuxcnc mag bewegen en dat voor elke as dan natuurlijk. Die stond bij mij gelijk in bf25.ini
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Following error joint 0

Bericht door Goudgele »

Mooi dat het is opgelost. Is 90mm/min de "opgekrikte" snelheid? :shock:
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Following error joint 0

Bericht door andrefc101 »

Goudgele schreef: 21 apr 2022 08:06 Mooi dat het is opgelost. Is 90mm/min de "opgekrikte" snelheid? :shock:
:lol:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Following error joint 0

Bericht door Kjelt »

Pfff wat een ellende, kroonsteentjes, geen trekontlasting, afscherming kabels (indien aanwezig) niet geaard,
230V aanraakbaar en kabels over en door elkaar.
Hopelijk zijn er geen kinderen in de buurt.
Dit kan ook allerlei onverwachte issues opleveren vooral bij hogere frequenties.
Je zou zo'n geweldige programmeur zijn, wel dit is het elektrotechnische equivalent van spaghetti code, oftewel hoe het niet moet.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Following error joint 0

Bericht door Goudgele »

Eens. Ik meen ook te zien dat de microsteps op maximaal staan. Kan het niet met zekerheid zeggen.
Als dat idd het geval is vind ik het niet gek dat je maar zo'n lage snelheid haalt. Zet maar eens op 800 of 1600ppr en kijk wat je dan haalt. Durf te wedden zeker 2000-3000 mm/min, afhankelijk van je motoren.
Plaats reactie