verschil

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
grazybean
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 apr 2021 11:52

verschil

Bericht door grazybean »

Hallo

Een vraag , Wat is het verschil tussen een anti back lash t8 lood schroef met veer , en een anti backlash nut block ?
En welke is beter .
Afbeelding
of
Afbeelding

gr dennis
Laatst gewijzigd door grazybean op 28 mar 2022 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: verschil

Bericht door hfjbuis »

Een anti backlash veer constructie werkt alleen maar als de krachten niet groter zijn dan de veerkracht. Omdat de veerkracht altijd de spindel tegen de moer drukt, moet je de moer/spindel wat vaker smeren. Ook is er meer slijtage omdat de moer altijd belast is.

Met een anti backlash nut block bedoel je denk ik de constructie met 2 moeren. Hierbij zijn de 2 moeren een beetje verdraaid t.o.v. elkaar waardoor de speling gereduceerd word. Die heeft bovengenoemde problemen niet, maar moet je wel bijstellen als er door slijtage weer speling op komt.

Er is ook nog een gecombineerde oplossing waarbij in de moer een sleufje is gefreesd op het einde. Middels 2 bouten wordt die sleuf dicht geknepen waardoor de speling ook gereduceerd kan worden. In één richting moet het grote deel dan alle krachten opvangen, in de andere richting het kleine deel van de moer. Dat zorgt voor een snelle slijtage van dat kleine deel van de moer. Ik heb dat op mijn draaibank en freesbank dan ook uitgeschakeld (moeren verwijderd).
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: verschil

Bericht door benkr »

Dat is toch niet zo moeilijk denk ik.
Die met veer heeft altijd een vrijwel constante druk, ook als de spoed wat afwijkt, wat opgesloten zit in de specificaties.
De andere stel je strak en heeft geen enkele notie van een verandering van spoed, hoe klein dan ook, en als het een beetje gesleten is dan verdwijnt langzaam de hele voorspanning, Ook de invloed van temperatuur en b.v. smering en vervuiling spelen een rol.

Mijn eerste pogingen om een spelingsvrije moer te maken voor trapeziumdraad liepen hier op stuk, als ik het helemaal spelingsvrij en goed lopend instelde dan was dat 10 cm verder een ander verhaal, dan was er of speling, of het liep bijna vast. Ik had een moer gemaakt die uit 2 delen bestond, het ene deel kon je een graad of 30 verdraaien om er zo de speling uit te halen, en dan kon je die 2e moer borgen. Na enkele proefmodellen van messing en POM heb ik het opgegeven en ben ik overgestapt op echte KO moeren. Mijn volgende project toen was aangedreven KO moeren, die heb ik nog steeds liggen maar nooit echt gebruikt op een machine.
Laatst gewijzigd door benkr op 29 mar 2022 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
motormuis
Berichten: 836
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: verschil

Bericht door motormuis »

mijn portaalfrees hat een veer
het waren twee moeren in elkaar met de veer kwam de ene moer op spanning te staan maar niet in een sleuf
de tweede moer draaide je voor ze op de spindel te draaien drie slagen rond dan op de spindel
het werkte perfect bij mij 10 jaar tot ik ze verkocht heb
motormuis
Berichten: 836
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: verschil

Bericht door motormuis »

mijn portaalfrees hat een veer
het waren twee moeren in elkaar met de veer kwam de ene moer op spanning te staan maar niet in een sleuf
de tweede moer draaide je voor ze op de spindel te draaien drie slagen rond dan op de spindel
het werkte perfect bij mij 10 jaar tot ik ze verkocht heb 19379
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: verschil

Bericht door serum »

Voor de Z as van een 3d printer? ik gebruik op mijn printer POM moeren, zonder backlash compensatie. Gewicht van het bed is icm de soepele linaire geleiders hoog genoeg om de aanwezige speling op te lossen.
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: verschil

Bericht door Rocnc »

En welke is beter
.

Ik heb de twee oplossingen in de foto's gecombineerd. De moer-onderdelen zonder de veer heb ik in kunststof blokjes gemonteerd. Ik heb geen middelen om zelf trappeziumdraad te tappen. De kunststof blokjes kan ik met stelboutjes wat uit elkaar duwen. Zo kan ik een compromis vinden tussen zo weinig mogelijk speling en een constructie die redelijk soepel draait over het hele bereik van mijn assen. het is niet de beste oplossing, maar voor mij voldoet het.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: verschil

Bericht door Arie Kabaalstra »

welke beter is?.. 't is alletwee een noodoplossing.. beter voorgespannen kogelomlopen gebruiken..
grazybean
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 apr 2021 11:52

Re: verschil

Bericht door grazybean »

Bedankt voor het antwoord , Maar het word een hobby diy cnc , het kan niet met zo diy cnc accuraat frezen .
Mijn vraag was welke is dan iets beter . Maar het maakt dus niet uit wat ik begrijp , Dus word het de anto backlash nut block.

gr dennis
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: verschil

Bericht door hfjbuis »

grazybean schreef: 29 mar 2022 20:45 Maar het maakt dus niet uit wat ik begrijp
Jawel, zoals benkr aangaf, is die zonder veer is alleen geschikt als je slijtage over de hele spindel gelijk is. Dat is alleen nieuw uit de doos zo. Dus ga voor de versie met de veer. Je merkt het vanzelf als de snijkrachten te hoog worden en dan doet de combinatie het even goed als een gewone moer.

Ben, bedankt voor de tip, ik heb/had het plan om mijn freesmachine (TR spindels) ook van zo'n dubbele moer te voorzien. Weer iets wijzer en een illusie armer.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie