Open source 3D printer?

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Open source 3D printer?

Bericht door serum »

Ik gebruik de kevlar versterkte GT2, het gebruikte rubber is wat harder dan de gates variant met bruine binnenkant, ik heb mijn belt traject zo ontworpen dat hij maar 1x over een getande idler gaat. en 1x over de 20T pulley. (corexy) mijn voorkeur is dat ie met de rug over flenslagers loopt, die hebben grotere kogels en lopen een stuk fijner dan de vaak slechte lagers in de idlers).
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Open source 3D printer?

Bericht door P1-Engineering »

Ben erg benieuwd wat de Bambu Labs X1 gaat brengen.
Als de daadwerkelijke productieversies zo goed zijn als de prototypes die te zien zijn op vele Youtube kanalen gaat dit wel de volgende stap worden qua 3D-printers



Als ze dit echt kunnen leveren voor die prijs gaan alle printers op Marktplaats en komen er 2 van deze van terug. :lol:
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Open source 3D printer?

Bericht door diepchess »

Btje schreef: 01 jul 2022 10:31 Rolt een GT2 bandje beter over een getand of niet getande pulley?
Niet getand. Je kunt al in de open source printers genaamd 'reprap' zien van jaar of 10-15 terug dat je belts makkelijk kunt draaien en dan over gladde idler heen kunt lopen. Er zijn overigens ook getande idlers te koop. Kosten geen drol op ali.

Ik las wat geSWETS over idlers. De kogellagers in de kleine idlers zijn zo goed, die krijg je niet eens gekocht in Nederland bij SKF, zelfs niet als je er 30000 bestelt met levertijd 6 maanden minimaal en 3 euro per kogellager. Dat is wat het kost ongeveer bij SKF om C1 type kogellagers te kopen qua interne radiele speling (internal radial runout). De kogellagers die in die idlers zitten van die Chinese idlertjes (de kleintjes) die hebben geen meetbare radiele speling. Dus zijn heel vet C1. Nieuwere fabrieken - sorteren automatisch. Natuurlijk staat er niet bij welke fabriek in China dat produceert, want dan gaat blijken dat het natuurlijk fabriek is die voor bekend merk produceert. Kostte me allemaal paar jaar om uit te zoeken maar goed dan weet je ook wat.

Overigens die kogellagers zijn NIET abec7 noch abec9. Hooguit ABEC-5. Maar doordat ze dus die kogeltjes bij die ABEC 5 met moderne industriele meetinstrumenten volautomatisch sorteren kunnen ze dus met 1 druk op de knop abec-5 kogellagers maken die een interne radiele speling heeft waar een abec-9 kogellagertje u tegen zegt. We kunnen echter bewijzen over de echte ABEC-7's, dus hard theoretisch, dat een abec-7 kogellager als die volgens de SPECIFICATIES gemaakt zou worden, dat die hooguit paar micrometer interne radiele speling heeft. In werkelijkheid hebben gros van de ABEC7's wel dus interne radiele speling van zo'n 30 micrometer ongeveer standaard. Als je echter bij SKF een ABEC-7 bestelt dan blijkt gewoon hard dat ze die kogeltjes daar van geen meter kunnen sorteren in gros van hun fabrieken (die in Duitsland misschien uitgezonderd). We praten hier over de kleine kogellagertjes tot en met de bekende rolschaatskogellagertjes overigens dus de 604's. In die kleine idlers zitten MR105's overigens. Andere kogellagers van die Chinezen hoef je niet te checken - die zijn crap over algemeen.

De Chinese fabriek vinden die dit kan produceren kostte wel wat tijd. Die mogen echter alleen C2 exporteren naar buitenland. Wel lullig als je iets anders dan mr105 kogellagertjes wil hebben dan voor je 3d printer, terwijl ze die dingen vrolijk in idlers stoppen die nog niet zo lang geleden voor rond de 0.5 dollar per stuk gingen (nu iets meer) en dan heb je daar dus 2 kogellagertjes die beter zijn dan abec-9 qua interne radiele runout. Maar is met wat buitenlandse constructies toch gelukt uiteindelijk.

Moet je wel hele productie afnemen...

Met tandjes over gladde idlers heengaan wil je NOOIT DOEN met een 3d printer. Ik sta soms wel verbaast dat als ik in een fabriek kom met cnc bewerkingsmachines, dat die machines supernauweurig zijn. Dat ze hoge eisen stellen aan hun freeswerk, maar dat de zelfgebouwde 3d printer dan om te huilen is zo slecht qua printkwaliteit.

Dit is dus een gevalletje: goedkoop chinees is 100x beter dan duurste SKF.

p.s. dan is er nog iets wat kwaliteit heet. Dat heeft vaak te maken met hoe hard en duurzaam de kogeltjes zijn. Niks met de nauwkeurigheid te maken. Ze gaan dan langer mee, wat voor de machinisten hier natuurlijk enorm belangrijk is. Dat is waarom ze zo'n SKF of ander A-merk kopen voor heel veel geld...

En opmerking: bovenstaand verhaal gaat over KLEINE kogellagertjes. Niet verwarren met GROTERE kogellagers.
Laatst gewijzigd door diepchess op 18 jul 2022 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Open source 3D printer?

Bericht door Goudgele »

diepchess schreef: 18 jul 2022 12:21 Met tandjes over gladde idlers heengaan wil je NOOIT DOEN met een 3d printer.
En toch doet mn Prusa het best aardig!
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Open source 3D printer?

Bericht door diepchess »

Overigens opmerking voor wie nu denkt dat die MR105's dan heel fijn zijn. Als je ze overigens individueel wilt testen, dezelfde partij MR105's zitten ook in openbuilds wieltjes en daar kun je ze simpel uithalen. Dus heb ik ze nog verder getest.

De kwaliteit van die MR105's is niet bijster hoog. Dat zei een yank al tegen me (kogellager expert). Het is echt enkel heel nauwkeurig gesorteerde kogeltjes wat het 'm doet. Als je een gladde as van precies 5 mm door zo'n idlertje heensteekt dan 1 op de 2 idlertjes hier draait niet meer goed rond. Je voelt letterlijk elk kogeltje dan. De andere helft na fiks wat ronddraaien slijt beetje in en draait dan wel redelijk rond. Dus qua kwaliteit is het niet erg hoog,
maar qua nauwkeurig ronddraaien onverslaanbaar. Want die 't niet goed doet smijt je gewoon weg dan. Met bout vastzetten lukt edoch niet zo best omdat je dan ook kogellagertjes kapotdrukt.

Dus er is een hele 'thin line' waarop die Chinese dingen wel goed functioneren en wanneer niet. Hoe lang ze dan meegaan is natuurlijk afhankelijk van de thrust die ze leveren moeten.

Zo weten die Chinezen hun printertjes dus te pimpen zonder dat gros van die Chinese 3d printer ontwerpers dat zelf ooit begrepen heeft zo vermoed ik, want de ontwerpen zitten vaak fiks wat zwakke kanten aan. Soms valt dat wat te corrigeren, maar dan moet je wel van wanten weten.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Open source 3D printer?

Bericht door diepchess »

Goudgele schreef: 18 jul 2022 12:29
diepchess schreef: 18 jul 2022 12:21 Met tandjes over gladde idlers heengaan wil je NOOIT DOEN met een 3d printer.
En toch doet mn Prusa het best aardig!
Joh, velen proberen de Olympus te beklimmen maar slechts enkelen weten de top te bereiken - en anderen met leesbril op missen nog dat Prusa in zijn ontwerp van bijna 10 jaar terug, zijn belts omdraaide om dit symptoom te voorkomen.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Open source 3D printer?

Bericht door bartL »

diepchess schreef: 18 jul 2022 12:52 Zo weten die Chinezen hun printertjes dus te pimpen zonder dat gros van die Chinese 3d printer ontwerpers dat zelf ooit begrepen heeft zo vermoed ik, want de ontwerpen zitten vaak fiks wat zwakke kanten aan. Soms valt dat wat te corrigeren, maar dan moet je wel van wanten weten.
En weet jij toevallig nog iemand die van wanten weet? 🤔
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Open source 3D printer?

Bericht door P1-Engineering »

diepchess schreef: 18 jul 2022 12:21
Btje schreef: 01 jul 2022 10:31 Rolt een GT2 bandje beter over een getand of niet getande pulley?
Niet getand. Je kunt al in de open source printers genaamd 'reprap' zien van jaar of 10-15 terug dat je belts makkelijk kunt draaien en dan over gladde idler heen kunt lopen. Er zijn overigens ook getande idlers te koop. Kosten geen drol op ali.

Ik las wat geSWETS over idlers. De kogellagers in de kleine idlers zijn zo goed, die krijg je niet eens gekocht in Nederland bij SKF, zelfs niet als je er 30000 bestelt met levertijd 6 maanden minimaal en 3 euro per kogellager. Dat is wat het kost ongeveer bij SKF om C1 type kogellagers te kopen qua interne radiele speling (internal radial runout). De kogellagers die in die idlers zitten van die Chinese idlertjes (de kleintjes) die hebben geen meetbare radiele speling. Dus zijn heel vet C1. Nieuwere fabrieken - sorteren automatisch. Natuurlijk staat er niet bij welke fabriek in China dat produceert, want dan gaat blijken dat het natuurlijk fabriek is die voor bekend merk produceert. Kostte me allemaal paar jaar om uit te zoeken maar goed dan weet je ook wat.

Overigens die kogellagers zijn NIET abec7 noch abec9. Hooguit ABEC-5. Maar doordat ze dus die kogeltjes bij die ABEC 5 met moderne industriele meetinstrumenten volautomatisch sorteren kunnen ze dus met 1 druk op de knop abec-5 kogellagers maken die een interne radiele speling heeft waar een abec-9 kogellagertje u tegen zegt. We kunnen echter bewijzen over de echte ABEC-7's, dus hard theoretisch, dat een abec-7 kogellager als die volgens de SPECIFICATIES gemaakt zou worden, dat die hooguit paar micrometer interne radiele speling heeft. In werkelijkheid hebben gros van de ABEC7's wel dus interne radiele speling van zo'n 30 micrometer ongeveer standaard. Als je echter bij SKF een ABEC-7 bestelt dan blijkt gewoon hard dat ze die kogeltjes daar van geen meter kunnen sorteren in gros van hun fabrieken (die in Duitsland misschien uitgezonderd). We praten hier over de kleine kogellagertjes tot en met de bekende rolschaatskogellagertjes overigens dus de 604's. In die kleine idlers zitten MR105's overigens. Andere kogellagers van die Chinezen hoef je niet te checken - die zijn crap over algemeen.

De Chinese fabriek vinden die dit kan produceren kostte wel wat tijd. Die mogen echter alleen C2 exporteren naar buitenland. Wel lullig als je iets anders dan mr105 kogellagertjes wil hebben dan voor je 3d printer, terwijl ze die dingen vrolijk in idlers stoppen die nog niet zo lang geleden voor rond de 0.5 dollar per stuk gingen (nu iets meer) en dan heb je daar dus 2 kogellagertjes die beter zijn dan abec-9 qua interne radiele runout. Maar is met wat buitenlandse constructies toch gelukt uiteindelijk.

Moet je wel hele productie afnemen...

Met tandjes over gladde idlers heengaan wil je NOOIT DOEN met een 3d printer. Ik sta soms wel verbaast dat als ik in een fabriek kom met cnc bewerkingsmachines, dat die machines supernauweurig zijn. Dat ze hoge eisen stellen aan hun freeswerk, maar dat de zelfgebouwde 3d printer dan om te huilen is zo slecht qua printkwaliteit.

Dit is dus een gevalletje: goedkoop chinees is 100x beter dan duurste SKF.

p.s. dan is er nog iets wat kwaliteit heet. Dat heeft vaak te maken met hoe hard en duurzaam de kogeltjes zijn. Niks met de nauwkeurigheid te maken. Ze gaan dan langer mee, wat voor de machinisten hier natuurlijk enorm belangrijk is. Dat is waarom ze zo'n SKF of ander A-merk kopen voor heel veel geld...

En opmerking: bovenstaand verhaal gaat over KLEINE kogellagertjes. Niet verwarren met GROTERE kogellagers.
Toch knap dat je zoveel onzin bij elkaar verzonnen krijgt.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Open source 3D printer?

Bericht door serum »

diepchess schreef: 18 jul 2022 12:21 Ik las wat geSWETS blabla
Hey! dat is mijn opmerking over die idlers!

Wil je mij niet zo beledigen? :mrgreen:

Daarnaast herken ik bij jou ook FLINK gezwets.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Open source 3D printer?

Bericht door diepchess »

serum schreef: 19 jul 2022 14:39
diepchess schreef: 18 jul 2022 12:21 Ik las wat geSWETS blabla
Hey! dat is mijn opmerking over die idlers!

Wil je mij niet zo beledigen? :mrgreen:

Daarnaast herken ik bij jou ook FLINK gezwets.
Als je nu eens de interne radiele speling van die idlers zou METEN - en dan uitzoekt wat de interne radiele speling veroorzaakt - dan zou je namelijk tegengestelde conclusie trekken dan wat je oppende. Moeten we wel bijzeggen dat we dan praten over KLEINE idlertjes waar MR105 inzit. De grotere idlers waar andere types inzitten is dit niet bij het geval. Het is makkelijk om goedkope componenten af te kraken als je nooit iets meet. Echter als je deze toevallig wel zou meten dan doemt er een beeld op van een China die zijn beste kogellagertjes qua interne radiele speling wel aan de eigen industrie voor componenten en machines will leveren maar niet erg simpeltjes exporteren wil. Dit onder de voorbehouden al eerder aangegeven.

Als jij namelijk tegen een Chinese fabriek, 1 die 't produceren kan want op hun tabel staat zovel kwaliteit (M)C1 als C2 aangegeven met C1 als zijnde minder dan 5 micrometer interne radiele speling, versus C2 bij meeste fabrikanten tot en met 11 micrometer speling. Dan mogen ze wel C2 naar je exporteren, maar niet C1. Je krijgt de C1 gewoon niet.

We praten dan over afname van tienduizenden kogellagertjes dus.

Terwijl die C1 type kogellagertjes (namelijk de MR105 bijvoorbeeld) wel in de Chinese printertjes zit.

Die kwaliteit wilde ik dus ook in mijn 3d printers stoppen. heb ik nu natuurlijk. Wel jaar gekost tijdje terug om uit te vissen welke fabrieken dat produceren kunnen en welke niet.

Bij SFK hoef je niet langs. SKF zat hier in deze plaats natuurlijk - nu alleen nog wat verkopers. Die moeten ondertussen wel stukje rijden om iets te verkopen. Meer dan verkoopwinkeltje hebben ze niet meer in Nederland. Logischerwijze was dat de eerste plek waar ik ging praten. Na paar maanden kwam de aap uit de mouw. Op allerlei gebouwen hier staat nog SKF en fiks wat sportverenigingen heten zo nog hier. Komen nu asielzoekers in de voormalige SKF complexen en fabriekshallen, zover ze er nog staan - is het laatste plan.
tuonov4
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Open source 3D printer?

Bericht door tuonov4 »

SKF zit nog steeds wel in Nederland
https://benelux.promo.skf.com/acton/fs/ ... /page/fm/3

Groet:Fred
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Open source 3D printer?

Bericht door diepchess »

tuonov4 schreef: 03 aug 2022 12:50 SKF zit nog steeds wel in Nederland
https://benelux.promo.skf.com/acton/fs/ ... /page/fm/3

Groet:Fred
Dat is hun verkoophokje inderdaad. Produceren niks meer in Nederland. Dus alles zat in Veenendaal - dus alle verkopers mogen vanaf hier rijden naar verkoophokje in Houten.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Open source 3D printer?

Bericht door diepchess »

SKF1.png
SKF2.png
Al die gebouwen en al neergehaalde productiehallen was allemaal SKF. Was enorm groot. Daartegenover wat sportverenigingen en sportvelden heet nog wel SKF.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Open source 3D printer?

Bericht door serum »

Vind dat je er een naargeestige manier van reageren op na houdt. Valt mij over de linie vaker op dat je jezelf verliest in een reactie. Doe daar wat aan, misschien gaan mensen je reacties dan lezen ( serieus nemen)

Waarom zou ik aan een lager gaan meten dat je amper rond krijgt? Een lager dat afgetopt is met zand heeft vermoedelijk minder meetbare radiale speling. (Niet dat er zand in de lagers zat, voordat je dat detail volledig uit zijn context trekt en het onder de loep legt) Dat je de theorie beheerst wil niet zeggen dat je de praktische toepasbaarheid vat.

Heb bij jou dikwijls het idee dat je tegenover mij zit te bekvechten ipv dat er iets gezellig wordt gedeeld.
Plaats reactie