Draaibank overpeinzingen

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door TomAndKobus »

Ok Bedankt.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door TomAndKobus »

Assink had ook al zo'n machine gelinkt, is dit iets https://www.troostwijkauctions.com/nl/c ... 1-8149042/
Deze ziet er iets netter uit. Wat mag deze dan kosten en is het verstandig om eerst te gaan kijken (is wel een eindje weg). Of gewoon wachten tot zoiets op marktplaats langs komt.

Groeten, Tom.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door hfjbuis »

Dat lijkt een mooie machine, maar die mist de tool post. Ook is er geen langsvoeding en zit er geen klauwplaat bij. Verder komen op het bod nog 18% veilingkosten en 19% BTW bij en moet je €98,-- betalen om de machine op je aanhangwagen te laden (ex btw?). Waarschijnlijk heb je een krachtstroom aansluiting nodig.
TomAndKobus schreef: 23 apr 2022 11:32 is het verstandig om eerst te gaan kijken
Op een veiling koop je zonder garantie. De draaibank kan defect en totaal versleten zijn en ongezien kopen is een risico. Ook als je gaat kijken kun je de machine hoogstwaarschijnlijk niet laten lopen.

De rit heen en terug is ook al snel 1200 km
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door TomAndKobus »

Ik heb de boodschap begrepen :P
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door TomAndKobus »

Bedankt voor alle links. De meeste was ik ook tegen gekomen, maar het is lastig. Ik moet gewoon geduld hebben zoals Ben ook al zei. :roll:
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door benkr »

Dit lijkt me een heel leuk draaibankje:

https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... -draaibank

Maar als je dit wil gaan CNCen komt er nog best wel wat extra's bij kijken, maar je kunt met dit bankje ook manueel al heel leuke dingen doen.
En de basis bewegingen via CNC doen is nu ook weer niet zo heel erg ingewikkeld.
Maar het zit wel flink boven je budget denk ik.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door Kars-cnc »

benkr schreef: 23 apr 2022 22:49 Maar het zit wel flink boven je budget denk ik.
Dat wel, maar het bankje lijkt me zeker z'n geld waard (mits 100% in orde)! Je hebt in ieder geval veel meer waar voor je geld dan bij die Emco 8.

Misschien eerst gewoon handmatig leren draaien hiermee en ondertussen door sparen voor de CNC uitbreiding?
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door TomAndKobus »

Ben en Kars, Waarom is dit een goede draaibank? Hoe kan je dat zien? Hij is lekker zwaar, dat is een voordeel heb ik begrepen. Maar is het merk goed? Volgens mij heeft de bank platte geleidingen. Dat is een voordeel als de geleiding aangepast moet worden. Ik heb in huis voor de kookplaat 3 fase. Dus dat zou ik ook op de hobbykamer kunnen aanleggen. Ik twijfel. Het is een hele prijs, misschien kan ik er nog wat vanaf praten. Maar is deze draaibank dan wel goed CNC te maken? Daar wil ik toch voor gaan.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door benkr »

TomAndKobus schreef: 24 apr 2022 09:37 Ben en Kars, Waarom is dit een goede draaibank? Hoe kan je dat zien? Hij is lekker zwaar, dat is een voordeel heb ik begrepen. Maar is het merk goed? Volgens mij heeft de bank platte geleidingen. Dat is een voordeel als de geleiding aangepast moet worden. Ik heb in huis voor de kookplaat 3 fase. Dus dat zou ik ook op de hobbykamer kunnen aanleggen. Ik twijfel. Het is een hele prijs, misschien kan ik er nog wat vanaf praten. Maar is deze draaibank dan wel goed CNC te maken? Daar wil ik toch voor gaan.
Dat bankje heeft trapezium geleidingen, dat is op foto 5 te zien. Verder is het zeker ten opzichte van een Emco Compact 8 een zwaar frame, is redelijk compleet en lijkt niet mishandeld te zijn, en toch is het formaat niet supergroot. En heeft langs én dwarsvoeding en dat vind ik zeker een pro.
Wel vind ik de tandwielen in de vaste kop er erg droog uitzien, maar dat kan zijn omdat al heel lang stilstaat, is wel een punt om te controleren.
Bedenk dat dit nu al een bruikbare draaibank is, als je echt een hobbyproject koopt dan moet je die voor een deel eerst zelf weer in orde maken, dit blijft een mooie restwaarde houden, de delen die je voor het ombouwen naar CNC niet gebruikt conserveren en bij de bank houden, dan blijft de weg terug open en daardoor de waarde constant.
En de kosten voor CNC bepaal je voor een groot deel zelf, de eerste basis hoeft niet meer dan een paar honderd Euro te kosten, met 200 Euro doe je al veel als je zelf nog wat hebt liggen en op zoek gaat naar gebruikt spul.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door HD13 »

Om de verwarring nog groter te maken.
Had je deze al gezien ?
Wel prisma geleidingen.
https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... t-compleet

De Huvema hiervoor heeft voorkeuze snelheden voor de langsslede.
Voor schroefdraad maken zul je zowel bij de Huvema als deze tandwiel verhoudingen moeten checken
en eventueel wisselen.

Als je gaat CNC'en dan doe je dit meestal met een stappen of servo motor.

Staar je niet blind op een merk, veel van de kleine bankjes komen uit dezelde Chinese fabriek en worden dan van een "merk" plaatje voorzien.
Beetje afhankelijk van de kwaliteitscontrole kun je wat leuks hebben.....
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door TomAndKobus »

Ook interessant. Beide zijn neem ik aan (omdat jullie dat zeggen) om te bouwen naar CNC. Ik ga misschien die Huvema eens opbellen of een bericht sturen. Kijken of hij nog wat aan de prijs kan doen. Verder lijkt het mij verstandig om dan de bank in levende lijve te aanschouwen. Ik hoop dat de eigenaar wat kan draaien voor mij.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door Kars-cnc »

TomAndKobus schreef: 24 apr 2022 09:37 Ben en Kars, Waarom is dit een goede draaibank?
Ik kan niet zien of hij echt goed is maar er zijn wel een aantal aspecten zoals inderdaad de langs- en dwarsvoeding waardoor ik denk dat deze bank destijds boven het hobby segment in de markt gezet is.

Zoals HD13 al schrijft zijn dit soort bankjes meestal in China geproduceerd. Het hangt dan erg af van wat de opdrachtgever (in dit geval Huvema) met de fabriek heeft afgesproken over wat het allemaal mag kosten en wat ze zelf aan controles op het eindproduct doen. Ik ken Huvema wat dat betreft niet, misschien zijn er andere forum leden die hier wat over kunnen zeggen?
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Draaibank overpeinzingen

Bericht door TomAndKobus »

Ik heb voor de Huvema een afspraak op 3 mei. De man heeft komende week vakantie. Hij kan nog iets aan de prijs doen. Ondertussen kijk ik natuurlijk verder. Die Ferm, dat klinkt als goedkoop gereedschap dat ik bij de Gamma koop. Of is diets heel anders?

PS.
Ik lees op een oud topic dat de Ferm niet geschikt is voor staal. Ik denk dat de Huvema dat wel is. Dit is misschien niet heel belangrijk voor mij, maar voor het prijs verschil en de stevigheid van de bank misschien toch belangrijk.
Plaats reactie