Servo aan de praat krijgen

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Servo aan de praat krijgen

Bericht door Kars-cnc »

benkr schreef: 28 mar 2022 18:11 Droom lekker verder
Hmmm... het klinkt toch echt wel dat Giel er verstand van heeft. Dat een servomotor uiteindelijk gewoon een veel polige (in dit geval blijkbaar 6) BLDC motor is lijkt mij correct. Zo'n motor krijgt z'n servo eigenschappen door de driver die de encoder output en de wikkelingen aansturing moet combineren tot een nauwkeurige cosed-loop. En daar zit denk ik het probleem met motoren en drives die niet bij elkaar horen.

Of een SimpleFOC projectje starten om deze motor toch te kunnen toepassen voor Bart nou wel wel zo'n goede idee is... Die keuze laat ik graag aan hem zelf over...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Servo aan de praat krijgen

Bericht door DaBit »

Opzich is FOC vandaag de dag niet zo heel bijzonder meer.

Je moet voor die Mavilorblabla motor alleen wel iets van 45 Ampere kunnen leveren voor piek-koppel. Spanning ben ik zo gauw niet zeker van, maar dat zal wel een paar honderd V zijn bij die oudere beestjes. Dat maakt het allemaal nog niet zo heel simpel en goedkoop.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Giel
Berichten: 59
Lid geworden op: 13 mar 2022 16:55
Locatie: elst

Re: Servo aan de praat krijgen

Bericht door Giel »

€ 9,20 38%OFF | Dc 6-60V 400W Bldc Drie Fase Dc Borstelloze Motor Controller Pwm Hal Motor Control Driver Board 12V 24V 48V
https://a.aliexpress.com/_uJquSG

even door zoeken voor andere versies..voor hogere voltages/amperages

maar iedere!!!; sensored brushless motor!!
van bijvoorbeeld meneer hobbyking is eenvoudig als servo te gebruiken met dit soort systemen..

ik vind OPZICH heel het servo gebeuren qua prijs banaan!!! een brushless motor kost niet veel meer,10tjes werk een encoder ook een 10tje en een driver ook niet. als je een stepper driver van TMC ziet is het 1 chip en 10 smd componenten kost ook €10/20 met de meest gekke opties .
een closed loop stappenmotor driver € 20/30 die je recht achterop de motor monteert van

€ 13,83 59%OFF | Mks SERVO42C Pcba 32bit Arm Servo Gesloten Loop Stappenmotor SMT32 Close Loop Controller Nema 17 Servomotor 3d Printer Onderdelen
https://a.aliexpress.com/_ugKBZm

er is ook een 3NM nema 23 variant van (dit wordt de mks servo 57b genoemd)
heb ik er 3van draaien regelmatig 24/7 voor 3/4 dagen op standje idioot..
en al een jaar lang geen storing al gehad.

ik neem aan dat het prijsverschil in de levensduur moet zitten/precisie maar ik heb zelf nog geen verschil tussen een SimpleFOC bldc/3fase motor of een

merk servo kunnen vinden qua performance hooguit dat een professionele servo een hoop opties qua firmware settings op de driver zelf in plaats van het via een configuratie file te moeten doen.en JA het ziet er heel mooi afgewerkt en degelijk uit,maar rechtvaardigt dit een prijsverschil van een factor 10/20????
kan je veel modelbouw motoren en lagertjes voor kopen.
(een modelbouw motor als spil dat gaat wat mij betreft wel net te ver)

ik ben zelf in de schuldsanering begonnen met 3d printen en ontwikkelen van mijn machine.. als je geen geld maar tijd hebt wordt je vanzelf creatief!!
voor voedingen idem..

6xDPS850 server psu van hp + 8 diodes + 3/4 condensators en 4 uurtjes knutselen =een 85 amp 72 volt voeding in serie
parralel geschakeld 36 volt 170amp voeding..

totale kosten €40 na wat geduld en zoekwerk
hu 20 dm vario spindel moet een cnc machine worden
prusa 3d printer
bezig een 8assige 3d print/frees te ontwikkelen 600x600x800 x2 werk oppervlakte dubbele corexy in een machine samengebouwd
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Servo aan de praat krijgen

Bericht door hfjbuis »

Giel, dit is echt iets om eens mee te spelen. Ik heb dit topic gebookmarked, nu nog tijd vrijmaken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Servo aan de praat krijgen

Bericht door DaBit »

Giel schreef: 28 mar 2022 19:49 als je geen geld maar tijd hebt wordt je vanzelf creatief!!
En daar sla je de spijker op z'n kop.

Maar dan nog: tegen de tijd dat jij alle kosten van nieuwe en gelijkwaardige elektronica en motor bij elkaar optelt dan ben je niet veel goedkoper uit dan bijvoorbeeld een JMC servo. Die Mechaduino-afgeleide NEMA17/23 closed-loop systeempjes met Allegro&co magnetische hoeksensor zijn zo geweldig accuraat nog niet als je er serieus aan gaat meten, en de mensen die RC servomotoren gebruiken voor positioneren durven meestal ook geen grafieken te laten zien van de dynamische positiefout. Dat zijn zowiezo meestal al motoren met een trapezoidale BEMF in plaats van een sinusvormige, bedoeld voor 6-staps commutatie. En laat ze stilstaand enig koppel leveren en ze branden zo uit tenzij je vrij prijzige inrunners gebruikt met goede koeling van de stator.

Ga je vanaf de JMC servo verder de ladder op, dan hebben de encoders veel meer resolutie, is de vertraging tussen commando en uitvoer gedefinieerd (gaat bij snelle accurate bewegingen best meetellen), is de stijfheid veel hoger, zijn de stuuralgorithmen geavanceerder, enzovoorts. Daarvan word de hardware niet heel veel duurder, maar de software- en supportafdeling, verkoopkanalen, etc. moeten ook betaald worden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Servo aan de praat krijgen

Bericht door bartL »

Kars-cnc schreef: 28 mar 2022 18:37 Of een SimpleFOC projectje starten om deze motor toch te kunnen toepassen voor Bart nou wel wel zo'n goede idee is... Die keuze laat ik graag aan hem zelf over...
Dat is wel een heel politiek correcte manier om te zeggen dat ik er beter niet aan kan beginnen. :lol:
Maar je hebt wel gelijk. Aangezien ik juist structureel tijd tekort kom en mijn kennis ook niet zover rijkt denk ik niet dat dit wat voor mij is.

Desalniettemin vind ik het verhaal van Giel wel reuze interessant, en zo te zien ben ik niet de enige. Het geeft mij in ieder geval wel wat meer helderheid over hoe zo'n servo nu eigenlijk werkt!
Misschien is dit daarom wel het juiste topic om wat meer over dit onderwerp te delen.... :idea:
Giel
Berichten: 59
Lid geworden op: 13 mar 2022 16:55
Locatie: elst

Re: Servo aan de praat krijgen

Bericht door Giel »

ik gebruik de closed loop versie van mks, deze is een stuk beter dan die van bigtreetech,die heb ik 3 stuks begraven, wel moet ik erbij zetten dat ik ze allemaal minimaal 1:2 vertraagd heb..

voor SimpleFOC kan je ook een absolute encoder plaatsen of als je heel accuraat wilt werken op een x/y/z as een magneetstrip lineaal ( bij ome ali €70 voor 80 cm) met 2000!!!!! stappen per mm.
dan is dit in mijn boekje toch gelijk aan wat je met een setje van een gerenommeerd merk haalt..

ik heb zelf een set van Delta in gebruik 1300 voor driver en 700 per motor, en jah dat loopt mega mooi!!! nix van te zeggen plug and play en na 2maanden met instellingen jojo en heb ik het idee dat ik er alles uit kan halen.

want auto calibiratie en settings zijn heeeeeel conservatief.
standaard van 0-500 rpm 1.2nm maar als je m op overcapaciteit zet (50%) haal ik 2.5 nm vanaf 0 en dit mag 30 seconden aan 1 stuk ( haal je nooit)
het is gemaakt om 40 u per week 5 jaar lang te draaien..


hobby systemen is alles of niets.. in principe en draait geen 40u/week bij de meeste mensen

op mijn werk is alles Servo en dmg/siemens/fanuc/haas

maar 1 machine kost 3 ton ipv 5000€ voor hobby ( ruim genomen)
en qua herhaal nauwkeurigheid kom ik toch bestwel dicht id buurt van commerciële machines (3d printer op 0.02 ) vind ik niets om mij voor te schamen
hu 20 dm vario spindel moet een cnc machine worden
prusa 3d printer
bezig een 8assige 3d print/frees te ontwikkelen 600x600x800 x2 werk oppervlakte dubbele corexy in een machine samengebouwd
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Servo aan de praat krijgen

Bericht door Kars-cnc »

Giel schreef: 28 mar 2022 19:49 (een modelbouw motor als spil dat gaat wat mij betreft wel net te ver)
Oei, dat is nou net waar ik mee aan de gang wilde...

Ik heb al een 2kW sensored BLDC van Hobbyking en een Flipsky VESC driver in huis. In combinatie met de 50V/60A voeding van Ben zou dat voldoende power vooral bij lagere toerentallen moeten opleveren.

Nou ja, als het niks wordt heb ik weer wat geleerd. Ik laat het jullie t.z.t. wel weten 8)
Giel
Berichten: 59
Lid geworden op: 13 mar 2022 16:55
Locatie: elst

Re: Servo aan de praat krijgen

Bericht door Giel »

hoi als spil gaat het wel,

maar je moet niet direct een gereedschap opname aan de motor bevestigingen, dat vind de lagering niet leuk, deze zijn berekend op of een propeller of een tandwiel overbrenging,als je er een frees aanhangt en flink toeren maakt dan krijg je alle trilling (ook het happen van de frees) terug door de lagers en de as van de motor.

als je er een goede ophanging voor maakt , bijvoorbeeld een stalen (maatvastheid en warmteafvoer) aluminium zet best uit bij temperaturen.. en dat wil je niet met een motor,as en lagers plaat van 8/10mm dik s( geen rvs! dit geleid warmte slecht!!
daarnaast een as van ( ligt eraan wat voor frees je er op wilt zetten) maar laten we uitgaan van een vinger frees van 12mm en een vlakfrees van 25mm

als je gaat graveren of printplaatjes gaat uitfrezen is het volgende dikke overkill

bepalen watvoor gereedschapsopname er op komt. als je een echte tool holder wilt gebruiken kom je al snel bij kant en klare spillen uit maar dit soort systemen is best degenlijk en betaalbaar

doel van een gereedschapsopname is het zo vast en ge centereerd mogelijk vast zetten van gereedschap
als je dit met bijv een busje en imbusjes doet vraag je om gevaarlijke situaties

€ 10,37 8%OFF | ER11 ER16 ER20 ER20 ER25 ER32 Gereedschaphouder Diy Motor As Kolom Spindel Dubbele Chuck Motor As Er Collet Graveren machine
https://a.aliexpress.com/_vVTZmm

een as van 15/30mm met goede lagerblokken (of uitgefreesd in een blok staal) lagers kiezen voor het toerental dat je gaat draaien! en jezelf laten adviseren door een lagerboer!!! of het forum ff goed rondzoeken want je moet een lagering hebben die tegen het tikken/happen vd frees kan en belasting aan de zijkant ( vlakken/profiel frezen) en haaks op de as (boren)
het simpelste is een goed druklager en 2a4 groefkogellagers boven dubbel onder dubbel en boven en onder een druklager
je kan ook

https://www.interwiel.eu/30202-IBB-kege ... QoQAvD_BwE

kegellagers gebruiken,deze vangen beide krachten op,let erl goed op het max toerental en max belasting. met een beetje jojo-en met de maat van de as gereedschaps opname etc kom je niet te duur uit!

lagerwerk aan motor verbinden met een snaar aandrijving . een snaar van 10 mm kan meer hebben dan je denkt!! lagers een behuizing geven zodat er geen rommel in kan en de motor het wel mogelijk maken te koelen ( ventilator van een server voeding is klein maakt herrie maar blaast wel hard!!) en er een filter voor zetten.

lagers werkje toegankelijk maken om te smeren als het even kan.
hu 20 dm vario spindel moet een cnc machine worden
prusa 3d printer
bezig een 8assige 3d print/frees te ontwikkelen 600x600x800 x2 werk oppervlakte dubbele corexy in een machine samengebouwd
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Servo aan de praat krijgen

Bericht door Kars-cnc »

Giel schreef: 29 mar 2022 00:42 als spil gaat het wel,
Pfff, dat valt al weer mee :lol:

Voor de spil zelf heb ik ook al wat in huis:

ER25 Spindel + Lagers.jpg

De as met een ER25 opname is 25mm dik, het voorste lager een dubbelrij-hoekkontakt lager de achterste een gewoon kogel lager. Een huis hiervoor moet ik nog maken. De ER25 as is van Ali en vlekkeloos als het gaat om nauwkeurigheid. Die SKF lagers hobbelen een paar micrometer, je kunt de kogeltjes tellen zeg maar.

Het is inderdaad de bedoeling de BLDC via een riem met deze as te koppelen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Servo aan de praat krijgen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Giel schreef: 29 mar 2022 00:42 https://www.interwiel.eu/30202-IBB-kege ... QoQAvD_BwE

kegellagers gebruiken,deze vangen beide krachten op,let erl goed op het max toerental en max belasting. met een beetje jojo-en met de maat van de as gereedschaps opname etc kom je niet te duur uit!
Voor een freesspil kun je beter hoekcontact lagers toepassen. Beter bij hogere toerentallen en lopen ook lichter.
Kars-cnc schreef: 29 mar 2022 07:40 Voor de spil zelf heb ik ook al wat in huis:
De as met een ER25 opname is 25mm dik, het voorste lager een dubbelrij-hoekkontakt lager de achterste een gewoon kogel lager. Een huis hiervoor moet ik nog maken. De ER25 as is van Ali en vlekkeloos als het gaat om nauwkeurigheid. Die SKF lagers hobbelen een paar micrometer, je kunt de kogeltjes tellen zeg maar.
Die dubbelrij hoekcontact lager kun je niet axiaal spelingvrij stellen, ik had 2 losse hoekcontactlagers genomen, 1 voor 1 achter. Voor hogere belasting zie je vaak dat ze er 2 voor pakken.
En dan kun je kiezen of je een X of O opstelling doet. Beetje over nadenken ivm wat eerder uitzet, het huis of de spil. Wanneer de spil door te hoge voorspanning warm wordt, en uitzet, zal de voorspanning vanzelf minder worden en dus de temperatuur ook. Dat kun je mooi benutten bij een O opsteling. Je kun de voorspanning eventueel ook nog met schotelveren creëren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Servo aan de praat krijgen

Bericht door bartL »

hugo stoutjesdijk schreef: 29 mar 2022 08:29 ik had 2 losse hoekcontactlagers genomen
Ik ook. Deze kan je dan mooi opspannen met spacers en eventueel een stukje uit elkaar zetten waarmee je nog sterker wordt ook.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Servo aan de praat krijgen

Bericht door DaBit »

Ik waarschijnlijk ook, maar dan vooral vanwege de extra stijfheid die voorspanning oplevert en het voldane gevoel tussen de oren.

Maar het is maar net wat je wil bereiken. Die dubbelrij-hoekcontactlagers hebben een axiale speling in het micrometergebied, althans die 32xx types die ik thuis heb liggen wel. Daar zou ik op mijn Z-as voor het werk wat ik met de frees doe totaal geen last van hebben. En met frezen tot een mm of 12 is de stijfheid van de frees eerder een beperking dan die van het lager.

Maargoed, niet te hard naar mij luisteren; ik ben zo'n zot die gerust 6000-serie lagers inzet om axiale krachten op te vangen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Servo aan de praat krijgen

Bericht door hfjbuis »

Ik ben bezig met zo'n spindel project. De spindel dient voor montage in de tool post om te graveren, tandwielen en zeskantjes te frezen.

De spindel in onderdelen. De messing bussen zorgen voor het regelen van de voorspanning. De 7000AC lagers (matched pair) mogen maar 4000 RPM hebben. Door een iets lagere voorspanning hoop ik dat ze op 15000 RPM langer mee gaan.
24271
Met de adapters (3D print) kan ik gemakkelijk een andere motor monteren. De 4250 dremel zou het toerental constant moeten houden, maar dat is een fabel.
24272
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie