Open source 3D printer?

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Open source 3D printer?

Bericht door bartL »

hugo stoutjesdijk schreef: 03 apr 2022 10:10 Die van mij doet het al een paar jaar naar volle tevredenheid. https://www.oceanz.eu/ :lol:
Tsja, dan heb ik er ook 1. Of misschien zelfs wel meerdere 8) Maar daadwerkelijk zelf een beetje alu en rvs printen zou toch best leuk zijn!
Giel
Berichten: 59
Lid geworden op: 13 mar 2022 16:55
Locatie: elst

Re: Open source 3D printer?

Bericht door Giel »

ik wil niet lastig doen maar ben hier al 2 jaar mee bezig om dit werkende te krijgen! 8assig dan maar hier gaat heeelveel geld (ik zit al op €10.000) en heelveel tijd in zitten!!

heb mijn machine al 3x helemaal opnieuw gebouwd omdat je tegen de meest gekke dingen aanloopt zoals gewicht van bewegende delen, stappenmotoren die servo's moeten worden om snelheden te halen

verder een cursus c++ programmeur is ook bijna een must

meer dan 3 assen is moeilijk maar je hebt wat te doen dat beloof ik je!! non planair 3d printen is je eerste stap..
hu 20 dm vario spindel moet een cnc machine worden
prusa 3d printer
bezig een 8assige 3d print/frees te ontwikkelen 600x600x800 x2 werk oppervlakte dubbele corexy in een machine samengebouwd
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Open source 3D printer?

Bericht door andrefc101 »

Giel schreef: 04 apr 2022 15:02 ik wil niet lastig doen maar ben hier al 2 jaar mee bezig om dit werkende te krijgen! 8assig dan maar hier gaat heeelveel geld (ik zit al op €10.000) en heelveel tijd in zitten!!
Nu ben ik wel heel erg nieuwsgierig waar die 10 mille in is gaan zitten…
Giel
Berichten: 59
Lid geworden op: 13 mar 2022 16:55
Locatie: elst

Re: Open source 3D printer?

Bericht door Giel »

servo's drivers
13x closed loop stappenmotoren
nema 23+17
drivers closed loop
voedingen 6x
4545 frame delen
8080 frame delen
16x lineaire geleiding 20size
pulley s 12mm
32m 10mm snaar
controller + 2x uitgebreid
12xverwarmings element 4x extruder voor de koppen
4x extruder bij de filament rollen
4x hotend
berg sensoren
kabelkettingen
compressor
spil
hotbed 600x600mm
ssr relais
krachtstroom aanleggen
beestje heeft 2x 16 amp nodig
aluminium toolplate 15mm dik 600x300mm
11" scherm
mini pc (zotac)

nog te kopen raspberry pi
nog 1 voeding
afzuiging
behuizing voor buitenkant

jah het is overkill maar deze machine moet opgeschaald naar 5x5x12 meter uiteindelijk
hu 20 dm vario spindel moet een cnc machine worden
prusa 3d printer
bezig een 8assige 3d print/frees te ontwikkelen 600x600x800 x2 werk oppervlakte dubbele corexy in een machine samengebouwd
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Open source 3D printer?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Giel schreef: 05 apr 2022 01:49 jah het is overkill maar deze machine moet opgeschaald naar 5x5x12 meter uiteindelijk
ooo, dus dit is slechts een proof of concept. :lol:
Maar ook daarvan willen we plaatjes.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Giel
Berichten: 59
Lid geworden op: 13 mar 2022 16:55
Locatie: elst

Re: Open source 3D printer?

Bericht door Giel »

ja dat wil menig chinees ook al!!

is geen proof of concept! dit is een machine bedoeld om snel en nauwkeurig (dmv nalopen met een frees) objecten te maken

het leent zich alleen heel goed om op te schalen

plaatjes komen er echt wel maar ik moet eerst een en ander juridisch hebben dicht getimmerd.ben deze machine niet in mijn uppie aan het bouwen,hij staat bij mij en een paar mensen werken mee aan de software en het electronica gedeelte..


uitdaging 1 bijvoorbeeld

ik gebruik 2 extruders per materiaal aanvoer :
je zou zeggen gebruik 2extruders die gelijk zijn parralel geschakeld op1 driver
JAMMERDAN
filament exact gelijk te laten lopen ook bij terugtrekken en acceleratie
de extruder bij de spoel moet een rol van 5kg op gang houden en nummer 2moet het door de nozzle heen persen met een zo hoog mogelijke snelheid.
er ziten verliezen (slip) op de aanvoer dit moet je compenseren...en zo nog een hoop grapjes (doel is +1kg/minuut te printen)

ik ben hier in principe op het forum voor de ombouw van mijn hu20 spil naar een cnc apparaat en om wat te ouwehoeren natuurlijk
hu 20 dm vario spindel moet een cnc machine worden
prusa 3d printer
bezig een 8assige 3d print/frees te ontwikkelen 600x600x800 x2 werk oppervlakte dubbele corexy in een machine samengebouwd
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Open source 3D printer?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Giel schreef: 05 apr 2022 15:14 er ziten verliezen (slip) op de aanvoer dit moet je compenseren...en zo nog een hoop grapjes (doel is +1kg/minuut te printen)
Begin dan maar met een los meetwieltje en encoder op het filament te plaatsen, meten op aangedreven wielen werkt niet.

Iets met deze volumes aanvoer zou ik eerder direct met granulaat voeden, want elke 5 minuten een rol leeg lijkt me ook niet handig. Maar het is jouw feestje. ;-) (ok, dan valt er ook niets meer te meten)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Open source 3D printer?

Bericht door serum »

Ik ben al blij met 25mm/3 per seconde (1,5cc/min) en dan heb je al wat extra's nodig om de boel af te laten koelen.

Die kg/minuut ga je nooit halen. Echt nooit.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Open source 3D printer?

Bericht door DaBit »

Als de rups maar dik genoeg is en het object groot genoeg. Als het apparaat 2x16A nodig heeft dan hebben we het niet meer over rupsen van 0,15mm dik en 0,4mm breed.

Magoed, ik geloof niet zo in topsecret projectjes die geheim moeten worden gehouden voor 'de Chinezen'. 99 van de 100x is er gewoon niks toonbaars.
Desalnietteplus: 5-assig 3D-printen vind ik wel gaaf maar da's meer een softwareklus dan een hardwareklus. Iemand met Rhino3D die die Open5x conformal slicer al geprobeerd heeft toevallig?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Open source 3D printer?

Bericht door serum »

Ik ging even uit van filament, zoals omschreven. Blijft koffiedik kijken.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Open source 3D printer?

Bericht door janplastiek »

een Dhole haalt maximum 12 kg geëxtrudeerd per uur,
https://www.dohle-extruder.de/en/produc ... _hs28.html
ben ik wel curieus welke aanvoer je gaat kiezen, elke 3 minuten een spoel vervangen hoort er dan niet meer bij, dan is het lasdraad per vat
Leister monteert extruders aan een robotarm.
https://www.leister.com/nl/Solutions/Ap ... or-Welding
Breek de dag, frees een lijntje.
Giel
Berichten: 59
Lid geworden op: 13 mar 2022 16:55
Locatie: elst

Re: Open source 3D printer?

Bericht door Giel »

is gewoon filament maar de kop kan open en dicht terwijl er geprint wordt in belgie hebben ze een soortgelijk systeem werkt met een vierkante nozzle.. en ik werk niet met 0.15 dikte minimaal is 0.25
hu 20 dm vario spindel moet een cnc machine worden
prusa 3d printer
bezig een 8assige 3d print/frees te ontwikkelen 600x600x800 x2 werk oppervlakte dubbele corexy in een machine samengebouwd
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Open source 3D printer?

Bericht door diepchess »

DaBit schreef: 05 apr 2022 16:41 Als de rups maar dik genoeg is en het object groot genoeg. Als het apparaat 2x16A nodig heeft dan hebben we het niet meer over rupsen van 0,15mm dik en 0,4mm breed.

Magoed, ik geloof niet zo in topsecret projectjes die geheim moeten worden gehouden voor 'de Chinezen'. 99 van de 100x is er gewoon niks toonbaars.
Desalnietteplus: 5-assig 3D-printen vind ik wel gaaf maar da's meer een softwareklus dan een hardwareklus. Iemand met Rhino3D die die Open5x conformal slicer al geprobeerd heeft toevallig?
Over dat niet-geheimhouden zijn we niet met elkaar eens. Ik kan keihard patentvoorbeeld geven waarom hoor. Echt knalhard. Maar of ik dat hier wil posten? D'r gaan bepaalde patenttrollen direct aan de slag dan. Op moment dat je voor klein dingetje patent hebt dan worden die prijzen enorm opgekrikt. Zijn we goed klaar mee in de EU overigens - patenten belachelijk prijzig. Geen investeerder die wil dokken om patent te registreren - terwijl je bedrijf bij de grotere investeerders alleen iets waard is als je patenten bezit. Heel wrang.

Dat laatste qua Rhino3d - ja kijk eerste waar iedereen naar kijkt is 5 assig 3d-printen. Probleem waar je mee zit zijn aantal zaken. Die software bouwen is niet grootste probleem. Kost wat tijd en moeite in C en C++, maar ja ik ben dan van oudsher heel goede programmeur.

Het pad met Rhino en kinderlijk gepruts met een kindertaaltje als python dat gaat 'm niet worden. Dat wordt te traag simpelweg. Mag je 2 weken wachten voor behoorlijk standbeeld is gesliced.

Probleem 2 is dat de markt die 3 assig wil 3d printen die willen heel GROTE objecten printen. Wij snappen dan allemaal wat probleem 3 is namelijk de PRIJS.

Ben werkelijk waar al paar dozijn kunstenaars tegengekomen die allemaal 5-assig hun creaties willen reproduceren. Maar zo'n 5 assige printer moet dan echt letterlijk minimaal 0.4 x 0.4 x 2 meter hoog kunnen 3d printen en voor de meesten eerder nog 1 x 1 x 2 meter. vooral enorme Z-as dus willen ze.

Gemiddeld budget is dan 500 euro.

Anderen die 5-assig willen 3d printen en er ook wat voor willen dokken ken ik niet, tenzij het van metaal is en dat noem ik geen 3d printen maar sinteringmachines. metaal "3d-printen". Dat zijn gewoon te hoge temperaturen m.i. om het nog 3d printen te noemen.

Als je echter 3-assig met 2 materialen kunt 3d printen dan kun je ook 5-assig prachtig 3d printen natuurlijk. Je legt het ding in het water en hoppa klaar.

Een 5 assige 3d printer op de markt gooien en daar dan de software voor ontwikkelen is voor Chinese fabriek wel boeiend omdat die 'm zeg voor 1000 dollar kunnen slijten dan. Maar realistisch gesproken zitten we al snel tegen de 20k euro voor zo'n printer dan ook nog software ervoor ontwikkelen voor hij al verkocht wordt - dat is best wel dingetje om op te gokken. Misschien doe ik 't keertje - maar dan moet er eerst iets anders verkocht worden.

Heb er hard hoofd in hoeveel je verkopen kunt van zo'n 3d printer. Handiger lijkt me op dit moment 2 materialen gebruiken en 3-assig als je mij vraagt op 't moment. We kunnen wel voorbeelden geven waar het zou helpen - maar dat zijn eigenlijk allemaal gigantisch grote objecten zoals dronevleugel van ABS 3d-printen. En het soort drone wat nu nuttig is in Ukraine om bombardementsmissie uit te voeren zit je al snel tegen vleugels van 2 meter of meer spanwijdte aan te hikken (die engelse drones die zo succesvol de achterhoede bombarderen met bommetjes van 1 tot 3 kilo, die hebben 3.5 meter spanwijdte - zie ik niet echt van plasti ge3dprint worden zelfs niet in prototype vorm).

Naast de 3d-printers wordt 't autonome aanvalsdrones hier nu parlement eindelijk toestemming ervoor gaat geven dat ze ook bewapend mogen worden (wat heeft 't anders voor nut om aanvalsdrones te ontwikkelen?) . Dat is natuurlijk voor 99.99% een AI software project.

Voor zo iets is software ontwikkelen natuurlijk nuttiger dan een 5 assige 3d printer, waar je al makkelijk 5 assig kunt 3d printen als je met 2 materialen print.

Toolchanger is er al overigens en min of meer open source van e3d. Er zijn ook plastic incarnaties op internet van toolchangers te vinden. Echt bedrijfsmatig die inzetten is wel lastig. Het is continue maintenance.

Waar echt nog veel muziek in zit, vooral voor mediabeluste professoren die graag op TV komen en enorm interessant onderzoeksonderwerp is voor enorm grote 3d printers met wat spiegels en andere zaken is dat solar sinter videootje. By now stokoud maar nog steeds GENIAAL.

Er zijn namelijk tal van onderwerpen daar nog uit te zoeken en zou me verbazen als er geen use case gevonden wordt waarmee iets gebouwd kan worden wat heel nuttig is voor bepaalde doelgroepen.

Vraag is wat voor soort materiaal je wilt gebruiken daar - dat is uitzoekpuntje - dan nauwkeuriger natuurlijk het materiaal aanbrengen en fors beschijnen.
weet niet wat voor soort materiaal dan ontstaat (lees of temperatuur hoog genoeg is voor enige sterke vorm van binding).

An sich is wat licht bundelen niet zo gecompliceerd zelfs niet bij wat mindere lichtsterktes en ook het feit dat in NL rond de 50% van het licht diffuus licht is, enorm hoofdletter K voor zonnepanelen, maar voor zo'n solar sinter type 3d printer betekent het gewoon een iets groter oppervakte pakken of het licht iets beter bundelen.

Echt mega interessant terrein voor onderzoek en veel braggingrights te halen. Dan in de zomer in de duinen al dan niet bij 't strand een prachtige video schieten.

Misschien kun je d'r wel huis mee bouwen. Tussen het zand valt natuurlijk andere materialen toe te voegen met name bindmiddelen wat het heel sterk goedje zou kunnen maken waarmee te bouwen valt.

Wat al geniaal zou zijn is dan een 3d printer ermee bakken waarmee kunstenaars objecten kunnen fabriceren.
Want dit leent zich goed voor grote kunstzinnige objecten. Wel veel materiaalkennis voor nodig. De temperatuur die je halen kunt met klein beetje licht bundelen is enorm. Daar smelt je alles mee.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Open source 3D printer?

Bericht door bartL »

diepchess schreef: 14 apr 2022 19:56 Over dat niet-geheimhouden zijn we niet met elkaar eens. Ik kan keihard patentvoorbeeld geven waarom hoor. Echt knalhard. Maar of ik dat hier wil posten? D'r gaan bepaalde patenttrollen direct aan de slag dan. Op moment dat je voor klein dingetje patent hebt dan worden die prijzen enorm opgekrikt. Zijn we goed klaar mee in de EU overigens - patenten belachelijk prijzig. Geen investeerder die wil dokken om patent te registreren - terwijl je bedrijf bij de grotere investeerders alleen iets waard is als je patenten bezit. Heel wrang.
Mwah, we moeten die patenten niet groter maken dan ze zijn. Ik heb er verscheidene op mijn naam maar slechts een enkele die ik zelf op technisch gebied echt patentwaardig vind.
Het nieuwheidsonderzoek stelt vandaag de dag niets meer voor, dat laten ze liever aan de bedrijven zelf over. Immers als er 2 patenten voor hetzelfde zijn ingediend zijn dat ook 2 keer inkomsten voor het patentbureau. Die bedrijven vinden elkaar vanzelf wel een keer als ze last van elkaar krijgen en dan is het vroeg genoeg om er 1 nietig te verklaren, tot die tijd worden de factuurtjes netjes betaald.
De prijzen zelf zijn nog wel te overzien. Een patent wordt pas echt duur als je hem de volle 20 jaar uit laat staan, de laatste jaren zijn het duurst. Maar als hij echt belangrijk is heb je dat er graag voor over.
Daarnaast, als je echt van mening bent dat jouw uitvinding de wereld gaat veranderen dan verkoop je desnoods een nier om dat gefinancierd te krijgen, dat geld heb je dan immers zo terug verdiend. Maar als het puntje bij het paaltje komt blijkt dat meestal wel mee te vallen.
Plaats reactie