edingcnc 760 rpm feedback

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

edingcnc 760 rpm feedback

Bericht door lordprimoz »

Ik ben op dit moment de bestuuringskast aan het bekabelen voor mijn freesmachine in aanbouw. Hier heb ik de edingcnc 760 kaart inzitten.

De encoder van de Spindle motor heb ik aangesloten op de CNC-IN port, SpindleA, SpindleB, SpindleX.
In de Setup tab heb ik de optie RPMSensor aangezet. Via de IO tab zie ik zowel de A als B ingangen pulsen bij rotatie van de motor. Voor zover ik kan zien is er geen manier om de Index pulse inzichtelijk te maken.

Bij aansturen van de motor(in open loop modus) zie ik ook rpm feedback in de Speed in edingcnc. Bij een geconfigureerde Speed 200 zien we een uitgelezen speed van +- 220, bij 1000 is dat zon 1012. Echter bij instellen van een snelheid boven de +-1500 rpm houdt het op, dan valt de waarde terug naar 0.

Ik heb er nog geen scope aan gehangen om te kijken naar het signaal, dat komt morgen. Maar misschien zie ik een instelling of specificatie over het hoofd en heeft iemand hier de gouden tip.
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: edingcnc 760 rpm feedback

Bericht door lordprimoz »

Vanavond de scope er maar eens aangehangen. De fotos zijn niet allemaal heel perfect scherp, maar hieronder het resultaat.
De pulse width van de index pulse:
Afbeelding

60ms periode bij 1000rpm:
Afbeelding

30ms periode bij 2000rpm:
Afbeelding


Ik zie niks vreemds, misschien wat veel ruis op de input maar de daadwerkelijke puls is goed te zien met trigger niveau rond 2v.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: edingcnc 760 rpm feedback

Bericht door Kars-cnc »

Dit de index puls begrijp ik? Het eerste plaatje uitvergroot en de andere om de periode in beeld te brengen? Dat ziet er inderdaad goed uit. Ook het benodigde digitale level wordt prima gehaald. Maar ik begrijp dat je het A en B signaal ook gebruikt, heb je gekeken hoe dat er uit ziet?

Ik ken de exacte werking van de SpindleA, SpindleB, en SpindleX signalen niet, ik gebruik dit zelf niet. Helaas is er in de handleidingen (tenminste die ik heb) ook helemaal niets over te vinden behalve op welke pinnen deze signalen aangesloten moeten worden. Misschien is dit zo'n gangbare standaard dat niemand behoefte heeft aan uitleg hierover...

Ik zou verwachten dat A en B de draairichting aangeven en X het toerental (overbodig als je A en B al hebt m.i.). Nu kan ik me kunnen voorstellen dat als A en B niet de juiste fase hebben de richting niet bepaald kan worden en de controller daarom niets meer aangeeft?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: edingcnc 760 rpm feedback

Bericht door Kjelt »

Enigste dat ik kan bedenken is:
1) In de manual staat active LOW bij jou is de index X active HIGH, dus wil je de uitgang van de encoder inverteren.
2) Max snelheid. De ingang is bedoeld voor draadsnijden bij een draaibank niet voor de spindelsnelheid te meten van een frees, dat laatste doe je via een tabel en de VFD en is 1x goed instellen klaar. Ik kan me voorstellen dat de quadrature decoder in de microcontroller het bij een bepaalde hoeveelheid pulsen voor gezien houdt. Stel je draait op 2000rpm en je encoder is 2000ppr dat zijn dan 16 miljoen flanken per seconde.
Maar probeer eerst 1) eens en je kunt dan ook A en B loskoppelen misschien dat dit ook helpt.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: edingcnc 760 rpm feedback

Bericht door benkr »

Waarom niet A of B gebruiken als indexpuls, zolang er niet precies gepositioneerd hoeft te worden maakt dat niets uit.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: edingcnc 760 rpm feedback

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 06 apr 2022 10:06 Waarom niet A of B gebruiken als indexpuls, zolang er niet precies gepositioneerd hoeft te worden maakt dat niets uit.
Dat zou ik niet doen want het is geen FPGA maar een microcontroller. De kans is aanwezig dat deze op die ingang zoveel interrrupts niet meer kan afhandelen (16 miljoen indexpulsen per seconde terwijl er maar 2000rpm gedraaid wordt).
Terwijl de AB ingangen een dedicated quadrature decoder peripheral hebben (kost geen microcontroller cycles).
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: edingcnc 760 rpm feedback

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik weet niet wat de kenners er van vinden, maar ik zie op dat scoop beeld geen A-B pulsen die ergens op lijken. Je zou op z'n minst een blokgolf verwachten. (en 2 kanalen op 1 beeld)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: edingcnc 760 rpm feedback

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 06 apr 2022 10:56 Ik weet niet wat de kenners er van vinden, maar ik zie op dat scoop beeld geen A-B pulsen die ergens op lijken. Je zou op z'n minst een blokgolf verwachten. (en 2 kanalen op 1 beeld)
Het is alleen de index puls Hugo ;-)
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: edingcnc 760 rpm feedback

Bericht door Kars-cnc »

RPMSensor: The sensor should give 1 pulse/revolution, minimum pulse width 0.5ms.
Ik kom net bovenstaande eis van 0.5ms pulse width tegen in de Eding handleiding. Niet helemaal duidelijk of dat voor zowel de hoog als de laag tijd geldt of alleen voor de tijd dat de puls actief is. Je zou eens kunnen proberen de puls te inverteren zoals Kjelt aangeeft.
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: edingcnc 760 rpm feedback

Bericht door lordprimoz »

Enorm bedankt voor de feedback tot nu toe.

De afbeeldingen zijn inderdaad enkel van de index puls. De encoder die op de motor zit is 1024ppr, op 12000 toeren veel te snel om nog iets nuttigs te kunnen lezen zonder speciale hardware. De index puls daarentegen is maar 1 Pulse per rotatie. Met 12000 toeren is dat 200hz, ofwel één puls per 5ms. Dat zou te doen moeten zijn.

Ik kon die 0.5ms spec niet echt plaatsen, omdat ik dus tot 1500rpm wel feedback kreeg terwijl de gemeten Pulse breedte maar 24us is.

Het klinkt aannemelijk dat inverteren van het signaal zou kunnen helpen. Ik zal dat morgen eens proberen.
Plaats reactie