retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door hainjedaf »

bartL schreef: 29 jul 2022 20:59
hainjedaf schreef: 29 jul 2022 15:43 Mocht die gezocht worden, heb hier nog een USB --> RS485 dongle/kabel liggen
Als je er vanaf wil zal ik je wel helpen :P
Ik zag net dat die dingen maar een paar euro kosten dus arm zal ik er niet van worden.
Zal hem opgraven en klaar leggen voor de AndreFC meeting (als ik dan kan)
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door bartL »

Anderhalve maand geleden alweer :shock:, dus wel even tijd voor een kleine update.

Afgelopen week de mogelijkheid gehad de 3.8kW "big momma" servo eens even te testen. Dit ging nog niet van een leien dakje. Allereest hadden mijn chinese vrienden een leuke grap uitgehaald met een sticker voor het aansluiten van de rem waardoor ik dit eerst niet werkend kreeg.
Vervolgens had ik hem via de jog modus op de driver redelijk snel aan de praat maar in position-mode met behulp van Linux wil het nog niet erg lukken. Uiteindelijk ging het wel redelijk vlot in speed-mode met behulp van een potmeter en dat leek mij voldoende bevestiging om de motor als "werkend" te kunnen promoveren en om de motor in de kunnen bouwen. Uiteindelijk wil ik alle verschillende modes werkend hebben voordat ik de driver ook netjes opberg, dit omdat ik dan hopelijk in een later stadium makkelijk kan switchen.

Voor het inbouwen had ik eerst de motorbevestigingsplaat in de zijsteunen gemonteerd om dat vervolgens in zijn geheel in te kunnen bouwen.
WhatsApp Image 2022-09-17 at 19.39.56.jpeg
Helaas moest dit weer gedemonteerd worden om het in de machine te krijgen omdat iemand bedacht had het deurtje 2cm smaller te maken dan deze samengestelde unit. :evil: Achteraf was ik hier bij het demonteren ook al achter gekomen maar dat was niet helemaal blijven hangen bovenin het kamertje.

Enfin uiteindelijk met veel kunst en vliegwerk de handel erin gekregen en de spil even laten draaien.
WhatsApp Video 2022-09-17 at 19.39.56.mp4
(3.04 MiB) 62 keer gedownload
Daarnaast ook even tijd gevonden om het langssupport even op te poetsen en te prepareren voor montage op het bed.
WhatsApp Image 2022-09-17 at 19.39.50 (1).jpeg
WhatsApp Image 2022-09-17 at 19.39.50.jpeg
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door bartL »

Tijd voor een kleine update, helaas zonder foto's dit keer.
Zowel langs als dwars slede zijn inmiddels gemonteerd. Ik heb enorm lopen kloten om de KO van de langsslede spelingsvrij te krijgen, na het hele spul ontelbare keren ge(de)monteert te hebben is het uiteindelijk gelukt. Nu ben ik voorzichtig begonnen met de aanpassingen voor de nieuwe servos. De bedoeling was hiervoor 2 stuks 600W Lichuan te gebruiken maar dit wordt er nu 1 op het dwars support en 1 van 1kw op het langssupport. Waarom....? Omdat ik die heb liggen.... :mrgreen:

Nu zit ik nog met het volgende, en daarom....
HULP GEVRAAGD
De Mesa 7i76ED welke ik bedacht had voor deze machine blijft niet leverbaar. Nu zag ik dat de 7i96S wel leverbaar is, maar deze zal te weinig IO hebben voor deze machine. Kan ik een combinatie met een expansion waardoor het wel voldoet, en zo ja welke? Ik heb allemaal NPN sensoren dus hij moet wel kunnen sinken.

Daarnaast, kan ik met deze kaart het step/Dir signaal met de - aansturen en de 24V common gebruiken op de driver?
De kaart zelf levert namelijk maar 5V dus ik zou liever een externe 24V op de drivers zetten.
20221127_104737.jpg
20221127_104851.jpg
Alvast dank weer!
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door hfjbuis »

Als ik naar de specs van de kaart kijk (7i76e/ed), zijn de Mesa step/dir signalen niet geschikt voor 24V. De Mesa step/dir outputs kunnen ook differential gebruikt worden en de A4 driver van Lichuan ondersteund step/dir differential aansturing.
De 716E kaart heeft sourcing outputs (niet de step/dir) die hebben geen externe voeding nodg, de 716ED kaart sinking, die hebben een externe voeding nodig.
STEP/DIR OUTPUTS
STEP/DIR OUTPUT HIGH V 4V ---- 10 mA source
STEP/DIR OUTPUT LOW V ---- 1V 10mA sink

Code: Selecteer alles

All step and direction outputs are buffered 5V signals that can drive 24 mA
TB2 is the 7I76Es main step and direction output connector. Both polarities of step
and direction signals are provided.
Lichuan step/dir input
Differential IO.jpg
There are only 2 limits, the sky and your imagination
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door bartL »

hfjbuis schreef: 27 nov 2022 15:22 Als ik naar de specs van de kaart kijk (7i76e/ed)
Ik zoek dus een alternatief voor deze kaart ;-)

Vwb de step-dir signalen... Is het niet zo dat wanneer ik de common+ (pin 35) gebruik de Mesa kaart alleen de GND hoeft te leveren? En het dus wel goed moet gaan? Of beredeneer ik nu te simpel?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door hfjbuis »

bartL schreef: 27 nov 2022 15:53 Vwb de step-dir signalen... Is het niet zo dat wanneer ik de common+ (pin 35) gebruik
Als je de common (pin 35) wilt gebruiken, dan heb je daar 12..24V voeding voor nodig. Op de step/dir pinnen kan de Mesa kaart geen 24V hebben.
bartL schreef: 27 nov 2022 15:53 de Mesa kaart alleen de GND hoeft te leveren?
Je kunt niet de step/dir (-) of (+) signalen aan elkaar knopen. Dat zijn differential outputs die schakelen van 4/1 volt naar 1/4 volt. Daardoor kan de driver een hogere puls snelheid halen.
Je kunt wel de Mesa gnd gebruiken om aan de Lichuan (-) ingangen te hangen. De Mesa step/dir (+) uitgang kan dan schakelen via de Lichuna step/dir - uitgang.
bartL schreef: 27 nov 2022 15:53 Ik zoek dus een alternatief voor deze kaart
Van Mesa is vrijwel niets leverbaar. Ik dacht dat je zo'n goedkope Mach3 kaart had als overbrugging.
https://forum.linuxcnc.org/12-milling/4 ... 76?start=0
https://eusurplus.com/index.php?route=p ... uct_id=159
https://all3dp.com/2/cnc-controller-usb ... ct_overlay
There are only 2 limits, the sky and your imagination
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door bartL »

hfjbuis schreef: 27 nov 2022 16:23 Je kunt niet de step/dir (-) of (+) signalen aan elkaar knopen.
Ik denk dat je me niet helemaal begrijpt (of ik jou niet, die kans is misschien wel groter :roll: ).
Mijn vraag was niet of ik ze aan elkaar kan knopen. Mijn vraag was eigenlijk of het mogelijk is alleen de Step- en DIR- op de mesa kaart aan te sluiten en de + via een externe voeding via de common+ aan te sluiten.
hfjbuis schreef: 27 nov 2022 16:23 Ik dacht dat je zo'n goedkope Mach3 kaart had als overbrugging.
Ja klopt. Echter omdat ik een losse spindel encoder gebruik kan ik dat niet op die kaart aansluiten. Nu is dat nu nog geen noodzaak maar ik zou wel graag naar de uiteindelijke setup toe willen werken.

De 7i96S had ik zelf ook gevonden (zie mijn eerdere post) maar daarmee kom ik niet weg qua aantal IO's. Vandaar dus de vraag was de beste combi is mbt uitbreiding van die kaart.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door hfjbuis »

bartL schreef: 27 nov 2022 17:00 Mijn vraag was eigenlijk of het mogelijk is alleen de Step- en DIR- op de mesa kaart aan te sluiten en de + via een externe voeding via de common+ aan te sluiten.
Je kunt de Mesa step/dir outputs (+) en (-) aansluiten aan de Lichuan step/dir inputs (+) en (-). Dan heb je verder geen externe componenten of voeding nodig.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door bartL »

Aha, dat is helemaal makkelijk. Ik dacht dat dit enkel met 12 of 24V kon. Op de driver van de spindelmotor (ander type) kreeg ik het niet voor elkaar met 5V step/dir signalen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door hfjbuis »

Er is geen standaard voor de niveaus van de signalen. Die lichuan driver is best flexibel, de Mesa kaart niet met de step/dir signalen. Zo'n differential output is wel de methode voor het halen van hoge pulsfrequenties. De overige IO van de Mesa kunnen wel met 24V werken.

Een 600W servo voor de dwarsvoeding en 1kW voor de langsvoeding dat is best een geweld. Ik denk dat je behoorlijke acceleraties kunt halen.

Er zijn gigantisch veel alternatieve kaarten beschikbaar maar de de meeste ondersteunen geen encoder.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door bartL »

hfjbuis schreef: 27 nov 2022 22:51 Een 600W servo voor de dwarsvoeding en 1kW voor de langsvoeding dat is best een geweld. Ik denk dat je behoorlijke acceleraties kunt halen.
Ik vermoed ook wel dat het wel wat overkill zal zijn, maar anderzijds zaten er van origine ook 660W servo's op. Daarnaast is het ook wel een wat zwaarder bankje, het is natuurlijk geen emco compact5 8)

Inmiddels ben ik er achter (bedankt Dabit!) dat het in Linux mogelijk is de signalen voor het homen en de limits samen te voegen in 1 input. Zodoende reduceer ik het aantal inputs dusdanig dat het (voorlopig) zou moeten passen op de 7i96S. Deze heb ik dus gelijk maar besteld voordat deze straks ook niet meer leverbaar is.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door bartL »

Omdat ik wat fysieke mankementen had en het in de schuur momenteel niet zo aangenaam is ben ik vast begonnen met het ontwerpen van een schema en 3D puzzelen om alles een beetje fatsoenlijk in de aansluitkast te krijgen. Hier liep ik tegen een puntje aan waar ik al eerder over aan het denken ben geweest maar zo gauw niks over kan vinden (kan zomaar met mijn zoek kwaliteiten te maken hebben).

Ik heb straks een hele batterij NPN-NO sensoren aan te sluiten. Echter zou ik hier graag een indicator aan toevoegen, dus een LEDje die aangeeft wanneer de sensor actief is. Wat is de makkelijkste manier om dit te doen? Bestaan er printjes die dit centraal kunnen regelen voor meerdere sensoren of contact elementen die dit kunnen? Het liefst zou ik gewoon iets bestaands ertussen knopen mits het niet teveel centjes kost natuurlijk!
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door hfjbuis »

Budgettair kan dit nog net. Vraag het anders maar als kerstcadeau :mrgreen:

Zoek maar op arduino led module

https://nl.aliexpress.com/item/32784458 ... 8153797_19

Deze modules verdragen normaal 5V. Bij 24V moet er een weerstand tussen. 5mA door led, 19V = 3k9 weerstand
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: retrofit Hardinge HXL-S draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En als het budget op moet kun je ook zoiets proberen. :mrgreen:
https://www.conrad.nl/nl/p/wago-2001-13 ... ivEALw_wcB
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie