retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3070
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door hfjbuis »

Er zijn standaard schroefconnectoren op een steek van 5.08 mm. Als je die op een gaatjes bord (vero bord) soldeert kun je zo'n verbindingsmodule zelf maken. Dat werkt dan hetzelfde als met kroonsteentjes.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door bartL »

benkr schreef: 17 jul 2022 00:35 Ik denk dat ik in jouw geval niet moeilijk zou doen en het draadje gewoon koud op de connector zou solderen, waarom zou je het ooit nog los willen maken.
Dat zou een optie zijn maar is wel erg resoluut. Ik zou dan liever zo'n stekkertje solderen, mocht ik dan eens gedonder hebben met de kabel dan is het in ieder geval te demonteren.

Nu zat ik bij RS te kijken en daar vond ik deze. Niet helemaal identiek maar ik denk wel dat die dicht in de buurt komt.
https://nl.rs-online.com/web/p/circular ... ts/5036717
hfjbuis schreef: 17 jul 2022 00:48 Er zijn standaard schroefconnectoren op een steek van 5.08 mm. Als je die op een gaatjes bord (vero bord) soldeert kun je zo'n verbindingsmodule zelf maken. Dat werkt dan hetzelfde als met kroonsteentjes.
Dat zou ook nog kunnen inderdaad maar dat heeft niet mijn voorkeur. Als ik wat van die contactjes kan vinden dan is dat de kortste klap denk ik.
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door benkr »

Probleem met die losse pennen is de diameter, die zijn er echt in 10-tallen maten, de kans dat je er eentje vindt die echt goed past is daarom niet zo heel erg groot zo maar uit de catalogus, tenzij je gaat meten bij een bestaande pen.
Mocht je van die kroonsteen achtige dingen willen, die heb ik honderden liggen, voor een paar Euro (brievenbuspost) zijn ze bij jou, laat maar weten.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door bartL »

Net even snel eea geprobeerd en het is makkelijker dan ik dacht.
Ik heb van die adereindhulsjes liggen met precies de juiste maat. (Had moeite om hem weer uit het blokje te krijgen :lol: )
Als ik deze aan een ader soldeer ipv knijp dan moet dat m.i. best een solide oplossing zijn.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12027
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je toch soldeert, kun je toch ook de oude pennen gebruiken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door bartL »

Die optie hou ik ook open inderdaad, maar ik twijfel of ik ze een beetje fatsoenlijk gedemonteerd ga krijgen. Vandaar dat ik eerst een goede backup oplossing wilde hebben.
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door benkr »

bartL schreef: 17 jul 2022 13:03 Net even snel eea geprobeerd en het is makkelijker dan ik dacht.
Ik heb van die adereindhulsjes liggen met precies de juiste maat. (Had moeite om hem weer uit het blokje te krijgen :lol: )
Als ik deze aan een ader soldeer ipv knijp dan moet dat m.i. best een solide oplossing zijn.

Als je zo'n hulsje kunt gebruiken als pennetje dan zou dat wel kunnen, als je hem gebruikt als busje dan mis je de contactveertjes, dat zou ik beslist niet doen, dat is vragen om problemen op de lange termijn. Wat wel een nadeel is dat die adereindhulsjes een erg basic coating hebben, dit in tegenstelling tot een echte connector pin, die zijn vaak verzilverd of verguld.
Ik zou of een origineel nieuw contact kiezen, of de oude solderen.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door bartL »

benkr schreef: 17 jul 2022 23:05 Als je zo'n hulsje kunt gebruiken als pennetje dan zou dat wel kunnen...
En dat is hoe het geworden is. De originele pinnetjes kreeg ik niet goed uit elkaar. Dus het zijn die adereindhulsjes geworden waarin ik de kabel gesoldeerd heb, de huisjes worden op die manier "massief" en zitten inmiddels in het stekkerblokje gemonteerd. Het oogt allemaal mooi solide en de test wees uit dat het goed werkt ook!
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door bartL »

Sinterklaas is vroeg dit jaar! :mrgreen:
WhatsApp Image 2022-07-23 at 7.43.16 PM.jpeg
De motor voor de spindel.
Tevens heb ik de Bridgeport even te eten gegeven, die heeft de kamer voor de flens even 10mm dieper moeten maken.
Het contour en de sleufgaten van deze 25mm dikke plaat heb ik laten lasersnijden.
De plaat had ik al even liggen maar ik heb bewust gewacht totdat de motor er was zodat ik de flens na kon meten en ik hem geen 2keer hoefde op te spannen indien hij toch af zou wijken.... en dat was maar goed ook. :roll:
WhatsApp Image 2022-07-23 at 7.43.16 PM (1).jpeg
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door bartL »

DaBit schreef: 27 jul 2022 13:25
bartL schreef: 27 jul 2022 10:53 Duidelijk, maar dan nu de hamvraag (excuus Ben dat ik jouw topic hier even voor misbruik), wat is de beste manier van aansturen? Step/dir, 0-10V, PWM....?
Je wil eigenlijk geen extra hardware als dat niet nodig is, dus 0-10V is dan al gauw niet helemaal handig. Verder is 0-10V meestal niet helemaal lineair dus welk toerental je krijgt als je 1000rpm vraagt is afwachten, en of dat 2x zo snel is als wanneer je 500rpm vraagt is helemaal afwachten.

PWM, snapt jouw drive dat? Zal waarschijnlijk last hebben van dezelfde nadelen als 0-10V, minus eventuele extra benodigde hardware.

Step/dir: Eigenlijk wil je alleen een snelheidscommando naar de drive sturen. Dat maakt de positioneringslus in de drive overbodig en zelfs onwenselijk als-ie in de weg gaat zitten. Zo heeft de drive op mijn Emco ergens een intern tellertje dat overloopt als je lang achter elkaar draait en dan gaat-ie in error. Maar als de drive er geen problemen mee heeft dan werkt het gewoon, en het geeft wel meteen een exact toerental door. Als ik die drive vertel dat 100 pulsen een rondje zijn en ik stuur er 1000 per seconde naar toe, dan draait dat ding 600rpm, niet meer, niet minder. Dus als het werkt is het best een goede optie.

Verder kun je de nadelen van 0-10V/4-20mA/PWM nog ondervangen door een snelheidsopnemer (in de praktijk al gauw een encoder) op de hoofdas te zetten, die inlezen in LinuxCNC, en in LinuxCNC een regellus implementeren die de snelheidsregeling doet. Dat is zoals het op mijn Emco werkt. En ook de reden dat ik uiteindelijk Mesa-hardware geplaatst heb; encoders inlezen via de parallelle poort is beperkt kwa snelheid.

Ook een optie is Modbus RTU of iets degelijks. RS485 touwtje naar de drive en die drive gewoon commandos geven. Dat is de methode die ik op de freesmachine gebruik om de spindel te vertellen hoe hard-ie moet gaan draaien.
Ik hevel hem even over naar mijn eigen topic, zo vervuil ik Ben zijn draadje niet en kan ik het later makkelijker terug zoeken.

De drive aansturen met modbus lijkt me wel interessant, de drive moet dat kunnen en ik zag dat daar eea voor te downloaden is voor Linux. Ik neem immers aan dat de juiste taal door dat draadje gestuurd moet worden.
Sluit je die RS485 dan direct aan op de PC of gaat dit ook via de Mesa kaart?

Dan nog even over de hal file. Ik heb die manual eens bekeken maar dat is nog een heel boekwerk :lol:
Echter wat me niet duidelijk is is of dit altijd een enkele file is met daarin blokje code of gebruik je meerdere hal files voor verschillende componenten/functies die je ergens weer oproept?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door DaBit »

bartL schreef: 28 jul 2022 20:45 Ik hevel hem even over naar mijn eigen topic, zo vervuil ik Ben zijn draadje niet en kan ik het later makkelijker terug zoeken.
De drive aansturen met modbus lijkt me wel interessant, de drive moet dat kunnen en ik zag dat daar eea voor te downloaden is voor Linux. Ik neem immers aan dat de juiste taal door dat draadje gestuurd moet worden.
Ja. Ik ben niet zo heel erg into drives aansturen via modbus, maar ergens heb je documentatie nodig welk register/input/coil wat doet.
Dat moet je dan vervolgens de 'mb2hal' driver van LinuxCNC weer wijsmaken, of je moet de ingebakken (ladder-)PLC gebruiken.

http://linuxcnc.org/docs/stable/html/dr ... b2hal.html

Oftewel: nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan :lol:
Sluit je die RS485 dan direct aan op de PC of gaat dit ook via de Mesa kaart?
Dat gaat direct op de PC. Ik gebruik een USB->RS485 omzettertje voor mijn frequentieregelaar (die alleen Danfoss protocol praat en geen Modbus; die dure optie had de mijne helaas niet)
Dan nog even over de hal file. Ik heb die manual eens bekeken maar dat is nog een heel boekwerk :lol:
Echter wat me niet duidelijk is is of dit altijd een enkele file is met daarin blokje code of gebruik je meerdere hal files voor verschillende componenten/functies die je ergens weer oproept?
Je kunt de tekst verdelen over meerdere files om de logica voor jezelf te behouden. Je kunt dus best het HAL-deel wat je voor de spindel gebruikt in een spindel.hal file kwijt.
Verder heb je een deel dat direct geladen word, en een deel dat pas later geladen word als de gebruikersinterface gestart is (wat nodig is als je echte knoppen zoals bijvoorbeeld een grote groene aan de bedieningselementen van de gebruikersinterface wil knopen; zou die gebruikersinterface nog niet geladen zijn dan kun je er immers ook geen knop aan knopen.

LinuxCNC beschouwt het uiteindelijk als 1 geheel. Zie het als een elektrisch schema verdeeld over meerdere paginas. En meer dan een elektrisch schema in tekstvorm waarin je zegt '24V van voeding naar relais' in plaats van het lijntje tekenen is zo'n hal-file ook niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door bartL »

DaBit schreef: 28 jul 2022 22:43
Ja. Ik ben niet zo heel erg into drives aansturen via modbus, maar ergens heb je documentatie nodig welk register/input/coil wat doet.
In de manual zie ik alleen iets over RS485+, RS485- en het instellen van de baudrate. Aangezien jij het nog nooit gedaan heb kan je vast wel inschatten of dat genoeg info is. :mrgreen:
DaBit schreef: 28 jul 2022 22:43 Dat gaat direct op de PC. Ik gebruik een USB->RS485 omzettertje voor mijn frequentieregelaar
Dat is mooi, misschien kan ik daar dan al eens wat mee proberen aangezien mesa nog steeds niet kan leveren.

Vwb de hal files zal ik nog een hoop moeten leren, maar ik vermoed (of eigenlijk is het meer hoop) dat als ik het begin begrijp de rest wel zal volgen.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2440
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door hainjedaf »

Mocht die gezocht worden, heb hier nog een USB --> RS485 dongle/kabel liggen
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door bartL »

hainjedaf schreef: 29 jul 2022 15:43 Mocht die gezocht worden, heb hier nog een USB --> RS485 dongle/kabel liggen
Als je er vanaf wil zal ik je wel helpen :P
Ik zag net dat die dingen maar een paar euro kosten dus arm zal ik er niet van worden.
Plaats reactie