Servo aan de praat krijgen

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Servo aan de praat krijgen

Bericht door DaBit »

Alles met een universeel AC motor is verdraaid lastig om accuraat te regelen, maar het koppel word wel hoger naarmate het toerental zakt.

Permanent-magneet motoren kun je wel accuraat regelen, ook als er koolborstels in zitten.

En kwa dremels, mjah. De oer-dremel vond ik niet slecht. Wat ik daarna kocht is brol. Maar met 4x per jaar gebruik zal-ie nog wel even meegaan
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Servo aan de praat krijgen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hfjbuis schreef: 29 mar 2022 22:59 Los daarvan, als de snijsnelheid totaal inkakt op het moment dat de frees het materiaal raakt, dan wordt de overlevingskans voor zo'n freesje ook minimaal.
Je moet dat afwijken van toerental koppelen naar de %F van je besturing, dan heb je nog een kleine kans dat het lukt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5414
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Servo aan de praat krijgen

Bericht door serum »

Mag je er meteen een regellus aan koppelen, anders kan je een interessante machineslag in je werkstuk terugvinden denk ik.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Servo aan de praat krijgen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: 30 mar 2022 11:10 Mag je er meteen een regellus aan koppelen, anders kan je een interessante machineslag in je werkstuk terugvinden denk ik.
Natuurlijk, als je terugkoppelt, moet je ook regelen.
Maar als het al zou werken, gebruik je het waarschijnlijk alleen tijdens voorfrezen.

Ik heb ooit op een machine getest die bij toerental afwijking meer dan 2% te laag gelijk de voeding stopte, dat was geen succes. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Servo aan de praat krijgen

Bericht door hfjbuis »

Blijkbaar moet het gebrek aan een toerentalregeling gecompenseerd worden door een extra zware motor. Maar een 2kW motor in mijn tool post zie ik ook niet gebeuren. Hoe moeilijk kan het zijn om een potmeter automatisch te verstellen?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5414
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Servo aan de praat krijgen

Bericht door serum »

Die proxxon houd ik persoonlijk niet tegen met 2 vingers op laag toerental.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Servo aan de praat krijgen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hfjbuis schreef: 30 mar 2022 12:50 Blijkbaar moet het gebrek aan een toerentalregeling gecompenseerd worden door een extra zware motor. Maar een 2kW motor in mijn tool post zie ik ook niet gebeuren. Hoe moeilijk kan het zijn om een potmeter automatisch te verstellen?
Niet heel moeilijk. :mrgreen:
https://nl.farnell.com/microchip/mcp410 ... dp/1332108
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Servo aan de praat krijgen

Bericht door hfjbuis »

serum schreef: 30 mar 2022 13:27 Die proxxon houd ik persoonlijk niet tegen met 2 vingers op laag toerental.
De Dremel op de laagste stand (5000 RPM) moeiteloos met 2 vingers en een 6 mm freesje er in!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Giel
Berichten: 59
Lid geworden op: 13 mar 2022 16:55
Locatie: elst

Re: Servo aan de praat krijgen

Bericht door Giel »

even om een balletje op te gooien.. een dikkere flex as aan een 2 KW motor hangen?? ik bedoel met rc bootjes wordt er door menig gebruiker

5/6 pk ( 2/3 cilinder motoren) of inline

door een. S of Z vorm geleid dit zijn assen van 6/8 mm dik in een ptfe buis en draaien met 7000/12000rpm en deze hebben zelden problemen.

moet ook wel met een beetje doordenken op een portaal frees willen,een beugel boven de machine in het midden aan de muur oid en daar je aandrijving op,alleen je positie nauwkeurigheid komt in het geding
( draad tappen kan je vergeten) maar de as geeft wel soort een schok demping.

het is maar een gedachte he'
hu 20 dm vario spindel moet een cnc machine worden
prusa 3d printer
bezig een 8assige 3d print/frees te ontwikkelen 600x600x800 x2 werk oppervlakte dubbele corexy in een machine samengebouwd
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Servo aan de praat krijgen

Bericht door hfjbuis »

Giel schreef: 30 mar 2022 15:52 even om een balletje op te gooien.. een dikkere flex as aan een 2 KW motor hangen?? ik bedoel met rc bootjes wordt er door menig gebruiker
Het gaat mij gewoon te ver om een 2kw motor te gebruiken om iets te kunnen frezen dat nog geen 0.2 kW vraagt

even om een balletje op te gooien
In mijn Dremel 3000 de potmeter vervangen (heb nu een reserve) door een modelbouw servo gestuurd exemplaar, aangestuurd met een Arduino die de snelheid meet met een sensor.
Hier zit niets in wat ik niet al een keer gedaan heb, hoe moeilijk kan dit zijn! Als het al iets beter regelt dan "geen regeling", ga ik er op voorruit.

Op zo'n zelfde manier kan ik dan ook de snelheid van mijn 1.5kW draaibank (bij) regelen bij het draadsnijden van grotere diameters.

En ik hoef me weer een tijdje niet te vervelen, ook niet onbelangrijk.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
nieles
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 mei 2009 13:43
Locatie: Zwolle

Re: Servo aan de praat krijgen

Bericht door nieles »

kan je bij de pootjes van de potmeter?

in dat geval zou ik de potmeter vervangen door een digitale potmeter (zoiets: https://www.aliexpress.com/item/1005002255044495.html )

dat specifieke model heeft 100 'standen' maar ze zijn er ook wel in 128 of 256 stappen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Servo aan de praat krijgen

Bericht door hfjbuis »

Dat gaat niet altijd. Deze component mag maar +- 5 volt op de potmeter voeding hebben. Zet je er meer op, zoals van een potmeter van een 220V dimmer, dan gaat de component kapot. Daarbij kan ook alles wat daarop aangesloten is, (driver, controller, pc, etc) kapot gaan en misschien ook degen die aan de potmeter draaide :cry:

Ik kwam bij bangood deze motor tegen, echt een koopje op het eerst gezicht. Het is maar goed dat ik behoorlijk wantrouwend ben :mrgreen:
Machifit ER11 Chuck CNC 500 W
Als je de reviews bekijkt, dan staat er bij één van de reviews:
For the price this is excellent, works as intended, perfectly balanced motor. However you should know what you're doing as the power supply is a bit unsafe as there is no isolation between AC and DC side. I suggest you mount it in a grounded box sharing common ground with the potentiometer. But hey, it works and the safety concern is not in how it's constructed but the lack of instructions for novices.
Ook de zekering en de koper sporen van de zekering lijken dat te bevestigen :!:
Ze geven aan dat er een CE certificaat op zit, Maar dat is van een andere motor. Bij de specs staat dat de motor 100V krijgt. Volgens mij mag je dan geen tweelingsnoer meer gebruiken om de motor aan te sluiten en moet er om dat snoer nog een extra isolatie.

Ik zie op sommige fora ook wel eens problemen met een spindel motor die geen aarde aansluiting heeft terwijl het een 220V motor is met een metalen behuizing.

Als ik zo iets ga maken, dan ga ik een model bouw servo gebruiken om aan de potmeter te draaien. Dan hoef ik "nergens" rekening mee te houden. Daar naast natuurlijk, voor de in en de uitgangen, een 0..10 Volt en een PWM signaal. Dan heb ik iets dat universeel toepasbaar is.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: Servo aan de praat krijgen

Bericht door keesijp60 »

Hier wat meer info over dat systeem.

https://eltra-encoder.eu/news/resolver-vs-encoder
nieles
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 mei 2009 13:43
Locatie: Zwolle

Re: Servo aan de praat krijgen

Bericht door nieles »

ah dat had ik me even niet gerealiseerd, dat er 220v op komt te staan.

zoiets dan? : https://webshop.domoticx.nl/index.php?r ... ct_id=4358

hier zit een optoisolated triac in.
Plaats reactie