automatische voeding op Z-as

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: automatische voeding op Z-as

Bericht door bartL »

Het ging toch om het omhoog zwengelen van de tafel? Ik zou dan niet direct moeilijk gaan doen met stappen of servomotoren. Waarom niet eerst met een simpel ruitenwisser motortje beginnen zoals al eerder geopperd?
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: automatische voeding op Z-as

Bericht door Blazer »

BartL,

Neen de tafel blijft op dezelfde hoogte , die is vast
Afbeelding

Het is de freeskop , heel die bovenste kolom die in hoogte verstelbaar is door middel van aan het rechtse wiel onderaan te draaien , op dat wiel wil ik een bediening plaatsen , iets zoals in het filmpje dat ik in het begin heb gepost .

Het is zeker niet de bedoeling van de bediening te gebruiken als automatische voeding op de Z-as om zo te frezen , het is enkel de bedoeling dat ik de kolom sneller en makkelijker in hoogte kan aanpassen
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: automatische voeding op Z-as

Bericht door Blazer »

Ik heb ondertussen wat informatie gekregen van de persoon in het youtube filmpje , die het op dezelfde machine gebouwd heeft als dat ik heb.

hij heeft volgende motor genomen :24 Volt 800rpm DCmotor , aangestuurd door een pwm circuit
hij vermelde ook dat je moet zien dat je 10A bij 12Volt of 5A bij 24Volt hebt
Als controller heeft hij 10-60 Volt 1200W 20A
en een reductie van 3:1 , maar 2:1 zou ook prima zijn
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: automatische voeding op Z-as

Bericht door hfjbuis »

Blazer schreef: 08 apr 2022 22:28 hij heeft volgende motor genomen :24 Volt 800rpm DCmotor , aangestuurd door een pwm circuit
hij vermelde ook dat je moet zien dat je 10A bij 12Volt of 5A bij 24Volt hebt
Als controller heeft hij 10-60 Volt 1200W 20A
en een reductie van 3:1 , maar 2:1 zou ook prima zijn
Ik heb een tijdje gezocht, maar een 800 RPM DC motor (120W) kan ik niet uithalen en ook niet iets dat er op lijkt. Die motor van hem, is ook geen kleintje, dat zou het lage toerental verklaren!!!

Een DC PWM regelaar is geen probleem.

Je moet inderdaad veel zwengelen om de kop van de freesmachine omhoog te krijgen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: automatische voeding op Z-as

Bericht door Blazer »

hfjbuis ,

de motor die hij had gebruikt kwam uit een zeer oude naaldprinter beweerde hij

Ja inderdaad en naar beneden gaat nog , maar naar boven zit je met het gewicht :lol:
en als je regelmatig ermee boort moet je wel soms de kop in hoogte aanpassen .

Het grootste probleem is mijn kennis om zoiets in elkaar te knutselen , mechaniek is geen probleem , maar electronica is ander paar mouwen .
Ik zou bij manier van spreken alles in één doos moeten toekrijgen wat ik nodig heb en dan met een schema dat heel simpel getekend is , en dan lukt dat wel :lol:

en als je de nodige kennis hebt knutsel je dat voor een paar tientjes ( zoals jullie het zeggen ) in elkaar .

Het leek me in het begin niet zo moeilijk te zijn , ik dacht een motor een regelknopje voor de snelheid en een schakelaar links - rechts en dat is het :lol:
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: automatische voeding op Z-as

Bericht door hfjbuis »

Het is ook niet moeilijk, maar er is veel om te kiezen.

Als je de spullen hebt, op een plank schroeft, zover mogelijk aansluit en dan naar mij komt, dan sluiten wij dat in een middag aan. Thuis hoef je dan alleen langere kabels te monteren.

Zo'n laag toerige DC motor is niet verkeerd voor deze (en ook veel andere) toepassing.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: automatische voeding op Z-as

Bericht door Blazer »

er is teveel om te kiezen , zo kan je ook veel verkeerd kiezen
op het laatste zie je het bos door de bomen niet meer
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: automatische voeding op Z-as

Bericht door bartL »

Blazer schreef: 08 apr 2022 21:04 Neen de tafel blijft op dezelfde hoogte , die is vast
Het is de freeskop , heel die bovenste kolom die in hoogte verstelbaar is...
Ja precies, die bedoelde ik ook. Ik zei het verkeerd. Waar het mij om ging is dat we het niet over de pinole hebben want die zou exact gepositioneerd moeten worden.
Echter nu ik jouw filmpje nog eens heb bekeken zal een ruitenwissermotor inderdaad niks worden. Die draait te langzaam...
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: automatische voeding op Z-as

Bericht door Blazer »

BartL,

Klopt de pinole is geen probleem daar staat een digitaal uitlezing op en die kan je netjes positioneren en heeft een slaglengte van een 73 mm

De motor die de man in het filmpje gebruikt is maar 800 rpm , hij beweert dat het perfect gaat met een ruitenwisser motor , maar bij een ruitenwissermotor staat de aandrijfvas meestal haaks op de motor dus begrijp niet dat dit gaat lukken .
Afbeelding
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: automatische voeding op Z-as

Bericht door bartL »

Dat haakse lijkt me niet zo'n probleem. Zet de motor haaks en je as staat weer recht. :lol:
Het toerental lijkt me wel een probleem. Ik heb er hier een paar liggen en die draaien maar 45rpm, dus dan gaat het wel erg lang duren.
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: automatische voeding op Z-as

Bericht door Blazer »

BartL ,

Dat haaks is wel een probleem want dan moet ik de motor in de andere richting plaatsen en dat kan zomaar niet .

even een ander vraagje , vandaag heb ik aluminium moeten frezen , en wat het probleem was is dat de frees direct vol zit met resultaat een gebroken freesje , was wel maar één van 3mm dik .
wat doe ik waarschijnlijk verkeerd ?

daarna heb ik er wat snijolie van WD40 opgedaan en minder aanzet genomen had de indruk dat dit beter was .
moet nog veel leren op gebied van frezen :lol:
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: automatische voeding op Z-as

Bericht door Blazer »

Ik vind net op marktplaats een motor , zou dit wat zijn voor mijn projectje ? heeft in ieder geval 800RPM
https://www.marktplaats.nl/v/verzamelen ... xKU0et5WTb

vind hem ook op amazon
https://www.amazon.com/Stepper-Stepping ... B09LSMS3GJ
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: automatische voeding op Z-as

Bericht door hfjbuis »

Stappen motoren leveren een "constant vermogen" . Het koppel wordt lager naar mate naar mate het toerental hoger wordt. 2X zo hard is ook maar de helft van het koppel. Je kunt natuurlijk wel met een overbrenging het koppel verhogen, maar dan gaat het ook minder snel. Verhoog je dan het toerental van de stappenmotor, dan gaat het koppel weer omlaag en ben je niets opgeschoten.

Mijn Nema24 motor (24HS39-3008D) levert 4Nm en ongeveer 25W.
In deze grafiek staat het koppel https://www.omc-stepperonline.com/downl ... _Curve.pdf
De Nema23 levert 3Nm. Als je weet welk koppel je nodig hebt, kun je met zo'n grafiek ongeveer bepalen hoe snel het dan gaat. Gezien het filmpje waarbij naar schatting een 120W motor is gebruikt, zal dit niet zo snel zijn.

Mijn 600W servo levert maar 2Nm. Dat doet hij wel "ongeacht" het toerental. Vanaf zo'n 300 RPM levert hij al meer koppel dan de 4Nm Nema24 stappenmotor op full step. Zet je op een servo een overbrenging, dan verhoog je ook het koppel en is natuurlijk is dan ook de snelheid ook lager. Maar je kunt een servo wel harder laten draaien met behoud van koppel. Voor de gangbare servo's is 3000RPM meestal geen probleem. Ook kunnen ze vaak voor een kortere periode een hoger koppel leveren. Mijn lichuan servo kan seconden lang een koppel van 6Nm leveren!

In dit topic komt het gebruik van verschillende typen motoren aan bod. https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?p=233982#p233982
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: automatische voeding op Z-as

Bericht door Blazer »

hfjbuis ,

Bedankt voor alle tijd , moeite en uitleg dat je voor mij wil vrijmaken , als ik dit laatste berichtje van jou lees zou ik dan zeggen dat ik beter een servo motor zou nemen .
Ik ga het allemaal nog eens bekijken , maar het is een materie waar ik geen kaas heb van gegeten :lol:
Plaats reactie