Servo aan de praat krijgen

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Servo aan de praat krijgen

Bericht door serum »

Als je een Proxxon ibs/e oid hebt gehad, neem je denk ik nooit weer een dremel. Ik niet in ieder geval.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3092
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Servo aan de praat krijgen

Bericht door hfjbuis »

serum schreef: 29 mar 2022 10:36 Als je een Proxxon ibs/e oid hebt gehad, neem je denk ik nooit weer een dremel. Ik niet in ieder geval.
Heeft die een toerental dat "onafhankelijk" van de belasting is?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Servo aan de praat krijgen

Bericht door serum »

Dat betwijfel ik, er zit gewoon een 100W permanente magneet DC motor in, hij heeft een redelijk koppel. (en het loopt zijdezacht) Weet niet of je de BTW kan verrekenen, maar ik zag ze laatst voor 60 of 65 euro ex.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3092
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Servo aan de praat krijgen

Bericht door hfjbuis »

serum schreef: 29 mar 2022 12:56 Dat betwijfel ik, er zit gewoon een 100W permanente magneet DC motor in, hij heeft een redelijk koppel. (en het loopt zijdezacht) Weet niet of je de BTW kan verrekenen, maar ik zag ze laatst voor 60 of 65 euro ex.
Het koppel kun je vergelijken met W/RPM De dremel heeft 100W bij 20000 RPM (0.005 W/RPM) . Daarmee heeft hij iets meer koppel dan mijn dremel 3000 (130W bij 33000 RPM) 0.004 W/RPM en evenveel als mijn (gisteren geleverde) dremel 4250 (175W bij 35000 RPM) 0.005W/RPM.

Het gemakkelijkste is gewoon een dikke (2kW) motor te gebruiken. Dan is er meer koppel beschikbaar ook al loopt ook dan de snelheid terug bij belasting. Zoiets past echter niet op de tool post als het ook nog dicht bij de klauwplaat moet.
Zodra ik de tijd heb, ga ik zelf een snelheid regeling voor een DC/AC/Servo motor maken.

Ik heb deze dremel 4250 gekocht omdat die feedback zou hebben en 3DB minder lawaai zou maken. Ook zo'n youtuber zei dat de snelheid constant was. Niet dus...... en ook niet stiller!!!!!
Omdat hij 25% meer koppel heeft dan de 3000 heb ik hem maar niet subiet teruggestuurd. Als je wat tekort komt, helpen ook kleine beetjes.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Servo aan de praat krijgen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Constant toerental waarschijnlijk alleen onbelast. ;-)

Laat je verder niets wijsmaken, Dabit heeft ooit een poging gewaagd om een regeling te ontwerpen voor een Kress. Daar is vast nog wel een topic van te vinden, wel een jaar of >5? geleden schat ik.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3092
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Servo aan de praat krijgen

Bericht door hfjbuis »

Dat topic heb ik gevonden.
De regelkringen met 1e en 2e afgeleide doen mij aan mijn oude werkgever herinneren. Is dus niet echt eenvoudig, een reden temeer om het te proberen.
Maar de moraal van het verhaal is duidelijk, om iets te regelen dat snel veranderd moet je sneller meten, het makkelijkste deel. Daarnaast moet je sneller bijsturen. Dat laatste, de regelbaarheid, heeft z'n beperkingen. Misschien dat de oplossing zit in het zoeken naar iets dat niet zo snel reageert. De stoom locomotieven hadden ook een vliegwiel en een rem!!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Servo aan de praat krijgen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hfjbuis schreef: 29 mar 2022 14:29 Misschien dat de oplossing zit in het zoeken naar iets dat niet zo snel reageert. De stoom locomotieven hadden ook een vliegwiel en een rem!!
Een lekkere stevige spindelmotor dus. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Servo aan de praat krijgen

Bericht door serum »

Ik vond de dremel altijd een prutsding. Goedkoop snoer, lagertjes die in plastic zitten. Kabaal, rauw lopen, flinke runout. Vind het persoonlijk maar budget hobby wegwerpdingen. Als je flink koppel tekort komt met de dremel, zal je gewoon in de grotere motoren moeten zoeken denk ik.

Weet niet of het koppel zo eenvoudig teruggerekend is adhv vermogen /rpm voor (volgens mij) verschillende motoren. Wel weet ik dat de proxxon ibs-e significant minder geluid maakt. Doe ermee wat je wilt. :)
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3092
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Servo aan de praat krijgen

Bericht door hfjbuis »

serum schreef: 29 mar 2022 16:13 Als je flink koppel tekort komt met de dremel, zal je gewoon in de grotere motoren moeten zoeken denk ik.
Daar is geen ruimte voor en het vermogen van de motor is groot genoeg. Het is een kwestie van goed (beter) regelen
serum schreef: 29 mar 2022 16:13 Weet niet of het koppel zo eenvoudig teruggerekend is adhv vermogen /rpm voor (volgens mij) verschillende motoren.
Nee, zo eenvoudig is het ook niet, maar bij gebrek aan een koppelkromme, kan ik zo de motoren enigszins vergelijken.
serum schreef: 29 mar 2022 16:13 Wel weet ik dat de proxxon ibs-e significant minder geluid maakt. Doe ermee wat je wilt. :)
De proxon is op vollast behoorlijk stiller.

Als ik alles van te voren had geweten, dan was er niet eens een 1e Dremel gekomen en de 2e ook alleen maar door verkeerde info van Dremel en zo'n dwaas van een youtuber. Ik had de moeite moeten nemen om bij de bouwmarkt e.e.a. te bekijken, nadeel van bol.com
De proxon is een betere keus!!!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Giel
Berichten: 59
Lid geworden op: 13 mar 2022 16:55
Locatie: elst

Re: Servo aan de praat krijgen

Bericht door Giel »

daarvoor wordt er dus gebruik gemaakt van een encoder/toerental meter hall sensor oid..

het mooiste voorbeeld zit in een kitchen aid mixer deze stel je op toeren in en als je m belast dan geeft ie de motor meer stroom om op toeren te blijven, TOT je meer vermogen vraagt dan de motor leveren kan natuurlijk..
in het engels een govenor.. kom ff niet op het nl woord..

dingen zitten ook op stoom machines die balletjes die uit elkaar slingeren,voorkomt op hol slaan etc

een goede bldc regelaar doet dit ook, constant toerental proberen te behouden..ook met rc vliegen als je een goede regelaar hebt zit daar het grote verschil in als je omhoog gaat met een vliegtuig geeft ie automatisch wat gas bij om toeren te houden..

met simpele versies dan moetje gas bij geven
hu 20 dm vario spindel moet een cnc machine worden
prusa 3d printer
bezig een 8assige 3d print/frees te ontwikkelen 600x600x800 x2 werk oppervlakte dubbele corexy in een machine samengebouwd
Giel
Berichten: 59
Lid geworden op: 13 mar 2022 16:55
Locatie: elst

Re: Servo aan de praat krijgen

Bericht door Giel »

een dingetje dat ik zelf gebruik om in een 3d printer XPS te frezen

is een
potlood stiftslijper op lucht.. loopt nooit warm( als je de olie bijvult ) kost €20/30 maakt een rotherrie! dat wel maar degelijke lagering
weegt bijna niets..

zou dit ook evt voor een dremel/ proxxon een vervanger kunnen zijn?
heb er nog nooit meer dan schuim mee gefreesd maar denk dat als je voor budget spil meer power hebt dan een dremeltje ed. toerental regel je met lucht,heeft maar een kleine compressor nodig 1kw om continu op 3/4 toeren te draaien en volgens opgave draait ie 60.000
maar dat geloof ik niet echt.
hu 20 dm vario spindel moet een cnc machine worden
prusa 3d printer
bezig een 8assige 3d print/frees te ontwikkelen 600x600x800 x2 werk oppervlakte dubbele corexy in een machine samengebouwd
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Servo aan de praat krijgen

Bericht door DaBit »

Ik gebruik ook een stiftslijper in een schuitje voor het boren van gaatjes voor borgstiften en frezen van sleufjes. Maar ze draaien stiekum toch wel erg hard hoor....
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3092
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Servo aan de praat krijgen

Bericht door hfjbuis »

Giel schreef: 29 mar 2022 20:15 is een
potlood stiftslijper op lucht..
zou dit ook evt voor een dremel/ proxxon een vervanger kunnen zijn?
Het probleem met de dremel(s) is dat ze op lage toeren te weinig koppel hebben. Op 5000 rpm, kan ik die van mij met twee vingers tegen houden. Op het max toerental is er voldoende koppel, maar dan is de snijsnelheid te hoog, hoewel op 15000 RPM (150 m/min) mijn gehard zilverstalen freesje 0.8 .. 3 mm toch het frezen van een aluminium tandwiel heeft overleefd, had ik niet verwacht!!!
Het is duidelijk een apparaat hoofdzakelijk bedoeld om te graveren!
Los daarvan, als de snijsnelheid totaal inkakt op het moment dat de frees het materiaal raakt, dan wordt de overlevingskans voor zo'n freesje ook minimaal.

Een "constant" toerental is blijkbaar moeilijk te realiseren want ik vindt nergens een frees spil die dat heeft. Zal er in het hogere/top segment wel zijn....
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Servo aan de praat krijgen

Bericht door benkr »

hfjbuis schreef: 29 mar 2022 22:59
Giel schreef: 29 mar 2022 20:15 is een
potlood stiftslijper op lucht..
zou dit ook evt voor een dremel/ proxxon een vervanger kunnen zijn?
Het probleem met de dremel(s) is dat ze op lage toeren te weinig koppel hebben. Op 5000 rpm, kan ik die van mij met twee vingers tegen houden. Op het max toerental is er voldoende koppel, maar dan is de snijsnelheid te hoog, hoewel op 15000 RPM (150 m/min) mijn gehard zilverstalen freesje 0.8 .. 3 mm toch het frezen van een aluminium tandwiel heeft overleefd, had ik niet verwacht!!!
Het is duidelijk een apparaat hoofdzakelijk bedoeld om te graveren!
Los daarvan, als de snijsnelheid totaal inkakt op het moment dat de frees het materiaal raakt, dan wordt de overlevingskans voor zo'n freesje ook minimaal.

Een "constant" toerental is blijkbaar moeilijk te realiseren want ik vindt nergens een frees spil die dat heeft. Zal er in het hogere/top segment wel zijn....
Ja, ze zijn er wel, maar dan lopen ze 40 to 60.000 rpm en kosten veeeeel ze meer dan een 2,2kW HF spindel met VFD, zoek maar eens naar Jeager HF spindels.

https://www.jaegerspindles.com/us/company
Plaats reactie