Welke Mill als basis

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Welke Mill als basis

Bericht door mher »

Ik ben aan het overwegen om een bestaande freesbank aan te schaffen en deze uiteindelijk om te gaan bouwen naar een cnc.

Nu vroeg ik me af wat jullie denken dat het beste is als basis. Ik zat zelf al te kijken naar de hbm 45 profi. Hier kon ik alleen niet echt bestaande "ombouwplannen" voor vinden. Waarschijnlijk zijn er andere merken waarmee de HBM machine overeenkomt waarvoor deze plannen wel bestaan, maar ik ben er helaas niet genoeg thuis in om te weten om welke machines het dan zou gaan. Dus mocht iemand hier meer over weten hoor ik het graag.

Als jullie een andere basis zouden adviseren hoor ik het ook graag. het budget voor de basis is ongeveer €3000,-
Ik wil er om mee te beginnen voornamelijk aluminium mee bewerken maar ik wil ook de mogelijkheid hebben om dit later uit te bereiden naar zwaardere materialen.

Alle hulp wordt zeer gewaardeerd.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3088
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Welke Mill als basis

Bericht door hfjbuis »

Voor de ombouwen naar CNC moet je eigenlijk kogelomloopspindels monteren. Om die te kunnen monteren, moet je onderdelen maken. Daar heb je weer een freesmachine voor nodig.
Bij Paulimot verkopen ze hobby freesmachines met kogelomloopspindels. Die zijn niet zo stijf/stevig als een BF45 machine, maar de kans op een succesvolle CNC ombouw is wel een stuk groter!
Momenteel zijn veel modellen niet leverbaar. Paulimot verkoopt ze nog uit voorraad.
https://www.paulimot.de/Bohr-/Fraesmasc ... chem-Motor

Niet zolang geleden heeft nog iemand een freesmachine gezocht (niet voor CNC ombouw). Kijk hier eens naar:
https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?p=253315#p253315
https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?t=20774&start=14
https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?p=254273#p254273
There are only 2 limits, the sky and your imagination
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Welke Mill als basis

Bericht door mher »

Klopt dat ik daarvoor onderdelen moet kunnen maken. Deze zou ik natuurlijk zelf kunnen maken met de freesmachine. Dus dat betekend dat ik eerst alle onderdelen zou moeten maken voor ik hem uit elkaar haal. Een andere optie is de hulp van een vriend vragen die een hoop machine's op werk hebben staan welke hij mag gebruiken na werktijd
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Welke Mill als basis

Bericht door bartL »

Voor dat budget voor de basis zou ik eerder een bestaande verouderde cnc freesbank kopen en die upgraden. Deze basis is m.i. beter dan die van de HBM en het scheelt je een hoop verbouw-zaken aangezien die al zijn voorzien van kogelomlopen en degelijke geleidingen.
Ik heb de kosten niet precies bijgehouden maar ik denk dat ik voor die 3.000euro in totaal (aanschaf + omboiw) mijn Bridgeport op Eding heb werken.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1020
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Welke Mill als basis

Bericht door Markus »

Ik ben het met Bart eens: voor dat bedrag beter een oude machine

Andre-vh heeft net zoiets gekocht en is met conversie begonnen

kijk hier eens --> https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?t=20726 voor mogelijke andere kandidaten voor ombouw

Mocht je toch een Chinees willen de HBM45 = ZX45 = ZX7045 is een redelijke keus, heb zo'n machine gehad was goede kwaliteit voor het geld (nu rond 2200 Euro)

Op youtube meerdere conversievoorbeelden te zien




Wel klasse C5 kogelomloop spindels gebruiken met twee moeren of voorgespannen moer (geen backlash=omkeerspeling)

Greezt,

Markus
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Welke Mill als basis

Bericht door HD13 »

Anders ook even zoeken met RF-45 of Rong Fu 45
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Welke Mill als basis

Bericht door mher »

Bedankt voor de reacties mannen.
Ik moet zeggen dat mijn gevoel dan toch meer uitgaat naar een nieuwe machine.

Ik was inderdaad een beetje opzoek naar vergelijkbare machines.
Nu was ik ook even aan het kijken naar de PM-833TV die iets boven het gestelde budget is maar wel veel over te vinden is voor de ombouw.
Weet iemand toevallig of deze machine ook te krijgen is in europa onder een ander merk?
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Welke Mill als basis

Bericht door FreesKever »

Wat denk je van:

1. Koop een 2e hands machine.
2. Gebruik hem om een compleet nieuwe machine te bouwen.
3. Verkoop de 2e hands machine weer.

Zelfbouw van een vrij goede CNC machine is best goed te doen. Er staan al aardig wat goede (en ook een heleboel slechte) voorbeelden op youtube.

Als je het ontwerpen en bouwen van zo een machine als hobby ziet. Dan kun je er veel plezier aan beleven, en door te "oefenen" met een conventionele machine krijg je een gevoel voor toerentallen, aanzet en ander gebruik.

Zonder voorkennis is het drukken op de start knop van een CNC machine een zenuwachtige gebeurtenis. Het is moelijk te voorspellen of hij een product gaat maken of onmiddelijk explodeert.

En met een budget van EUR3000 aan onderdelen kun je al een heel goede machine bouwen.
het meeste geld zit in de geleidingen, kogelomloopspindels en motoren.
Het staal of UHPC kost in verhouding niet veel.

De gereedschappen en gereedschap houders zijn ook een forse kostenpost, maar je doet het natuurlijk zo dat je 2e hands machine dezelfde gereedschaphouders gebruikt als de machine die je wilt maken.
Gereedschappen en gereedschapshouders zul je ook in de loop der tijd uitbreiden. Met een starters set van 3 tot 5 gereedschapshouders kom je al een heel eind.

Die HBM 45 Profi heeft een 30mm stijl konus. Die zijn goed. Dat gehamer om die morse konussen uit elkaar te krijgen is iets wat gaat vervelen na een tijdje. Ik heb zelf een RongFu 30 met morse konus, maar dat doe ik nooit meer.

Hij kost momenteel EUR2500:
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-4 ... eesmachine

Hoe lang denk je dat hij in je schuur blijft staan als je hem voor EUR 2000 op marktplaats zet als je de nieuw machine gebouwd hebt?
Maar als je begint met een 2e hands machine is er altijd een kans dat je hem kunt verkopen voor meer dan je er zelf voor betaald hebt.
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Welke Mill als basis

Bericht door mher »

@FreesKever

Ik zie een zelfbouw machine in principe ook wel zitten al zou ik dan meer denken aan het ontwerp laten maken door iemand hier.
Dit tegen betaling uiteraard.

Dus mocht iemand interesse hebben om een ontwerp te maken laat het vooral weten
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Welke Mill als basis

Bericht door benkr »

De basisvragen zijn steeds wat wil je er mee frezen en welk werkbereik wil je minimaal hebben?
Een machine ala BF45 heeft een werkbereik van zeg 25 x 60 cm en een max. toerental van enkele duizenden rpm's en is robuust genoeg om er ook staal mee te frezen.
De gemiddelde portaalfrees heeft een veel groter werkbereik, vaak een spindel met veel meer rpm's en kan waarschijnlijk maar beperkt staal frezen.
Een portaalfrees kost meestal veel meer ruimte dan zo'n BF45 achtige machine maar is b.v. weer minder geschikt om flink met koelmiddel om te springen wat het verwerken van hardere metalen weer wat moeilijker maakt.
Het is best mogelijk om een machine te bouwen die de voordelen van beide machines heeft, kijk b.v. maar eens naar DaBit zijn machine maar dat vergt wel een heel doordacht ontwerp.
Zeker de wat oudere machines, maar b.v. ook de BF45 hebben blok of zwaluwstaart geleidingen die een hele goede smering nodig hebben om de redelijk snel repeterende bewegingen van CNC machines te doorstaan, daar zijn ze eigenlijk niet voor bedoeld op enkele uitzonderingen na.

Zo maar even roepen dat iemand een ontwerp voor je moet maken is dus eigenlijk een onmogelijke opgave, geef eerst zelf eens aan wat je eisen en wensen zijn.
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Welke Mill als basis

Bericht door mher »

benkr schreef: 09 mei 2022 22:22 De basisvragen zijn steeds wat wil je er mee frezen en welk werkbereik wil je minimaal hebben?
Een machine ala BF45 heeft een werkbereik van zeg 25 x 60 cm en een max. toerental van enkele duizenden rpm's en is robuust genoeg om er ook staal mee te frezen.
De gemiddelde portaalfrees heeft een veel groter werkbereik, vaak een spindel met veel meer rpm's en kan waarschijnlijk maar beperkt staal frezen.
Een portaalfrees kost meestal veel meer ruimte dan zo'n BF45 achtige machine maar is b.v. weer minder geschikt om flink met koelmiddel om te springen wat het verwerken van hardere metalen weer wat moeilijker maakt.
Het is best mogelijk om een machine te bouwen die de voordelen van beide machines heeft, kijk b.v. maar eens naar DaBit zijn machine maar dat vergt wel een heel doordacht ontwerp.
Zeker de wat oudere machines, maar b.v. ook de BF45 hebben blok of zwaluwstaart geleidingen die een hele goede smering nodig hebben om de redelijk snel repeterende bewegingen van CNC machines te doorstaan, daar zijn ze eigenlijk niet voor bedoeld op enkele uitzonderingen na.

Zo maar even roepen dat iemand een ontwerp voor je moet maken is dus eigenlijk een onmogelijke opgave, geef eerst zelf eens aan wat je eisen en wensen zijn.
Ik roep natuurlijk nergens dat iemand wat "moet" en ik begrijp dat er zonder verdere info niemand een design kan maken.
Ik heb ook overwogen om de ospf te bouwen, maar aangezien ik voornamelijk aluminium wil verwerken en op een later moment eventueel zwaardere materialen zoals staal een vmc me een betere keus.

qua werkbereik is een 25 x 60 prima. Ik zou hem in de toekomst eventueel willen uitbereiden met een toolchanger en voor nu willen werken met een tool setter en touch probe. qua motoren zou ik voor closed loop gaan, servo's is ook nog een optie als dit aangeraden zou worden. Voor de besturing leek me een edingcnc geschikt.

Als ik nog iets gemist heb in mijn beschrijving hoor ik het graag.
Ook als jullie denken dat een OSPF toch een goede optie zou zijn ook gezien toleranties en het feit dat het voornaamste gebruik aluminium zal zijn
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Welke Mill als basis

Bericht door benkr »

De OSPF is zeker een goede optie, het ontwerp is volledig OpenSource, wat betekent dat je de zwakkere punten, vooral de brug, redelijk eenvoudig kunt vervangen door iets veel robuusters, zelfs door zo'n epoxy betonnen kolos als DaBit heeft toegepast.
Als je dan ook nog ipv de standaard 2,2kW HF spindel vervangt door een ander type, groter vermogen en wat meer vermogen bij wat lagere toerentallen. Dan is staal frezen opeens een veel minder groot probleem. En ja, dan is de brug verbeterd, maar dat zelfde kun je ook doen met het vaste deel van de machine, de lange assen dus. Vervang die door een stalen constructie of iets van epoxy beton en je krijgt weer en stijvere machine.
Zo kun je aan de gang blijven, het kan altijd beter stijver, nauwkeuriger, duurder enz.
Zo nu en dan wordt er een OSPF aangeboden die niet afgebouwd is, dat is ook nog een mogelijkheid.
En een OSPF op een later moment upgraden of op dat moment zelfs iets totaal nieuws gaan bouwen is ook nog een optie.
Vrijwel iedereen die met deze hobby begint gaat zijn eisenpakket in de loop van de tijd aanpassen omdat men dan pas gaat ontdekken wat de mogelijkheden, de tekortkomingen zijn en wat je er zelf veelal mee doet.
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Welke Mill als basis

Bericht door benkr »

Maar b.v. deze zou ook kunnen:

https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... -freesbank

Het grote nadeel is de redelijk langzaam draaiende spindel, maar die is redelijk makkelijk te vervangen door iets anders.
Ja, is best een boel werk, maar je kunt hier best wel een hele mooie machine van maken.
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: Welke Mill als basis

Bericht door mher »

benkr schreef: 10 mei 2022 21:23 Maar b.v. deze zou ook kunnen:

https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... -freesbank

Het grote nadeel is de redelijk langzaam draaiende spindel, maar die is redelijk makkelijk te vervangen door iets anders.
Ja, is best een boel werk, maar je kunt hier best wel een hele mooie machine van maken.
We zijn intussen iets verder en ik sta ook wel een stuk meer open voor een oudere machine. Nu heb ik hier in de buurt een bridgeport interact 1 mk2 gevonden. Echter mist de besturing hiervan. De vraagprijs is €2500,-. Is dit een goede optie qua machine en is het een reeele vraagprijs gezien het missen van de besturing?
Plaats reactie