USB to VGA adapter

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

USB to VGA adapter

Bericht door benkr »

Ik ben een bedienterminal aan het bouwen voor mijn RF30 boor/frees machine. Ik wil daar een aantal knoppen, een handwiel en een 8 inch VGA display op maken. Op zoek naar iets heel compacts en met kleine connectoren (die moeten passen door een slang waardoor de bedrading tussen de bedien terminal en de besturingskast lopen).
Al zoekende kwam ik converters tegen die via USB een videobeeld naar VGA kunnen omzetten, De VGA monitor heeft een resolutie van 800 x 600, dat zou makkelijk met USB 3.0 moeten kunnen werken. Het beeldschempje heeft ook een touch screen, ook dat heeft een USB interface. Het grote voordeel is dat ik de knoppen en zo afvang met een Pokeys kaartje wat ook op USB uit kan werken, Als ik dus een USB hubje in de bedien terminal plaats dan kom ik dus weg met een micro USB kabeltje plus een 12V voedingskabeltje, compacter kan denk ik niet.
Wie heeft ervaring met dergelijke USB naar VGA omzetters?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: USB to VGA adapter

Bericht door Kjelt »

Niet precies hetzelfde maar op het werk is het nu allemaal USB naar 2x 27" 1080p (full HD) monitoren, ethernet, en MK, dat wordt standaard door Windows10 ondersteund en dat werkt voor 99% prima moet ik zeggen (had ik zelf niet verwacht overigens).
Dus ik denk dat USB3.0 naar VGA 800x600 geen enkel probleem hoeft te zijn.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: USB to VGA adapter

Bericht door hfjbuis »

Op de draaibank zit een 10" tablet en dat werkt prettiger dan het 7" touchscreen of de 7" tablet op de kleine draaibank.

Het 7" touch screen 7" kan via HDMI en VGA aangesloten worden. Dat heeft een uUSB voeding nodig. Ik heb daar een uHDMI kabel op zitten voor naar de video camera.

https://www.waveshare.com/product/raspb ... splays.htm

Letop, je moet een scherm voor Windows hebben!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: USB to VGA adapter

Bericht door benkr »

hfjbuis schreef: 03 apr 2022 16:54 Op de draaibank zit een 10" tablet en dat werkt prettiger dan het 7" touchscreen of de 7" tablet op de kleine draaibank.

Het 7" touch screen 7" kan via HDMI en VGA aangesloten worden. Dat heeft een uUSB voeding nodig. Ik heb daar een uHDMI kabel op zitten voor naar de video camera.

https://www.waveshare.com/product/raspb ... splays.htm

Letop, je moet een scherm voor Windows hebben!
Ik snap je laatste opmerking niet.
Ja, dat 8" VGA scherm wordt mijn primaire W10 beeldscherm op die machine.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: USB to VGA adapter

Bericht door hfjbuis »

benkr schreef: 03 apr 2022 18:24 Letop, je moet een scherm voor Windows hebben!

Ik snap je laatste opmerking niet.
De schermen van waveshare zijn er voor raspberry en voor Windows.

Als ik het goed begrijp, heb je al een scherm!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: USB to VGA adapter

Bericht door benkr »

hfjbuis schreef: 03 apr 2022 19:26
benkr schreef: 03 apr 2022 18:24 Letop, je moet een scherm voor Windows hebben!

Ik snap je laatste opmerking niet.
De schermen van waveshare zijn er voor raspberry en voor Windows.

Als ik het goed begrijp, heb je al een scherm!
Ja, een 8 inch schermpje.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: USB to VGA adapter

Bericht door benkr »

Ik heb vandaag de USB to VGA converter binnen gekregen, meteen uitgeprobeerd, maar ik krijg er nog geen beeld op getoverd.
Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?
stefandieters
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 apr 2022 15:21

Re: USB to VGA adapter

Bericht door stefandieters »

Heb je ene linkje naar de desbetreffende adapter? Heb wel vaker met dat soort dingen gespeeld
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: USB to VGA adapter

Bericht door benkr »

stefandieters
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 apr 2022 15:21

Re: USB to VGA adapter

Bericht door stefandieters »

Ik mis denk ik wat context hier. Heb je gewoon een mini pc waar je dit display aan gaat hangen via die adapter?
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: USB to VGA adapter

Bericht door benkr »

Inderdaad, ik ben een bedienconsole aan het maken voor mijn RF30 boor/freesmachine die ik ga voorzien van Mach3 en een Pokeys57CNC controller.
In de bedienconsole komt ook een Pokeys controller in voor het afvangen van een aantal bedienknoppen, een handwiel en nog wat dingen.
Omdat die Pokeys in de bedienconsole via USB kan werken, en er zowiezo USB in die console komt kreeg ik het idee om het 8" beeldscherm ook via diezelfde USB aan te sturen, lekker simpel, vrijwel alles via die ene USB kabel was mijn gedachte.
Maar nu nog werkend zien te krijgen, niet het Pokeys gebeuren, dat werkt eigenlijk al, maar nu dus het VGA signaal via USB, dat is het probleem. (voorlopig)
stefandieters
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 apr 2022 15:21

Re: USB to VGA adapter

Bericht door stefandieters »

Stomme suggestie, maar kleinigheidjes zie je vaak over het hoofd. Heb je andere poorten geprobeerd? Die china dingen willen daar nog wel eens gevoelig voor zijn. Had ik ook met mn eeprom programmer
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: USB to VGA adapter

Bericht door benkr »

Ik heb het nog een paar keer geprobeerd en er best wel het een en ander over gelezen, is leuk om b.v. op een laptop een beamer aan te sluiten, maar op een PC als primair scherm is kennelijk toch een ander verhaal omdat de VGA monitor via die USB poort niet wordt herkent als primair scherm tijdens het opstarten. Ook een USB hub wordt afgeraden omdat hierdoor de datastroom niet meer constant is, als een van de andere poorten van die hub data spuugt dan is dat van invloed op het videosignaal. Daarom weet ik niet of ik hier nog veel tijd en moeite in ga steken, ik ga in ieder geval ook uitproberen wat een displaypoort adapter brengt, en dan daarna wat een mini displaypoort adapter / kabel brengt. Ik wil eigenlijk zo weinig mogelijk bekabeling tussen de bedienconsole en de besturingskast waar ook de PC in zit, en de bekabeling die noodzakelijk is moet door een zo klein mogelijke buis met wartel met elkaar verbonden worden, zodanig dat het ook nog van elkaar te scheiden is, dus één kan moet connectoren hebben.
Plaats reactie