Open source 3D printer?

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Open source 3D printer?

Bericht door DaBit »

diepchess schreef: 14 apr 2022 19:56 Over dat niet-geheimhouden zijn we niet met elkaar eens.
Weet ik, en dat mag. Maar noem me cynisch als je wil, zolang het geen three-letter-agency betreft is mijn ervaring is dat het vooral de luchtkastelen zijn die met een geheimhoudings-sausje beschermd moeten worden.
Het pad met Rhino en kinderlijk gepruts met een kindertaaltje als python dat gaat 'm niet worden. Dat wordt te traag simpelweg. Mag je 2 weken wachten voor behoorlijk standbeeld is gesliced.
Alleen dat is er, en de geoptimaliseerde meerassige slicer niet.
Het lijkt me de combinatie FreeCAD en OpenCAMLib geen hele grote klus om de Rhino-resultaten te evenaren, maar iemand zal het wel moeten doen en die iemand heeft het nog niet gedaan.
Als je echter 3-assig met 2 materialen kunt 3d printen dan kun je ook 5-assig prachtig 3d printen natuurlijk. Je legt het ding in het water en hoppa klaar.
Voor een konijntje of uiltje, ja.

Maar je vergeet dat de sterkte in de Z-richting over het algemeen een heel stuk lager is dan die in de XY richting, en al helemaal als je snel wil printen. Dat word nog erger als je met CFPA oid aan de gang gaat, en ook zaken als vaporsmoothing zouden een stuk minder hit or miss zijn als de gekromde oppervlakken niet uit lagen opgebouwd zijn maar uit parallelle rupsen die de kromming volgen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Open source 3D printer?

Bericht door Markus »

Het pad met Rhino en kinderlijk gepruts met een kindertaaltje als python dat gaat 'm niet worden. Dat wordt te traag simpelweg. Mag je 2 weken wachten voor behoorlijk standbeeld is gesliced.
Kost wat tijd en moeite in C en C++, maar ja ik ben dan van oudsher heel goede programmeur.
Kijk als je Python een kindertaaltje noemt dan heb ik moeite te geloven dat je een hele goede programmeur bent

Ik ben van oudsher een machinetaal programmeur. Machinetaal (assembler) heeft als grote nadeel dat je veel regels moet schijven voordat er uberhaupt iets gebeurt. Daarbij door de syntax met mnemonics , hex notaties, binaire notaties, samen met de benodige exacte kennis van de processor en de chipset wordt het heel snel, heel onleesbaar. Ik heb wel eens wat in C en C++ gedaan vond het net zo onleesbaar, dus dan maar weer in Assembler.
Ik kon niet inzien wat het nut was van deze 2 "hogere" programeertalen als de leebaarheid en schrijfsnelheid van code er niet heel veel op vooruit ging.

Python daarintegen is de best leesbare taal die ik ooit heb gezien, ik hoef nauwelijks meer na te denken over het programeren zelf, het is erg intuatief, ik kan me focussen op het probleem dat opgelost moet worden . En dat gaat ook veel sneller (het programeren dan). Daarom is Python enorm populair in de wetenschap vooral bij bijvoorbeeld Artificial Intelligence . Maar ook in de websitebouw. Het is momenteel het meeste populaire programeertaal en waarschijnlijk de toekomst van programeren (niet mijn woorden).

En je kunt wel degelijk heel snel gaan met Python. Python heeft namelijk hele goede integratie mogelijkheden met C en C++. Goed voorbeeld is het gebruik van openCV libray (video en beeld manipulatie, gemaakt in C++). Ik kan gewoon op volle framerate complexe video bewerkingen doen in Python. Dus gaat iets langzaam in python, dan maak je dat deel opnieuw in C++. Als je voorstander bent van opensource dan moet je eigenlijk leesbaarheid van code belangrijk vinden want anders gaat code delen stroef.

Tegenwoordig gebruik ik ook micropython (er is ook circuitpython) voor microcontrollers zoals de ESP32 en ook dat is geweldig. Wat vroeger een halve dag koste om te schrijven gaat als het ware in een uurtje. Ook interupt afhandeling, SPI, I2C, json, wifi enz. kan allemaal met mircopython, ik heb nog niet gemerkt dat het langzaam is.

Maar goed ik ben meer van de R&D prototyping en ik heb geen enkel probleem om toe te geven dat als het prototype goed werkt het vaak beter is
de code om te zetten naar C++, en die convesrsie lijkt me niet erg moeilijk.

Greezt,

Markus
Laatst gewijzigd door Markus op 16 apr 2022 09:04, 2 keer totaal gewijzigd.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Open source 3D printer?

Bericht door diepchess »

DaBit schreef: 15 apr 2022 09:48
diepchess schreef: 14 apr 2022 19:56 Over dat niet-geheimhouden zijn we niet met elkaar eens.
Weet ik, en dat mag. Maar noem me cynisch als je wil, zolang het geen three-letter-agency betreft is mijn ervaring is dat het vooral de luchtkastelen zijn die met een geheimhoudings-sausje beschermd moeten worden.
Het pad met Rhino en kinderlijk gepruts met een kindertaaltje als python dat gaat 'm niet worden. Dat wordt te traag simpelweg. Mag je 2 weken wachten voor behoorlijk standbeeld is gesliced.
Alleen dat is er, en de geoptimaliseerde meerassige slicer niet.
Het lijkt me de combinatie FreeCAD en OpenCAMLib geen hele grote klus om de Rhino-resultaten te evenaren, maar iemand zal het wel moeten doen en die iemand heeft het nog niet gedaan.
Als je echter 3-assig met 2 materialen kunt 3d printen dan kun je ook 5-assig prachtig 3d printen natuurlijk. Je legt het ding in het water en hoppa klaar.
Voor een konijntje of uiltje, ja.

Maar je vergeet dat de sterkte in de Z-richting over het algemeen een heel stuk lager is dan die in de XY richting, en al helemaal als je snel wil printen. Dat word nog erger als je met CFPA oid aan de gang gaat, en ook zaken als vaporsmoothing zouden een stuk minder hit or miss zijn als de gekromde oppervlakken niet uit lagen opgebouwd zijn maar uit parallelle rupsen die de kromming volgen.
Ja die sterkte in Z-as richting is stuk minder inderdaad maar ik krijg indruk dat 99% hier niet weet hoe je goed 3d printen moet. Wat ik hier print plakt die Z-as behoorlijk goed op elkaar hoor. Dat is echt sterk. Maar ja tunen van je 3d printer en ik heb hier net als jij een METALEN 3d printer die heel nauwkeurig beweegt - dat is niet voor iedereen weggelegd. De meesten printen op veel te lage temperatuur simpelweg - dan werkt de retractie wel stuk beter natuurlijk en de acceleraties heeft bijna iedereen verkeerd staan. Veel te hoge acceleraties vaak t.o.v. zo'n gammel printertje. Om maar wat op te noemen.

Als ik de geprinte objecten met mijn repcrap wat toch al stevige metalen box heeft met ondersteunde Y-assen (16mm) als ik die vergelijk met mijn metalen prototype uit 2017 (en ja vanalles geupgrade in de loop der jaren cq uitgeprobeerd) dan is dat wereld van verschil hoe goed het in Z-richting aan elkaar plakt. Ik kan wel 200 factoren opnoemen. Maar belangrijkste is toch vaak de laaghoogte. Als je met 0.4mm nozzle 3d print dan kun je dus niet meer dan 0.16mm in laaghoogte pakken als je goede layerbonding wilt hebben. Ik ken 'r hier niet 1 die niet 0.2 mm of meer pakt.

Gewoon hard 40% van nozzlediameter = maximale laaghoogte wil je netjes 3d printen. Dat is gewoon vuistregel 1.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Open source 3D printer?

Bericht door diepchess »

Ja cynisme kunnen we niks aan doen, maar op moment dat 1 op de zoveel wel degelijk iets weet te verzinnen wat werken gaat dan wil je niet dat het al op straat ligt.

Wat betreft FreeCAD - ik ontwerp de huidige 3d printer nog in freecad maar die smijt ik ook graag weg en ruil ik in voor Solidworks zodra de portemonnee dat toelaat. Het is gebed zonder einde dat programma.

Heb ook license op turbocad - wat een rampzalige user interface is dat man (autocad compatible) en met name de 3d - echt hopeloos. Die manier van ontwerpen dateert nog uit 1930 toen alles op grote vellen papier ontworpen werd. De 3d is er gewoon bijgehackt. Gebruik ik wel om objecten te corrigeren waar FreeCAD 't niet voor elkaar krijgt.

Als je gaat klooien met FreeCAD om daar gcode door te laten produceren 5 assig voor een 3d printer dan wordt dat weer geklooi met Python. Dat kost echt 3 weken om daar een beetje redelijk object mee te slicen dan.

Dat is allemaal single core en dan 100kx (honderdduizend keer) trager dan het kan met een simpel programmaatje wat je zelf bakt (ja ja dat kost dan uiteindelijk wel half jaar werk en daarna nog jaren van updates voor deze of gene dus kost enorm veel werk uiteindelijk). Dus dat zelf bakken in C van zo'n module dat gaat nooit gebeuren omdat je simpelweg al met bestaande grote 3d printers met 2 materialen kunt printen.

Verder zou ik 't met 1 materiaal dan doen want plastic supports her en der die snij je wel weg. Beetje bijwerken en ziet er prima uit. Zeker voor prototypes.

5 assig iets 3d printen in plastic - ik zie daar toch niet snel enorme bedragen voor neergeteld gaan worden, terwijl het wel reteduur is om zo'n printer te bakken als hij dimensionaal beetje ok dient te werken en de software ervoor in orde te krijgen. Layerbonding geneuzel is simpelweg geen argument dan.

vooral ook niet als we zien hoe gros zijn objecten 3d print - met bijna geen infil in de praktijk.

We kunnen wel dingen bedenken daar die beter of slechter zouden werken, maar het is en blijft theorie. In de praktijk is het wat support materiaal 3d printen en na afloop object beetje bijwerken en klaar is Vincent.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Open source 3D printer?

Bericht door diepchess »

Markus schreef: 15 apr 2022 12:02
Het pad met Rhino en kinderlijk gepruts met een kindertaaltje als python dat gaat 'm niet worden. Dat wordt te traag simpelweg. Mag je 2 weken wachten voor behoorlijk standbeeld is gesliced.
Kost wat tijd en moeite in C en C++, maar ja ik ben dan van oudsher heel goede programmeur.
Kijk als je Python een kindertaaltje noemt dan heb ik moeite te geloven dat je een hele goede programmeur bent
pardon?

D'r zijn er in nederland niet veel op hetzelfde nivo. Ben er weinig tegengekomen op de planeet op 't zelfde nivo.

Ik probeer overigens gros in C te doen zodat het cross platform werkt.
De interface hooguit in C++ omdat dat met Qt en dat soort omgevingen handiger is.

Men klooit te veel in XML en interpreted achtige taaltjes in de praktijk. Komt natuurlijk vaak doordat de persoon in kwestie die zo iets bakt dat gratis gedaan heeft en die code keer op 't net gesmeten heeft. In de CAD wereld is 't overigens wel heel bar wat je daar ziet. Maar goed erg veel snelheid is daar niet nodig. het is geen priemgetalcode :)

Als het nog gefabriceerd zou worden dan is een 8bits clockprocessor op paar Mhz zat natuurlijk om elke CNC toepassing aan te sturen :)
in de werkelijkheid pakken we tegenwoordig mooie 32 bits processor simpelweg omdat die 'r is :)

Ik zie dit 5 assige project gewoon niet van de grond komen. Leuk amateuristisch experimentje. Ye Snel Cheap Lee zal vast een $1000 printertje keer verkopen met wat chinese software erbij en that's it.

De toepassing die hij hier bakt een soort van rotortje - kijk als het gaat om drones koop je die kant en klaar in zo'n rotor. En 'm in metaal laten fabriceren door een werkplaats/fabriek is nog altijd goedkoper dan 'r speciale machine en slicer voor bakken afgezien dat' t dan van plastic is ook nog. Het wordt gewoon niks.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Open source 3D printer?

Bericht door chimaerion »

diepchess schreef: 16 apr 2022 00:25 pardon?
D'r zijn er in nederland niet veel op hetzelfde nivo. Ben er weinig tegengekomen op de planeet op 't zelfde nivo.
Wot? Volgens mij leef jij echt in een andere universum als je dit serieus meent...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Open source 3D printer?

Bericht door DaBit »

diepchess schreef: 16 apr 2022 00:11 Wat ik hier print plakt die Z-as behoorlijk goed op elkaar hoor.
Precies de spijker op z'n kop: 'behoorlijk goed'. Maar je blijft met fysieke beperkingen zitten waar je niet onderuit komt.

Als je de polymeerketens in die rups plastic nu even visualiseert als een rups gekookte spaghetti die je neerlegt. Dan zie je dat de slierten in de XY-richting neergelegd worden en dat al die slierten hard aan elkaar plakken, want gekookte spaghetti is plakkerig. Ga je in de XY-richting aan de rups trekken, dan moet je echt de slierten stuk trekken wil het uit elkaar vallen.

Maar de twee rupsen die je op elkaar legt zitten veel minder goed vast, want er lopen amper slierten verticaal. Ze plakken wel aan elkaar, maar je krijgt de slierten onderling een stuk makkelijker uit elkaar getrokken dan dat je de slierten stuk trekt.

Dat fundamentele probleem kom je maar lastig onderuit. Druk, temperatuur en tijd helpt om de enigzins beweeglijke ketens in het gesmolten plastic te laten verstrengelen (daarom print ik meestal heet & langzaam en gebruik ik de koelfan alleen indien strikt noodzakelijk), en bij de ene soort plastic lukt het beter dan bij de andere soort. Maar het blijft een eigenschap op fundamenteel niveau.
diepchess schreef: 16 apr 2022 00:19 Wat betreft FreeCAD - ik ontwerp de huidige 3d printer nog in freecad maar die smijt ik ook graag weg en ruil ik in voor Solidworks zodra de portemonnee dat toelaat. Het is gebed zonder einde dat programma.
Ik ben er eigenlijk best blij mee tegenwoordig. Van de afgelopen 25 onderdelen die ik gefreesd en gedraaid heb zijn er 5 herhalingen en die andere 20 zijn getekend en ge-CAMd in FreeCAD. Ik kan ook gewoon Fusion gebruiken, maar het feit dat ik het niet nodig heb zegt eigenlijk wel genoeg.
diepchess schreef: 16 apr 2022 00:19 Als je gaat klooien met FreeCAD om daar gcode door te laten produceren 5 assig voor een 3d printer dan wordt dat weer geklooi met Python.
Niemand die dat voorschrijft; workbenches kun je ook in C++ kloppen. Maar als je slim bent laat je libraries als OpenCAMLib de heavy lifting doen en plak je de boel aan elkaar met Python. Dat de code waar 1% van de CPU-cycles gespendeerd word een factor 10 trager is maakt niet zoveel uit.

Je hebt dan in ieder geval een stukje software dat net zoals Cura/Prusaslicer/etc. door iedereen te gebruiken is, en dat tenminste ook direct solids vreet in plaats van dat je eerst alle mooi ronde gaten om moet zetten in veelhoeken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Open source 3D printer?

Bericht door Tonybryden »

Ben ik blij dat me ender3 v2 al aardig kan printen .
Als ik dit topic zo door spit hoor ik weer dingen waarvan ik niet eens wist dat het op een printer zit.
Voor mij alleen leuk speelgoed waar ik verder niet bij na wil denken.
De budget printers doen het soms redelijk en soms is het een bal ellende 😀
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Open source 3D printer?

Bericht door Tonybryden »

Ik zeg het niet goed😀, vaak een bal ellende.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Open source 3D printer?

Bericht door diepchess »

chimaerion schreef: 16 apr 2022 06:47
diepchess schreef: 16 apr 2022 00:25 pardon?
D'r zijn er in nederland niet veel op hetzelfde nivo. Ben er weinig tegengekomen op de planeet op 't zelfde nivo.
Wot? Volgens mij leef jij echt in een andere universum als je dit serieus meent...
Ik denk dat je niet goed realiseert dat ik vanaf m'n 12e programmeerde en dan ook nog lastige AI software en dat alleen afgelopen paar jaar het iets minder is geweest ivm bezig zijn met CNC en vooral 3d printing en 3d printers. Dus we praten niet alleen over priemgetalcode en AI software en wat op supercomputers draait, waar toch hard rekenen erg belangrijk voor is, maar ook parallelle codes wat je eerst op papier moet bewijzen dat het correct kan draaien. Aantal gasten die dat kan kun je op de planeet op 1 hand tellen. Hele filesystems zijn gebaseerd op deze concepten. Je kunt natuurlijk ook evengooglen daar. Google op linux kernel in dat verband ook, of misschien draai je wel oracle of op een sun machine? Op gegeven moment in deze eeuw zijn er gewoon wat parallelle concepten geweest die lazy geimplementeerd moesten worden waar alle grote jongens mee bezig zijn geweest. Ze pakken dan een concept wat op papier al is bewezen en wat ze natuurlijk niks kost. Een probleem waar iedereen tegen aan loopt is dat vanuit grote bedrijven niet veel weglekt of er is overal claim dat iets hun dingetje is. Concepten die werken en op papier bewezen zijn worden snel gejat.

Uiteindelijk kun je 99% van alle programmeurs toch gelijk wegbezuinigen m.i. bij microsoft zaten ze met zelfde probleem. En zitten ze met zelfde probleem.
Het werk wordt feitelijk door handjevol programmeurs gedaan en de rest maakt de stroop dikker en introduceert alleen bugs.

D'r wordt nu veel ontwikkeld sinds een jaar of 20 in India en sinds een jaar of 15 worden hele nieuwe massaapplicaties compleet daar opgezet. Leidt ook daar tot betere programmeurs. Maar ook daar zijn die dun gezaaid.

Echter alles wat object oriented programmeert kun je direct doorspoelen. Daar vind je de beste programmeurs gewoon niet. Alleen bezig zijn met features van een taal. Dat schiet niet op bij het ontwikkelen van software. Je kunt in dit opzicht heel defensie hier doorspoelen en gros van N*SA wereldwijd ook, met 1 of 2 uitzonderingen.

De belangrijkste zaken die kritiek zijn en waar je goed voor moet zijn als programmeur - daar wordt toch altijd door dezelfde gasten de code voor geklopt.

Die kom je dan overal ook tegen.

Als je niet hele chain noch keten van software in je eentje ooit opgezet hebt dan kom je bij mij al ueberhaupt niet in aanmerking voor enig predicaat. Google noemt dat 'bookwriting' skills. Maar voor degenen die daar baan accepteren - dan moet je ook nog natuurlijk ethisch niet goed snik zijn. Helaas geldt dat voor veel IT functies. Ethiek is ver te zoeken.

Kijken we naar de nieuwe generaties - tja - allemaal klooien met java of andere high level taaltjes - dan komen er weinig door de spoeling heen die ook low level van wanten weten laat staan hele scala.

Wat ik wel hard geleerd heb is dat goede programmeurs over algemeen niet gratis werken, want werk is er zat.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Open source 3D printer?

Bericht door diepchess »

Tonybryden schreef: 16 apr 2022 11:16 Ben ik blij dat me ender3 v2 al aardig kan printen .
Als ik dit topic zo door spit hoor ik weer dingen waarvan ik niet eens wist dat het op een printer zit.
Voor mij alleen leuk speelgoed waar ik verder niet bij na wil denken.
De budget printers doen het soms redelijk en soms is het een bal ellende 😀
Je kunt voor 300 dollar kit kopen in china en als je weet wat te odificeren kun je daar GEWELDIGE 3d printer van maken die snel en heel nauwkeurig 3d print. Het verrassende is, is als je goed zoekt dat je in aantal youtubes ook nog krijgt voorgeschoteld precies WAT.

Maar ja - ik vermoed dat je wel professioneel bezig moet zijn met 3d printing om alleen al al die videootjes te bekijken. Het is een bak ellende ook de meeste reviewers daar. Het gros modificeert vaak de meest onbelangrijke dingen.

Ze vergeten altijd te kijken naar de 2 lastigste zaken en dat is hoe de Z-as werkt en vooral: hoe spuit je goed plastic op dat bed?

Een recent probleem bij dat spuiten is dat de betere hotends nu keihard gepatenteerd zijn door slice engineering. Er is simpelweg nog geen goedkoop LEGAAL alternatief voor de meest recente inzichten daar.

Tja je kunt een dragon V2.0 highflow hotend kopen in china als je snel bent voor 45+ euro dan wat importkosten erbij ben je voor ver onder de 100 euro klaar. Legaal zijn ze niet en de Chinezen bieden ze ook steeds sneakier aan vooral op aliexpress.

Ik zie een goed alternatief dat niet gepatenteerd is en net zo goed werkt ook niet snel opgezet worden. Je moet er wel zo ontzettend veel van produceren om die prijs omlaag te krijgen. Wat er allemaal aangeboden daar wordt aan hotends nu - het is belachelijk veel - en het gros is compleet verouderd.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Open source 3D printer?

Bericht door diepchess »

Wat ik het meeste mis in de 3d printing wereld waar ik echt niet van gedacht had dat ik dat nu zou posten nu in 2022 is goed filament waar je echt hoge kwaliteit mee kan 3d printen. Vooral bij PLA is dit probleem. Het kost gewoon 25-30 euro ex per kilo goed filament daar. An sich is inkoop filament per kilo ongeveer 4 a 4.5 dollar nu (ja als ik container bestel) uit China (dat zijn dan merknamen als Sun etc). Maar niet 1 rol daar is echt hoge kwaliteit. Wordt wel voor 20-30 euro hier per rol verkocht door verkopers zwerend dat het goede kwaliteit is - terwijl ik weet dat het dat dus NIET is.

Alleszins acceptabele kwaliteit - maar een opdrachtgever die echt net geprint object wil, daar wil je hoge kwaliteit voor gebruiken. Dat 3d print ook lekkerder, het retracts beter en ziet er bijna als spuitgegoten uit.

Van hoe de plastic wereld in het groot werkt weet ik niet - ik krijg sterk de indruk dat al dat PLA pelletmateriaal gewoon volzit met gerecyclede troep die de kwaliteit enorm omlaag haalt. Vast made in Asia, lees met name China en Ye flikkert alles erin om maar goedkoper te produceren zo lijkt het.

Als we kijken naar de prijs van pelletmateriaal versus wat een rol filament kost in de winkel, dan is dat enorm prijsverschil.

Dus jaar of 10 terug was mijn verwachting dat die prijs per kilo wel hard omlaag kon, vooral bij iets grotere afname.

Wil enkel om deze reden nog een keer filamentproductie op poten zetten bij een plasticfabriekje in de buurt of wie d'r interesse in heeft, want wil zelf graag goed filament tegen acceptabele prijs gebruiken vooral grotere rollen zeg 5-10 kilo. Dan is prijs van 25 euro per kilo echt waanzinnig te duur.

Wat ik verder ook mis maar heeft met massa te maken is goed flexibel filament. Dus niet semi-flexibel maar echt flexibel. Is medisch toch wel markt voor. Wat er nu is kom je uit op enorme prijzen per kilo. Het gros van de echt flexibele filamenten mislukt compleet natuurlijk omdat je ze nergens aan vastgeplakt krijgt tijdens het 3d printen.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Open source 3D printer?

Bericht door Tonybryden »

Ach ja ik heb er wel plezier van.
Ik verdiep me niet zo in de 3d printers .
Als ik er wat meer mee bezig ben zal ik er wel meer kennis in krijgen.
Het is leuk om te hebben om wat voor de kleinkinder te maken.
Maar ze moeten niet met moeilijke poppetjes komen want dan gaat het me moeite kosten😀
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Open source 3D printer?

Bericht door Goudgele »

diepchess schreef: 16 apr 2022 13:28 Ik denk dat je niet goed realiseert dat ik vanaf m'n 12e programmeerde en dan ook nog lastige AI software en dat alleen afgelopen paar jaar het iets minder is geweest ivm bezig zijn met CNC en vooral 3d printing en 3d printers. Dus we praten niet alleen over priemgetalcode en AI software en wat op supercomputers draait, waar toch hard rekenen erg belangrijk voor is, maar ook parallelle codes wat je eerst op papier moet bewijzen dat het correct kan draaien. Aantal gasten die dat kan kun je op de planeet op 1 hand tellen. Hele filesystems zijn gebaseerd op deze concepten. Je kunt natuurlijk ook evengooglen daar. Google op linux kernel in dat verband ook, of misschien draai je wel oracle of op een sun machine? Op gegeven moment in deze eeuw zijn er gewoon wat parallelle concepten geweest die lazy geimplementeerd moesten worden waar alle grote jongens mee bezig zijn geweest. Ze pakken dan een concept wat op papier al is bewezen en wat ze natuurlijk niks kost. Een probleem waar iedereen tegen aan loopt is dat vanuit grote bedrijven niet veel weglekt of er is overal claim dat iets hun dingetje is. Concepten die werken en op papier bewezen zijn worden snel gejat.

Uiteindelijk kun je 99% van alle programmeurs toch gelijk wegbezuinigen m.i. bij microsoft zaten ze met zelfde probleem. En zitten ze met zelfde probleem.
Het werk wordt feitelijk door handjevol programmeurs gedaan en de rest maakt de stroop dikker en introduceert alleen bugs.

D'r wordt nu veel ontwikkeld sinds een jaar of 20 in India en sinds een jaar of 15 worden hele nieuwe massaapplicaties compleet daar opgezet. Leidt ook daar tot betere programmeurs. Maar ook daar zijn die dun gezaaid.

Echter alles wat object oriented programmeert kun je direct doorspoelen. Daar vind je de beste programmeurs gewoon niet. Alleen bezig zijn met features van een taal. Dat schiet niet op bij het ontwikkelen van software. Je kunt in dit opzicht heel defensie hier doorspoelen en gros van N*SA wereldwijd ook, met 1 of 2 uitzonderingen.

De belangrijkste zaken die kritiek zijn en waar je goed voor moet zijn als programmeur - daar wordt toch altijd door dezelfde gasten de code voor geklopt.

Die kom je dan overal ook tegen.

Als je niet hele chain noch keten van software in je eentje ooit opgezet hebt dan kom je bij mij al ueberhaupt niet in aanmerking voor enig predicaat. Google noemt dat 'bookwriting' skills. Maar voor degenen die daar baan accepteren - dan moet je ook nog natuurlijk ethisch niet goed snik zijn. Helaas geldt dat voor veel IT functies. Ethiek is ver te zoeken.

Kijken we naar de nieuwe generaties - tja - allemaal klooien met java of andere high level taaltjes - dan komen er weinig door de spoeling heen die ook low level van wanten weten laat staan hele scala.

Wat ik wel hard geleerd heb is dat goede programmeurs over algemeen niet gratis werken, want werk is er zat.
Zucht
Plaats reactie