Stotter op diagonalen

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
De houtdraaier
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 mar 2021 22:48
Locatie: Bennekom

Stotter op diagonalen

Bericht door De houtdraaier »

Goedemorgen!
Ik heb laatst een RatRig killerbee gekocht, voor mij een perfecte machine! Ik heb nu alleen een probleem; als ik 1 as per keer jog gaat alles enorm soepel, maar als ik 2 assen stuur, dus diagonaal, stottert de machine enorm. Ik gebruik de Blackbox van Openbuilds. Heeft iemand hier een oplossing voor?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Stotter op diagonalen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En als je dan weer gaat frezen loopt het goed en heb je niet de indruk dat er stappen verloren zijn?
In dat geval zou ik het in de aansturing voor de stepperdrivers zoeken, eigenlijk software die niet soepel die informatie aanmaakt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Stotter op diagonalen

Bericht door benkr »

Zonder verder iets van jou machine te weten is het altijd moeilijk om een diagnose te doen, maar mij eerste gedachte is de voeding, als die te licht is om alle assen aan te sturen krijg je dit soort problemen. Het is echter niet zo dat dit de enige mogelijkheid is, maar voor meer advies zul je zelf meer informatie moeten geven.
Vragen zijn b.v. kun je je machine homen op alle assen?
Kun je je machine zonder problemen bewegen met 2 assen in beweging, anders dan de X - Y assen die je nu gebruikt, dus b.v. X - Z of Y - Z?
Is het ooit goed geweest, of heb je dit probleem van get begin af?
De houtdraaier
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 mar 2021 22:48
Locatie: Bennekom

Re: Stotter op diagonalen

Bericht door De houtdraaier »

Als ik ga frezen verlies ik ook stappen, omdat de machine enorm stottert in de bochten. Het homen lukt ook niet helemaal. De Y en Z as homen goed, maar de X as niet. De x-as drukt de home-schakelaar in, maar trekt zich niet terug, om de definitieve 'locating move' te maken. Ik zal eens gaan kijken of er misschien te weinig amperage beschikbaar is op de machine!
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Stotter op diagonalen

Bericht door Goudgele »

Kan idd de voeding zijn, maar kan misschien ook de puls frequentie zijn die te hoog is. Misschien vraag je een te hoge snelheid van de controller bij het bewegen van meerdere assen.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Stotter op diagonalen

Bericht door ruudpg »

Iets meer info zou zeker handig zijn, bijvoorbeeld wat voor soort steppers heb je er op aangesloten?
Ook weet ik niet of je wellicht teveel verwacht van een 8-bit controller, dat had mijn Sinclair ZX81 ook, maar er is ongetwijfeld iemand met ervaring met GRBL in combinatie met de ATmega328P processor.

Nog even naar de machine specs gekeken en kan me voorstellen dat slechts één2 4V 350W voeding toch wel erg weinig is met Nema 23 345oz-in (denk zo'n 3A-3,5A). Ik heb met 2 steppers bij 48V 350W al deze problemen als ik de snelheid te hoog zet. Mede omdat alles in het kastje stroom van die eene voeding gebruikt.
De houtdraaier
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 mar 2021 22:48
Locatie: Bennekom

Re: Stotter op diagonalen

Bericht door De houtdraaier »

Ik gebruik de ‘high torque’ steppers, nema 23. Ik heb het hele pakket bij RatRig gekocht, inclusief voeding etc.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Stotter op diagonalen

Bericht door keesfrees »

Zie je het ook bij loze bewegingen ? Snel / langzaam bewegen.
Zet een voltmeter op de voeding en zie wat gebeurd als de machine beweegt, voor dit soort dingen heb ik een voltmeter met wijzer.
Informeren bij andere gebruikers van deze machine, hebben ze een eigen forum ?
Een plaatje van jouw machine is ook interessant om een idee van de constructie te krijgen.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
De houtdraaier
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 mar 2021 22:48
Locatie: Bennekom

Re: Stotter op diagonalen

Bericht door De houtdraaier »

Probleem gevonden! Ik had een defecte Blackbox (sturingskaart). Gisteren een nieuwe opgestuurd gekregen, komt morgen binnen, hopelijk dan opgelost. Bedankt voor het meedenken!
Plaats reactie