Eerste laser bouwen

Zelfbouw en koopmachine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Eerste laser bouwen

Bericht door Goudgele »

Dag allemaal,

Ik heb nog een setje stappenmotoren, drivers, voeding, mach3 controller en grbl controller in de kast liggen na de ombouw van mijn freesmachine naar servo's.
Nu is mijn idee om hier een kleine cnc laser mee te gaan bouwen (30x30cm werkbereik ofzo). Ik heb nog nooit met lasers gewerkt dus dat lijkt me een leuk project.

Ik wil een simpel machientje maken met wat alu profielen en tandriemaandrijving. Waar ik nog even mee zit is de vraag wat voor laser te gebruiken en wat voor controller daar voor nodig is. (kan het met een Mach3 BoB of een Arduino met GRBL?)

Ik wil graag multiplex en MDF kunnen snijden en graveren. Als het even kan ook aluminium plaat snijden tot bijvoorbeeld 1.5-2mm dik. Kan iemand me adviseren wat voor laser + controller ik dan nodig heb? Zit er verschil in benodigde laser tussen multiplex/MDF en aluminium snijden? Zijn er nog andere dingen om specifiek op te letten bij een laser? Oh, en wat is handig om als bed/onderplaat te gebruiken?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Eerste laser bouwen

Bericht door Ballegooijen »

Ik denk dat je voor een CO2 laser moet kiezen. Maar ik zou het werkbereik dan toch een beetje groter maken.
Aluminium kun je zowie zo niet snijden met een "simpele" laser.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Eerste laser bouwen

Bericht door kawarider »

He Goudgele, doe dit eens wat updaten :P

Al begonnen?

Ik heb van Tantan een K40 overgenomen. Dat is toch wel lachen en eigenlijk nu al te klein. Bereik iets van 210 mm bij iets meer of zo. Al snel te klein dus.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Eerste laser bouwen

Bericht door Goudgele »

Helaas in verband met verhuizing nog niet begonnen. Wel ben ik van plan om voor een eenvoudige diodelaser te gaan om mee te starten. Dit is denk ik ook het makkelijkste ivm afzuiging en andere veiligheid in mijn nieuwe (kleine) woning.
Ik kan later altijd nog wat mooiers bouwen als het laseren me bevalt.

Wat afmeting betreft denk ik aan een werkbereik van 62x40cm ofzo. 62, zodat de breedte van een standaard plaat er in past. Ik wil hem ook zo laag mogelijk houden, zodat hij op zijn kant ergens naast een kast kan staan als ik hem niet gebruik.
Ik wil deze week wat gaan ontwerpen, dus zal hier wel updaten voor tips!
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Eerste laser bouwen

Bericht door kawarider »

Het ontwerp van Audiomaniacs , kun je daar wat mee?
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Eerste laser bouwen

Bericht door Goudgele »

Mijn portaalfrees is inmiddels via Marktplaats verkocht en gisteren opgehaald. De machine paste (in delen) precies in het busje van diegene :lol:

Nu is het tijd om hier aan te beginnen. In de kerstvakantie maar eens wat gaan tekenen.....
Plaats reactie