automatische voeding op Z-as

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: automatische voeding op Z-as

Bericht door hfjbuis »

Blazer schreef: 10 apr 2022 08:57 als ik dit laatste berichtje van jou lees zou ik dan zeggen dat ik beter een servo motor zou nemen
Je kunt die kolom ook met een kleine Nema17 motor omhoog draaien. Dat is een kwestie van de juiste overbrenging kiezen om het minimale koppel te halen dat nodig is om die kolom in beweging te brengen. Het gaat, maar wel langzaam.

De meeste CNC freesmachines gebruiken een stappenmotor, deels om dat het werkt, en deel vanwege de kosten. Hoe meer power hoe sneller dat het gaat.

Je hebt een kolom waarvan het bewegende deel zo'n 100 kg weegt. Om die 0.5 meter omhoog te brengen, heb je 0.5 x 100 x 10 = 500 Joule aan energie nodig. Dat is 500 W gedurende één seconde. Zonder rekening te houden met verliezen duurt dat (ruwweg) minimaal met:
- een 0.5 Nm Nema17 50 seconden
- een 2 Nm Nema23 25 seconden
- een 4 Nm Nema24 13 seconde
- een 2 Nm 600W servo 1 seconde, als de overbrenging zo gekozen wordt dat die dan op z'n max toeren loopt!!!!

De verliezen zijn moeilijker te berekenen. Je hebt de wrijving van de geleiding, spindel moer, haakse overbrenging, tandriem overbrenging, lagering, motor (wordt ook warm). Ik denk dat de overbrengingen al snel 35% van het vermogen absorberen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: automatische voeding op Z-as

Bericht door hfjbuis »

Ik heb iets gevonden dat in de buurt komt
https://nl.aliexpress.com/item/40004636 ... Redirect=y
Als DC motor is dit gemakkelijk te regelen maar de RPM moet flink omlaag!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: automatische voeding op Z-as

Bericht door Blazer »

maakt inderdaad enorm veel toeren , veel teveel zou ik denken .

spijtig dat ze dat niet off the box verkopen , een setje alles mooi samengesteld in één doos, dat zou wat voor mij zijn .
Als ikzelf alle componenten los moet gaan samenstellen kom ik er nooit uit , omdat al die termen en verschillende types voor mij onbekend in de oren klinken .

m.a.w ik moet echt in detail weten wat ik nodig heb en welk draadje aan welk contact moet komen .

ik denk dat ik het projectje even on hold zet , en probeer van iemand uit mijn buurt te zoeken die met zulke dingen bezig is , anders loopt het verkeerd af .
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: automatische voeding op Z-as

Bericht door benkr »

Zet nu eens je accuboormachine op die as (knop er af en boormachine boorkop op die as) kijk dan bij laag en evt. hoog toerental hoe dat gaat, dan heb je in ieder geval een idee of dat concept kan werken, als dat werkt gaan we naar stap 2, maar die blijft nog even geheim.
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: automatische voeding op Z-as

Bericht door Blazer »

benkr ,

dat heb ik daarstraks even geprobeerd en dat werkt vrij goed zowel op laag als op hoog toerental , op hoog toerental vond ik het zelfs al wat hevig
heb een Makita 18V machine met twee standen in snelheid
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: automatische voeding op Z-as

Bericht door benkr »

Is dan niet de meest eenvoudige oplossing ergens een oude accuboormachine op de kop tikken, liefst een 12V machine waar de accu van kapot was.
Aansluitingen van de accu opzoeken, daar een paar redelijk dikke draden aan (2,5 mm2) en die aansluiten op een 12V / 10A DC voeding of een acculader.
Eenvoudiger kan denk ik niet. Als je het daarna echt mooi wil maken dan kun je die boormachine in een leuk kastje bouwen, maar dat is dan alleen maar cosmetica, meer niet.
Ja, er zijn nog tal van andere oplossingen, maar die zijn allemaal complexer, de een op elektrisch gebied, de ander op mechanisch gebied, maar dat kan later altijd nog.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: automatische voeding op Z-as

Bericht door hfjbuis »

Bij ons in de lidl is een accu schroefboormachine in de aanbieding, zonder accu € 20,--

https://www.lidl.nl/q/search?q=accuboormachine

28Nm https://www.lidl.nl/p/parkside-accu-sch ... p100338888
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: automatische voeding op Z-as

Bericht door Blazer »

uiteraard is dat een oplossing , zeker voor mij als hobbyman .
Ik gebruik mijn machines niet elke dag zelfs niet elke week .

maar dan kan ik evengoed mijn Makita machine gebruiken die ik reeds heb , heb er daarstraks gewoon een dop op gezet en de dop rechtstreeks op de moer van het handwiel geplaatst , en dat werkt behoorlijk .
moet ik gewoon zorgen dat ik steeds een opgeladen batterij heb :lol:

Het is natuurlijk fijn moest er een vaste motor op zou staan zodat je maar op een knopje moet drukken om omhoog of omlaag te gaan , maar dat zien we dan wel later .
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: automatische voeding op Z-as

Bericht door benkr »

Dat is denk ik een hele goede oplossing, is ook lekker compact.
Plaats reactie