retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door Kars-cnc »

Dit is het blokdiagram van de 303CJ:

303C.jpg

Het schemaatje van HD13 zou goed kunnen, de 303 wordt dan alleen als "line driver" gebruikt. Van de twee logische inputs hoef je er maar een aan te sluiten als je de AND functie niet nodig hebt. De Xn inputs waren om met externe diodes nog meer inputs te kunnen maken. Hier het vermoedelijke interne schema van 1 zo'n poort. Dit is van een 321, het output circuit hiervan zou wel eens iets anders kunnen zijn. Ik verwacht dat de laatste transistor voor het actief hoog driven er bij de 303 niet in zit:

DTL Nand schematic.png

Dit is DTL logica, nog van voor de TTL tijd (zelfs van voor mijn tijd ;-) )
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door bartL »

Kars-cnc schreef: 18 mei 2022 21:37 Probeer eerst eens 10kOhm of eventueel 4k7 zoals HD13 al aangaf, dan weet je vrij zeker dat het niet teveel is voor de IC outputs.
Dit heb ik even geprobeerd maar maakt geen verschil. Nog steeds die ene die niet goed reageert.

Het schemaatje van HD13 komt idd goed overeen met het printje. Alleen bij dat blokdiagram heb ik nog wat uitleg nodig. Of dit nu vóór, tijdens of na mijn tijd was, snappen doe ik hem niet. :mrgreen:

Misschien moet ik voor de zekerheid toch maar gaan voor een nieuw printje aangezien deze al niet meer te krijgen zijn.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door Kars-cnc »

bartL schreef: 18 mei 2022 22:48 Alleen bij dat blokdiagram heb ik nog wat uitleg nodig. Of dit nu vóór, tijdens of na mijn tijd was, snappen doe ik hem niet.
Heeeel ver voor jou tijd 8)

Het is een IC met vier NAND poorten er in. NAND staat hier voor "Negative AND". Dat symbool van een halve ovaal staat voor een AND functie en dat negative kun je zien aan het kleine rondje in de output, dat duidt altijd op een geïnverteerd (negatief dus) uitgangssignaal.

Netto komt het er op neer dat alleen als beide inputs hoog zijn, de uitgang laag wordt. In jou geval speelt dat echter helemaal niet, er is slechts 1 input aangesloten en de andere gaat eigenlijk gewoon daar met mee. Het enige wat over blijft is de inverterende werking. Dit zal niet het hoofddoel van de ontwerpers zijn geweest, maar de 303 en aanverwante DTL logica werd geprezen om zijn geschiktheid wat langere verbindingen te kunnen driven. Op zich kun je daar vraagtekens bij zetten met 5mA max. output drive capaciteit terwijl de 613SS 10mA mag doen, maar goed de 303 zou wel eens wat robuuster kunnen zijn als het gaat om ESD en aansluit fouten en daarmee de HAL sensoren enigszins beschermen.

Dat dit IC niet meer te krijgen is hoeft niet zo dramatisch te zijn, met een transistor en twee weerstanden kun je die inverter functie gewoon namaken. Belangrijker is of die HAL sensoren het nog doen. HD13 merkte terecht op dat het een solid state switch wordt genoemd maar als je naar het blokdiagram kijkt is het een HAL sensor gevolgd door wat extra logica:

613SS-blokdiag.png

Als die het nog doen kun je overwegen die ene NAND die het niet goed doet af te koppelen en er een inverter met een transistor tegen aan te plakken. Of het hele IC verwijderen en de sensor outputs direct aan de uitgaande aders knopen. Ergens tussen de kabel en de controller moet je dan een inverter printje zetten. Dat is wat gemakkelijker dan zo'n rond printje te maken. Maar goed, er zijn vele oplossingen mogelijk. Misschien heeft iemand hier op het forum wel veel betere ideeën hoe dit op te lossen...
benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door benkr »

Bij de ombouw van het draaibankje van kawarider had ik ook een probleempje met een dergelijk HAL sensor schijfje, ik heb er toen best veel gevonden bij Ali, ik kan nu alleen deze terugvinden:

https://www.aliexpress.com/wholesale?ca ... .1000002.0

Maar er zijn er veel meer te vinden, allemaal met een andere diameter.
benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door benkr »

Ik bedoelde deze dus:

https://www.aliexpress.com/item/3280644 ... 2401%21rec

Bij een paar plaatjes staan de aansluitingen gegeven, wel zo handig.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door bartL »

Bedankt voor de uitleg Kars! Dit verhelderd enigszins. Ik zou ook denken dat de reden voor dit ontwerp niet het inverteren moet zijn geweest. De andere hall sensoren (3 stuks) die voor de eindstanden worden gebruikt zijn namelijk NPN NO en deze 4 werken op deze manier NPN NC, en vanuit ontwerp oogpunt zou ik denken dat je dit liever gelijk houdt.

Ik ga jouw idee zeker eerst proberen. Die IC er tussen vandaan halen en de sporen gewoon doorverbinden. Als dat werkt vind ik het prima.
benkr schreef: 19 mei 2022 15:46 Ik bedoelde deze dus:

https://www.aliexpress.com/item/3280644 ... 2401%21rec

Bij een paar plaatjes staan de aansluitingen gegeven, wel zo handig.
Ik had er nog geen eens aan gedacht dit op Ali op te gaan zoeken. :oops: Dank voor het meedenken. Voor zover ik kan zien zijn deze te dik voor mijn toepassing helaas.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door hfjbuis »

bartL schreef: 19 mei 2022 18:56 Ik ga jouw idee zeker eerst proberen. Die IC er tussen vandaan halen en de sporen gewoon doorverbinden. Als dat werkt vind ik het prima.
Je kunt ook meten op de 4 uitgangen van de hal sensoren, met en zonder magneet. Die moeten dezelfde signalen geven.

Zo'n IC desolderen is niet altijd gemakkelijk. Bovendien kan zo'n pootje ook als VIA (door soldering/metalisering) dienen. Je kunt de pootjes ter hoogte van de IC behuizing van het IC afslijpen met de dremel en vervolgens op de restant van de pootjes een brug solderen.

Je kunt ook het IC laten zitten en de draadjes op de uitgang van de hal sensor solderen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door bartL »

hfjbuis schreef: 19 mei 2022 19:22 Zo'n IC desolderen is niet altijd gemakkelijk.
Daar ben ik nu ook achter :lol:
Maar met wat desolderen, klein beetje geweld en streng toespreken heb ik hem er toch redelijk netjes vanaf gekregen.
Het jammere is echter dat het geen verschil maakt, de kapotte werkt nog steeds niet. Het zit hem dus wel degelijk in de sensor zelf. En aangezien deze, of vergelijkbare niet meer te krijgen zijn zal het toch wat nieuws maken worden.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

bartL schreef: 21 mei 2022 14:34En aangezien deze, of vergelijkbare niet meer te krijgen zijn zal het toch wat nieuws maken worden.
4 van die hall effect componenten op een stukje gefreesd pcb maken is toch niet zo'n uitdaging?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door bartL »

In normale tijden niet. Maar als ik nu zoek op hall effect sensoren voor op een pcb krijg ik een hele rij niet leverbare componenten.
Daarnaast kan ik zelf geen pcb frezen. Maar je hebt wel gelijk, zo'n uitdaging is het niet.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zou die 4 componentjes met 2 componentenlijm op een plaatje plakken, vervolgens een paar draadjes solderen.
Je heb die dingen ook in TO220 behuizing, gewoon iets met 3 pootjes.
https://nl.rs-online.com/web/p/motion-s ... cs/1709086

Hmm, dan moet ik even gaan zoeken wat ik nog heb liggen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door bartL »

hugo stoutjesdijk schreef: 21 mei 2022 16:51 Ik zou die 4 componentjes met 2 componentenlijm op een plaatje plakken, vervolgens een paar draadjes solderen.
Je heb die dingen ook in TO220 behuizing, gewoon iets met 3 pootjes.
https://nl.rs-online.com/web/p/motion-s ... cs/1709086

Hmm, dan moet ik even gaan zoeken wat ik nog heb liggen.
Dat is zeker ook een optie, daar had ik zelf nog niet eens aan gedacht :oops:
Overigens is de sensor die jij aangeeft ook niet leverbaar :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je hebt geluk, net even gezocht, eventueel heb ik er daar wel 4 van.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door bartL »

Zo dat is helemaal super! Ik zie alleen dat de sensoren in de link die je stuurde Unipolar zijn, volgens mij betekend dat dat die alleen op noord of zuid reageren (of praat ik nu onzin?. Het zou dus kunnen dat hij op mijn magneet niet reageert, en die is nu net niet zo eenvoudig te wisselen denk ik :roll:
Misschien maar gewoon proberen en als het niet werkt retour afzender?
Plaats reactie